فرمت:word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:50
فهرست مطالب:
طراحی چیست؟
انسان و طراحی:
ابزار و وسایل طراحی:
الف) سطوح اثرپذیر:
ب) ابزار ووسایل اثرگذار:
اسکیس یادداشتهای تصویری:
اتود یا پیشطرحها و تمرینهای طراحی:
طراحی کامل:
عناصر بصری:
نقطه:
خط:
سطح:
حجم:
بافت:
پرسپکتیو:
ترکیببندی:
1- روابط موزون بین نیروهای مختلف اشکال و عناصر:
2- رابطه شکل و زمینه یا فضای خالی و پر:
طراحی خطی از اشیاء با مداد
نمایش تابش نور از جهات مختلف:
جنبههای مختلف نور:
طراحی اندام:
طراحیسر:
اندازه و نسبتهای طولی اندام
اندازه و نسبتهای عرض اندام:
خطوط محیطی اندام ـ اندامهای عضلانی
خطوط محیطی عضلات تنه
خطوط محیطی عضلات دست
فرمهای اساسی
خطوط محیطی عضلات پا
حرکت چرخشی اندام:
چرخش پا:
فرم سه بعدی بدن
خطوط محیطی عضلات شانهها
کوتاهنمایی
حجمپردازی اندام با سایهروشن
فرمهای اساسی و نسبتهای دست:
فرمهای اساسی و نسبتهای پا:
پاها و کفشها:
نسبتهای طول اجزای چهره:
نسبتهای عرضی اجزای چهره:
مراحل طراحی چشم:
طراحی ابروها:
طراحی بینی:
طراحی لبها:
طراحی گوشها:
طراحی موها:
سر و گردن:
طراحی لباس:
شکلگیری خطوط برروی اندام:
شکلگیری خطوط عمودی برروی اندام:
شکلگیری خطوط افقی برروی اندام:
طراحی اجزای لباس:
ساختار بصری رنگ:
چرخة رنگ:
تونالیته و والر:
تضادهای رنگی:
گروههای مختلف رنگ مو و رخسار:
رنگهای مناسب برای گروه گرم:
رنگهای مناسب برای گروه سرد:
خواص پارچهها
خواص جنس پارچهها
ساختار بیانی رنگ:
گروه سنی و جنسیت فرد:
دستهبندی رنگی بر اساس موقعیتهای شغلی و نوع فعالیت
ـ نور، سایه و طراحی لباس
ـ سطوح سایه روشن
نمایش سطوح روشن ـ نیم سایه و سایه
ـ سطوح روشن:
سطوح نیمسایه:
شیوههای رنگآمیزی در طراحی لباس
اجرای تکنیک تنالیته به وسیلة مداد رنگی
شیوة تک رنگی
طریقه سایه زدن یک طرح لباس به وسیلة مداد رنگی
چکیده:
طراحی چیست؟
هنر طراحی سابقه بسیار کهن دارد. قدیمیترین طرحها مربوط به دورانی میشود که بشر در غارها زندگیمیکرد. نمونههایی از این طرحها در غارهای اسپانیا و جنوب فرانسه، روش طراحی بشر اولیه را به ما روشنمیسازد. ابزار کار طراحان غارنشین از استخوان حیواناتی که برای تغذیه شکارمیکردند تهیهمیشد.
انسان و طراحی:
طراحی بیان تصویری فرد از حالات و ذهنیّات درونی و یا نمایش واقعیات بیرونی با مفهومی خاص است. به عبارت دیگر طراحی را میتوان به یادداشتهای تصویری شبیهکرد که حاوی افکار و ذهنیات ما میباشد در واقع عاملی که انسان را وادار به طراحی میکند دیدن و یا احساس تصوراتی است که در ذهن آنها موجمیزند. انسان دردوران کودکی تمایل به طراحی را در خود احساس میکند. کودکان با خطخطیکردن دیوار یا کاغذ، این تمایل به طراحی را در خود احساسمیکنند و بروزمیدهند و با این عمل اندیشه و تخیل خود را به تصویر میکشند.
