یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله ادبیات غزل

اختصاصی از یارا فایل مقاله ادبیات غزل دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله ادبیات غزل


مقاله ادبیات غزل

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD , PDF

تعداد صفحات:27

فهرست مطالب:
عنوان                                            صفحه

فهرست مطالب    1
چکیده    2
مقدمه    3
غزل در لغت و اصلاح    4
مفاهیم تغزّل و غزل در ادبیّات فارسی از گذشته تا امروز    5
منشاء تغزّل فارسی    5
تفاوت غزل و تغزّل    7
پیدایش شعر معاصر و جریانبندیهای آن    8
شاخههای«شعر نو» از نظر اسماعیل نوری علاء    9
جریانهای شعری از 28 مرداد1332 تا انقلاب 1357    9
ویژگیهای شعر فریدون تولّلی و نادر نادرپور    10
جریان شعر رمانتیک و عاشقانه و فرد گرا    10
1- پیشینه و وجه تسمیهی این جریان    10
2- واژهها و ترکیبها    12
3-استفاده از مختصات زبانی سبکهای کهن    15
4-خلق مضامین و تعابیر نو    16
5-گرایش به تصاویر رؤیاگونه، خیالی و انتزاعی    18
ویژگیهای محتوایی و فکری    19
1- توجّه به احساسات فردی و غفلت از مسایل اجتماعی و مردم    19
2-پرداختن به مفاهیم منافی اصول اخلاقی و عرفی جامعه    20
3-توجّه به عشقهای زمینی و جسمانی و فاصله گرفتن از عشقهای آسمانی و عرفانی    21
4-  درون مایهی ابراز درد و دریغ و آه و اظهار ملال از زندگی و مرگ طلبی    22
5-تهی بودن اشعار از اندیشه و تفکّر و توجّه بیش از حد به احساس و عواطف    23
نتیجه گیری    24
منابع و مآخذ    27

چکیده
شناخت ادبیّات امروز در گرو شناخت تاریخ و تحوّلات مقدّماتی شعر معاصر و بررسی زبان آن در گذر زمان است؛ چرا که ما در عصری قرار داریم که جریان¬های ادبی نیرومندی در حال گذر از بستر تاریخ ادبیّات هستند و این امر پژوهش در تاریخ ادبیّات معاصر و توجه به جنبه¬های فکری- محتوایی و ادبی و زبانی شعر امروز را برای درک و شناخت هر چه بهتر این شعر بیش از پیش ایجاب می¬¬نماید.
وبه لحاظ عدم انجام نقد و تحلیل مستقل بر آثار دو شاعر تغزّلی روزگار ما یعنی نادر نادرپور و فریدون تولّلی ضرورت انجام این نوشتار مسجل گردید.زیراآن چه برجاست مقدمه¬های مختصری است که بر مجموعه¬های این دو شاعر و کتاب¬های فریدون تولّلی آمده، و نیز نقدهای مختصری که در خلال مباحث انتقادی و یا بررسی ادوار شاعران امروز در خصوص شعر این دو شاعر درج شده است ومبتنی بر چهارسوال ذیل می باشد.
1- آیا اشعار نادر نادرپور و تولّلی را باید حد واسط سبک بدیع و نوین و دوره بعد از بازگشت دانست؟
2- آیا نادر نادرپور و تولّلی در بکارگیری اوزان جدید تلاشی نموده¬اند؟
3- ترکیب¬های به کار گرفته شده در اشعار نادرپور و تولّلی ترکیب¬هایی نو یا بینابین هستند؟
4- آیا نادرپور و تولّلی در جریان شناسی اشعار امروز و جریان رمانتیک و عاشقانه و فردگرا هستند؟
همچنین اهداف این تحقیق که به صورت توصیفی-تحلیلی ازطریق گرد آوری مطالب از منابع کتابخانه¬ای-اسنادی مورد تبیین قرار گرفته است در سه قالب زیر است.
- بررسی و تحلیل ادبی و محتوایی شعر نادر نادرپور و فریدون تولّلی با تکیه بر آثار آن¬ها؛
- بررسی اهمیّت شعر نادر نادرپور و فریدون تولّلی و تأثیر آن¬ها بر شعر دوره¬های بعد؛
- بررسی شعر این دو شاعر به عنوان مرحله¬ای از  شعر معاصر در گذار به شعر امروز.
آنچه از یافته های تحقیق مسجل گردید،اینکه ویژگی اشعار آنها در سه بخش زبانی ، ادبی ، محتوایی و فکری قابل بحث و بررسی است وهمچنین تغزل در اشعار نادر نادرپور و فریدون توللی و جایگاه این دو شاعر که در جریان شعر معاصر در بخش رمانتیک (عاشقانه) فردگرا قرار دارند .
کلیدواژه: قصیده، غزل، تغزّل، ادب فارسی، نادر نادرپور، فریدون تولّلی،شاعر



