یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود پروژه ساختمانهای فلزی (همراه با تصاویر)

اختصاصی از یارا فایل دانلود پروژه ساختمانهای فلزی (همراه با تصاویر) دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود پروژه ساختمانهای فلزی (همراه با تصاویر)


دانلود پروژه ساختمانهای فلزی (همراه با تصاویر)

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:114

چکیده:

مراحل ساخت فنداسیونهای اسکلت فلزی

نکات اجرایی زیرسازی پی

فرض کنید یک پروژه اسکلت فلزی را بخواهیم به اجرا درآوریم، مراحل اولیه اجرایی شامل ساخت پی مناسب است که در کلیه پروژه ها تقریباً یکسان اجرا می شود، اما قبل از شرح مختصر مراحل ساخت پی، باید توجه داشت که ابتدا نقشه فنداسیون را روی زمین پیاده کرد و برای پیاده کردن دقیق آن بایستی جزئیات لازم در نقشه مشخص گردیده باشد. از جمله سازه به یک شبکه متشکل از محورهای عمود بر هم تقسیم شده باشد و موقعیت محورهای مزبور نسبت به محورها با نقاط مشخصی نظیر محور جاده، بر زمین بر ساختمان مجاور و غیره تعیین شده باشدمعمولاً محورهای یک امتداد با اعداد 1، 2، 3 و .... شماره گذاری می شوند و محورهای امتداد دیگر با حروف Aو BوC.... مشخص می گردند؛ (مطابق شکل زیر)

نکات فنی و اجرایی مربوط به گودبرداری (خاکبرداری)- داشتن اطلاعات اولیه از زمین و نوع خاک از قبیل: مقاومت فشاری نوع خاک بویژه از نظر ریزشی بودن، وضعیت آب زیرزمینی، عمق یخبندان و سایر ویژگیهای فیزیکی خاک که با آزمایش از خاک آن محل مشخص می شود، بسیار ضروری است.

در گودبرداری پیهنگام اجرای زیرزمین ممکن است جداره ریزش کند تا اینکه زیر پی مجاور خالی شود که با وسایل مختلفی باید شمع بندی و حفاظت جداره صورت گیرد؛ به طوری که مقاومت کافی در برابر بارهای وارده داشته باشد یکی از راه حلهای جلوگیری از ریزش خاک و پی ساختمان مجاور، اجرای جزء به جزء است که ابتدا محل فنداسیون ستونها اجرا شود و در مرحله بعد، پس از حفاری تدریجی، اجزای دیگر دیوار سازی انجام گیرد.

نکات فنی و اجرایی قالب بندی فنداسیون

- قالب بندی باید از تخته سالم بدون گره به ضخامت حداقل cm5/2 یا ورقه های فلزی صاف یا از قالب آجری (تیغه cm 11 آجری یا 22 با اندود ماسه سیمان برای جلوگیری از خروج شیره بتن) صورت گیرد. لازم به یادآوری است که برای پی های عادی می توان با قرار دادن ورقه پلاستیکی (نایلون) در جداره خاکبرداری ازآن به عنوان قالب استفاده کرد.

نکات فنی و اجرایی آرماتوربندی

کلیه ضواب فنی و اجرایی عملیات آرماتوربندی که در دروس تکنولوژی و کارگاهی ذکر شده است، باید رعایت گردد.

- فاصله میله گردها تا سطح آزاد بتن در مورد فنداسیون نباید از cm4 کمتر باشد.

نکات فنی و اجرایی مربوط به بتن ریزی

کلیه نکات فنی و اجرایی مربوط به بتن ریزی که در درسهای تکنولوژی بتن و ساختمانهای بتنی و تکنولوژی ذکر شده است، باید در نظر گرفته شود.

     پی های نقطه ای

پی های نقطه ای برای ساختمانهایی که در آن به طور متمرکز (نقطه ای ) به زمین منتقل می شود ساخته می گردد مانند ساختمانهای فلزی و یا ساختمانهای بتونی لایه های   پی های تکی یا نقطه ای به شرح زیر است:

  • زمین مناسب
  • بتن مگر
  • میله گردهای کف پی
  • بتون اصلی
  • صفحه زیر ستون با میلگردهای ریشه

پی های تکی معمولاً با ابعادی که به وسیله مهندس محاسب با توجه به قدرت مجاز تحملی زمین و بار ستون تعیین می گردد. ساخته می شود این گونه پی ها را اغلب با بتون مسلح می سازند.

بتونی( مسلح می گویند که داخل آن قطعات فولادی به کار رفته باشد.) این قطعات معمولاً میله گرد آجدار و یا ساده می باشد.

اجزا تشکیل دهنده ساختمانهای فلزی

ساختمانهای فلزی از اجزاء مهم زیر تشکیل می شود.

  • ستونها
  • پل یا تیرهای اصلی

3- تیرچه ها

4-پرفیل های اتصال مانند: نبشی، تسمه و غیره

     ستونها

در ساختمانهای فلزی و ساختمانهای بتونی به آن قسمت از اجزاء که تحت نیروی فشاری واقع هستند ستون می گویند.

