یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

پایان نامه روشهای ترویج ایثار در جامعه

اختصاصی از یارا فایل پایان نامه روشهای ترویج ایثار در جامعه دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پایان نامه روشهای ترویج ایثار در جامعه


پایان نامه روشهای ترویج ایثار در جامعه

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:88

فهرست مطالب:                               شماره صفحه
مقدمه     

فصل اول: ایثار
ایثار    
ایثار و مهرورزی در زندگی     
دفاع و گذشت    
از خود گذشتگی    
بذل علم    
بخشش و بدل مال    
زهد و ایثار    
همدردی    
ایمان و ایثار    
ایثار و از خود گذشتگی    

فصل دوم: آهنگ سفر
حرکت کاروان امام به سوی عراق    
با ما همراه باش    
ورود کاروان امام به کربلا    
مشورت شوم    
بازگشت به سوی حسین (ع)    

فصل سوم: زندگی سیدالشهداء
تولد امام حسین (ع)    
قیافه ی حسین (ع)    
القاب حسین (ع)    
کنیه ی حسین (ع)    
دوران زندگی حسین با جدش پیامبر    
تصحیلات و تربیت حسین (ع)    
دوران زندگی حسین (ع) با مادرش    
دوران زندگی حسین (ع) با پدرش علی بن ابیطالب    
دوران زندگی حسین (ع) با برادرش امام حسن (ع)    
زنان حسین (ع)    
اولاد حسین (ع)    
س           و جدال امام حسین (ع)    
بخشش و سخاوت امام حسین (ع)    
حسین در بلاغت کلام و زهد و پرهیزگاری او در عمل    
امامت امام حسین (ع) و ابتدای قیام    
سومین پیشوا    
آیا روش امام حسن (ع) با امام حسین (ع) مختلف بود؟    

فصل چهارم: خلق و خوی فاطمه (س)
زهرا سرور همه بانوان جهان    
خلق و خوی فاطمه زهراء    
فصل پنجم: اسوه های حماسه و ایثار
سیری کوتاه در زندگی شهید جهان آراء    
تشکیل سپاه خرمشهر    
وصیت نامه    
از زبان پدر    
شهید بروجردی    
سیری کوتاه در زندگی شهید بروجردی    
فعالیتهای شهید بروجردی قبل از انقلاب    
فعالیتهای شهید بروجردی بعد از انقلاب    
مسئولیتهای شهید بروجردی    
روحیات شهید بروجردی    
شهادت    
منابع

 

 

 

 

خلاصه (چکیده)
محتوای پایان نامه حکایت از این می کند که ایثار یعنی از خود گذشتن یعنی با مردم با انصاف رفتار کردن و با مومنین و با ایثار رفتار کردن می باشد که خود شامل 14 فصل می باشد که این چهارده فصل همه در مورد روش ترویج ایثار در جامعه می باشد که از بهترین گزینش که آراسته شدن به ایثار است از خوی و خصلت انسانهای نیک آراسته به صفت ایثار است که همچون شخصیتی مانند حسین بن علی (ع) است که برترین عبادت و درجة کرم و بخشش، شریفترین بخشش نیکی و نهایت احسان و نیکی می باشد و بهترین احسان و برترین درجه ایمان حسین بن علی (ع) می باشد که پیامبر نسبت به حسین بن علی (ع) علاقه فراوان داشت تا آنجا که درباره اش فرمود:
((حسین از من است و من از حسینم، خدا دوست بدارد کسی که دوستدار حسین است))
حضرت امام حسین (ع) که هیچگاه به حکومت ستمگران تن در نمی داد با این بیعت موافق نبود جمعی دیگر از مسلمانان نیز بیعت نکردند تا اینکه در سال 60 هجری معاویه از دنیا رفت و یزید ادعای حکومت بر مسلمانان نمود و به مأموران خود دستور داد که مردم را وادار کنند تا به خلافت و زمامداری او تن در دهد و با او بیعت کنند.
امام حسین (ع) با شهامت تمام از بیعت با یزید خودداری کرد و از مدینه به مکه رفت و چندی در آنجا به راهنمایی مردم پرداخت و ستمگری و بدی های یزید را برای مردم بیان کرد مردم کوفه که قبلاً با حکومت علی (ع) و عدالت آن حضرت خو گرفته بودند آرزو داشتند که فرزندش حسین (ع) پیشوای آنان باشد از این رو جمعی از بزرگان کوفه نامه هایی فرستادند و امام حسین را به شهر خود دعوت کردند و امام تصمیم گرفته با حکومت یزید مبارزه کند او  برای جانبازی در این راه آماده بود و از هیچ خطری باک نداشت و از هر فرصتی برای این منظور استفاده می کرد. دعوت مردم کوفه فرصت بسیار مناسبی برای شروع مبارزه علیه حکومت ضد اسلامی یزید به نظر می رسید.
امام حسین (ع) با یاران خود در برابر مأمون یزید تا سر حد اعلی ایستادگی کرد و سرانجام بهمراه یاران خود شهید شد و یا شهادت خود به همه مردم جهان درس ایثار آزادگی و فداکاری و ایستادگی و مبارزه علیه ظلم و فساد آموخت.
شهادت آن حضرت و یارانش در روز عاشورا یعنی دهم محرم الحرام سال 61 هجری قمری در کربلا اتفاق افتاد و در همان سرزمین مدفون گردید.
و در جای دیگر: ایثار و از خود گذشتگی که یکی دیگر از راههای اثبات و خیر خواهی و حسن نیک ایثار است اگر رهبر برای تأمین مصالح اجتماعی از منافع شخصی خود قطع نظر کند و خیرات دنیوی خود مقدم بدارد مردم باور می کنند که خیر خواه آنان است حسن نیت دارد و می خواهد خودش را برای آنان آماده کنند بدین ترتیب در دل مردم جای می گیرد و در یک فصل به اسوه ایثار و شهیدان می پردازد که زندگی را فدای اسلام کردند و ایثار و از خود گذشتگی کردند و در آخر کلام در تمام فصلها (14 فصل) حکایت از ایثار و از خود گذشتگی دارد که بالاترین درجه مکارم، ایمان – بخشش و کرم، فضیلت می باشد که شامل انسانهای مومن و پاک می باشند. (حسین بن علی (ع))




