یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود تحقیق جامع با موضوع سیره اقتصادى امام على (ع)

اختصاصی از یارا فایل دانلود تحقیق جامع با موضوع سیره اقتصادى امام على (ع) دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود تحقیق جامع با موضوع سیره اقتصادى امام على (ع)


دانلود تحقیق جامع با موضوع سیره اقتصادى امام على (ع)

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:177

فهرست مطالب :
-  مقدمه
-  بخش اول: سیره امام على علیه السلام در تولید و کسب درآمد
-  .1 دوره تولد تا هجرت
-  .2 دوره هجرت تا وفات پیامبر صلى الله علیه وآله
-  منابع درآمدى امیرالمؤمنین علیه السلام
-  1 ـ . 1 درآمد ناشى از هدایاى مردمى
-  2 ـ . 2 درآمد ناشى از فعالیتهاى اجتماعى
-  2 ـ . 3 درآمد ناشى از خمس و فی‏ء
-  2 ـ . 5 درآمد ناشى از کار
-  3 ـ از وفات پیامبر صلى الله علیه وآله تا تصدى خلافت
-  3 ـ . 1 تحول در زمینه درآمدهاى عمومى امام
-  3 ـ . 2 فعالیت‏هاى عمرانى امام علیه السلام در ینبع
-  3 ـ . 3 سایر فعالیت‏هاى عمرانى امیر المؤمنین علیه السلام
-  3 ـ . 4 ثروت و درآمدهاى اختصاصى امام
-  . 4 دوره تصدى خلافت
-  4 ـ . 1 تحولات مربوط به درآمدهاى عمومى امام
-  4 ـ . 2 فعالیت‏هاى عمرانى و درآمد کسب و کار
-  تحلیل نکات اساسى در شیوه تولید و کسب درآمد امام علیه السلام
-  . 1 انگیزه تولید و کسب درآمد
-  . 2 بهره بردارى بهینه از ظرفیت‏هاى تولیدى
-  . 3 اولویت دادن به تولید کالاهاى اساسى
-  . 4 کاردانى و مهارت شغلى
-  . 5 کار آفرینى و ایجاد فرصتهاى شغلى
-  . 6 تنظیم اوقات کار ـ فراغت
-  . 7 نظم و وجدان کارى
-  بخش دوم: سیره امام على علیه السلام در مصرف و تخصیص درآمد
-  . 1 مخارج مصرفى شخصى
-  1 ـ . 2 مخارج ازدواج
-  1 ـ . 3 مسکن و لوازم خانه
-  1 ـ . 4 مخارج خوراک
-  1 ـ . 5 مخارج پوشاک
-  1 ـ . 6 مخارج تعلیم و تربیت
-  1 ـ . 7 سایر مخارج
-  2 ـ سیره امام على علیه السلام در مخارج مشارکت اجتماعى
-  2 ـ . 1 کمک مالى مستقیم به نیازمندان
-  تحلیل ویژگیهاى انفاق امام علیه السلام
-  تحلیل سیره امیرالمؤمنین علیه السلام در وقف
-  2 ـ . 3 آزاد کردن برده
-  2 ـ . 4 ساختن مسجد و اصلاح جاده
-  2 ـ . 5 سایر خدمات اجتماعى امام علیه السلام
-  . 3 مخارج پس انداز و سرمایه گذارى
-  3 ـ . 1 منابع سرمایه گذارى امام علیه السلام
-  3 ـ . 2 تحلیل نکات اساسى در شیوه مخارج سرمایه گذارى امام علیه السلام
-  خلاصه و نتیجه
-  منابع و مآخذ
-  پى‏نوشت‏ها

