فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:72
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
فصل اول
موتور الکتریکی 1
موتورهای دیسی 2
موتورهای میدان سیم پیچی شده 4
موتورهای یونیورسال 4
موتورهای AC 5
موتورهای AC تک فاز 5
موتورهای AC سه فاز 6
موتورهای پلهای 7
موتورهای خطی 8
موتورهای آسنکرون 8
الکتروموتور و عیب یابی آن 8
عیب یابی موتور های یونیور سال 10
ژنراتورها وموتورهای الکتریکی 12
آلتر ناتور های جریان متناوب(AC)(آلتر ناتور ها) ژنراتوها : 16
فصل دوم
ترانسفورماتور 18
تئوری و تعاریفی از ترانسفورماتورها 19
انواع ترانسفورماتورها 19
محاسبات ترانسفورماتور 21
دسته های تست ترانسفرمر جریان 21
ترانسفرمر های ولتاژ خطا انتخابی 21
برچسب گذاری ترانس سه فاز- موتورهای سه فاز 22
اندازه گیری های ترانسدیوسر جریان 27
فصل سوم
پست فشار قوی 28
پستهای داخلی باز و نیمه باز 31
پستهای داخلی بسته : 32
پستهای گازی( داخلی و بیرونی) : 33
پستهای معمولی بیرونی : 34
انواع نیروگاه های تولیدکننده برق : 36
اهمیت وجود هواکش در حمام ها 42
وسایل کنترل و راه اندازی 46
فصل چهارم
کنتاکتورها 47
مشخصات پلاک کنتاکتور 48
علامت اختصاری کنتاکتور 53
استاندارد کنتاکتورها 57
فصل پنجم
رله 58
انواع رله 59
شکل پایه های چند نوع رله رایج 61
مزایای بی متال نسبت به فیوز فشنگی 62
جدول استفاده از کابل و فیوز برای راه اندازی الکترو موتورهای سه فاز 63
فصل ششم
نمای انواع کلید و پریز 65
کلیدغلطکی 65
کلید زبانه ای 65
فصل هفتم
عیب یابی قطعات برقی 67
منابع 72
چکیده:
موتور الکتریکی :
میدان مغناطیسی چرخنده به عنوان مجموعی از بردارهای مغناطیسی کوئلهای سهفاز یک موتور الکتریکی، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل میکند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است، توسط ژنراتور انجام میشود. این دو وسیله بجز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار میکنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیدههای دیگری نظیر نیروی الکترواستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار میکنند، هم وجود دارند.
ایده کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار میگیرد، نیرویی بر روی آن ماده از سوی میدان اعمال میشود. در یک موتور استوانهای، چرخانه (روتور) به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصلهای معین از محور چرخانه به چرخانه اعمال میشود، میگردد.
اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما موتور خطی هم وجود دارند. در یک موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) چرخانه و بخش ثابت ایستانه (استاتور) خوانده میشود. موتور شامل آهنرباهای الکتریکی است که روی یک قاب سیم پیچی شده است. گر چه این قاب اغلب آرمیچر خوانده میشود، اما این واژه عموماً به غلط بکار برده میشود. در واقع آرمیچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودی اعمال میشود یا آن بخش از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ایجاد میشود. با توجه به طراحی ماشین، هر کدام از بخشهای چرخانه یا ایستانه میتوانند به عنوان آرمیچر باشند. برای ساختن موتورهایی بسیار ساده کیت هایی را در مدارس استفاده میکنند.
موتورهای دیسی :
یکی از اولین موتورهای دوار، اگر نگوییم اولین، توسط مایکل فارادی در سال 1821م ساخته شده بود و شامل یک سیم آویخته شده آزاد که در یک ظرف جیوه غوطهور بود، میشد. یک آهنربای دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود. وقتی که جریانی از سیم عبور میکرد، سیم حول آهنربا به گردش در میآمد و نشان میداد که جریان منجر به افزایش یک میدان مغناطیسی دایرهای اطراف سیم میشود. این موتور اغلب در کلاسهای فیزیک مدارس نشان داده میشود، اما گاهاً بجای ماده سمی جیوه، از آب نمک استفاده میشود.
موتور کلاسیک DC دارای آرمیچری از آهنربای الکتریکی است. یک سوییچ گردشی به نام کموتاتور جهت جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار برعکس می کند تا در آرمیچر جریان یابد و آهنرباهای الکتریکی، آهنربای دائمی را در بیرون موتور جذب و دفع کنند. سرعت موتور DC به مجموعهای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچهای موتور و بار موتور یا گشتاور ترمزی، بستگی دارد.