یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود پایان نامه برق درمورد اینورتر

اختصاصی از یارافایل دانلود پایان نامه برق درمورد اینورتردانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پایان نامه برق درمورد اینورتر


دانلود پایان نامه برق درمورد اینورتر

اینورتر

 

 

 

 

 

 

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:177

به همراه تمامی شکل ها

چکیده :

همانطور که می دانیم وظیفه اینوتر تبدیل dc به ac می باشد که این کار هم در فرکانس ثابت و هم در فرکانس متغیر صورت می گیرد . ولتاژ خروجی می تواند در یک فرکانس متغیر یا ثابت دارای دامنه متغیر یا ثابت باشد که ولتاژ خروجی متغیر می تواند با تغییر ولتاژ ورودی dc و ثابت نگهداشتن ضریب تقویت اینوتر بدست آید . از سوی دیگر اگر ولتاژ ورودی dc ثابت و غیرقابل کنترل باشد
می توان برای داشتن یک ولتاژ خروجی متغیر از تغییر ضریب تقویت اینوتر که معمولاً با کنترل مدولاسیون عرض پالس ( PWM ) در اینورتر انجام می شود استفاده کرد. ضریب تقویت اینوتر عبارت است از نسبت دامنه ولتاژ ac خروجی به dc ورودی .

اینوترها به دو دسته تقسیم می شوند : 1) اینوترهای تک فاز و 2) اینورترهای سه فاز . که خود آنها نیز بسته به نوع کموتاسیون تریستورها به چهار قسمت تقسیم می شوند . الف. اینوتر با مدولاسیون عرض پالس ( PWM ) ، ب. اینوتر با مدار تشدید ، پ. اینوتر با کموتاسیون کمکی ، ت. اینوتر با کموتاسیون تکمیلی . که اگر ولتاژ ورودی اینوتر ، ثابت باشد ، اینوتر با تغذیه ولتاژ ( VSI ) و اگر ورودی ثابت باشد ، آن را اینوتر با تغذیه جریان ( CSI ) می نامند .

از بین اینورترهای تکفاز دو نوع معروف به نام اینوتر تکفاز با سر وسط و اینوتر پل تکفاز می باشد که در اینجا به اختصار نوع پل تکفاز آن را بررسی کرده و سپس راجع به اینوترهای سه فاز توضیح خواهیم داد .

1-1 ) اینوترپل تکفاز

در این نوع اینوتر همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است با آتش شدن تریستور مکمل T4 تریستور T1 خاموش می گردد . اگر بار سلفی باشد جریان بار بلافاصله معکوس نمی شود و لذا وقتی کموتاسیون کامل شد تریستور T4 خاموش می شود و جریان بار به دیود D4 منتقل می شود . فرمان کموتاسیون نسبت به زمان فرکانس بار اینوتر خیلی کوتاه می باشد . در اینجا ما کموتاسیون را ایده آل فرض می کنیم .

حال اگر بار مقاومتی خالص باشد روشن کردن متناوب T1T2 و T3T4 باعث می شود که یک شکل موج مربعی دو سر بار قرار گیرد هر چند در حالت بار سلفی شکل موج جریان تأخیر دارد ولی مربعی می باشد . این شکل موج مربعی در شکل 2- الف نشان داده شده است . تریستور با استفاده از یک قطار پالس که به صورت 180o به آن اعمال می شود روشن می شود . به وسیله انتهای نیم پریود مثبت معلوم می شود که جریان بار مثبت بوده و به صورت نمایی افزایش می یابد . وقتی که تریستور T1 و T2 خاموش می شوند تریستورهای T3 و T4 روشن شده و ولتاژ بار معکوس می گردد ولی جریان بار تغییر نمی کند و مسیر جریان بار دیودهای D3 و D4 می باشند که منبع dc را به دو سر بار وصل می کنند و ولتاژ معکوس شده و انرژی تا زمانی که جریان به صفر برسد از بار به منبع منتقل می شود از آنجایی که در لحظه صفر شدن بار جریان تریستورها نیاز به تحریک ( آتش شدن ) مجدد دارند لذا یک قطار پالس آتش نیاز است تا هر لحظه که جریان صفر شد بلافاصله تریستورهای بعدی را روشن کند .

می توان ولتاژ خروجی را به صورت شکل موج مربعی با پریود صفر نیز درست کرد . همانطور که در شکل 2- ب نشان داده شده این نوع شکل موج را می توان با جلو بردن زاویه آتش تریستورهای مکمل T1T4 نسبت به تریستورهای T2T3 درست کرد همانطور که از شکل دیده می شود قطار پالس آتش تریستور T1 و T4 به اندازه f درجه عقب تر از قطار پالس تریستور T2 و T3 می باشد . در شکل 2- ب فرض کنیم با خاموش شدن تریستور T1 ، تریستور T4 روشن شود ، جریان بار به دیود D4 منتقل می شود اما از آنجاییکه تریستور T2 هنوز روشن است جریان بار در مسیر D4 و T2 جاری می شود ، بار اتصال کوتاه شده و ولتاژ بار صفر می شود . وقتی که تریستور T2 خاموش و تریستور T3 روشن می شود تنها مسیر جریان بار دیود D3 می باشد و منبع dc در جهت منفی به بار متصل می شود و تریستورهای T3 و T4 بلافاصله بعد از صفر شدن جریان بار هدایت می کند لذا شکل جریان تریستور و دیود متفاوت می شود .