ستونها از مهمترین و حساس ترین اجزاء ساختمانهای فلزی می باشند. بار    سقف ها به وسیله پلها منتقل شده و وسیله ستونها به زمین منتقل می گردد.

قسمتهای مختلف ستون

  • قسمتهای اصلی ستون
  • تسمه های اتصال دهنده
  • صفحه بتونی
  • جوش
  • اتصال بتون به صفحه زیر ستون

1- قسمتهای اصلی ستون

قسمت اصلی ستون عبارت از آن پروفیلی است که بارهای فشاری تحمل می نماید.

برای ساختن ستونها می توان از پروفیل های مختلف استفاده نمود، مانند دو عدد تیر آهن I معمولی و با یک عدد تیر آهن بالا پهن و یا دو عدد ناودانی و با یک عدد قوطی چهار گوش و یا چهار عدد بتنی و غیره در ایران برای ساختن ستونها معمولاً از دو تیر آهن I معمولی استفاده می شود و آنها را به وسیله تسمه به یکدیگر متصل می نماید. گاهی نیز از آهنهای بال پهن که به آنها H گفته می شود و یا قوطی چهار گوش استفاده می شود. در مواردی که بار ستون زیاد است     می توان از سه عدد تیر آهن I که به شکلهای مختلف به همدیگر متصل می شوند استفاده نمود. و در طبقات بالاتر که بار ستونها کاهش می یابد می توان از ادامه یکی از آهنهای I خودداری کرد.

برای ساختن ستونها از دو یا سه عدد I معمولی و یا سایر پرفیل ها باید دقت کافی به عمل آورد تا ستونها کاملاً مستقیم و راست ساخته شود زیرا کوجکترین انحنای ستون ممکن است بعد از بارگذاری منجر به کمانش ستون گشته و در نتیجه باعث تخریب ساختمان شود. در موقع ستون سازی به دو علت ممکن است انحنا ایجاد بشود، اول آنکه امکان دارد تیرآهن های مورد استفاده برای ساختن ستون در اثر حمل و نقل دارای پیچیدگی باشد دوم آنکه ممکن است در اثر جوشکاری غیر فنی و ناردست در ستون پیچیدگی ایجاد بشود برای جلوگیری از این کار بهتر است به شرح زیر عمل گردد.

البته اشکالات فوق اشکالات اجرایی می باشند محاسباتی زیرا فرض ما بر این است که محاسبات درست انجام شده و ستون قادر به تحمل بار وارده می باشد.

ابتدا تیرآهن ها را از لحاظ شماره انتخاب نموده و آنها را به طول معین که در نقشه های محاسباتی قید گردیده برش می دهند آنگاه زیر دو سر و کمر ستون تیر آهن هایی قرار داده و ستون را روی این تیر آهن های افقی که به صورت تراز روی زمین قرار داده اند می خوابانند قبل از اینکار باید از راست بودن تیر     آهن های تکی کاملاً مطمئن بوده و چنانچه تیر آهن ها کاملاً راست نباشد بهتر است آنها را عوض نموده و از تیرآهن های مستقیم استفاده نمایند در صورتی که این کار مقدور نباشد باید تیر آهن ها به وسیله پتکهای سنگین که در محل های دقیق و حساب شده فرود می آید راست بشود. لازم به یادآوری است که هر نوع ضربه زدن به تیر آهن حتی، جهت برطرف کردن  پیچیدگی های موضعی (راست کردن آن) و یا در اثر جابجایی و غیره در تیرآهن شنهایی ایجاد می کند که در آن باقی مانده و اگر شنهای ایجاد شده در اثر بارگذاری هم جهت با این شنها باشد.

تسمه های اتصال

همانطوریکه گفته شده ممکن است ستون از دو عدد تیرآهن I و یا دو عدد ناودانی و یا چهار عدد نبشی و غیره تشکیل شده باشد که این پرفیل ها می باید به یکدیگر متصل شود معمولاً این پروفیل ها را به وسیله تسمه متصل می نمایند ابعاد این تسمه ها به وسیله محاسبه تعیین می گردد ولی اغلب برای ساختمانها معمولی از تسمه هائی به ابعاد تقریبی 10×100 استفاده میلگردد طول تسمه معمولاً باندازه پشت تا پشت ستون می باشد( قدری کمتر برای جوشکاری) تسمه ها را در ایران معمولاً به طور موازی با یکدیگر جوش می دهند و فاصله آنها از یکدیگر در حدود 40 سانتیمتر می باشد( محور تا محور) ولی گاهی طبق محاسبه مجبور می شوند تسمه ها را با زاویه 45 و یا 30 درجه جوش بدهند. اگر طبق محاسبه برای ساختن ستون می باید از سه عدد تیرآهن استفاده شود که یکی از آنها عمود بر دو تای دیگر باشد. قبل از آنکه تسمه های اتصال دهنده را جوش بدهند باید اول سه عدد تیر آهن را مطابق شکل به همدیگر متصل نموده و جوشکاری آنرا تکمیل نمایند و بعد تسمه های اتصال را جوش بدهند زیرا در غیر این صورت اتصال تیرآهن میانی به دو آهن دیگر مشکل خواهد بود.

