یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود پایان نامه عدالت چیست وچه نقشی در پیشرفت کشوردارد؟

اختصاصی از یارا فایل دانلود پایان نامه عدالت چیست وچه نقشی در پیشرفت کشوردارد؟ دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود پایان نامه عدالت چیست وچه نقشی در پیشرفت کشوردارد؟


دانلود پایان نامه عدالت چیست وچه نقشی در پیشرفت کشوردارد؟

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:152

 

فهرست مطالب
 مقدمه ۳
 چکیده ۴
فصــــل  اول ۸
 عدالت چیست؟ ۹
 حسن و قبح عقلی ۱۰
 سرچشمه « ظلم » یکی از امور زیر است ۱۱
 فلسفه حوادث ناخوشایند زندگی ۱۴
 مساله جبر و اختیار ۱۸
 نکته اصلی اشتباه جبریها ۱۸
 روشنترین دلیل برای آزادی اراده و اختیار ۲۰
 « امر بین الامرین » چیست؟ ۲۲
 هدایت و ضلالت به دست خدا است . ۲۴
 عدل خداوند  و مساله « خلود » ۲۶
 نگاهی به معنای لغوی عدل ۲۹
 مفهوم اصطلاحی عدل ۳۰
 جایگاه عدل در بیان علوی ۳۱
 مفهوم عدالت اجتماعی ۳۱
• برابرى و مساوات‏ ۳۲
• قانون‏مندى‏ ۳۲
 فرق میان « عدالت »  و « مساوات  » ۳۳
• چرا از میان همه صفات عدل برگزیده شده است؟ ۳۳
 گونه شناسی مفاهیم عدالت اجتماعی: ۳۴
• مفهوم سلبی(منفی) یا ایجابی(اثباتی) عدالت: ۳۴
 مبانی معرفت شناسی عدالت ۳۴
تعریف عدالت ۳۵
 آیا عدالتخواهى فطرى است؟ ۳۶
 نظر نیچه و ماکیاول ۳۷
 نظر برتراند راسل ۳۷
• نقد این نظریه ۳۸
 نظر مارکسیسم ۳۸
 نظر اسلام ۳۸
فصــــل  دوم ۴۰
 عدالت اجتماعِی در حکومت علوِی ۴۱
 اوضاع سیاسى و اجتماعى و ادارى ۴۱
 عدالت اجتماعی و حکومت اسلامی ۴۶
 انقلاب آزادی استقلال ۴۶
فصــــل سوم ۴۹
 فریاد یا محمدا ۵۰
فصــــل  چهارم ۵۲
 علِی و عدالت ۵۳
 علی ( ع ) ، عدالت و بیت المال ۵۶
 على علیه السّلام و مرد یهودى ۵۸
 امام علی ( علیه السلام ) و عدالت اجتماعی ۶۵
 حکومت و عدالت علِی ۶۸
 ارزش و اعتبار عدالت از نظر نهج البلاغه ۶۹
 آِیا عدالت شرِیفتر و بالاتر است ِیا بخشندگِی؟ ۷۰
 عدالت نباِید فداِی مصلحت بشود. ۷۲
 اعتراف به حقوق مردم ۷۲
 منطق نهج البلاغه در باره عدالت ۷۴
 حکمران امانتدار است نه مالک ۷۵
 ارزش عدالت از نظر امام علِی ۷۸
فصــــل  پنجم ۸۰
 امام خمینی و دفاع از حقوق طبقات محروم جامعه ۸۱