سرفصل ها و عناین تحقیق

فصل اول: ایثار

فصل دوم: آهنگ سفر

فصل سوم: زندگانی سیدالشهداء

فصل چهارم: زهرا برترین بانوی جهان

فصل پنجم: اسوه های حماسه و ایثار
مقدمه:
نهضت جاوید امام حسین (ع) و حادثه ی کربلا دارای ابعاد مختلفی است که هر بعد آن می تواند برای ما درس آموز، الهام بخش و عبرت آفرین باشد. یکی از این ابعاد حماسه آفرینی، جوانمردی و ایثار گری یاران و اصحاب امام حسین (ع) است. کسانی که می خواهند با زبان اندیشه و یا هنر به معرفی نهضت درخشان عاشورا بپردازند. نباید از شناخت شخصیتها و اسوه های ربانی آن که به منزله ی قهرمانان این قیام می باشند غفلت نمایند. گر چه تعداد یاران و اصحاب امام حسین (ع) بسیار اندک بوده، ولی از نظر صفات اخلاقی، سجایای انسانی و  شهامت و فداکاری در سطح بسیار بالایی قرار داشتند، با آنکه امام کراراً، بیعت خود با آنان را، برداشت، ولی آنان از بیعت با او دست بر نداشتند و ایشان را تنها نگذاشتند. وفاداری، ایثار و غیرت دینی آنها به حدی بوده که امام حسین (ع) آنان را وفادارترین و بهترین اصحاب معرفی کرده می فرماید:
((من یارانی بهتر و با وفاتر از یاران خود سراغ ندارم، خداوند به همه شما به خاطر همراهی با من جزای خیر عنایت کند)) آری حادثه ی کربلا میدان شکوه مند ترین حماسه های انسانی بود، که در آن، قهرمانترین و شجاعترین انسانها، پایدار و استوار مانده و شجاعانه ترین حماسه های تاریخ را پدید آورده و در راه حمایت از دین و امامشان، از هیچ کوتاهی نکردند.
خوشا به حال آنانکه با شجاعت و شهامت، با کمال افتخار و سربلندی، شربت شهادت سر کشیدند و بالاترین و بهترین درس های ذلت گریزی، ستم ستیزی، حمایت از دین و امامت، وفاداری، شجاعت، پای بندی به آداب و اصول اسلامی را با خون خود نگارش دادند.
ولی افسوس که هنوز هم این درس های بزرگ و انسان ساز، نا آموخته مانده و محبان اهل بیت (ع) به جای پرداختن به شناخت عمیق شخصیت، فضایل اخلاقی و حماسی شهدای کربلا، بیشتر به بعد عاطفی نهضت عاشورا گرائیده، بر مصائب آن گریسته، کمتر در بعد عبرتها، رسالتها و درس های آن اندیشیده و در تحقیق شخصیت و منزلت حماسه سازان آن کوشیده اند.