1-2 ) اینوتر تکفاز PWM

اینوتر کنترل شده جهت تولید شکل موج مدوله شده عرض پالس دارای شکل موجی مطابق شکل 3 می باشد . همانطور که از شکل دیده می شود دراین روش سعی شده است که در نقاط نزدیک پیک پریود روشن بودن طولانی تر باشد این روش را کنترل مدولاسیون پهنای پالس ( PWM ) می نامند . دراین روش ها مونیکهای مرتبه پایین در شکل موج مدوله شده پهای پالسی خیلی کمتراز شکل موجهای دیگراست .

با توجه به شکل 3 ملاحظه می کنید که در برخی از فواصل ولتاژ اعمال شده به مدار مصرف باید صفر باشد که عملی کردن آن به این صورت است که در طی این فواصل یا تریستورهای T1 و T3 بطور همزمان روشن هستند و یا تریستورهای T2 و T4 . به هر حال ، خروج دیود و تریستور که به صورت سری با بار قرار می گیرند باعث اتصال کوتاه شدن بار می شوند . در این روش باید توجه شود که در هر سیکل تعداد کموتاسیون ، حداقل بوده و نیز تریستورها به صورت قرینه روشن شوند .

برای تولید یک شکل موج همانند شکل 3 نیازمند اعمال کموتاسیونهای زیادی درهر سیکل هستیم از آنجایی که در انتها و ابتدای هر سیکل ، باید دو سر بار اتصال کوتاه شده و ولتاژش صفر شود لذا باید یک تریستور در ابتدا و انتهای سیکل قطع شود که این عمل تلفات ناشی از کموتاسیون را افزایش می دهد . اما برای کاهش این تلفات باید مقدار کموتاسیون درهر سیکل کاهش یابد که این کاهش تعداد کموتاسیون به صورت زیر می باشد که در انتهای هر پالس تنها یکی از دو تریستور هادی جریان قطع گردد و هیچ تریستور دیگری به منظور اتصال کوتاه کردن دو سر بار روشن نگردد . و در شروع پالس بعدی ، آن تریستوری که در انتهای پالس قبلی خاموش شده بود بار دیگر روشن گردد .

2- اینورترهای سه فاز

در کاربردهای با توان بالا ( یا سایر جاهایی که به سه فاز نیاز باشد ) از اینورترهای سه فاز استفاده می شود . اینوتر سه فاز را می توان با اتصال موازی سه اینورتر تکفاز پل درست کرد و همچنین باید توجه داشت که جریان گیت آنها باید با هم 120o اختلاف فاز داشته باشد تا ولتاژهای سه فاز متقارن ایجاد گردد . برای حذف هارمونیکهای مضرب سه در ولتاژ خروجی می توان از یک تراشی درخروجی اینوتر استفاده کرده و اتصال ثانویه آن را ستاره می بندد و بار را نیز یا مثلث یا ستاره بست . مطابق شکل 4 که یک مدار اینوتر سه فاز را نشان می دهد شامل 6 تریستور ، 6 دیود و منبع تغذیه می باشد .

این اینوترها دارای ساختمان کلی مطابق شکل 4 بوده و براساس نحوه سیگنال فرمان به دو دسته تقسیم می شوند . 1- در هر لحظه دو تریستور هدایت می کند . 2- در هر لحظه سه تریستور هدایت می کند .

با وجود این دو روش سیگنال فرمان گیت ها باید به گونه ای باشد که در هر فاصله 60o ، به گیت وصل یا از آن قطع شود و همچنین اینوترها نیز به گونه ای طراحی شده اند که هر کدام بتوانند 180o هدایت کنند . و همچنین اگر باری که توسط اینورتر تغذیه می شود سلفی باشد جریان بار در هر فاز نسبت به ولتاژ پس فاز می شود .

1- روش اول : در این روش در هر لحظه دو تریستور هدایت می کند چون کلاً 6 تریستور داریم جمعاً 120*6=720o هدایت داریم و در هر 360o تعداد تریستورهایی که هدایت می کنند برابر است با :

