فرمت فایل :docx(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:25
چکیده:
متن اصل این مقاله توسط دوست عزیز کامران خوشی برای ترجمه و استفاه در سایت در اختیار این جانب قرار گرفته است. ضمن تشکر فراوان از ایشان، خواندن این مطلب را به کسانی که به عکاسی به چشم یک علم و هنر نگاه می کنند توصیه می کنم. البته بحث رنگها در عکاسی مبحث پیچیده و مفصلی است که در غالب یک مقاله نمی گنجد. ولی اصول اولیه و سرخط های این مبحث در این مقاله به خوبی بیان شده است.
شناخت رنگها گامی ساده و ضروری برای ترکیب بندی بهتر در عکاسی است. عکاسی مطالعه نور است و نور رنگی است! بنابر این بهتر است که دمای رنگها، چرخه رنگ و کاربردهای آن در عکسهایتان را بهتر بشناسید.
چیزی که دانستن آن برای عکاسی که میخواهد این مقاله را بخواند ضروری است این است که بداند نظریه رنگها در نور با رنگهای نقاشی متفاوت است. رنگهای مرسوم اصلی که نقاشان و پرینترها از آن استفاده میکنند رنگهای قرمز، آبی و زرد میباشند. در حالی که در نور رنگهای اصلی قرمز، آبی و سبز میباشد. در نور با ترکیب مساوی این رنگها نور سفید بدست میآید، با ترکیب آبی و سبز رنگ فیروزهای داریم و ترکیب قرمز و سبز، زرد میشود. بنابر این در عکاسی بنفش، فیروزهای و زرد رنگهای طفیلی هستند. د راین مقاله نحوه تشکیل رنگها و خواص آنها به تفصیل بحث شده و به چرخه رنگی مرسوم در عکاسی اشاره شده است.
دمای رنگ
دمای رنگ با درجه کلوین بیان میشود و عبارتست از میزان حرارتی که باید به یک منبع جسم سیاه داده شود تا نوری با خواص طیفی مشابه با آن رنگ ساطع نماید.
برای توضیح این تعریف، رنگ فلز گداخته را در نظر بگیرید. وقتی یک تکه فولاد گداخته میشود، در ابتدا رنگ آن قرمز تیره میشود. وقتی که گرمتر شود، دارای رنگی بین آبی و سفید میشود. این پدیده رابطه بین دما و رنگ را نشان میدهد. با بالاتر رفتن دما رنگ فلز گداخته به آبی مایل به بنفش تبدیل شده و سرانجام اشعه ماوراء بنفش نامرئی ساطع میکند. وقتی قطعه فلز از منبع حرارت دور شود، رنگ آن زرد، سپس نارنجی و قرمز میشود.
مثالهایی از دمای رنگهای غیر نور روز:
نور شمع : 1500 کلوین
لامپ نئون 40 واتی: 2680 کلوین
لامپ نئون 200 واتی: 3000 کلوین
لامپ تنگستن: 3400 کلوین
نور لامپ گزنون: 5000-4500 کلوین
نور فلاش الکترونیکی: 5500-5600 کلوین
ولی به خاطر داشته باشید که دو منبع نور مختلف که دارای دمای رنگ مساوی هستند، لزوما دارای کیفیت بصری رنگ مشابه نیستند. دو منبع نور با رنگ مساوی نیز می توانند دارای کیفیت به شدت متفاوتی باشند.
نور خورشید
خورشید مانند یک جسم سیاه عمل میکند. نوری که خورشید تولید میکند باید از میان فضا و سپس اتمسفر زمین عبور کرده تا به سطح زمین برسد. بنابر این نور خورشید ترکیبی از نور مستقیم خورشید و نیز نور غیر مستقیم حاصل از پخش شدن و انعکاس نور توسط اتمسفر و ابرها میباشد. این پدیده باعث میشود که نور خورشید دارای دمای رنگ متفاوتی از 2000 کلوین تا 20000 کلوین شود. در جدول زیر دمای معمول نور روز در شرایط زمانی و آب و هوایی مختلف آورده شده است.
شرایط نور روز کمترین (K) بیشترین(K)
سایه (نور آسمان آبی) 12000 20000
سایه (نور هوای مهآلود) 7500 8400
نور خورشید+نور آسمان صاف وسط روز 6000 6500
نور خورشید+نور آسمان صاف صبح/عصر 5700 6200
نورخورشید +نور آسمان مه آلود 5700 5900
فقط نور مستقیم خورشید وسط روز متوسط 5400
فقط نور مستقیم خورشید، عصر/صبح 4900 5600
نور خورشید 1 ساعت قبل غروب یا بعد طلوع 3200 3400
نور خورشید در غروب / طلوع 1900 2400
نور جذب شده
هنگامی که نور سفید روی جسمی میتابد، بخشی از نور جذب میشود. این جذب نور علت رنگی است که شما میبینید.
-اجسام شفاف (شیشه، آب،...) به علت اینکه اجازه میدهند تمام اشعه نور سفید از میان آنان عبور کند بی رنگ دیده میشوند.
-نور بازتابی از سطح اجسام کدر شامل رنگ آنهاست. اگر تمام طیفهای نور سفید توسط جسمی جذب شود، آن جسم سیاه به نظر میرسد. بر عکس، اگر تمام طیفهای نوری توسط جسمی بازتاب شود، آن جسم سفید دیده میشود.
چرخه رنگ
یک عامل اساسی در عکاسی توانایی رسیدن به رنگ و جلوه مورد نظر در عکسهاست. برای دستیابی به این هدف اطلاعات اولیه نظریه رنگها مورد نیاز است. چرخه رنگ نشان داده شده در اینجا این موضوع را نشان میدهد.
چرخه رنگ بر اساس رنگهای رنگین کمان تنظیم شده است: قرمز – نارنجی – زرد- سبز – آبی – بنفش. با قرار دادن این طیفها در حول یک دایره ترکیب جدید قرمز- بنفش رنگی را نتیجه میدهد که در رنگین کمان وجود ندارد، ولی در چرخه رنگی ما یافت میشود. با استفاده از این چرخه رنگ فهمیدن ارتباط بین رنگهای مختلف آسانتر میشود.
اجزاء چرخه رنگ
تمام رنگها از ترکیب سفید، سیاه و رنگهای اصلی ساخته شدهاند. چرخه رنگ ارتباط بین رنگها را تشریح میکند.
رنگهای اصلی
رنگهای اصلی (قرمز، زرد و آبی که با مثلث نشان داده شدهاند) رنگهای خالص بوده و از ترکیب هیچ رنگ دیگری به دست نمیآیند. اگر سه رنگ با هم مخلوط شوند نتیجه کار رنگ سیاه است.
رنگهای ثانویه
از ترکیب مساوی دو رنگ اصلی رنگهای ثانویه به دست میآید . نارنجی، سبز و بنفش رنگهای ثانویه هستند.
رنگهای مرتبه سوم
رنگهای قرمز-نارنجی، قرمز- بنفش، زرد- سبز، زرد- نارنجی، آبی- بنفش و آبی - سبز از رنگهای اصلی و ثانویه با هم ترکیب شده و رنگهای مرتبه سوم را تشکیل میدهند.
طرح و اثر رنگها
اکنون میخواهیم ببینیم این رنگها چگونه با هم مخلوط شده و اثر آنها بر تصویر نهایی چیست؟ از آنجا که تعداد حالات مختلف رنگی بسیار زیاد است، در لیست زیر فقط بخش کوچکی از حالات و اثرات مهم مربوط به رنگها شرح داده شده است.