کودک با این وسیله سخنمیگوید. و آنچه را که حسکرده و نمیتواند بازبان بگوید به وسیله خط و رنگ بیان میکند.
ابزار و وسایل طراحی:
وسایل عمدهای که در طراحی به کارمیروند به سه گروه زیر طبقهبندی میشوند.
الف) سطوح اثرپذیر
ب) وسایل و ابزار اثرگذار
ج) ابزار و وسایل فرعی و کمکی
الف) سطوح اثرپذیر:
پیش از پیدایش کاغذ طراحان آثار خود را روی دیواره غارها، پوست حیوانات، پوست درختان و یا روی سنگها و تپههای بزرگ نقشمیبستند ولی در اثر تغییرات جوی به مرور زمان فرسودهشده و از بین رفتهاست. از زمانی که کاغذ به وسیله « تسایلون» اختراعشد وسیله تازهای برای نگارش و طراحی مطرحگردید. کاغذ عبارتاست از ورقهای نازک که از الیاف گیاهی ساختهمیشود ودر حالحاضر به دو صورت « شیت» و « رول» عرضهمیشود. کاغذ شیت در ابعاد بزرگ به فروش میرسد که با توجه به نوع مصرف به وسیله دستگاه برش کاغذ به قطعه کوچکتر تقسیم میشوند. بافت و جنس کاغذها نیزمتفاوت بوده و هریک برای ابزار خاصی مناسب است. انواع کاغذها عبارتند از:
کاغذ پوستی ـ کاغذ کاهی ـ کالک ـ کاغذ گراف ـ کاغذ سفید نازک ـ کاغذ زبرـ برّاق گلاسه و نیم گلاسه ـ کاغذ مکنده ـ انواع مقواها، سفید و رنگی و مقوای پاستل در رنگهای مختلف، مقوای ماکت و…
ب) ابزار ووسایل اثرگذار:
وسیلهای که بتوان با آن بر روی کاغذ اثری ایجاد کرد مثل زغال، مداد و گچ و… ابزار اثرگذار نامیدهمیشوند.
مداردهای سخت برای ایجاد خطوط کمرنگ و ظریف و دقیق و مدادهای نرم برای خطوط تیره و محکم و مدادهای نرمتر برای ایجاد سطوح وسیع سایهروشنها در چین و شکن لباس و پارچه مناسبهستند.
مداد اتود: مدادهای فلزی یا پلاستیکی هستند که با شمارههای (5/0) یا (7/0) عرضهمیشوند. و مغز این نوع مدادها به صورت مجزا میباشند.
پاستل گچی همانند گچ تحریر است ولی لطیفتر و با امکانات رنگآمیزی بیشتر و ثبات آن بیشتر است.
پاستل روغنی شباهت زیادی به مداد شمعی دارد.
با مداد رنگی میتوان روی هر نوع کاغذی نقاشیکرد بجز کاغذهای صاف و صیقلی و بسیار براق چون روی این نوع کاغذها مداد رنگی لیز میخورد ودر نتیجه خط بریدهبریده منقطع میشود.
ج) ابزار و وسایل کمکی و فرعی: این ابزار عبارتند از : تختهشاسی ـ گیره کاغذ ـ سهپایه طراحی فیکساتیو ـ تیغ و کاتر ـ تراش ـ پاککن ـ کاغذ سمباده و محوکن و…
جلوگیری میکند برای استفاده از فیکساتیو، آن را به صورت مایل روی کار میپاشند، فاصله آن تا طرح باید حدود 25 سانتیمتر باشد. و بهتر است در هوای آزاد قرارگیرد.
طراحی شامل سهگونه مهم است:
اسکیس یادداشتهای تصویری:
اسکیس، نوعی طراحی سریع است که احساس لحظهای طرح را بیان میکند. یادداشتهای سریع تصویری که بدون نمایش جزئیات اجراشدهاند در همین مرحله هم ارزش زیادی دارند. بعضی از اسکیسها جنبه مقدماتی دارند و برای تهیه اثر هنری دیگری اجرامیشوند.