یعنی در هر لحظه دو تریستور به صورت همزمان هدایت می کنند که یکی از تریستورها جریان را به بار می برد و دیگری نیز جریان را از بار برمی گرداند . مطابق شکل 5 ملاحظه می شود که با قطع شدن جریان گیت ig1 ، جریا گیت ig4 وصل می شود در عمل باید یک زمان کافی برای خاموش شدن تریستور T1 باشد از انجا که پس از قطع ig1 ، جریان گیت ig4 عمل می کند لذا تریستور T1 زمان کافی برای خاموش شدن خود ندارد و لذا هنگام اعمال تریستور T4 و قطع شدن T1 منبع توسط آنها اتصال کوتاه می شوند هر چند که اگر زمان کافی برای خاموش شدن تریستور T1 در نظر گرفته شود و لیکن کموتاسیون به خوبی صورت نگیرد باز هم یک اتصال کوتاه مخرب در منبع تغذیه رخ می دهد . که این یکی از عیبهای روش دوم است . با استفاده از روش دو تریستوری خطر اتصال کوتاه شدید منبع را می توان حل کرد در این حالت یک فاصله زمانی 60o بین ابتدای پالس فرمان یک تریستور و انتهای پالس فرمان مربوط به تریستور دیگری که با آن سری شده است وجود دارد که این خود مدت زمان بیشتری را برای خاموش شدن تریستور اول فراهم می کند علاوه بر این اگر هر گونه تأخیر در قطع شدن تریستور T1 ، به هر علت ناشی از عیبهای مختلف تنها منجر می گردد جریان بار دو مسیر جهت عبور داشته باشد که این عمل می تواند موجب نامتعادلی جریان بار شود و هرگز اتصال کوتاه شدید منبع تغذیه را در بر نخواهد داشت .

در این وضعیت هر 6 فرمان قطع در هر پریود لازم خواهد بود پس در این حالت سیگنال فرمان هم هر سیکل را می تواند به 6 فاصله زمانی مطابق شکل 5-b تقسیم بندی کند . از آنجا که در هر تریستور با اتمام سیگنال فرمانش قطع می شود پس در حالتی که بار غیراهمی باشد پتانسیل تنها دو ترمینال خروجی اینورتر در هر لحظه قابل بیان است .

روش دوم : در این روش در هر لحظه سه تریستور هدایت می کند . روندی که در این روش برای سیگنال های فرمان در نظر گرفته می شود بدین صورت است که در این حالت هر تریستور فاصله 180o را هدایت می کند و چون کلاً 6 کلید داریم لذا کل هدایت می شود :

6 * 180o = 1080o

که باز هم مثل روش قبل اگر آنرا بر 360o تقسیم کنیم معلوم می شود که درهر لحظه کلید باید وصل شود که در این حالت یک یا دو کلید جریان را به بار می برند و دو یا یک کلید جریان را از بار برمی گرداند . ترتیبی که در این حالت برای سیگنالهای فرمان در نظر گرفته می شود در شکل 6 نشان داده شده است . که در آن سه تریستور به طور همزمان در حال هدایت جریان می باشند .

و...

NikoFile


دانلود با لینک مستقیم


متن کامل قانون جدید چک

اختصاصی از یارافایل متن کامل قانون جدید چکدانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

متن کامل قانون جدید چک


قسمتی از متن کتاب:

ماده ۱- انواع چک عبارتست از : 
۱ـ چک عادی، چکی است که اشخاص عهده بانکها به حساب جاری خود صادر و دارنده آن تضمینی جز اعتبار صادرکننده آن ندارد. 
۲ـ چک تایید شده، چکی است که اشخاص عهده بانکها به حساب جاری خود صادر و توسط بابک محال علیه پرداخت وجه آن تایید میشود.
۳ ـ چک تضمین شده، چکی است که توسط بانک به عهده همان بانک به درخواست مشتری صادر و پرداخت وجه آن توسط بانک تضمین میشود. 
۴ـ چک مسافرتی، چکی است که توسط بانک صادر و وجه آن در هر یک از شعب آن بانک یا توسط نمایندگان و کارگزاران آن پرداخت میگردد.

دانلود با لینک مستقیم


گزارش کارآموزی رشته عمران تاریخچه فعالیت شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران

اختصاصی از یارافایل گزارش کارآموزی رشته عمران تاریخچه فعالیت شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

گزارش کارآموزی رشته عمران تاریخچه فعالیت شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران


گزارش کارآموزی رشته عمران   تاریخچه فعالیت شرکت  آب و فاضلاب غرب استان تهران

دانلود گزارش کارآموزی رشته عمران   تاریخچه فعالیت شرکت  آب و فاضلاب غرب استان تهران بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 53

گزارش کارآموزی آماده,دانلود کارآموزی,گزارش کارآموزی,گزارش کارورزی


این پروژه کارآموزی بسیار دقیق و کامل طراحی شده و جهت ارائه واحد درسی کارآموزی میباشد

  تاریخچه فعالیت شرکت :