 وصیت نامه امام خمینی ۸۱
 پرهیز از شعارگرایی در دفاع از حقوق طبقات محروم جامعه ۸۴
 وجود کارگزاران برخاسته از طبقات محروم جامعه ۸۴
 توان ایجاد عدالت اجتماعی در سطح سیاست خارجی و روابط بین المللی ۸۵
 حفظ نظام جمهوری اسلامی در مقابل آسیب های داخلی و تهدیدات خارجی ۸۶
 پیام ویژه ۸۶
 عدالت اجتماعی رمز بقا انقلاب اسلامی ۸۸
 عدالت اجتماعی اصلی ترین ویژگی جمهوری اسلامی ۸۸
 عدالت اجتماعی خط تمایز بین اسلام ناب و اسلام آمریکایی ۸۹
فصــــل  ششم ۹۲
 نجات مسلمین (سید جمال الدین) ۹۳
 ایده نجات اسلام (مذهب) ۹۴
 متدولوژی نجات اسلام برای مسلمین ۹۴
 عزت و اقتدار مسلمین از طریق اجرای شریعت ۹۵
 شعار نجات اسلام از شرآباد کردن دنیای مسلمین ۹۶
 شعار نجات مسلمین و اسلام ۹۸
 جهانی سازی و عدالت ۹۹
 جهانی سازی و عدالت ۱۰۳
فصــــل  هفتم ۱۰۸
 عدالت و جنجالهای سیاسی ۱۱۰
فصــــل  هشتم ۱۱۴
 توسعه عدالت در دولت احمدی نژاد ۱۱۵
 محرومیت دختران از آموزش ۱۱۶
چگونه کودکان و افراد جوان تحت تاثیر اچ آی وی / ایدز قرار می‌گیرند؟ ۱۲۰
آموزش عدالت پیشرفت ۱۲۰
هزینه های آموزش ، عدالت ، پیشرفت کشور ۱۲۲
 روشهای مختلف استفاده از بهداشت عمومی ۱۲۳
فصــــل  نهم ۱۲۷
عوامل تحقق عدالت ۱۲۸
 موانع اجرای عدالت ۱۲۹
گسترده عدالت در حکومت دینی ۱۳۲
 سرآغاز بی عدالتی ها در تاریخ سیاسی اسلام ۱۳۳
 جلوه های عدالت در سیره علوی ۱۳۳
 ستیز با عدالت گریزان ۱۳۴
عدالت علوی در سیاست و اقتصاد ۱۳۵
فصــــل  دهم ۱۳۹
 برقراری عدالت جاودان ۱۴۰
 مساله عمر حضرت حجت ۱۴۱
 مشخصات دوره حضرت مهدى علیه السلام ۱۴۲
 عدالت و مهدویت در قرآن و احادیث نبوى ۱۴۵
 على علیه السلام و مهدویت ۱۴۶
 ماهیت قیام مهدى علیه السلام ۱۴۷
 مهدویت فلسفه بزرگ جهانى و عدالت ۱۴۹
 منــــابــع ۱۵۱

    مقدمه
همه ما نیازمند به یک نگاهیم چه آن وقت که در رفاه و آسایش و تجملات غرقیم و چه آن زمان که بیمار و محتاج در گوشه ای تنها . و آن گاه نور گرمی نیست جز توجه الوهیت به سوی ما ,
آیا این اصل عدالت نیست که در فطرت انسان قرار گرفته و آیا خالق آن عین عدالت نیست که به همه عالم فقیر و غنی کوچک و بزرگ از ذره های اتم تا کهکشانها توجه یکسان دارد و باران لطف و رحمت خود را برای همه یکسان می باراند.
