یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

تحقیق تأثیر تشویق و تنبیه بر میزان یادگیری دانش آموزان

اختصاصی از یارا فایل تحقیق تأثیر تشویق و تنبیه بر میزان یادگیری دانش آموزان دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق تأثیر تشویق و تنبیه بر میزان یادگیری دانش آموزان


تحقیق تأثیر تشویق و تنبیه بر میزان یادگیری دانش آموزان

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:69


فهرست مطالب:
  عنوان                                                              صفحه

چکیده    

فصل اول    
مقدمه    
موضوع پژوهش    
اهمیت و ضرورت پژوهش    
هدف پژوهش    
بیان مسأله    
فرضیه های پژوهش    
جامعه آماری    
نمونه آماری    
متغیرهای پژوهش    
تعریف عملیاتی    

فصل دوم    
پیشینه پژوهش    
عوامل مؤثر بر یادگیری    
آموزش    
علاقه (انگیزش)    
راههای برانگیختن علاقة مستقیم    
برانگیختگی (توجه)    


  عنوان                                                              صفحه

هدف    
تشویق(پاداش)    
رشد طبیعی و آمادگی (رسش)    
محیط    
 تنبیه    
اصول مورد توجه در تشویق    
تشویق مفید و مؤثر    
تحسین و تمجید    
جایزه و معایب آن    
ایجاد انگیزه با تشویق و تنبیه    
فنون ایجاد علاقه و انگیزه در یادگیرندگان    
اصول مورد توجه در تنبیه    
تنبیه مؤثر و کارآمد    
انتقاد و خرده گیری والدین    
مشکلات ناشی از تنبیه    
 در تشویق و تنبیه از نمره استفاده نکنیم    

فصل سوم    
تعریف جامعه    
تعریف نمونه    


  عنوان                                                              صفحه

روش نمونه گیری (نحوة انتخاب)    
مشخصات نمونه    
ابزار پژوهش    
طرح پژوهش    
شیوه اجرا    

فصل چهارم    
تحلیل آماری داده های پژوهش    

فصل پنجم    
خلاصه پژوهش    
بحث در نتایج پژوهش    
پیشنهادات    
محدودیت های پژوهش    
منابع و مآخذ    
پیوستها    

 

 

چکیده
موضوع پژوهش عبارت است از: تأثیر تشویق و تنبیه بر میزان یادگیری دانش آموزان که مفاهیم مهم این موضوع تشویق، تنبیه و میزان یادگیری است. بررسی و مطالعة اثر تشویق و تنبیه بر میزان یادگیری دانش آموزان ، جایگزین کردن تشویق به جای تنبیه و استفاده کمتر از جمله اهداف این پژوهش است جامعه آماری تحقیق، 60 نفر از دانش آموزان دختر کلاس چهارم ابتدایی است که در قالب گروهA و B در آزمون شرکت کرده اند. گروه A مورد تشویق و گروه B مورد تنبیه  قرار گرفت تا اثر آن بر یادگیری سنجش شود. آزمون ما در دو مرحله یکی قبل از ارائه تشویق برای گروه A  و تنبیه برای گروه B و دیگری در حین اجرای تشویق برای گروه A و تنبیه برای گروه B اجرا شد و خطاهای آنها در هر دو مرحله محاسبه و با یکدیگر مقایسه شد و تعداد خطاها و میانگین آنها ما را به این نتیجه رهنمون می کند که تشویق موجب بهبود یادگیری و تنبیه باعث کاهش یادگیری در دانش آموزان می گردد.

 