شرکت آب و فاضلاب غرب استان تهران در تاریخ 31/3/71 به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شده و شماره 91000 مورخ 31/3/1371 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی شهرستان کرج به ثبت رسیده است شرکت در تاریخ 31/3/71 با انتقال اموال و دارایی ها و تأسیسات آب مشروب از شرکت ها و دستگاههای قلبی و چهارچوب قانون نشان شرکت های آب و فاضلاب و قانون تجارت آغاز به کار کرد.   2) فعالیت اصلی شرکت :      موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه ایجاد و بهره برداری از تاسیسات مربوط به توزیع آب شهری و همچنین جمع آوری و انتقال و تصفیه فاضلاب در داخل محدوده قانونی شهرها و امورات تابعه است . 3) وضعیت اشتغال : تعداد کارکنان دائم و موقت با شرح ذیل می باشد :  شرح                30/12/83             29/12/82  کارکنان دائم             686 نفر             708 نفر  کارکنان شرکت خدماتی    50 نفر             193 نفر  2) مبنای تهیه صورتهای مالی : بر اساس قانون تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب یکبار به تاریخ 29/12/71 و بعداً تحویل آبرسانیها در خصوص کلیه دارائیها تجدید ارزیابی شده و صورتهای مالی از آن تاریخ اساساً بر بهای تمام شده تاریخی تهیه و در موارد تخصصی از ارزش های جاری نیز استفاده شده است . 3) خلاصه اهم رویه های حسابداری : 1-3 موجودی مواد و کالا = موجودی مواد و کالا به اقل بهای تمام شده و خالص ارزش فروش گروه های اقلام مشابه ارزشیابی در صورت فزونی بهای تمام شده نسبت به خالص ارزش فروش مابه التفاوت به عنوان ذخیره کاهش ارزش موجودی شناسایی می شود بهای تمام شده موجودیها با به کارگیری روش میانگین تعیین می گردد. 2-3 سرمایه گذاریها = سرمایه گذاری های بلند مدت به بهای تمام شده پس از کسر هر گونه ذخیره بابت کاهش دائمی در ارزش هر یک از سرمایه گذاریها ارزشیابی می شود در آمد حاصل از سرمایه گذاریها در زمان تصویب سود توسط مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت سرمایه پذیر ( تا تاریخ ترازنامه ) شناسایی می شود . 3-3 دارائیهای ثابت شهود : 1-3-3 نحوه ثبت دارائیهای ثابت = دارائیهای ثابت شهود بر مبنای بهای تمام شده در حسابها ثبت می شود . مخارج بهسازی و تعمیرات اساسی که باعث افزایش قابل ملاحظه درخواست یا عمر مفید دارائی های ثابت یا بهبود اساسی در کیفیت بازدهی  آنها می  گردد . در صورتیکه مبلغ آن با اهمت به عنوان مخارج سرمایه هایی محصوب و طی عمر مفید باقی مانده دارائیهای مربوطه مستهلک می شود . هزینه های نگه داری و تعمیرات جزئی که به منظور حفظ یا ترمیم منافع اقتصادی مورد انتظار واحد تجاری از استانداردهای عملکرد ارزیابی دارایی اولیه انجام می شود. هنگام وقوع به عنوان هزینه های اجرایی تلقی و به حساب سود و زیان دوره منظور می گردد.  دارایی های ثابت مشهود ایجاد یا خریداری شده از محل منابع طرح های عمرانی و ةیا سایر کمک ها در صورت اطمینان از احراز شرایط تا قبل از اتمان طرح تحت عنوان پروژه های در در جریان تکمیل در حسابها منعکس و پس از اتمام طرح و آغاز بهره برداری به حساب دارائی های ثابت مشه ود شرکت منظور می گردد. روش و نرخ استهلاک : استهلاک داراییهای ثابت با توجه به عمر مفید برآوردی دارایی های مربوطه به صورتجلسه مشترک وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی های نیرو بر اساس نرخ هاو روش های زیؤ محاسبه می شود.  دارائی    نرخ استهلاک    روش استهلاک ساختمانها 10 ساله خط مستقیم  تأسیسات    30-15-8 ساله    خط مستقیم ماشین آلات    10 ساله    خط مستقیم وسائط نقلیه    5 ساله    خط مستقیم اثاثیه و منصوبات    10 ساله    خط مستقیم برای دارایی های ثابتی که در خلال مال تحصیل مورد بهره برداری قرار می گیرد استهلاک از اول ماه  بعد محاسبه و در حسابها منظور می شود. در مواردی که هر ی: از دارایی های ثابت استهلاک پذیر پس از آمادگی جهت بهره برداری به علت تعطیل کار و یا علل دیگر برای مدتی مورد استفاده قرار نگیرد. میزان استحلاک آن برای مدت یاد شده معادل 3% نرخ استهلاک منعکس جدول صفحه قبل است .  مخارج تأمین مالی : مخارج تأمین مالی به عنوان هزینه سال شناسایی می شود به استثنا مخارجی که مستقیماً قابل انتساب به ساخت دارائی های واجد شرایط است.   ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان : ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان بر اساس یک ماه آخرین حقوق ثابت برای هر سال خدمت آنان محاسبه و در حساب آنها منظور می شود.   کمکهای مردمی ، هدایا و منابع طرح های عمرانی برای توسعه :  در صورت اطمینان از شرایط احراز از کمک های مردمی ، هدایا و منابع طرح های عمرانی که انتقال مالکیت آن محدود بوده و ما به ازاء آن در قالب تسهیلات بلند مدت مطالبه خواهد شد ؛ تحت سر فصل بدهیهای بلند مدت انعکاس یافته اتس و کمک هایی که برای جبران هزینه ها و یا زیان گذاشته و یا کمک درآمد عملیاتی پرداخت شده مستقیماً به حساب سود و زیآن سال جاری منظور شده است.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود فایل فلش فارسی سامسونگ Galaxy S3 Mini Value Edition GT-I8200 با لینک مستقیم (تک فایل)