پس عدالت چیزی جز قرار گرفتن هر چیز در جای خود نمی باشد که عین عدل را در آفریده های خالق به روشنی می توان دید و برای احیای آن نیز رسولان خود را به سوی خالق خود فرو فرستاد تا با ایجاد حکومت اسلامی برپا کننده این اصل دینی که پایه ای از پنجگانه اصول دین توحید می باشد به وسیله نبوت و امامت آن, عدالت بر پا شده و روز معاد قیامت نیز به آن عمل شود و ما که مسلمانیم آن را باید در این دنیای غافل زنده و احیاء کنیم مگر نه آن که مولای ما با دیدگان دل همه را می بیند. بچه های گرسنه, زنان نیازمند کهنسالان رنج دیده آیا باید نشست  و دست بر دست گذاشت و نظاره گر این همه بی عدالتی بود. در این صورت باید از خود بپرسیم آیا ما مسلمانیم؟ چرا باید عده ای با ظلم و زور همه امکانات مظلومان را بگیرند. و حتی اجازه رشد و توسعه را به آنان ندهند. آیا این عدالت است؟ ولی نه می توان با هشیاری و بیداری و مبارزه با ظلم حق را به حقدار رساند و اجازه تجاوز را به سرزمینهای غریب نداد ( مرگ بر اسرائیل ). اجازه هتک حرمت به پیامبر اسلام را نداد ( مرگ بر دانمارک ) . اجازه دخالت در مسائل دانش صلح  آمیز هسته ای در ایران را نداد و یک صدا بگوییم انرژی هسته ای حق مسلم ماست . ( مرگ بر آمریکا )
به همین دلیل ما بر آن شدیم تا مجموعه را از تعریف عدالت و نتایج اجرای آن در پیشرفت کشور و اینکه چه کسانی برپا کننده عدالت هستند و  مخالفان با آن را بشناسیم و با دید روشن و گامهای استوار در این راه گام برداریم و زیر سایه بیرق عدالت در ظهور عدالت گستر عالم زندگی آرامی را داشته باشیم.
پس اجازه نمی دهیم که حق حکومت اسلامی و شریعت الهی توسط زورگویان و ظالمان زیر پا گذاشته شود و با وحدت جهانی بر پا کننده پرچم عدالت در جهان خواهیم بود و زیر سایه عمل به آن با آسایش و آرامش جاودانی زندگی خواهیم کرد.
انشاءالله
 

    چکیده
خداوند عالم است قادر است عادل است حکیم است رحمان و رحیم است و ازلی و ابدی است خالق و رازق است چرا از میان همه صفات فقط عدالت برگزیده شده و یکی از اصول پنجگانه دین مقرر گردید :
از آنجا که فروع دین همواره پرتویی از اصول دین است در پرتو عدالت پروردگار در جامعه بشری فوق العاده موثر است و مهمترین پایه جامعه انسانی را عدالت اجتماعی تشکیل می دهد. انتخاب اصل عدالت به عنوان یک اصل از اصول دین رمزی است به احیای عدل در جوامع بشری و مبارزه با هر گونه ظلم و ستم .
عدالت چهره سیاست را زیبایی و ثبات و قامت رعیت را استقامت و قوام و حریم مدیریت را شکوه و جمال می بخشد عدالت الفت زندگی و تنها راه اصلاح جامعه و گل سرسبد ایمان به خدا و گنجینه فضیلت و احسان است. عدالت در زندگی اجتماعی بیشر قوی ترین پایه و اساس و برای رفاه و آسایش میدانی گسترده است و هر جامعه ای که نتواند از این مساعد بهره گیرد قطعاً در تنگنای ستم راه به جایی نخواهد برد.
فسلفه حکومت دینی عدالت است.
باور کردن عدالت بدون اعتقاد به دادگاه عدل الهی در روز بازپسین و بدون باور به قانون عدل الهی خود از نمودهای بارز بی عدالتی است. پس معنی عدالت خداوند این است که نه حق کسی را از بین می برد و نه حق کسی را به دیگری می دهد و نه در میان افراد تبعیض  قائل می شود همچنین قرآن با صراحت و به عنوان یک اصل اساسی می گوید : ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکو و البغی.
خداوند به عدل و احسان درباره همه و بخشش نسبت به بستگان و خویشاوندان دستور می دهد و از کارهای زشت و منکر و ظلم نهی می کند ( سوره نحل آیه 90 )
عدالت یعنی قرار گرفتن هر چیز در جای خویش. عدالت یعنی مراعات حقوق افراد .
در باب عدالت و اجرای آن در حکومت جمهوری اسلامی می توان امامان و بزرگان دین به عنوان ریشته درخت آسمانی اسلام ناب محمدی قرار داد و از آنان برای باروری الگو گرفت و یاری خواست . از قدیم الایام افرادی در میان بشر بوده اند  از فیلسوفان قدیم یونان تا دوره های اروپا که اساساً منکر واقعیت داشتن عدالت بود و هستند و می گویند اصلاً عدالت معنی ندارد.
