فایل حاضر شامل دو مقاله کامل دقیق و جامع است که در مورد پست مدیر هنرستان در قالب ورد و قابل ویرایش طراحی گردیده است و طبق آخرین بخشنامه های آموزش و پرورش بروز رسانی گردیده است و آماده چاپ می باشد. در نگارش این مقاله ها تمامی نکات مورد نیاز اداره آموزش و پرورش لحاظ گردیده است.به همراه این مقاله دقیق و کارآمد سه نمونه فرم ویژه ارتقای شغلی هم برای شما اسال می گردد که فرم شماره سه که شامل مستندات پست مورد نظر است نیز به صورت کامل پر شده است
این مقاله ارتقا شغلی در136 صفحه میباشد
مقدمه
امروزه یکی از بزرگترین دغدغه های والدین، تحصیلات و کسب موفقیت دانشگاهی فرزندان و در نتیجه ساختن آینده ای مطمئن از نظر جایگاه اجتماعی و اقتصادی برای آنها می باشد. لیکن پیش فرضها و ذهنیات نادرست در انتخاب مسیر صحیح ، باعث می شود که فرزندان یا توان پیمودن راه مورد نظر را تا انتها نداشته باشند و یا طی مسیر آنها با چنان سرخوردگی و دلزدگی همراه باشد که حاصل سالها هزینه کرد جسمی، روحی، مالی و زمانی اولیا و فرزندان چیزی نباشد بجز مشتی کاغذ پاره که هیچ نقش موثری در تامین نیازهای آتی جوانان دلبندمان نخواهد داشت. بنابراین راهگشای اخذ تصمیمات درست، داشتن شناخت بهتر از راههای پیش روی دانش آموزان از جمله تحصیل در هنرستان و نقاط تمایز آن نسبت به تحصیل در دبیرستان می باشد. از سال 1243 هجری شمسی که نخستین مدرسه هنری (صنیع الملک) توسط ابوالحسن غفاری تاسیس شد و پس از آن در سال 1286 هجری شمسی که با مشارکت کشور آلمان اولین سنگ بنای هنرستانهای فنی و حرفه ای (هنرستان صنعتی تهران) به سبک جدید گذاشته شد. تا امروز که انواع هنرستانها و مدارس فنی و حرفه ای در اقصا نقاط کشور گسترش یافته است، همواره هدف این بوده که کسب مهارتهای هنری و فنی به عنوان لازمه داشتن آینده شغلی مناسب و موفقیتهای اجتماعی مطلوب در این رشته ها ، در موثرترین زمان و بصورت هدفمندتری آغاز گردد. چنانچه دانش آموز هنرستانی بسیار زودتر با آنچه هدف تحصیل اوست آشنا شده و قبل از دانش آموز رشته های نظری می تواند ، تحصیلات و علایقش را منطبق بر یکدیگر ببیند و در نتیجه انگیزه لازم برای ادامه درست راه را بدست آورد. البته در این میان توجه به این نکته نیز ضروری است که اگرچه محصل رشته های فنی، حرفه ای هنرستان، سریعتر از همسالان دبیرستانی خود قابلیت و مهارت لازم جهت ورود به بازار کار را بدست می آورد، لیکن در هیچ مرحله ای راه ادامه تحصیلات تا عالیترین مدارج دانشگاهی به روی او بسته نیست. با این تفاوت که طعم میوه درختی که کاشته و در حال بارور نمودن آن می باشد، در هر مرحله و زود به زود کام او را شیرین ساخته و باعث می شود تا گام بعدی را استوارتر بردارد. اما راههای کسب مدارج عالیه علمی توسط این دانش آموزان فنی و هرآموز چیست؟ هنرآموزان می توانند، تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی هنر راانتخاب نموده و پس از طی این مرحله، در رقابت با رقیبانی که سه سال دیرتر از آنها، تازه می خواهند با مبانی هنر آشنا شوند،سد کنکور هنر را به سلامت پشت سر گذارند. دانش آموز هنرستان می تواند یکسال زودتر از دانش آموز دبیرستانی و در سال سوم متوسطه، در رقابتی محدود و با سهولت بیشتر وارد دانشگاه شده ، پس از دو سال تحصیل و کسب مدرک کاردانی، با مهارتها و انگیزه ای بالاتر از رقیبان خود به راحتی وارد دوره کارشناسی و پس از آن طی دوره های عالیتر شود. دیگر شاید تذکر این مطلب ضرورتی نداشته باشد که چه تفاوتی است میان دو همکلاسی دانشگاهی در رشته های فنی و هنری مورد نظر، که یکی از پشت نیمکت کلاس مدارس نظری آمده تا شروع به مهارت اندوزی کند با دانشجویی که از چند سال قبل این راه را آغاز نموده است. چنانچه تجربیاتمان نیز به ما ثابت نموده که برای مثال دانشجوهای طراحی صنعتی یا گرافیک که از هنرستان ما فارغ التحصیل شده و در بهترین دانشگاههای دولتی تهران و در کنار نخبگان فارغ التحصیل رشته های نظری نشسته اند، در مقایسه با آنها چقدر زودتر جذب بازار کار شده و جایگاه اجتماعی و اقتصادی مطلوب را بدست آورده اند. البته استفاده از پتانسیلهای موجود در این شیوه آموزشی و دوری از آسیبهایی که متاسفانه مزایای تحصیل در هنرستان را در اذهان اولیا کمرنگ نموده است، مستلزم برنامه ریزی دقیق جهت تربیت دانش آموزانی با انگیزه، دارای بنیه علمی قوی، تلاشگر و مقید می باشد. مزیت های ادامه تحصیل دانش آموزان در هنرستانها نسبت به دبیرستان ها 1- تنوع رشته های مختلف هنرستانها نسبت به رشته های دبیرستان (454 رشته مهارتی و فنی) 2- یادگیری همزمان آموزشهای تئوری و عملی 3- امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر با شرایط آسانتر 4- فرصت ادامه تحصیل برای دانش آموزانی که در بعضی از دروس پایه ای (ریاضی و...)ضعیف می باشند 5- وجود بازار کار مناسب برای دانش آموزان هنرستانی حتی قبل از فارغ التحصیل شدن 6- آشنایی دانش آموزان هنرستانی که چطور می توان علم و آموزش های تئوری را به ثروت و درآمد تبدیل کرد 7- بالا بودن روحیه تعاون و همکاری دانش آموزان هنرستانی به خاطر انجام کارهای گروهی درکارگاه ها درزمان تحصیل 8- با انجام دادن کارهای عملی اعتماد به نفس دانش آموزان هنرستانی به مراتب بالاتر از دبیرستانی است 9- امید به آینده درصورت عدم ورود به دانشگاه دردانش آموزان هنرستانی بالاتر از دبیرستانی است 10- بالا بودن قدرت تصمیم گیری دردانش آموزان هنرستانی بخاطر اینکه در طول دوره تحصیل با شرایط مختلف کاری روبرو می شنود 11- با گذراندن واحد کارورزی دانش آموزان هنرستانی آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کاردارند 12- دانش آموزان هنرستانی دراینده یک تولید کننده هستند تا مصرف کننده 13- یک دانش آموز هنرستانی استفاده بهینه از انرژی را بیشتر درک میکند 14- یک دانش آموز هنرستانی اهمیت ساخت یک کارخانه یا کارگاه های تولیدی را بیشتردرک میکند 15- یک دانش آموز هنرستانی استقلال یک کشور را بهتر می تواند رقم بزند 16- یک دانش آموز هنرستانی مفهوم توسعه صنعتی رابهتردرک میکند 17- حضور دانش آموزان هنرستانی درکارگاه های عملی باعث شادابی وافزایش روحیه درآنان میشود 18- کم شدن یک سال زمان تحصیلی ازمزایای دیگر دانش اموزان هنرستانی است 19- دانش اموزان هنرستانی یک