فرمت فایل :docx(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:10
مقدمه:
مشکلات مربوط به کمی کردن پارامترهای ایمنی در حمل و نقل، همواره ارزیابی های کیفی این مقوله راه به همراه داشته است . در شرایط فقدان آمار تصادفات جاده ای ، روش بازرسی ایمنی راه به عنوان یکی از اصلی ترین ابزارهای مورد استفاده در تمام دنیا با تکیه بر قضاوت مهندسی ناظران مورد استفاده قرار گرفته است . در این روش همواره ارائه راهکار و تعیین اولویت آن بر اساس قضاوت ناظر و متولیان امور حمل و نقل صورت می گیرد . در این مقاله برای غلبه بر این نقطه ضعف و امکان معیاردهی به قضاوت های کیفی، با الهام از روش نمره دهی و نیز فرآیند تحلیل ترتیبی در انتخاب گزینه های مدیریتی و همچنین استفاده از مفهوم بازرسی ایمنی راه، روشی برای انتخاب و تشخیص میزان اولویت پروژه های تحت بررسی برای ارتقای ایمنی طراحی گردیده است . همچنین به منظور کاربردی شدن روش، و محاسبه تاثیر عوامل متشکل در احتمال بروز حادثه در شبکه معابر دو خطه دو طرفه بین شهر ی، با استفاده از پرسشنامه هایی که توسط 4 متخصص ایمنی جاده ای تکمیل گردیده ، سهم عوامل فوق بدست آمده است . این مقاله نشان می دهد که ده عامل مهمتر در بروز حوادث جاده ای در مجموع نیمی از احتمال بروز حادثه را تشکیل می دهند .
کلمات کلیدی:
ارزیابی ایمنی راه، بازرسی ایمنی، شبکه راه های دوخطه دو طرفه بین شهری، فرایند تحلیل ترتیبی
انسان، راه، وسیله نقلیه سه عامل مهم و تاثیر گذار در سیستم حمل و نقل و ترافیک هستند. اگر روشهایی به کار گرفته شود تا این سه عامل در ارتباط با یکدیگر و مستقل از هم، بدرستی عمل کنند، پیامدهای مثبتی را از جمله افزایش سطح ایمنی حرکت، افزایش بهروری و کاهش در هزینه های اجرایی را بدنبال خواهد داشت. رشد جمعیت شهرها افزایش وسایل نقلیه توسعه روز افزون شبکه معابر و به تبع آن افزایش استفاده از تجهیزات و تسهیلات حمل و نقل به عنوان یک روند طبیعی در شهرهای کشور مطرح می باشد. در این میان بایستی در نظر داشت که شهرهای جدید نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. باید از فلسفه جدید جهت احداث شبکه حمل و نقل و جداسازی انواع وسایط نقلیه در شهرهای جدید استفاده شود.
تجربه احداث شهرهای جدید در دنیا نشان می دهد که قبل از احداث شهرهای جدید به تهیه طرح جامع حمل و نقل نیاز است. این طرح بایستی شامل جزئیات احداث شبکه های حمل و نقل و سیستمهای حمل و نقل عمومی باشد.
شهر جدید پرند در میان شهرهای جدید برای سکونت 150000 نفرطراحی گردیده است این شهر باید پذیرای خودروهای فراوانی در سالهای آینده باشد. لذا باید حجم عبوری این خودروها،محل توقف یا پارکینگ های مختلف شهری، دپوترمینال ها، وسائط حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا، آشنایی با معابر و راه ها، هدایت مسیر صحیح، ایمن سازی معابر بررسی شده و در طرحهای اولیه مورد دقت و نظر قرار گیرد. تا در طرحهای فرادست و پیش رو هزینه هایی به مراتب زیادتر به شهر تحمیل نگردد. از میان الگوهای خطی، شعاعی، شطرنجی، نامنظم، الگوی در نظر گرفته شده برای شبکه معابر شهری شهر جدید پرند الگوی شطرنجی است...