آیا این حرف همان ظالمان و زورگویان نبود. و آیا قبل از انقلاب جمهوری اسلامی این حرف را خائنین و غافلین نمی زدند.
دانشمندان دینی بزرگی سعی از اجرای عدالت و ریشه کنی ظلم و ستم در جهان را داشتند که می توان از شخصیتهایی چون سید جمال الدین اسدآبادی , شیخ محمد عبده مصری طالقانی اقبال و شریعتی و در راس آنان امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی برپا کننده عدالت در حکومت اسلامی را نام برد.
عدالت یکی از مسائلی است که به وسیله اسلام حیات و زندگی را از سر گرفت و ارزش فوق العاده یافت اسلام به عدالت تنها توصیه نکرد و یا تنها به اجرای آن قناعت نکرد بلکه عمده این است که ارزش آن را بالا برد.
موضوع مهم در مفهوم عدالت و جایگاه آن نقشی است که عدالت از دید علی ( ع ) در حفظ تعادل اجتماعی دارد. به تعبیر استاد شهید مطهری از نظر علی ( ع ) آن اصلی که می تواند تعادل اجتماع را حفظ کند و همه را راضی نگه دارد به پیکر اجتماع سلامت و روح اجتماع آرامش بدهد عدالت است. عدالت بزرگراهی است عمومی که همه را می تواند در خود بگنجاند و بدون مشکلی عبور دهد و آنچه علی ( ع ) در مورد عدالت می گفت خود با تمام وجود به آن عمل می کرد.
در قرآن نیز به عدالت پروردگار اشاره شده است ان الله لا یظلم الناس شیئا و لکن الناس انفسهم یظلمون . خداوند به هیچ کس ستم نمی کند این مردم هستند که به خودشان ظلم و ستم روا می دارند . ( سوره یونس
 آیه 44 )
همچنین قرآن با صراحت و به عنوان یک اصل اساسی می گوید : ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی .
خداوند به عدل و احسان درباره همه و بخشش نسبت به بستگان و خویشاوندان دستور می دهد و از کارهای زشت و منکر و ظلم نهی می کند . ( سوره نحل آیه 90 )
قرآن کریم و هدف برای انبیاء را به صراحت ذکر کرده است راجع به هدف اول درباره خاتم الانبیاء می فرماید یا ایها النبی انا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذیراً و ادعیاً الی الله باذنه و سراجاً منیراً و درباره هدف دوم می فرماید : لند ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط . قرآن با صراحت عنایت انبیاء و بلکه ماموریت و رسالت انبیاء برای برقراری عدل در میان بشر را بیان می کند.
اسلام آخرین و کاملترین دین است و به عدالت فرا می خواند. امروز برهه کشورهای اسلامی واجب و ضروری است که اسلام  را به همه جهان معرفی کنند و این دین را در همه عرصه های منطقه ای و جغرافیایی گسترش دهند و چهره حقیقی آن را نشان دهند.  اگر اسلام به همه جهان کامل معرفی می شد آیا این امکان بود که این همه به این آئین کامل الهی اهانت شود . آیا این امکان بود که این همه تهمت برای ساختن بمب اتمی و کشتار افراد بی گناه زده شود . اگر اسلام به همه جهان کامل معرفی می شد آیا این امکان بود که این همه به این آئین کامل الهی اهانت شود . آیا این امکان بود که این همه تهمت برای ساختن بمب اتم و کشتار افراد بی گناه زده شود . آزادی که ما دنبالش هستیم آزادی برای همه است نه تنها برای اندکی از مردم اما دنیای تجارت آزاد برای آزادی شرکت ها و محروم کردن مردم از حقوقشان است.