3. پیشینه موضوع:
بحث ایثار از صدر اسلام و در هنگام نزول وحی و قرآن معراج بوده است. و از مهمترین موضوعات قرآنی می باشد. که سابقه طولانی دارد و در کتابهای متعددی معراج شده است. و از امامان و معصومین (ع) احادیث و روایت های زیادی در مورد ایثار معراج شده است.

4. فرضیه ها یا سؤالات اصلی و فرعی:
ایثار چیست؟               
نقش ایثار در جامعه چیست؟
چند تن از اسوه های ایثار را نام ببرید؟
چرا حضرت فاطمه (س) را برترین بانوی جهان می نامند؟
ایثار را در چند سطر توصیف کنید.




ضرورت و اهداف تحقیق
انقلاب صنعتی را به واقع می توان یکی از رخدادهای مهم تاریخ بشر به حساب آورد از آن بابت که کمتر رویدادی را در جهان می توان ذکر کرد که تا به این حد در جوانب ابعاد حیات انسان اثر گذارده باشد و با ماشینی شدن زندگی ایثار و روشهای ترویجی ایثار کمرنگ شده است.
ما امروزه در رابطه با ایثار ببینیم چه کار کرده ایم و به الگوهای صدر اسلام یک نگاهی بیندازیم و ببینیم آنها چگونه ایثار را در جامعه ترویج می کردند. حضرت علی (ع) شبانه طعام خود را به فقرا و یتیمان تقسیم می کرد بدون اینکه کسی بفهمد. خودش گرسنه می خوابید ولی با همسایگان و فقرا همدلی می کرد. امام حسین (ع) خانواده اش را فدای اسلام و قرآن کرد. و اگر ایثار گری های روز عاشورا نبود اسلام از بین رفته بود. و یا جانبازان و ایثار گران و شهدای هشت سال دفاع مقدس در جبهه های جنگ با ایثارگریهای خویش توانستند مملکت جمهوری اسلامیمان را از گزند دشمنان محفوظ بدارند. الآن زندگی طوری شده است که همسایه از همسایة خودش خبر ندارد که چگونه امرار معاش می کند. اگر ایثارگری را در جامعه بتوانیم ترویج کنیم فاصله طبقاتی کمتر خواهد شد. همچنانکه در زمان امامت حضرت علی اگر فرد غریبه ای به مجلس امام و یارانش می رفت تشخیص نمی داد که کدامیک رهبر و پیشوای مسلمانان است. ما جوانان و مسلمانان باید به علی اقتدار کنیم ما خواهران باید برترین بانوی دو عالم حضرت فاطمة زهرا را برای خودمان الگو قرار بدهیم و زندگانی ایشان را به نسلهای جوان تبلیغ بنمائیم.





روش تحقیق
روش کتابخانه ای است
منابع مختلف اعم از آیات، احادیث، روایات و کتابهای که مربوط به ایثار و الگوهای ایثار و زندگینامه امامان بودند و دربارة موضوع تحقیق خود پیدا کردم آنها را مطالعه نموده و با توجه به موضوع تحقیق عنوان بندی کرده و مطالب لازم را از کتابها نوشتم و آنها را جمع بندی کرده و بعد آنها را خلاصه بندی و پاکنویس کردم.
ناگفته نماند از استادان محترم حوزه علمیه خواهران و برادران در زمینه چگونگی نوشتن تحقیق کمک گرفتم که کمال تشکر را دارم.





1.    تعریف و تبیین موضوع:
ایثار بالاترین مکارم است، ایثار بالاترین درجه ایمان است، ایثار بالاترین درجه احسان است، ایثار بهترین احسان و برترین درجه ایمان است. ایثار نهایت احسان و نیکی است، ایثار شریفترین بخشش نیکی است. ایثار بالاترین درجه کرم و بخشش و بهترین خصلت است. ایثار خوی و نقش انسانهای پاک و برگزیده ایثار زینت زهد و ترک دنیا است و ایثار فضیلت است.



2.    ضرورت و اهداف تحقیق:

زمان بندی مراحل انجام تحقیق
1-    یک ماه و نیم برای منابع (که مربوط به موضوع بودند)
2-    خواندن کتابهای مختلف و جمع آوری مطالب مطالعه شده که به موضوع تحقیق مربوط بود
3-    خلاصه بندی
4-    نوشتن تحقیق
5-    پاکنویس


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.