فرمت:word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:130
مقدمه:
تاریخچه و مبانی نظری طراحی پارک
باغ یکی از دستاردهای موفق و کهن این مرز و بوم می باشد که عناصر چهارگانه را به یگانگی رسانده است. باد و خاک و آب و آتش در باغ به وحدت می رسند. باغ نهاد بهشت است. بهشتی که از طبیعت برخاسته است و بر زمین نشسته. انسان در باغ به آرامش می رسد آنچنان که آدم در بهشت بود.
یکی از ویژگیهای مهم باغهای ایرانی تضاد و پارادایزی است که با محیط خود دارد. بهترین نمونه را می توان در باغ ماهان کرمان دید. بیابان خشک و لم یزرع که چشم را کور و ذهن را تهی می کند در مقابل باغ سرسبزی که انسان را بوجود می آورد و ترانه و سرود را رها می سازد بشدت خود نمایی می کند. باغ های ایرانی همواره با محیط در تناقض بوده اند.
هنرمند صورت ظاهر هنر را در پرتو الهامی می آفریند که از جانب روح دریافت کرده است، از این رهگذر صور هنری قادرند انسان را به شؤون والاتر هستی و سرانجام به وحدت رهنمون شوند. انسان به یاری نهاد ها به میانجی عقل خود، فرایندهای طبیعت را به تاُویل می گیرد، در حالیکه پیشاپیش آمادگی یافته تا از راه شعائر مقرر با این فرایندها در هماهنگی باشد. انسان بنابر تصور سنتی، از لحاظ صورت ظاهر خود به آفرینش وابسته است و همخوانی اش با آن البته نه چون یک عین بلکه به طرز کیفی است مانند اثر مشابهی از ذات حق تعالی.
صور هنری و نمادها که در پرتو مفاهیم و ادراک انسان از هستی بوجود می آیند. به معماری رنگی دیگر می بخشد. معماری بر آمده از مفاهیم هستی شناسانه همچون باغ های ایرانی به انسان آرامشی روحانی بخشیده و نیرو های درونی انسان را به وحدت می رسانند.
فهرست مطالب:
فصل اول: بررسی تاریخچه باغسازی 1
1-1- باغهای جهان 2
1-1-1- بین النهرین 2
1-1-2- مصر 3
1-1-3- یونان 5
1-1-4- روم 7
1-2- باغسازی در قرون وسطی 8
1-2-1- باغهای اروپا 8
1-2-2- باغهای اسلامی در اسپانیا 9
1-2-3- ایران از قرن پنجم تا پانزدهم 9
1-2-4- قرون میانی از قرن پنجم تا پانزدهم 11
1-2-5- از قرن پنجم تا یازدهم 11
1-2-6- از قرن یازدهم به بعد 12
1-2-7- باغهای خلفای بنی امیه در اندلس از قرن هشتم تا پانزدهم میلادی 13
1-3- باغسازی بعد از قرون وسطی 14
1-3-1- دوره انسانگرایی از قرن پانزدهم تا اواخر قرن شانزدهم 14
1-3-2- نمونه های ویلا- باغ- منظر 16
1-3-3- دوره باروک 18
1-3-4- نمونه های «ویلا- پارک» 20
1-3-5- نقش فرانسه در تکامل طراحی منظر قرن هفدهم 21
1-3-6- مجموعه «و- لو- ویکونت» 23
1-3-7- مجموعه ورسای 24
1-3-8- عصر روشنگری قرن هجدهم 25
1-3-9- باغ های منظره ای در انگلستان قرن هجدهم 28
1-3-10- فرهنگ باغ سازی چین 31
1-3-11- جایگاه نقاشی منظر فرانسه در باغسازی انگلستان 32
1-3-12- روشام 34
1-3-13- استوهاوس 34
1-3-14- استارهد 35
1-3- تاریخچه و سبکهای پردیس سازی در ایران 36
1-4- تحول تاریخی باغ در ایران 41
1-4-1- باغ های تیموری 41
1-4-2- باغ های صفوی یا شاه عباسی 43
1-4-3- باغ های قاجاری 45
1-4-4- باغهای شیراز 46
1-4-5- باغهای تبریز 47
1-4-6- باغ فین کاشان 49
1-4-7- باغ شاهزاده ماهان کرمان 49
1-4-8- باغ گلشن طبس 50
فصل دوم: مبانی نظری 52
2-1- بررسی و تحلیل باغهای ایرانی 53
2-1-1- بررسی عناصر باغهای ایرانی 53
2-1-1-1- آب نما و استخر 53
2-1-1-2- کوشک 55
2-1-1-3- درخت و گیاه 55
2-1-1-4- حصار 57
2-1-1-5- زمین 57
2-1-2- بررسی مفاهیم در معماری باغ 58
2-1-2-1- حس مکان یا مکانیت 58
2-1-2-2- همزمان زمان- صورت 60
2-1-2-3- نواخت و ریتم 60
2-1-2-4- هندسه 61
2-1-2-5- ابعاد نمادین 62
2-1-2-6- رنگ 64
2-1-3- خصوصیات کالبدی باغ ایرانی 66
2-1-3-1- باغ واقع در محیط های هموار 66
2-1-3-2- باغ واقع در روی تپه 67
2-1-3-3- باغ آبی 68
2-1-3-4- باغ- خانه 68
2-1-3-5- باغ واقع در کنار رودخانه 69
2-2- آب و طبیعت در معماری 71
2-2-1- آب و معماری 71
2-2-2- طبیعت و معماری 91
2-2-1-1- طبیعت بستری برای معماری 92
2-2-1-2- طبیعت عنصری از معماری 94
2-2-1-3- طبیعت آرایه ای بر معماری 95
2-2-1-4- طبیعت رهنمودی در معماری 96
2-3- رمانیسم، بنیان های معرفت شناختی و نمود آن در هنر و معماری 103
2-3-1- بنیان های معرفت شناسانه رمانتیسم و اهمیت ذهنی هنرمند 104
2-3-2- نقش تخیل درمعرفت شناسی رماتیسم و تأثیر آن در زیباییشناسی 107
2-3-3- عاطفه و احساسات هنر رمانتیک 112
2-3-4- گرایش به گوتیک در معماری و برانگیختگی احساسات 114
2-3-5- طبیعت و نگرش تازه رمانتیکها به آن ونمود آن در هنرومعماری 115
2-3-6- طبیعت گرایی رمانتیک های انگلیس و تحول باغ سازی 117
2-3-7- جنبش نئوگوتیک در هنر و معماری فرانسه 119
2-3-8- بررسی اجمالی فرم و محتوا در هنر رمانتیک 121
2-3-9- نتیجه 124
2-4- توریسم و گردشگری در ایران