آیا برای آموزش تغذیه و بهداشت که همه افراد بخصوص اقشار محروم نیازمند آن هستند گامی
برداشته ایم؟
به رغم پیشرفتهای حاصله در آموزش دختران هنوز تعداد زیادی از دختران در ایران از آموزش محروم هستند. موانعی که در کشورهای در حال توسعه دختران را به دور از مدارس نگه می دارد. نه تنها آنان را از فرصتهای آتی محرو می نماید بلکه تاثیر منفی بر سلامت و بقای آنان دارد .
نماینده یونیسف در ایران می گوید : اگر جهان بخواهد تا سال 2015 که توسط سازمان ملل به عنوان مهلت برای رسیدن به یکی از مهمترین اهداف توسعه هزاره آموزش ابتدایی در سطح جهان مطرح شده است , دست یابد تساوی جنسیتی پیش شرط لازم می باشد.
کمتر از 10% زنان باردار از خدمات مربوط به جلوگیر از انتقال اج آی وی ایدز به نوزادانشان بهره مند هستند و کمتر از 10%  کودکان یتیم یا آسیب پذیر شده توسط ایدز حکایت یا خدمات اجتماعی می گیرند.
کودکان نه تنها از خود ایدز رنج می برند بلکه از این که دنیا هنوز ایدز را مخرب کودکی تشخیص نداده است نیز متضرر می شود.
دانش آموزان مناطق محروم در محیطهای کاملاً غیربهداشتی و تا حدودی آلوده مجبور به یادگیری درس هستند. اعتبارات پیش بینی شده هم نتوانسته مسائل آموزشی را تامین کند چه رسد به آن که مشکلات بهداشتی این مناطق را حل کند.
اعتباراتی که به مدارس تخصیص می یابد به هیچ وجه تکافوی هزینه های مدرسه و آموزش را نمی کند و مدارس ناگزیرند که منابع مالی خود را به شیوه های مختلف افزایش دهند. اما چرا بار این توسعه منابع باید بردوش اقشار محروم جامعه باشد.
امروز در دنیا بهینه سازی امور فقرزدایی و محرومیت زدایی از مسیر آموزش عبور می کنند پس چرا باید پس از طلب شهریه های سنگین از خانواده های محروم . آنان از ثبت نام دانش آموز خود منصرف شوند. آیا این عدالت است ؟!
آموزش همگانی در زمینه بهداشت بهبود روش تغذیه تامین آب سالم و کانی و بهسازی ایمنی سازی علیه بیماریهای عفونی پیشگیری از بیماری های شایع بومی و درمان مناسب بیماری ها و حوادث پیش بینی و تدارک داروهای اساسی ارائه خدمات بهداشتی مادر و کودک و تنظیم خانواده برنامه هایی است که باید به صورت عادلانه و شایسته برای همه مناطق در نظر گرفته شود و در این خصوص به مناطق محروم توجهی خاص مبذول گردد .
توسعه و عدالت حق همه مردم جهان است و جمهوری اسلامی عدالت را تنها برای ملت ایران نمی خواهد بلکه مورد نیاز همه مردم جهان می داند.
ما باید در این اصل دینی از امامان خود و بزرگان دین الگو بگیریم.
علی ( ع ) می فرمایند : العدل یضح الامور مواضعها و الجور یخرجها من جهتها
عدل جریانها رادر مجرای طبیعی خود قرار می دهد اما جود جریانها را از مجرای طبیعی خود خارج می سازد.
امید است با بازخوانی اصول مسلم اسلامی و اصلاح مدیریت نالایق و قطع دستهای نا÷اک در امور مدیریت جامعه اسلامی بار دیگر شاهد بر÷ایی نهضت تمام عیار عدالت خواهی به سبک نبوی و علوی در کشور قائم آل محمد
( ص ) بوده باشیم و در نتیجه با زمینه سازی مناسب در زمان ظهور آن حضرت ( ص ) شاهد گسترش عدالت در مقیاس جهانی و در همه ی ابعاد مادی و معنوی باشیم .
الهم انا نرغب الیک فی دوله کریمه تعزبها الاسلام و اله و تذل بها النافق و اهله . . . الهم انا نشکوا الیک فقد و دشت الفتن بنا و تظاهر الزمان علینا » .
ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم » .


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.