   تقلیل ضخامت ستون

در ساختمانهای مرتفع که در طبقات پایین از ستون هائی با شماره زیاد استفاده    می گردد. از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست که ستونها با همین شماره در طبقات بالا که بار کمتری را تحمل می نماید ادامه باید لذا بعد از هر دو یا سه طبقه از تیرآهنهائی با دو یا چهار شماره را تحمل کمتر برای ساختن ستون استفاده    می شود در این مواقع باید مطابق شکل از چهار عدد تسمه استفاده شود که در عدد آن فقط به ستون باریکتر جوش می شود تا با ستون پهن تر هم رد بشود و به آن تسمه هم رو کننده می گویند و از دو عدد تسمه دیگر برای اتصال دو قسمت ستون به یکدیگر استفاده می گردد بدیهی است ضخامت دو عدد تسمه اول متناسب با تقلیل نمره ستون بوده و چنانچه این تقلیل 2 نمره باشد از تسمه به ضخامت 1 سانتی متر استفاده می شود و اگر چهار نمره باشد از تسمه به ضخامت 2 سانتیمتر استفاده می شود، مثلاً اگر ستون ضخیم تر از تیرآهن نمره 18 استفاده شود و ستون باریکتر از تیرآهن نمره 16 برای تسمه هم رو کننده از یک سانتی متر استفاده می شود.

طول تسمه های اول در حدود 30 الی 40 سانتی متر بوده و طول تسمه دوم که هر دو قسمت ستون را در بر می گردد باید در حدود 50 الی 60 سانتیمتر باشد پهنای تسمه های مساوی پشت تا پشت ستون می باشد( قدری کمتر برای جوشکاری) علاوه بر تسمه های فوق دو عدد تسمه به طول تقریبی 50 الی 60 سانتی متر نیز به جان ستون ها جوش می شود.

اتصال ستون به صفحه زیرستون

در مورد پی نقطه ای و نصب صفحه زیر ستون قبلاً وضیح داده شده است. اکنون طریقه اتصال ستون به صفحه زیر ستون شرح داده می شود ابتدا یادآوری        می گردد که صفحه زیر ستون قبلاً کاملاً تراز و در یک سطح کار گذاشته شده است اکنون متذکر می گردد سطح انتهائی ستون یعنی محل اتصال آن به صفحه زیر ستون باید کاملاً مستوی بوده بطوریکه در موقع قرار دادن آن روی صفحه تمام نقاط آن با صفحه در تماس باشد. آنگاه ستون را بلند کرده و در محل خود قرار می دهند لازم به یادآوری است که ستون را اغلب به وسیله جرثقیل بلند  می کند در کارهای کوچک می توان ستون به وسیله دکل و بادگیر فور بلند نمود.

آنگاه ستون را با دوربین و پا شاقول معمولی بنائی شاقول نموده و دور تا دور آنرا به صفحه زیر ستون جوش می دهند آنگاه برای تکمیل کار ستون را به وسیله ی چهار عدد نسبتی 10 یا 12 و با بزرگتر به صفحه جوش می دهند ابعاد این نبشی ها طبق محاسبه تعیین می گردد.

در موقع جوشکاری پای ستون به صفحه زیر ستون باید توجه نمود چنانچه بعد جوش زیاد باشد مانع چسبیدن نبشی های اتصال به ستون صفحه زیر ستون خواهد شد. با توجه به اینکه تقریباً کلیه ممانهای وارده به پای ستون به وسیله نبشی های اطراف تحمل می گردد باید دقت شود که این جوشکاری فقط درز مابین پای ستون و صفحه زیر ستون را پر نماید و از آن خارج نشود. چنانچه این دقت ممکن نباشد بهتر است از این جوشکاری صرف نظر گردد.

اتصالات درساختمانهای فلزی

تعریف

هر ساختمان فلزی ترکیبی از اعضای جدا از هم است که این اعضا باید به طریق مناسبی به یکدیگر متصل شوند. در واقع، اتصالات در ساختمانهای فلزی شامل اتصالات مختلف است؛ نظیر تیر به ستون و ستون به فنداسیون و اتصال سایر اجزای اسکلت فلزی به یکدیگر است...

 

توجه نمایید متن بالا فقط بخشی از پروژه مورد نظر میباشد و پروژه کامل پس ازخرید قابل استفاده و دانلود میباشد

(این پروژه شامل تعدادی تصاویر در رابطه با ساختمان های فلزی میباشد)

منابع
کتاب فن آوری ساختمانهای فلزی مؤلفان : محمد حق نگر و دیگران

برگرفته از سایت های الکترونیکی:

http://mojepishro.ir
http://edu.tebyan.net


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.