سال زودتر وارد دانشگاه ، بازار کار ، اجتماع و ... می شوند 20- شانس قبولی بیشتر در دانشگاه بخاطر هم سطح بودن اکثر دانش آموزان و رقابت کمتر دانش اموزان هنرستانی نسبت به دبیرستانها 21- تنوع بیشتر دروس در هنرستانها که باعث خستگی و دلزدگی کمتر دانش آموزان می شود 22- بیشتر ساعات درسی هنرستانها عملی می باشد 23- به علت عملی بودن دروس و علاقه دانش آموزان به کارعملی، میانگین معدل درزمان فارغ التحصیلی بالاتراز میانگین معدل ورودی است 24- درهنرستانها خلاقیت ها و استعدادهای دانش آموزان شکوفا می شود 25- توجه مسئولین نظام ، بیشتر سرمایه گذاری روی هنرستانها است 26- طبق آمار رسمی(وزیرآموزش و پرورش)90% فارغ التحصیلان دیپلم هنرستانی مشغول به کارهستند ولی 70% فارغ التحصیلان دانشگاهی نظری بیکار می باشند 27- دانش آموزان هنرستانی بعد از فارغ التحصیلی می توانند ازوام های خود اشتغالی استفاده و وارد بازارکارشوند 28- دانش آموزان هنرستانی حداقل می توانند احتیاجات خودو خانواده را برآورده نماید 29- دانش آموزان هنرستانی ازبدو ورود به کلاسهای اختصاصی وکارگاهی درذهن خود شغل آینده را پیش بینی کرده وبرای آینده در زمان تحصیل برنامه ریزی می نمایند 30- علم و فن آوری درهنرستانها باعث بروز شغلهای جدید در جامعه می شوند 31- کارفرمایان و شرکتها و... یکی از شرایط استخدامی را تجربه کاری وکارهای عملی درنظر می گیرند که دانش آموزان هنرستانی ازاین امتحان سربلندبیرون می آیند 32- مراکز آموزش عالی دردانشگاهها نمی توانند تمامی مهارتهای لازم را به صورت کامل در زمان تحصیل به دانشجویان ارائه نمایندولی دانش اموزان هنرستانی با توجه به مستمربودن آموزش مهارتها درزمان تحصیل با اعتماد به نفس وروحیه بیشتری واردبازارکارمیشوند 33- هنرستانها عامل مهمی درایجادتحول کمی و کیفی وطراحی تولیدات مورد استفاده صنایع داخلی با طرحهای ابداعی خودمی توانند باشند 34- دروس نهایی دانش اموزان هنرستانی نسبت به دبیرستانی کمتراست 35- دانش آموزان هنرستانی با حداقل امکانات می توانندحداکثرکارایی و درآمد زایی راداشته باشند 36- دانش آموزان هنرستانی به دلیل اینکه بایستی درکارگاهها نظم و دقت کافی راداشته باشند لذا نظم پذیری بالاتری دارند 37- دانش آموزان هنرستانی نقش بسیار مهمی د رکاهش بیکاری و افزایش اشتغال زایی دارند 38- دانش آموزان هنرستانی خودباوری بالاتری دارند 39- دانش آموزان هنرستانی توانایی رفع نیاز خود و اطرافیان را دارند 40- درصورتی که تصمیم به تغییر دررشته تحصیلی داشته باشند به راحتی می توانند عمل کنند 41- از مشخصات بارز در دانش آموزان هنرستانی قانع بودن و نداشتن غرور کاذب و راحت تر برخورد کردن با مشکلات روزمره است 42- دانش آموزان هنرستانی چون همزمان با انجام کار به سرعت بازخورد کار خودرا می بینند انگیزه برای کاروموفقیت قوی تر میشوند 43- دانش آموزان هنرستانی در سنین پایی امید بیشتری به استقلال شغلی و مالی دارند 44- پیشرفت هر کشور به پیشرفت صنعت بستگی دارد که دانش آموزان هنرستانی یکی از نقش آفرینان و تاثیرگذاران صنعت هر کشوری محسوب می شوند مشکلات فراروی هنرجویان هنرستانی