اختصاصی از یارا فایل دانلود فایل فلش فارسی سامسونگ Galaxy S3 Mini Value Edition GT-I8200 با لینک مستقیم (تک فایل) دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود فایل فلش فارسی سامسونگ Galaxy S3 Mini Value Edition GT-I8200 با لینک مستقیم (تک فایل)


موضوع :

دانلود فایل فلش فارسی سامسونگ  Galaxy S3 Mini Value Edition GT-I8200 با لینک مستقیم  (تک فایل)

ورژن  XXUANH3 اندروید 4.2.2

EGY-I8200XXUANH3-20141029120242

با لینک مستقیم می توانید فایل مورد نظر خود را دانلود نمایید
با تشکر تیم بای فایل  


دانلود با لینک مستقیم

گزارش کارآموزی رشته حسابداری اداره کل منابع طبیعی استان خراسان شمالی

اختصاصی از یارا فایل گزارش کارآموزی رشته حسابداری اداره کل منابع طبیعی استان خراسان شمالی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

گزارش کارآموزی رشته حسابداری اداره کل منابع طبیعی استان خراسان شمالی


گزارش کارآموزی  رشته  حسابداری اداره کل منابع طبیعی استان خراسان شمالی

دانلود گزارش کارآموزی  رشته  حسابداری اداره کل منابع طبیعی استان خراسان شمالی بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 50

گزارش کارآموزی آماده,دانلود کارآموزی,گزارش کارآموزی,گزارش کارورزی


این پروژه کارآموزی بسیاردقیق و کامل طراحی شده و جهت ارائه واحد درسی کارآموزی میباشد

کلیات :        