 
فصل اول    
مقدمه

مقدمه

آنچه به عنوان تشویق و تنبیه در این تحقیق عرضه می شود مطلب تازه ای نیست. سالهاست که همة ما، چه در خانواده، چه در مدرسه و چه در جامعه به صورتهای گوناگون با آن روبرو بوده ایم و هر روز هم در معرض تشویق و تنبیه دیگراه هستیم و هم رفتار دیگران را مورد تشویق و تنبیه قرار می دهیم. مادران و پدران همیشه در خانواده ها به تأیید و تشویق رفتارهای مطلوب کودکان می پرداختند و برای چنین رفتارهایی پاداشهای مادی و یا پاداشهای غیر مادی مثل تمجید و تحسین، لبخند و مانند آنها را در نظر می گرفتند در مدرسه نیز رفتارهای دانش آموزان با دادن ستاره، کارت آفرین، نمره خوب و جایزه به آنها و تأیید   و تحسین دانش آموزان کوسشا در کلاس یا در سر صف مانند آنها تقویت می شد در مدارس هم برای دانش آموزانی که رفتار آنها مطابق با ضوابط و معیارهای نبود تنبیهاتی در نظر گرفته می شد بنابراین، وقتی که به اصا تقویت مثبت و منفی به عنوان یک اصل روانشناسی اشاره می شود، نباید تصور کنیم که این اصل یافته ای وارداتی از غرب و شرق است و در فرهنگهای دیگر مورد استفاده نبوده، این اصل به عنو.ان یک روش آموزشی و پرورشی تقریباً در همه جا مورد استفاده قرار می گیرد تفاوت فرهنگی، در چگونگی استفاده از این اصل است و اینکه هر فرهنگی خود تعیین می کند که چه رفتارهایی مطلوب اوست چه رفتارهایی نا مطلوب و باید تنبیه شود و چه نوع تقویت کننده هایی را بکار برد.

(جان دی کرومبولتز، هلن بیکرومبولتز،1972)

در روانشناسی و تعلیم و تربیت، امر تشویق و تنبیه یا پاداش و کیفر بعنوان یکی از عوامل و محرکهای مهم یادگیری تلقی می شود. برخی از مکاتب تربیتی از تشویق و تنبیه و نتایج عملی آنها چنین استنباط کردند که انسان نیز بسیاری از چیزها را ابتدا با طول شرطی شدن و در نهایت با عادت کردن به آنها می آموزد و با توجه به اهمیتی که تشویق و تنبیه در این نوع یادگیری دارد، طبیعی است که اگر فعالیتی با پادئاش همراه گردد آن فعالیت و رفتار جدید در انسان تثبیت و اگر در پاسخ جدید، تنمبیه و مجازاتی اعمال شود، آن رفتار جدید متوقف خواهد شد.

تأثیر پاداش و کیفر و ستایش و سرزنش در چگونگی یادگیری انسانها نیرز در موارد متعددی مورد ارزیابی قرار گرفته و تأیید شده است که اگر با تحقق شرایط لازم و کافی انجام گیرد، در تعلیم و تربیت انسانها نیز لااقل در شرایط خاصی بسیار مفید خواهد بود.(ساعی، 1376)

کانت در مورد این مطلب می گوید: در بین ابداعات بشر دو تا از بقیه مشکل تر است:

  • هنر مملکت داری و حکومت
  • هنر تعلیم و تربیت (شکوهی، 1374)

 

 

 

موضوع پژوهش:

تأثیر تشویق و تنبیه بر میزان یادگیری دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان شاهین دژ.

اهمیت و ضرورت پژوهش

تشویق و تنبیه یکی از مهمترین عواملی هستند که نه تنها بر رفتار حال، بلکه به نوعی رفتار آینده ما نیز بر اساس آن شکل می گیرد. ما روزانه بدون اینکه خودمان متوجه باشیم در معرض این تحریکات به دفعات قرار می گیریم. بر اثر تشویق و تنبیه ممکن است برای انجام عملی رغبت نشان داده و آن را به کرات انجام دهیم و یا از انجام عملی، موقتاً یا دائماً اجتناب ورزیم و یا انجام آن همراه با تشویق، ترس و نگرانی باشد.

تشویق و تنبیه نه تنها بر رفتار عادی و روزمرة ما، بلکه بر فرآیند آموزش و یادگیری نقش بسزایی دارد. آموزش و یادگیری بر اثر تشویق، تثبیت و تداوم پیدا می کند و بر اثر تنبیه مورد نفرت قرار گرفته و به تدریج فراموش می گردد. در عین حال صاحینظران علوم تربیتی، تشویق و تنبیه را از جمله ابزارهای مؤثر تربیتی و پرورشیب می دانند و بر این عقیده اند که بر اثر این عوامل می توان رفتارهای مطلوب را ایجاد کرد و رفتارهای نامطلوب را تعدیل و یا از بین برد. تشویق و تنبیه وقتی که از سوی فرد صاحب نفوذ و قدرت مانند معلم اعمال گردد، اثر مثبت یا منفی آن دو چندان می شود.

