یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

آشنایی با شغل وکالت و جزئیات شغل وکالت

اختصاصی از یارا فایل آشنایی با شغل وکالت و جزئیات شغل وکالت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

آشنایی با شغل وکالت و جزئیات شغل وکالت


آشنایی با شغل وکالت و جزئیات شغل وکالت

آشنایی با شغل وکالت و جزئیات شغل وکالت

از زمانی که حق ایجاد شده و بصورت عرف و عادت محلی و یا قانونی در آمده است وجود شخصی که بتواند حق مظلوم را از متجاوز استیفا نماید ، محسوس گردیده است . چون ستمدیده و شکست خورده در خود احساس ضعف و ناتوانی می کند و نیاز به کسی دارد که در پیشگاه عدالت احقاق حق او را بنماید . او در خود حس می کند که محتاج به یاری و کمک شخصی است که قادر باشد حق او را استیفا نماید.


خدمت وکالت درتمام ادوار تاریخ و پیش همه ملت ها ، از نقطه نظراجتماعی در ردیف نجیب ترین و شریف ترین وپراهمیت ترین خدمات به شمار آمده است . وکیل برای استقرار عدالت با دستگاه قضایی همکاری داشته و تمام نیروی فعاله ، معلومات و دانش حقوقی ، نبوغ وهنر خود را دراختیار کسانی قرار می دهد که شرف ، خانواده ، دارایی و زندگی آنان مورد مخاطره قرار گرفته است.


وکالت دادگستری اگر چه از مشاغل آزاد ومستقل از دولت بوده ولی چون وکلا در دعاوی مردم مداخله و با دادگاه ها تماس دارند ، بایستی طرف اعتماد و اطمینان دادگاه باشند و همچنین به خاطر خطیر و مهم بودن شغل وکالت ، قانونگذار آن را از حیث تصدی ، حقوق وحدود تابع مقررات خاصی نموده است که رعایت آنها الزامی و ضروری است.

وکیل دادگستری یکی از بازوان توانمند و یکی از دو عنصر عدالت به شمار می رود چون درصورت عدم دخالت وکیل احتمال تضیع حق در نزد دادرس وجود دارد بدین صورت که صاحب حق بواسطه بی اطلاعی از قوانین و نیز عجز و ضعف در اقامه دلائل نمی تواند حقیقت را در نزد قاضی مکشوف سازد و ممکن است قاضی بدون درک حقیقت حکمی دهد که بالنتیجه عدالت را پایمال وحق صاحب حق را تضییع نماید .

در واقع یک وکیل شایسته در مقام احقاق حق مظلوم را می توان مشعل هدایت افکار قاضی دانست که او را از تاریکی جهل به موضوع رهائی بخشیده و حق را در پیشگاه عدالت روشن می سازد . بقول سیسرون "وکیل مرد صالح و درستی است که دارای اطلاعات قضائی بوده و با سلاست بیان می تواند قضایا را طرح نموده و در سایه مشاوره و تنظیم لوایح کتبی و اظهارات خود حقوق مراجعه کنندگان را حفظ و یا آنکه راسا دعا وی طرفین را خود شخصا رسیدگی نموده مانند یک نفر قاضی اختلاف آنها را قطع وفصل نماید".


به هر حال یک وکیل راستین را می توان طرفدار حق و عدالت و حامی مظلوم و پشتیبان ستمدیده دانست ،وکیل راستین کسی است که بر روی زخم ستمدیده مرهم عدالت می گذارد و از پای بیوه زن مظلومی خار ظلم را خارج می کند در یک جمله گره گشای کار مردمی باشد .


همانطور که دیدیم وکالت شغلی حساس وخطیر در جامعه بوده که احتمال سوء استفاده از آن زیاد بوده و چه بسا نیرنگ بازان و سودجویان و کلاهبرداران با نام وکیل و به اسم وکالت مال و حیثیت و شخصیت دیگران را ملعبه هوی و هوس خود قرار دهند و ضررهای هنگفتی بر جامعه و افراد آن زده و نظم آرامش اجتماعی را بر هم بزنند . قانونگذار برای جلوگیری از سوء استفاده افراد ناصالح وکالت را تابع قوانین ، مقررات و تشریفاتی نموده که انجام عمل وکالت و اتخاذ عنوان وکیل دادگستری در حدود این قوانین و مقررات مجاز است .


قانونگذار فقط کسانی را شایسته عنوان وکیل دادگستری و انجام عمل وکالت دادگستری می داند که توانسته باشند در حدود قوانین و مقررات به این عنوان نائل شده و اجازه چنین عملی را داشته باشند کسانی را که بر خلاف حقیقت چنین عنوانی را بر گزیده و یا بصورت غیر قانونی در امر وکالت دادگستری مداخله نمایند قابل تعقیب و مجازات شناخته است




1- تعهد به سوگند وکالت در گفتار و اظهار نظر

سوگند نامه وکالت که با تاکید بر شریف بودن این حرفه احترام همیشگی به قوانین و نظامات را برای هر وکیلی لازم الاتباع می داند و در پی آن تنها هدف هر وکیل را عدالت و احقاق حق می داند اصل و چهار چوبی است که تمام وکلاء با هر گرایش فکری و عقیدتی بایستی به آن پایبند باشند چرا که علاوه بر اتیان سوگند به خداوند متعال که عالیترین و مافوق تمام هستی است شرافت خود را نیز وثیقه تعهد به آن قرار داده اند ، هیچ علت و عذری نمی توانند توجیه کننده نقض و یا تخلف از آن گردد . سوگند نامه وکیل را ، متعهد می سازد بر خلاف شرافت قضاوت و، وکالت اقدام و اظهاری ننماید که فراتر از اقدام اظهارات وکیل را نیز در بر می گیرد و وکیل را حتی از اظهارات خلاف شأن و شرافت قضاوت و وکالت ممنوع می دارد در ادامه رعایت ادب و احترام را نسبت به اشخاص و مقامات اداری و قضایی و همکاران و اصحاب دعوی همچنین پرهیز از اعمال نظریات سیاسی و خصوصی و راستی و درستی در امور وکالتی ، شخصی و دفاع از حق را به تعهدات وکیل می افزاید 


دانلود با لینک مستقیم


آشنایی با شغل وکالت و جزئیات شغل وکالت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.