اتود یا پیشطرحها و تمرینهای طراحی:
اتود یا تمرین طراحی با دقت زمان بیشتری اجرا و تکمیلمیشود.
طراحی کامل:
طراحی کامل مجموعه کاملی، شامل انسان، فضا و… بر پایه اصول آناتومی عمقنمایی و حجمنمایی نمایشدادهمیشود. علاوه بر برداشتهای شخصی یا تجربههای آزاد طرح از موضوعات گوناگون با بیان مستقل به صورتهای متنوع در حوزه طراحی مطرحمیشود این نوع طراحی شامل مراحل ترکیب عناصری چون خط، شکل، رنگ، بافت و فضا بر پایه اصول طرح است و جنبه کاربردی دارد.
عناصر بصری:
عناصر بصری عبارتند از: نقطه، خط، سطح، حجم، بافت و….
نقطه:
اولین عنصر بصری نقطه است. که مبدأ پیدایشِ فرم میباشد. نقطه به عنوان سادهترین و ناچیزترین عنصر تصویری در شرایط خاصی جلوههای تازه به خود میگیرد، ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. البته بستگی دارد که در چه فضایی قرارگرفتهباشد نقطه ممکن است از نظر شکل نیز متفاوت باشد، اما شکل معمول و متداول نقطه به صورت دایره مطرحمیشود. در تعریف نقطه میتوان گفت: اولین اثری که یک شیء مثل مداد یا گچ و… برروی صفحه میگذارد نقطه محسوبمیشود.
خط:
خط در حوزه طراحی ، قدیمیترین، مهمترین و قاطعترین عنصر بصری است. به طور کلی خط، نقطه در حال حرکت و سادهترین شکل نمایش تحرک است، مجموعه خطوطی که انسان میتواند به وجود آورد سه نوع است، حرکت یکنواخت دست در یک جهت خط مستقیم بهوجودمیآورد و خط مستقیم هم در سه حالت مختلف ترسیممیشود:1- حالت عمودی،2- افقی،
اگر دست در جهات مختلف حرکتکند خطوط منحنی یا شکسته ایجادمیشود. خطوط منحنی با حرکت ملایم دست و خطوط شکسته با تغییر حرکت دست در جهات و زاویههای مختلف ایجادمیشود.
سطح:
سطح سومین عنصر بصری است که دو بعد (طول و عرض) دارد. سطوح به دو بخش عمده سطوح هندسی و سطوح غیرهندسی تقسیممیشوند. سطوح هندسی را انسان از ترسیم با قاعده خطوط ایجادکردهاست، مانند دایره، مثلث و مربع که سطوح اولیه هستند. سطوح غیر هندسی، به صورتهای متنوع در طبیعت وجود دارند. نمایش سطوح مختلف اغلب با کشیدن خط پیرامون آنها صورت میگیرد.
حجم:
هرگاه یک شکل دارای بعد سوم (ضخامت) باشد و قسمتی از فضا را اشغالکند به آن حجمگویند.
تعریف دیگر حجم این است که فضای محصور در میان چند سطوح را حجممیگویند.
حجم به طورکلی به دوصورت خطی و سطحی دیدهمیشود.
حجم خطی: حجم را میتوان به صورت چند خط نشان داد و با استفاده از سیم ـ چوبهای باریک و نخ و…
حجم سطحی: این گونه اجسام با استفاده از ورقهای فلزی ، لایههای چوبی، پلاستیکی و غیره قابل ساخت میباشد.
بافت:
بافت کیفیّت لایه سطحی پدیدههاست که با دیدن و لمسکردن آن را احساس میکنیم. بافت حقیقی هم کیفیت بصری دارد و هم لامسهای که هریک احساس خاصی در انسان برمیانگیزد. در بسیاری از آثار هنری بافت فقط کیفیت بصری دارد. یعنی دریافتها از بافت تنها از طریق دیدن انجاممیشود.
انواع کاغذ با بافت ریز و درشت، پارچه بوم با بافت نرم و خشن یا سطوح چوبی و… عامل ایجاد بافتهای متفاوتی هستند.