افراد هر جامعه به دو دسته کلی پاسخگو و پاسخ خواه تقسیم می شوند. افرادی که پاسخگو هستند در برهه ای از زمان می توانند پاسخ خواه باشند و بر عکس ، افرادی که پاسخ خواه می باشند می توانند در برهه ای از زمان پاسخگو باشند.        بزرگترین پاسخگو در هر جامعه ای ، دولت آن جامعه است . دولت منابع مردم را در اختیار دارد پس باید  به مردم به عنوان پاسخ خواه ، گزارش دهد که منابع آنها را چگونه مصرف کرده است. بطور مثال، دولت باید دارائی های بیت المال ( دارائی های متعلق به همه مردم ) را گزارش کند. بعبارتی ، مردم حق دارند که بدانند دارائی های کشورشان چقدر است . بدهی ها و سرمایه چقدر است ؟ مردم به دولت مالیات می دهند، که بابت جبران خدمات دولت به مردم است . آیا مردم نباید بدانند مالیات گرفته شده از آنها صرف چه مخارجی می شود؟ آیا به مصرف خودشان می رسد و یا صرف پوشش کسری های ایجاد شده در گذشته می گردد و یا اینکه پسندازی برای مصرف در آینده می گردد ؟ و ......        ارائه چنین اطلاعاتی توسط دولت از طریق صورتهای مالی امکان پذیر است . مهمترین و شاید تنها ترین گزارش مالی دولت ، « صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور » می باشد که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و مشخصاً اداره کل تمرکز و تلفیق حسابها و روشها ی حسابداری تهیه و تنظیم می گردد. صورتحساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور که حداکثر باید تا پایان آذرماه سال بعد برای سال قبل تهیه گردد ، در واقع شامل صورتحسابهای نهایی کلیه دستگاههای اجرایی است که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می کنند.         نحوه تهیه صورتهای مالی در بخش دولتی بر اساس حسابداری دولتی است. که تعریف آن به شرح ذیل است : « حسابداری دولتی عبارتست از مجموعه قوانین ، مقررات و روشها توام با دانش حسابداری که ذیحسابهای دستگاههای اجرایی در رابطه با فعالیتهای مالی خود حسب مورد مکلف به رعایت و بکار گیری آن می باشد.»         بودجه ریزی :               هر بودجه ای چه خصوصی چه دولتی و یا چه ایرانی چه خارجی دارای منابع و مصارف است. بودجه دولتی به علت اینکه دولت منابع عظیم مردم را در اختیار دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است فلسفه بودجه هم بدین خاطر است که منابع محدود ولی مصارف نا محدود است پس باید با توجه به منابع محدود مصارف نا محدودی که دارای اولویت هستند در قالب این منابع محدود در آوریم . به خاطر همین بودجه ریزی صورت می گیرد. مطالبق ماده 1 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب شهریور ماه 1366 بودجه کل کشور به سه قسمت تقسیم می شود  الف ) بودجه عمومی دولت    ب ) بودجه بانک ها و شرکت های دولتی     ج ) بودجه سایر موسسات انتفاعی وابسته به دولت  اداره کل منابع طبیعی نیز در زمره موسسات دولتی به شمار می آید و از بودجه عمومی دولت استفاده می کند .  ذیحساب :             بر اساس ماده ( 10 ) آئین نامه مالی و معلاملاتی دانشگاه ها , ذیحساب ماموری است که به موجب حکم وزارت امور اقتصادی و دارائی از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت به منظور اعمال نظارت و تامین هماهنگی لازم بر اساس قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در اجرای مقررات مالی و محاسباتی به این سمت منصوب می شود و انجام وظایف مشروح زیر را به عهده خواهد داشت :  وظایف ذیحساب : 1 ) نظارت بر امور مالی و محاسباتی و نگاه داری و تنظیم حساب ها بر طبق قانون و ضوابط مربوط و صحت و سلامت آن ها .   2 ) نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالی .  3 ) نگاه داری و تحویل و تحول وجوه و نقدینه ها و سپرده ها و اوراق بهادار.  4 ) نگاه داری حساب اموال موسسه و نظارت بر اموال مذکور .  وظایف هر یک از دوایر حسابداری  الف ) دایره ثبت و تنظیم سند هزینه  1 ) ثبت کلیه نامه های وارده و مراسلات در دفاتر مربوطه  2 ) ثبت اسناد هزینه کارپردازی و اسناد هزینه عابرین ذیحساب شهرستانها  3 ) تنظیم و ثبت اسناد هزینه مربوط به پرداختهای انجام شده و همچنین قردادهای پیمانکاری             چارت دوایر              الف ) دایره ثبت و تنظیم سند هزینه  1 ) ثبت کلیه نامه های وارده و مراسلات در دفاتر مربوطه  2 ) ثبت اسناد هزینه کارپردازی و اسناد هزینه عاملین ذیحساب شهرستانها  3 ) تنظیم و ثبت اسناد هزینه مربوط به پرداختهای انجام شده و همچنین قرادادهای پیمانکاری بر اساس مدارک مثبته   -  مدارک لازم و ترتیب تنظیم اسناد هزینه های اداری ( خرید ) : •    حواله پرداخت  •    سند هزینه  •    نماینده  یا صورت ریز فاکتور یا اسناد هزینه  •    درخواست خرید کالایا انجام خدمات  •    فاکتور خرید کالا یا خدمات  •    فرم خدمات مالیاتی  •    قبض انبار  •    حواله انبار( در مورد کالاهای خارج شده از انبار ) •    صورتجلسه تحویل کالا  •    صورتجلسه نصب  -  مدارک لازم و ترتیب تنظیم اسناد هزینه ( خدمات و قراردادها ) •    حواله پرداخت  •    سند هزینه  •    نماینده  یا صورت