فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:16
چکیده:
طرح مسئله:
آیا رنگ میتواند بر رفتارهای افراد تأثیر بگذارد و نوع انتخاب رنگ بیانگر شخصیت درونی افراد است:
بیان مسائل:
۱- آیا انتخاب رنگ با یادگیری دانش آموزان رابطه دارد؟
۲- ایا نوع رنگ بر ایجاد انگیزه ی دانش آموزان رابطه دارد؟
۳- آیا رنگ با علاقه مندی دانش آموزان ارتباط دارد؟
۴- آیا صفات رنگها با عالم بیرون رابطه دارد؟
۵- آیا خصوصیات رنگها بر سلامتی جسمانی رابطه دارد؟
فرضیه سازی:
– به نظر می رسد که نوع رنگ در یادگیری دانش آموزان اثر می گذارد.
– به نظر می رسد بین انتخاب نوع رنگ با ایجاد انگیزه رابطه دارد.
– به نظر می رسد رنگها به علاقه مندی دانش آموزان اثر می گذارد.
– به نظر می رسد که تأثیر رنگها بر عالم خارج مصداق بیرونی دارد.
– به نظر می رسد که نوع رنگها بر سلامتی جسمانی افراد تأثیر گذار است.
چینش:
این تحقیق بر اساس کتاب؛ آین نگارش علمی «دکتر عباس حری» تهیه شده است.
سپاسگزاری
با تشکر از اداره ی محترم آموزش و پرورش منطقه گلبهار و مسئول ضمن خدمت که راهنمایی های لازم را مبذول داشته و در روند پژوهش مرا یاری نمودند.
همچنین سپاسگزارم از کتابخانه ی مرکز ثامن الحجج (ع) فرهنگیان مشهد که مقالات و نشریات متعددی را در اختیار بنده گذاشته تا مطالب بهتری ارائه دهم.
«و من ا.. التوفیق»
مقدمه
در روانشناسی نوین «رنگ» و «رنگ ها» یکی از معیارهای سنجش شخصیت به شمار می آیند، چرا که هر یک از آنها تأثیر خاص روحی و جسمی را در یک فرد باقی گذارده و رنگ نشانگر وضعیت روانی و جسمی وی می باشد. این موضوع با توجه به پیشرفت های دو دانش فیزیولوژی و روانشناسی به اثبات رسیده است. ناگفته پیداست که انسان از روزگاران بسیار دور تاکنون تحت نفوذ و تأثیر رنگ های پیرامون خود بوده است و درصد سال اخیر که صنعت رنگ سازی به نقطه ی اوج تحول خود رسیده است، تأثیر مزبور دو چندان شده و در همه ارکان زندگی روحی ما رخنه کرده است پس از آزمایش معروف روشارخ در زمینه ی شناخت ضخصیت انسان از طریق لکه های رنگین جوهر، آزمایش اوشر جدیدترین نظریه ای است که در این مورد ارائه گردیده است. بار علمی آزمایش لوشر و دستاوردهای سرشار از کامیابی آن به حدی بوده است که اینک آزمایش مزبور علاوه بر استفاده در موارد روانکاوی و روانشناسی در سیستم های استخدامی نیز به کار گرفته می شود.
نتیجه گیری
از روزگاران بسیار دور اطراف ما را رنگها احاطه نموده به طوری که استفاده از پارچه های رنگی و تزئینی در اختیار افراد ثروتمند بود در حالی که بقیه ناچار بودند با پوشیدن پارچه های پنبه ای یا کتانی ساده پوست یا پشم حیوانات بسنده کنند. امروزه بشر هر چیزی را که می سازد دارای رنگ است علاوه بر اینکه رنگ آبی آسمانی، رنگ سرخ غروب آفتاب و رنگ سبز درختان و تمام رنگ های طبیعی را در اختیار داریم اشیاء دیگر مثل چراغ های نئون، تصاویر نقاشی و تلویزیون رنگی ما را شیفته ی خود می سازد و در نتیجه یک تولید کننده ی شکر می داند که باید شکر خود را در یک بسته ی آبی رنگ و یا حداقل دارای یک زمینه ی آبی عرضه کند و به هیچ وجه از رنگ سبز استفاده نکند چون احساس فیزیولوژی انسان در رابطه با رنگ آبی شیرینی است از سوی دیگر رنگ سبز یک احساس را در انسان پدید می آورد یا شرکت هواپیمایی که مسافرانش حاضر نیستند با شرکت هواپیمایی دیگری پرواز کنند شاید به این خاطر باشد که آنها از خدمات یک مشاور شایسته ی رنگ استفاده نکرده اند.
در این صورت اضطرابات ناشی از پرواز و فشار عصبی بیشتری بر آنها وارد می شود با انتخاب رنگ مناسب می توان از سستی و خستگی کاست. آمادگی و یادگیری و فعالیت را افزایش داد و سردی و گرمی محیط را متناسب ساخت مثلاً زنگ زرد تراکمی از سفیدی و رنگ خوشحالی و شادابی، نشاط و آرامش است. یا رنگ قرمز فشار خون را بالا می برد و تنفس را کاهش می دهد یا رنگ آبی نیاز به آرامش کامل و خشنودی خاطر و علاقه ی زیاد به دوستان و نزدیکان می باشد و بقیه ی رنگها هم خصوصیات مختص خودش را دارد. پس رنگها در روحیات افراد نقش بسزایی داشته و در یادگیری دانش آموزان تأثیر دارد.
پاره ای از معانی روانشناسی و فیزیولوژی رنگ ها
: گوشه گیری،عدم فعالیت و بی تفاوتی
: نیاز به آرامش کامل و خشنودی خاطر و علاقه ی زیاد به دوستان و
نزدیکان
: پشت کار و استقامت، قدرت اراده،غرور و بلند پروازی
: داشتن آرزوهای بسیار، شور و شوق زندگی، تهور و قدرت اراده
: پیشرفت بلامانع،امید به حل مشکلات زندگی
: روحیه شاعرانه و رومانتیک، دوستدار هنر و زیبایی متکی بودن بر دیگران
: نیاز شدید به آسایش جسمی و روحی فعال علاقه ی بسیار زیاد به
خانواده
: بی علاقه گی به زندگی، نفی هر چیز، بدبینی، ناباوری و لجاجت