مقدمه
شعر در فرهنگ اروپاییان از دیرباز براساس معنا دسته بندی شده است، حال آن که در فرهنگ ما شعر و نثر قالب-هایی از ادبیات محسوب می¬شوند، که خود نیز به قالب¬های متفاوتی تقسیم می¬گردند. غربی¬ها شعر را به انواعی از قبیل: حماسی، غنایی، تعلیمی و... دسته¬بندی می¬کنند و اشعار غنایی را Lyric می¬نامند.
Lyra در لاتین و زبان¬های فرنگی به نوعی ساز گفته می¬شود که به رود یا چنگ و یا بربط شباهت دارد. در یونان قدیم اشعاری که با موسیقی همراه بود و با ساز اجرا و قرائت می¬شد، شعر غنایی نام دارد و به آن لیریک می¬گویند. در این فرهنگ که فرهنگ خدایان است ایراتو(Erato) الهة شعر غنایی، و غزل¬سرا و الهام¬بخش شاعران است. تصویر این الهه به گونه¬ای ترسیم شده است که گیتاری در دست دارد. (ر.ج. سیروس شمیسا، سیر غزل در شعر فارسی، ص12)در کشور ما نیز ابتدا شعر و موسیقی با یکدیگر همراه بوده¬اند و خنیاگران شعر را با نوای موسیقی همراه می¬کرده¬اند. این امر پس از ورود اعراب به ایران و در نخستین قرون اسلامی نیز تداوم داشته و برخی شاعران در مجالس ممدوح خود، اشعاری را با صدایی خوش و همراه با سازمی¬خوانده¬اند
همچنین غزل امروز تبلور یافته¬ی سبکی نوین است که این نوع غزل را غزل تصویری می¬نامند.وتغزّل در ادب فارسی با غزل چنان آمیختگی معنایی دارد که گاه این دو واژه را به جای یک¬دیگر به کار می¬گیرند. خلق قالب غزل و استقلال یافتن آن از قصیده و پذیرش بی¬درنگ این قالب گواهی بر این مدعاست. سیر این تحوّل در شاعران روزگار ما نیز بنا بر تأثیر مستقیم شعر نو بر آن، دارای جلوه¬ای خاص و منحصر به فرد است که دراین نوشتاربررسی سیر غزل و بررسی و مقایسه¬ی تغزّل در اشعار دو شاعر«نادر نادرپور و فریدون تولّلی» از نظر محتوایی، قالب، وزن و موسیقی با رویکرد به شعر معاصر و زبان کاربردی عصر جدید مورد توجه می باشد.
شعر در فرهنگ اروپاییان از دیرباز براساس معنا دسته بندی شده است، حال آن که در فرهنگ ما شعر و نثر قالب-هایی از ادبیات محسوب می¬شوند، که خود نیز به قالب¬های متفاوتی تقسیم      می¬گردند. غربی¬ها شعر را به انواعی از قبیل: حماسی، غنایی، تعلیمی و... دسته¬بندی می¬کنند و اشعار غنایی را Lyric می¬نامند.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.