ریز فاکتور یا اسناد هزینه  •    درخواست خرید کالایا انجام خدمات •    قرارداد •    مفاصا حساب بیمه و فیش مالیات (برای مشمولین مالیات ) •    صورتجلسه تحویل کار یا تائیدیه انجام خدمات  •    صورتجلسه مناقصه یا ترک تشریفات مناقصه در صورت نیاز •    برگ رسید وجه   -  مدارک لازم و ترتیب تنظیم اسناد پروژه های عمرانی ( صورت وضعیت ) •    حواله پرداخت  •    فرمهای  تائیدیه  و خلاصه وضعیت  •    نامه تائیدیه کارکرد پیمانکار  توسط  ناظر مقیم ویا مهندس مشاور •    صورت ریالی  •    صورت متره  •    مفاصا  های مربوطه  •    تائیدیه صحت ارجاع کار به پیمانکار •    تصویر صفحات مربوط به موافقتنلمه پیمان  •    تصویر صورتجلسه مناقصه یا ترک تشریفات مناقصه  جهت تنظیم سند ماموریت رعایت موارد ذیل ضروری است :          حکم مأموریت بایستی دارای شماره حکم و تاریخ رفت و برگشت و مدت ماموریت تایید شده باشد و ضمنا جهت پرداخت هزینه ماموریت توسط امور مالی نسخه اول حکم ماموریت الزامی می باشد .   ب ) دایره حقوق و دستمزد  1 ) ثبت اطلاعات مربوط به احکام کارگزینی ـ پرسنل در نرم افزار حقوق و دستمزد  2 ) اعمال تغییرات و اصلاحات مربوط به احکام کارگزینی پرسنل  3 ) تنظیم لیست حقوقی در پایان هر ماه بر اساس لیست کار کرد واقعی پرسنل و بر اساس احکام کار گزینی  4 )تنظیم سند هزینه پرداخت حقوق و مزایا  5 ) تنظیم لیست بانک و کسورات قانونی  6 ) تنظیم لیست و اسناد هزینه مربوط به سایر هزینه ها و پرداختهای پرسنلی اعم از شاغلین , بازنشستگان موظفین از جمله اضافه کار ـ پاداش ـ ماموریت ـ پاداش پایان خدمت و ...            نحوه عمل در این دایره بدین گونه است که احکام کارگزینی پرسنل هرسال بعد از اعمال ضرایب قانونی توسط کارگزینی و تائید مقامات مسئول به ذیحسابی ارسال میگردد، پس از آن احکام مزبور وارد سیستم حقوق و دستمزد شده و چنانچه در طول سال اصلاحاتی ناشی از اشتباه محاسبات ، افزایش حقوق ، ارتقاء و تشویقات و .... صورت گیرد در سیستم موجود اعمال میگردد. در پایان هر ماه مسئول حقوق و دستمزد لیست حقوقی مربوط به آن ماه را به همراه لیست خالص حقوق پرداختی و لیست کسورات قانونی تهیه و سپس نسبت به تنظیم سند هزینه مربوطه اقدام مینماید و بعد از ثبت آن در دفتر ذیحسابی جهت انجام مراحل بعدی به سایر دوایر امور مالی از جمله دایره رسیدگی اسناد جهت   رسیدگی و کنترل و تطبیق آن با قوانین و مقررات و  سپس دایره اعتبارات جهت تامین اعتبار  و  بعد از آن به دایره تنظیم حساب و صدور چک جهت انجام ثبتهای حسابد اری مربوطه و صدورچک خالص جهت منظور نمودن به حساب پرسنل و صدور چک کسورات جهت ذینفعان همچون کسورات بیمه و مالیات  هدایت می شود و سرانجام چکهای مزبور همراه با لیست حقوق و چک لیست بانک جهت برداشت چکها از حساب اداره ل و واریز آن به حساب ذینفعان به بانک عامل ارسال می شود. مراحل فوق در خصوص سایر پرداختها از جمله حقوق بازنشستگان و موظفین، ماموریت ، پاداش، عیدی و .... با اندکی تفاوت انجام می پذیرد.    ج ) دایره رسیدگی اسناد :            وظیفه اصلی این دایره رسیدگی اسناد هزینه مربوط به حقوق و دستمزد و مزایای کارکنان، خرید کالا و خدمات و نیز قرار دادهای منعقده و تطبیق پرداختها با قوانین و مقرات مالی و احتراز از هر گونه اعمال سلیقه می باشد که اصول کلی زیر در رسیدگی به اسناد هزینه بایستی رعایت شود .  1 ) رعایت قانون و مقررات عمومی دولت و و قانون محاسبات عمومی  2 ) ر عایت مصوبات هیئت وزیران که توسط مراجع ذیصلاح جهت اجرا ابلاغ می گردد .  3 ) رعایت قانون بودجه و تبصره های آن و دستورالعمل های اجرائی بودجه هر سال   4 ) رعایت مفاد موافقت نامه های منعقده و انطباق پرداختها با مواد مندرج در موافقت نامه  5 ) رعایت قوانین و مقررات و دستور العمل های مربوط به قراردادها   د ) دایره اعتبارات            سقف اعتبارات دستگاه در ابتدای سال بعد از تصویب با مبادله موافقت نامه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به تفکیک طرح، برنامه و فصل به دستگاه اجرایی ابلاغ می گردد .   تعریف موافقت نامه :          یک سند و چارچوبی که در مورد اجرای عملیات مربوط به بودجه مصوب ما بین دستگاه اجرایی و  سازمان مدیریت و برنامه ریزی مورد توافق قرار می گیرد .      موافقت نامه در اعتبارات عمرانی ( تملک دارائی های سرمایه ای )  شامل فرم ها و صفحاتی به شرح زیر است :  ـ روکش موافقت نامه :          اولین صفحه از موافقت نامه به منزله نامه ای است به دستگاه اجرائی صاحب اعتبار که حاوی شماره و تاریخ صدور سازمان مدیریت و برنامه ریزی , شماره و عنوان طرح , نحوه تامین منابع مالی طرح , شماره و تعداد فرم های ضمیمه و نام گیرندگان رونوشت موافقت نامه با امضاء ریاست مدیریت می باشد .  ـ فرم شماره  (1) یا خلاصه طرح :          این صفحه از موافقت نامه شامل :  عنوان , شماره و نوع طرح ـ نام و کد دستگاه اجرائی صاحب اعتبارات و نیز دستگاه بهره بردار  ـ تعداد پروژه , تاریخ شروع اولین پروژه و نیز پیش بینی تاریخ خاتمه آخرین پروژه ـ منابع تامین اعتبار به تفکیک پرداخت های سال های گذشته , مصوب سال جاری، پیش بینی سنوات باقیمانده بعد و جمع کل ـ بیان اهداف کمی و میانگین وزنی پیشرفت فیزیکی طرح ـ توضیحات ضروری خواهد بود .  