یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود تحقیق کامل درباره حضور زن در جوامع مختلف

اختصاصی از یارا فایل دانلود تحقیق کامل درباره حضور زن در جوامع مختلف دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 19

 

فهرست مطالب:

صفحه

چکیده ..............................................................................................................................1

مقدمه..................................................................................................................................2

تاریخچه حضور زن در جوامع مختلف ........................................................................3

کسانیکه در قرن بیستم در مورد مسئله زن قیام کردند ........................................4

زندگی می زیاده و آثار او................................................................................................7

می زیاده و زن .................................................................................................................8

اهتمام می زیاده به جنبش زنان....................................................................................9

فعالیت اجتماعی می زیاده برای پیشرفت جنبش زنان............................................12

نقش می زیاده در پیشرفت زنان عرب.........................................................................13

نتیجه.................................................................................................................................15

فهرست منابع...................................................................................................................16

تاریخچه حضور زن در جوامع مختلف:

در ابتدا زن را به صورت کالایی می دانستند که در اختیار مرد است و او هر گونه که بخواهد می تواند از او استفاده کند و هر موقع که بخواهد می تواند او را رها کند و اگر خطری احساس کرد او را می شکند وخرد می کند .پس از آن زن به صورت عبد و بنده ای بدبخت و اسیر حقیری شد و با مرور زمان مقام او به درجه کودکان خردسال رسید به صورت بازیچه ای که مرد در ساعت فراغتش بتواند از او لذت ببرد یا مانند مجسمه ای بیهوده و بی ارزش که لباس های حریر و جواهر گران قیمت بر اندامش پوشانیده اند .

تاریخ گواهی می دهد بر سرنوشت دردناک زن .او در قدیم هیچ یار و یاوری نداشت یعنی کسی به دفاع از حقوقش برنمی خواست و همه ملت ها از او اکراه داشتند و او را پست می شمردند گویی که قلبشان سنگ شده بود ودرکشان کور و کر شده بود و چیزهایی که از دایره درکشان بالاتر می رفت درک نمی کردند. حتی مردانی که از نوابغ زمانشان و رهبران افکار جهان بودند در مورد زن نظر مساعدی نداشتند و شعرای اروپایی فقط زیبایی ظاهری زن را بیان می کردند و در قصایدشان هیچ نشانه ای که دلالت بر آثار نفسانی و روحی زنان داشته باشد ،نمی یابیم و از ظواهر جسم او فراتر نرفته اند و همه اینها اتفاق نظر دارند که زن را شیطان زیبا یا سرچشمه لذت ها بنامند.

شاعران یونان مثل سخیلوس و اوربیدس و غیره زن را آفت و بدبختی جهان می دانند.

از فلاسفه می توان افلاطون را نام برد. افلاطونی که دارای اندیشه های پیچیده و دشوار است. افلاطونی که موضوع اصلاح سیاسی یا ادبی را برای به سعادت رساندن جهان ترک نکرد،هیچ گاه در مورد بهتر شدن وضعیت زن و اهتمام به آموزش اخلاق و بررسی و شناسایی درجه عقلی و استعداد او فکر نکرد. او بیان می کند که مادرش به خاطر زن بودن باعث تحقیر او شده است .او معتقد بود که هر مرد ترسویی بعد از مرگ دوباره در این عالم متولد می شود و روح او در جسد حیوان یا زن تناسخ می یابد .

افلاطون نمی دانست که زن در مدرسه اسکندریه فلسفه افلاطونی جدید را خواهد آموخت و جوانی و زیبایی جذابش مانع آن نمی شود که بزرگترین دانشمند زمانه اش نباشد. شاهد مثال این قضیه هیپاثیا دختر ثیونوس ریاضی دان مشهور است که در اوایل قرن چهارم در خیابانهای اسکندریه به خاطر اعلام تعالیم افلاطونی سنگسار شد و او شهید در راه علم به شمار می آید.

اولین کسیکه با زن همدردی کرد و کلمات مهربانی و ترحم را به او شنواند یسوع الناصری بود و او اولین کسی بود که بین زن و مرد سازش برقرار کرد و گفت "اگر بری زن و مرد کار واحدی قرار دهیم هر دوی آنها باید به یک پاداش یا عقاب مساوی برسند ."

زمانی که پیامبر اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلَّم) ظهور کرد شأن و مقام زن در سرزمینهای عرب بالا رفت زیرا ایشان زنده به گور کردن دختران را حرام کردند و زن و مرد را در تمام حقوق و وظایف مساوی می دانستند به جز در شهادت ومیراث که دو زن برابر با یک مرد است ولی در تمام حقوق جامعه با هم برابر هستند .همچنین عارفان گفته اند که زنان حقوق سیاسی نیز دارند و اینکه زنان مسلمان باید فقیه باشند (عالم به احکام شریعت) و اولین فقیه زن عایشه همسر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلَّم) بود .

پترارک و دانته از اولین گروه شاعران و مفکران هستند که گفتند زن دارای روح وروان است.آنها قصاید زیبایی دارند که در آنها جمال ادبی تجلی کرده است . آنها از اولین کسانی بودند که آواز سر دادند که زن دارای نفس والا و هوش شعله ور است.

همچنین لورا و بیاتریتش کسانی بودند که تا ابد نمونه کامل و برجسته هستند و هر زنی دوست دارد که شبیه او باشد.

این نمونه زیبا که در خیال دانته می گذشت در شعر مسحور او به تصویر کشیده می شود و مانند برق درخشانی در تاریکی قرون وسطی راه یافت.

سپس شاعر بزرگ جهان معاصر شکسپیر ظهور کرد و قهرمان بیشتر داستانهایش زنان دارای شخصیت عالی بودند ؛زنانی که در قلبشان مهربانی و لطافت موج می زد ،همچنین زنان در روایات کورنایل اینگونه بودند.

ولی همه مفکران آن زمان با شکسپیر و کورنایل هم عقیده نبودند بلکه تعداد زیادی از آنها نسبت به زن کینه می ورزیدند و به او طعنه می زدند و بوسویه افکار معاصرانش را در یک جمله خلاصه کرد "زن از زاویه اضافی مرد خلق شده و به همین دلیل نه هوشی دارد و در درونش هیچ چیز درک نمی کند"(الفاخوری حنا،1991م،ج4: 371)

کسانیکه در قرن بیستم در مورد مسئله زن قیام کردند:


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق کامل درباره حضور زن در جوامع مختلف
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.