فرمت:word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:203
روش تحقیق این پروژه با توجه به شکل ذیل عبارتست از:
۱- مطالعه اسناد: به صورت موردی برخی از پروژه ها و اسناد در این زمینه بررسی شده است؛ که منابع آنها مجلات، اینترنت، اسناد کتابخانه ای، پروژه های انجام شده در این زمینه و … می باشد.
۲- Benchmarking: الگوبرداری (Benchmarking) روشی سیستماتیک است که سازمانها بوسیله آن میتوانند فعالیتهای خود را بر اساس بهترین صنعت یا سازمان اندازهگیری و اصلاح کنند ؛ این روش با فراهمسازی چارچوبی برای سازمانها که بوسیله آن فعالیتهای بهترین سازمان مشخص گردیده است و تشخیص وجوه تمایز سازمان موجود با بهترین سازمان ، نشان میدهد که چگونه میتوان شکافهای موجود را پر کرد .
۳- دریافت مشاوره: با راهنمایی های استاد راهنما و برخی اساتید دیگر در این زمینه، مسیر پروژه تعیین شد.
۴- استخراج نتایج: در این مرحله پس از بررسی اسناد جمع آوری شده و همچنین راهنمایی های اساتید ارجمند نتایجی در این مرحله استخراج شده است.
۵- ارائه مدلها: با تجزیه و تحلیل نتایج مدلهایی در جهت رسیدن به آمادگی الکترونیکی دسته بندی و ارائه شد.
۶- ارائه معیارها: برای رسیدن به آمادگی الکترونیکی نیازمند معیارهایی می باشد، تا منطبق با آنها در راستای مدل مربوطه بتوان به آمادگی الکترونیکی در جامعه رسید.
۷- مدل بهینه: با بررسی مدلها و معیارهای بدست آمده در حوزه های مختلف( سازمانهای دولتی، بنگاههای اقتصادی و …) مدل بهینه در هر حوزه تعیین شد.
۱- مقدمه
آمادگی الکترونیکی توانایی پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات در جوامع بوده و دارای چهار مؤلفهء بنگاههای اقتصادی، شهروندان، زیرساختها و دولتها است. اهمیت ارزیابی الکترونیکی در تبیین تفاوت کشورهای مختلف در میزان بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد شکاف دیجیتالی است. اهداف اقتصادی همچون حفظ توان رقابت دیجیتالی، ایجاد زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات، گسترش کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای توسعه توان اقتصادی و گسترش سرمایهگذاری خارجی و اهداف اجتماعی همچون کاهش شکاف دیجیتالی، بهرهمندی افراد و سازمانها از اطلاعات کیفی و ایجاد اعتماد در مشتریان از جمله دستاوردهای آمادگی الکترونیکی به شمار میروند.][۱][
برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی مدلهای متفاوتی از جمله: MOSAIC، APEC، CID، CSPP، EIU ، ITU و… وجود دارند که هر کدام شاخصها و روشهای متفاوتی را برای سنجش آمادگی الکترونیکی ارائه میدهند.
چکیده:
منظور از آمادگی الکترونیکی (E – Readiness) توانایی پذیرش، استفاده و بهکارگیری فناوری اطلاعات و کاربردهای مرتبط با آن در جوامع میباشد. عوامل متعددی بر چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات و سطح آمادگی الکترونیکی جوامع تأثیرگذار است. مطالعهء چگونگی بهکارگیری این فناوری در کلیه زمینههای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جوامع حائز اهمیت است. در این راستا ارزیابی آمادگی الکترونیکی جوامع و سازمانها برای استفاده مؤثر از این فناوری مقدمهء برنامهریزی بهینه به منظور نیل به اهداف سازمانی است.
فهرست مطالب:
۱- مقدمه. ۱
۱ -۱- چکیده ۲
۱-۲- روش تحقیق.. ۳
۱ -۳- مفهوم آمادگی الکترونیکی.. ۶
۱ -۴- تعاریف آمادگی الکترونیکی.. ۸
۱ -۵- اهداف آمادگی الکترونیکی.. ۱۰
۱ -۶- فرایند توسعه آمادگی الکترونیکی در یک کشور ۱۳
۱-۷- ضرورتها و روشهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی.. ۱۵
۱-۸- اهمیت ارزیابی آمادگی الکترونیکی.. ۱۶
۱-۹- ضرورتهای آمادگی الکترونیکی.. ۱۸
۱ -۱۰- مؤلفههای آمادگی الکترونیکی.. ۱۹
۱ -۱۱- عناصر مؤثر در آمادگی الکترونیکی.. ۲۲
۱ -۱۲- مزایای آمادگی الکترونیکی.. ۲۵
۱-۱۳- موانع تحقق آمادگی الکترونیکی.. ۲۷
۱-۱۴- گزارش اجلاس جهانی اقتصاد. ۲۹
۱-۱۵- رتبه بندی اکونومیست اینتلیجنس…. ۳۰
۱ -۱۶- جامعه اطلاعاتی.. ۳۲
۱-۱۷- فناوری مولد ) جامعه صنعتی( ۴۴
۲- ساختار کلی یا چهار چوب ارزیابی آمادگی الکترونیکی.. ۴۵
۲ -۱- قابلیت های دسترسی به زیر ساخت… ۴۶
۲ -۲- ظرفیت های بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات… ۵۱
۲ -۳- فرصت های ارزش زا ۵۲
۳- شناسایی مدلهای آمادگی الکترونیکی و استخراج معیارهای آن.. ۵۶
۳-۱- معیار های کلان سنجش آمادگی الکترونیکی.. ۵۷
۳ -۲- بررسی کلی مدلهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی.. ۵۹
۳ -۳- مدل CSPP.. 61
3 -4- مدل McConnel International 66
3 -5- مدل CID 68
3 -6- مدل APEC 74
3-7- مدل EIU… 77
3 -8- مدل Mosaic. 82
3 -9- مدلITU… 85
3-10- مدل CIDCM…. 87
3-11- مدل هیکس…. ۹۰
۳-۱۲- مدل MIT.. 91
3-13- متدولوژی های مورد استفاده مدلها ۹۴
۳-۱۴- دسته بندی مدلها در جامعه و اقتصاد الکترونیک…. ۹۵
۴ – بررسی آمادگی الکترونیکی به تفکیک حوزه ها ۱۰۲
۴-۱- آمادگی الکترونیکی در بنگاههای کوچک و متوسط… ۱۰۲
۴-۲- آمادگی الکترونیکی در تجارت الکترونیک…. ۱۰۷
۴-۳- بررسی مدل های آمادگی الکترونیکی در تجارت الکترونیک…. ۱۳۱
۴-۴- آمادگی الکترونیکی در سطح سازمانها ۱۳۸
۴-۵- معیار های ارزیابی آمادگی الکترونیک ساز مان ها در ایران.. ۱۴۸
۴ -۶- مقایسه وضعیت آمادگی الکترونیکی در ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸٫ ۱۵۰
۴-۷- مقایسه وضعیت آمادگی الکترونیکی در ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹٫ ۱۵۴
۵- ارائه معیارهای بهینه برای کشور به تفکیک حوزه ها ۱۵۵
۵-۱- سازمان های دولتی.. ۱۵۶
۵-۲- سازمانهای تجاری.. ۱۵۸
۵-۳- بنگاههای اقتصادی.. ۱۶۱
۵-۴- جامعه اطلاعاتی.. ۱۶۶
۶- جمع بندی نهایی.. ۱۷۱
۷- منابع.. ۱۷۷
پرسشنامه