قابل ذکر این که فرم باید دارای امضاء رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی , رئیس دستگاه اجرائی و رئیس دستگاه بهره بردار با ذکر نام و نام خانوادگی آنان باشد .  ـ فرم شماره  (2) یا فرم گزارش توجیهی طرح  :         در این صفحه از موافقت نامه , عنوان و شماره طرح ـ نام و کد دستگاه اجرائی صاحب اعتبار ـ مواردی در مورد مطالعات توجیهی فنی , اقتصادی و مالی و به عبارتی اهداف کیفی و نیز خلاصه ای از نتایج مطالعات آورده شده است . این فرم نیز باید دارای امضاء ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی , رئیس دستگاه اجرائی با ذکر نام و نام خانوادگی آنان باشد .   ـ فرم شماره  (3 ) یا فرم خلاصه پروژه :          این صفحه از موافقت نامه دارای عنوان و شماره طرح ـ نام و کد دستگاه اجرائی صاحب اعتبار ـ عنوان , کد , سال شروع , پیش بینی سال خاتمه و نحوه اجراء ( امانی یا پیمانی ) پروژه می باشد .  همچنین در این فرم مواردی در مورد پروژه از قبیل : شرح عملیات , مقدار کل عملیات , پیشرفت فیزیکی به تفکیک سال ـ نام پیمانکاران و نیز مشاوران توضیحات ضروری و مشخصات فنی پروژه آورده می شود . این فرم نیز باید دارای امضاء ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی , رئیس دستگاه اجرائی با ذکر نام و نام خانوادگی آنان باشد .  در موافقت نامه هایی که تعداد پروژه زیاد می باشد , برای هر پروژه , فرم شماره (3 ) فرعی جداگانه ای تنظیم می گردد که مشخصات پروژه , فــــرم (3) به شرح فوق دارا خواهد بود .   ـ فرم شماره (4) یا فرم فصول سرمایه گذاری :          در این صفحه از موافقت نامه نیز , علاوه بر ذکر عنوان و شماره طرح ـ نام وکد دستگاه اجرائی صاحب اعتبار , اعتبارات سال های برنامه ـ پرداختی سال های قبل به تفکیک فصول سرمایه گذاری آورده شده است . این فرم نیز همانند سایر فرم ها , باید دارای امضاء ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی , رئیس دستگاه اجرائی با ذکر نام ونام خانوادگی آنان باشد .  توزیع فصول سرمایه گذاری بین پروژه ها :          از آن جا که در موافقت نامه میزان اعتبار هر پروژه از کل اعتبار به صورت کلی و بدون تفکیک فصول سرمایه گذاری مشخص شده است ، بنابراین دستگاه اجرایی بر اساس ماهیت اجرایی پروژه و نیاز هر پروژه به میزانی از اعتبار فصول سرمایه گذاری، به توزیع و تسهیم اعتبار مصوب به تفکیک فصول هزینه به هر یک از پروژه ها اقدام می نماید شایان ذکر است که در توزیع فصول اعتبارات رعایت سقف اعتبار  پروژه یا شهرستان که در فرم شماره 3 موافقت نامه قید شده و همچنین سقف هر یک از فصول هفت گانه با توجه به فرم شماره 4 موافقت نامه الزامی است، پس از این مرحله دایره اعتبارات جهت هر یک از مراکز مصرف کننده اعتبار به تفکیک طرحه و پروژه کارتی را اختصاص می دهند ( در گذشته که از نرم افزار استفاده نمی شد از کارت های دستی استفاده می گردید ) این کارت معمولاً شامل قسمت های زیر است : نام و شماره شناسه دستگاه : مثلاً اداره کل منابع طبیعی     شماره 139079  عنوان برنامه  : مثلاً برنامه جنگل و مرتع  طرح : که نام طرح را شامل می شود بعنوان مثال طرح جنگلکاری و تجهیز پارکها پروژه : زیر شاخه طرح و مکان جغرافیایی اجرای پروژه در واقه پروژه مجمعه اقدامات و عملیات پیچیده و محصر به فردی از فعالیتهای منطقی و مرتبط به یکدیگر است که زیر نظر یک مدیریت و سازمان اجرایی مشخص اجرا می شود فعالیت : نام آندسته از کارهای وابسته بهم و دارای روابط زمانی و مکانی در طول پروژه است که اجرای بهنگام آنها سبب پیشرفت پروژه می گردد.  شماره ردیف بودجه : مثلاً  030ع 40111  تام مرکز مصرف کننده اعتبار : که نام شهرستان محل اجرای پروژه و یا ادارات مجاز به مصرف اعتبار می باشد منبع تامین اعتبار : که منبعی که اعتبار پروژه از آن تامین خواهد شد را معین می سازد مثلاً استانی یا ملی بودن منبع اعتبار  یا از محل درآمدهای عمومی یا سایر منابع همچون منابع داخلی یا وام یا هر دو آن . فصول هزینه : شامل فصول هفتگانه  سقف مصوب : اعتباری که در موافقتنامه جهت اجرای پروژه در نظر گرفته شده است  دریافتی : میزان تخصیص اعتبار و ارسال وجه به شهرستان از طرح و پروژه مزبور مصرف اعتبار : میزان هزینه و پرداخت جهت اجرای پروژه مذکور تعهدات : شامل تعهدات ایجاد شده که اعتبار آن به میزان تعهدات بلوکه می شود. ستون جمع و مانده ها : که از جمله می توان به جمع کل هزینه قطعی، مانده پیش پرداخت، علی الحساب، تنخواه، موجودی جنسی ، جمع مصوب پروژه جمع دریافتی از ذیحسابی، مانده دریافتی نسبت به مصوب و ...   نحوه عمل این دایره به این گونه است که سقف اعتبار مصوب هر یک از طرح ها به تفکیک فصول هفت گانه و مراکز مصرف کننده  در کارت مربوطه ( نرم افزار مربوطه ) ثبت می شود . و این سقف اعتبارات به مراکز هزینه اعلام می گردد .


دانلود با لینک مستقیم