به وضوح مشاهده می گردد که تشویق دانش آموز در مدرسه، آنچنان او را به شوق می آورد که برای موفقیت و جلب رضایت معلم، از هیچ کوششی دریغ نمی کند و با علاقه و انگیزه با مسائل آموزشی برخورد می کند و همواره تشویق کلامی معلم و جوایز خود را به رخ برادران و خواهران خویش می کشد و از آن بعنوان وسیله ای جهت رضایت و محبوبیت خود در نزد والدین تلقی می نماید و بدین وسیله حتی بسیاری از حرفهای خود را به پشتوانه تشویق معلم به دیگران می قبولاند و علاوه بر این موجب اعتماد به نفس، عزت نفس، امید و تلاش بیشتر می شود.

بر عکس تنبیه موجب نفرت دانش آموزان از درس و مشق، مدرسه و معلم، آموزش و یادگیری می گرددئ مضاف بر این سبب افسردگی، گوشه گیری، بی اعتمادی، بدبینی، شکسته نفسی، عدم خود باوری مثبت و سازنده در فرد می گردد و در نهایت به تنهایی با همراه عوامل دیگری موجب ترک تحصیل و گریز از مدرسه می شود.

در هر حال آنچه که در عملِ تشویق و تنبیه بیشتر اهمیت و تأثیر دارد، اثر روانی آن است و در این میان اثر سازندگی تشویق بیش از تنبیه است.

اثر تشویق آنقدر مهم است که پژوهشگران و روانشناسان می گویند: حتی اگر کسی مورد تشویق قرار نمی گیرد، خوش باید خودش را مورد تشویق قرار دهد تا باعث بالا رفتن و افزایش اعتماد به نفس شود (ساعی، 1376) خلاصه اینکه می توان گفت اهمیت تشویق و تنبیه به حدی است که می توان فرآیند آموزش، یادگیری و پیشرفت را در سازمان مدرسه به آنها نسبت داد و یکی از عوامل و محرکهای مهم یادگیری تلقی کرد.

اهداف پژوهش

بطور کلی بررسی و مطالعه اثر تشویق و تنبیه بر میزان یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی، از اهداف عمده و مهم این پژوهش است.

متأسفانه در جامعة ما از تشویق برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان کمتر استفاده شده است و از جمله اهداف ما در این پژوهش جایگرین کردن تشویق به جای تنبیه در ایجاد انگیزه دانش آموزان برای یادگیری است از آنجا که تشویق در میزان یادگیری دانش آموزان مؤثر است و آنها را با انگیزة بیشتری برای پیشرفت آماده می سازند، لذا باید از تشویق استفادة بیشتر و بهتری کرد. از طرف دیگر این پژوهش استفاده کمتر از تنبیه است چون که تنبیه نه تنها بر میزان یادگیری دانش آموزان مؤثر نیست. بلکه یکگ سد محکمی در مقابل پیشرفت دانش آموزان است. زیرا تنبیه دانش آموزان را ترسو و پر رو بار می آورد و موجب یادگیری سطحی و بدون انگیزه می شود.

بیان مسأله

  • آیا بین تشویق و تنبیه یادگیری دانش آموزان ، رابطه وجود دارد؟
  • آیا بین تنبیه و میزان یادگیری دانش آموزان ارتباطی هست؟
  • بین تشویق ومیزان یادگیری دانش آموزان، رابطه معنی داری وجود دارد.
  • تنبیه بر میزان یادگیری دانش آموزان مؤثر نیست.

    فرضیه های پژوهش

جامعه آماری

در این پژوهش جامعه آماری، تمام دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس دخترانه شهرستان شاهین دژ می باشد.

نمونه آماری

نمونه آماری در این تحقیق 60 نفر از دانش آموزان کلاس چهارم دبستان عبادی نیا هستند.

متغیرها

متغیر مستقل: دراین پژوهش، تشویق و تنبیه،متغیرهای مستقل هستند.

متغیر وابسته: در این تحقیق، میزان یادگیری دانش آموزان، متغیر وابسته است.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.