مقدمه :
لغت‏شناسان براى واژه «سیره» معانى پرشمارى همچون روش ، راه ، سنت ، عادت ، خوى ، اخلاق ، رفتار ، مذهب و انتظام ، برشمرده‏اند . (1) معناى اصطلاحى این واژه در واژه‏هاى مرکبى مانند « سیره نبوى »، عبارت از «تاریخچه زندگانى» است. آن‏گاه که این واژه براى گونه‏اى ویژه از سیره ، مانند «سیره سیاسى» ، استعمال شود ، تحلیل نوع رفتار و روش نیز در معناى آن ملحوظ مى‏گردد . بر این اساس معناى «سیره اقتصادى» در عنوان این مقاله عبارت است از بررسى تحلیلى ـ تاریخى رفتارهاى اقتصادى است . یکى از ویژگى‏هاى این مفهوم اختصاص آن به پدیده‏ها و رفتارهاى اقتصادى‏اى است که در محدوده زندگى فرد اتفاق افتاده‏اند . از این رو بررسى ، اندیشه‏هاى اقتصادى فرد ، اساسا از شمول این عنوان خارج خواهند بود . و بدین ترتیب ، موضوع بحث این مقاله بررسى و تحلیل پدیده‏ها و رویدادهاى اقتصادى در زندگانى امام على علیه السلام مى‏باشد .
از آنجایى که این موضوع بر اساس تقسیمات متعارف علم اقتصاد ، از نوع مباحث اقتصاد خردى است . و رفتارهاى خرد اقتصادى به دو دسته اصلى: رفتار تولیدکننده ، و رفتار مصرف کننده تقسیم مى‏گردند . مطالب این مقاله نیز در دو بخش؛ سیره امام على علیه السلام در تولید و کسب درآمد ، و سیره امام على علیه السلام در مصرف و تخصیص درآمد تنظیم مى‏گردد .
تحلیل رفتارهاى اقتصادى ، پایه و اساس علم اقتصاد نوین را تشکیل مى‏دهند . و به همین جهت بسیارى از اقتصاددانان ماهیت علم اقتصاد را مطالعه همین رفتارها دانسته‏اند . مثلا « آلفرد مارشال » ، در یک تعریف ، « مى‏گوید: « اقتصاد ، عبارت است از مطالعه بشر در زندگى شغلى و حرفه‏اى . » (2) و در تعریف دیگر مى‏گوید: علم اقتصاد ، بررسى کردارهاى انسان در جریان عادى زندگى اقتصادى یعنى کسب درآمد و تمتع از آن براى ترتیب دادن زندگى است » . (3) در تعاریف « لو دویگ وان میزز » ، « رابینز » و « ساموئلسن » نیز بر نقش محورى رفتارها در ماهیت علم اقتصاد تأکید شده است .
تحلیل رفتارهاى اقتصادى از آن جهت براى اقتصاد دانان اهمیت داد که آنان را در دست‏یابى به تئوریهایى جهت تفسیر و پیش بینى پدیده‏هاى اقتصادى یارى مى‏دهد . یکى از دشواریهاى که اقتصاد دانان همواره در تحلیل رفتار افراد با آن مواجه بوده‏اند اختلاف برداشت‏ها درباره مهفوم « انسان اقتصادى » (4) است . این مشکل از آنجا ناشى مى‏شود که « انسان اقتصادى » یک مفهوم انتزاعى است . و طبعا در انتزاع چنین مفهومى دیدگاههاى ارزشى نقش انکار ناپذیرى دارند . و به همین جهت هر نوع مدلى که از انسان اقتصادى طراحى مى‏شود ، در واقع نمونه تجسم یافته عقاید ، آرمانها و ارزشهاى فردو یا مکتبى است که آن را ارائه نموده است .
امروزه ، این واقعیت که انسان اقتصادى مفروض در تحلیلهاى علم اقتصاد جدید ، بیش از آنکه حاکى از واقعیت رفتار آدمى باشد ، بازتاب ایدئولوژى لیبراسیم است ، بیش از گذشته آشکار شده است . چنانکه « دایک » ـ اقتصاددان آمریکایى ـ مى‏گوید:
« در نظریه بازار ، بایدها زیر پوشش اصطلاح معروف آن یعنى انسان اقتصادى عاقل پنهان مى‏شود؛ و مسئله واقعى در این نظریه ، پذیرفتن قوانین است ، نه آنکه آیا تأیید تجربى دارند یا نه؟ و در هر حال ما باید مؤید قوانین باشیم » (5)
پروفسور فرگوسن نیز علیرغم اصرار زیادى که بر ادعاى اثباتى بودن تحلیل‏هاى اقتصادى نئوکلاسیک داشت ، پس از یک مشاجره طولانى به این واقعیت اعتراف نمود و گفت:
« قبول نظریه اقتصادى کلاسیک جدید امرى است اعتقادى ، من شخصا چنین اعتقادى دارم » (6)
نظریه‏هاى اقتصاد جدید ، در تحلیل رفتارها ، عموما مبتنى بر این فرض است که انسان عاقل اقتصادى تنها از انگیزه نفع شخصى تأثیر مى‏پذیرد . و نفع شخصى هم ، براى مصرف کننده عبارت است از حداکثر ساختن رضایت خاطر حاصل از مصرف کالاها و خدمات ، و براى تولید کننده عبارت است از حداکثر ساختن سود حاصل از فروش تولیدات (7) .
اکنون ، بیش از دو قرن ، از آغاز پیدایى و تکامل تدریجى این نظریه‏ها مى‏گذرد ، اما با گذشت زمان نارسایى آنها هر روز بیشتر از پیش ظاهر مى‏گردد . مشکلات دیرینه بشر مانند فقر ، جهل ، ظلم ، تبعیض و نا امنى نه تنها بر طرف نشده بلکه به دلیل اسراف و زیاده خواهى و شاد خوارى جوامع سرمایه دارى ، محیط زیست انسان نیز به شدت به مخاطره افتاده است . با این حال جامعه بشرى هنوز راه حل فائق آمدن بر این مشکلات را پیدا نکرده است . و امروزه بشریت بیش از گذشته به دنبال تصورى از انسان مى‏گردد که جامع آرمانها و کمالات مطلوب او بوده و بتواند ، اعمال و رفتار خود را بر اساس چنین الگوى نمونه‏اى تنظیم کند . ولى آیا مى‏توان به مفهومى از انسان و قاعده رفتارى او دست یافت که رفاه مادى و تعالى معنوى و رشد و عدالت را در کنار هم تضمین کند؟ آیا چنین مفهومى تا کنون مصداق عینى هم داشته است؟ در صورت وجود ، رفتار اقتصادى او چگونه بوده است؟
این مقاله با بررسى سیره اقتصادى امام انسانیت ، حضرت على بن ابى طالب علیه السلام به دنبال پاسخگویى به این سؤال‏ها است . اگر بازدهى زیاد با کمترین هزینه ، همراه با توزیع عادلانه و رعایت قوانین و مقررات ، را به عنوان معیارى براى موفقیت اقتصادى در نظر بگیریم . بدون تردید امام على علیه السلام ، در رأس قله چنین موفقیتى قرار گرفته است . او فعالیت‏هاى اقتصادى خود را از نقطه صفر ، آغاز مى‏کند . ولى پس از مدتى با کد یمین و عرق جبین و عقل سلیم به چنان سطحى از درآمد دست مى‏یابد که مخارج صدها خانواده را کفایت مى‏کند . اکتساب چنین درآمدى فقط یک بال موفقیت اوست و معناى آن تنها در صورتى کامل مى‏شود که در کنار ارائه عادلانه‏ترین و انسان دوستانه‏ترین توزیع درآمد توسط امام ، ملاحظه شود .


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.