فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:71
فهرست مطالب:
احکام. ۶
مقدمه. ۷
۵-۱-روزه ۹
۵-۱-۱-روز در اناجیل اربعه. ۹
۵-۱-۱-۱- روزه گرفتن مسیح: ۹
۵-۱-۱-۲- پرهیز از ریا در روزه داری: ۹
۵-۱-۱-۳- روزه گرفتن ]یحیی[ و شاگردان یحیی: ۱۰
۵-۱-۱-۴- دعا و روزه شرط توفیق: ۱۰
۵-۱-۱-۵-روزه گرفتن پیروان مسیح: ۱۱
۵-۱-۲- روزه در قرآن. ۱۲
۵-۱-۲-۱-روزه، حکم مشترک خدا در امتهای گذشته و حاضر: ۱۲
۵-۱-۲-۲-احکام روزه: ۱۳
مقایسه. ۱۷
۵-۲-۱- انفاق.. ۱۸
۵-۲-۱-انفاق در اناجیل اربعه. ۱۸
۵-۲-۱-۱- تشویق به کنج اندوزی در آسمان: ۱۹
۵-۲-۱-۲- انفاق، شرط کمال خواهی و رسیدن به حیات جاودانی: ۲۱
۵-۲-۱-۳-وای بر دو لتمندان. ۲۴
۵-۲-۱-۴-منع از همنشینی با دولتمندان: ۲۵
۵-۲-۱-۵- کیفر دوزخ برای زراندوزان: ۲۶
۵-۲-۱-۶-ارزشمندی انفاق فقرا: ۲۸
۵-۲-۲- انفاق در قرآن: ۲۹
۵-۲-۲-۱-معنای اصطلاحی انفاق در قرآن. ۳۱
۵-۲-۲-۲-برخی از مصادیق انفاق: ۳۴
۵-۲-۲-۲-۱- انفاق بر خانواده: ۳۴
۵-۲-۲-۲-۲-انفاق بر والدین، اقوام و یتیمان و بیچارگان: ۳۵
۵-۲-۲-۲-۳-۱- انفاق برای جهاد در راه خدا: ۳۶
۵-۲-۲-۲-۴- انفاق در یاری رساندن به دین خدا: ۳۷
۵-۲-۲-۲-۵-انفاق در زمینة دوستی: ۳۷
۵-۲-۲-۳-شیوه های ترویج فرهنگ انفاق: ۳۸
۵-۲-۲-۳-۱- شیوه های تشویقی: ۳۹
الف. انفاق عامل برتری: ۳۹
ب. قرار گرفتن در زمرة صاحبان خرد: ۴۰
د. تشویق به انفاق در مقابل رباخواری: ۴۲
۵-۲-۲-۳-۲-روشهای تخدیری: ۴۳
الف.کیفر سیم و زراندوزی: ۴۴
ب. انفاق و ترس از مرگ: ۴۴
ج.انفاق و ترس از قیامت: ۴۵
د.انفاق و بیم هلاکت: ۴۶
۵-۲-۲-۴-آثار انفاق: ۴۶
۵-۲-۴-۱- ورود به رحمت الهی: ۴۷
۵-۲-۲-۴-۲- برطرف شدن حزن و اندوه: ۴۸
۵-۲-۲-۴-۳- جبران انفاق: ۴۸
۵-۲-۲-۴-۴- برکت مال و ثروت: ۴۹
۵-۲-۲-۴-۵- پاداش عظیم و اجر اخروی: ۵۰
۵-۲-۲-۵- موانع انفاق: ۵۱
۵-۲-۲-۵-۱- سوء برداشت از مفاهیم تقدیر و سرنوشت: ۵۱
۵-۲-۲-۵-۲- نفاق: ۵۲
۵-۲-۲-۵-۳-بخل: ۵۳
۵-۲-۲-۵-۴- اقتار: ۵۴
۵-۲-۲-۶- آفات انفاق: ۵۵
۵-۲-۲-۶-۱- آزاد و اذیت: ۵۶
۵-۲-۲-۶-۲-منت: ۵۶
۵-۲-۲-۶-۳- اکراه در انفاق: ۵۷
۵-۲-۲-۶-۴- اسراف: ۵۸
مقایسه. ۶۱
۵-۳- ازدواج و طلاق.. ۶۳
الف) ازدواج.. ۶۳
۵-۳-۱-ازدواج در اناجیل اربعه. ۶۳
۵-۳-۱-۱-۱- اردواج در متن خلقت: ۶۳
۵-۳-۱-۲- ازدواج، پیوند الهی: ۶۵
۵-۳-۲-ازدواج در قرآن. ۶۵
۵-۳-۲-۱-آفرینش همسران از یک جنس: ۶۶
۵-۲-۲-۲- ازدواج، مایة سکون و آرامش متقابل همسران: ۶۷
۵-۳-۲-۳- ازدواج همراه با آرامش، از جمله نشانه های خداوند: ۶۷
۵-۳-۲-۴- ازدواج و تشکیل خانواده در پیامبران: ۶۸
۵-۳-۲-۵- همسران، تن پوش و تکامل دهندة یکدیگرند: ۶۹
۵-۳-۲-۶- توصیه های قرآن در مورد ازدواج: ۷۰
۵-۳-۲-۷- ازدواج های ممنوع در قرآن: ۷۱
مقدمه:
یکی دیگر از موضوعات مشترک میان قرآن کریم و اناجیل اربعه، موضوع احکام و فروعات فقهی است که این امر هم در تعالیم و آموزه های موجود مسیح در اناجیل چهارگانه و هم در آیات شریفة قرآن کریم بدان اشاره شده است. در این دو کتاب علاوه بر آنکه به موضوعات مهمی از قبیل خداشناسی، معاد و داستان پیامبران و نیز اخلاقیات اشاره شده از ذکر احکام عبادی و اجتماعی و حتی اقتصادی فروگذار نشده و برای تکاهل و هدایت پیروان خویش، احکام و دستورات و فروعات دیگری را به آنها گوشزد نموده اند. همچنانکه عیسی می گفت:«گمان مبرید که آمده ام تا تورات موسی و نوشته های سایر انبیاء را منسوخ کنم، من آمده ام تا آنها را تکمیل نمایم و به انجام برسانم»(متی:5:17). مسیح آمد تا حقیقت دین را از زیر آوار نفس گیر شریعت سخت گیرانة فریسیان یهودی بیرون کشیده، آفتابی کند. فریسیان با حهود بر ظواره شریعت روزنه های درخشش گوهر دین را کور کرده بودند و به نام دین، راه را بر ملکوت خدا بسته بودند. البته هرگز مسیح احکام شریعت را سبک نمی شمرد و ترک آنها را روا نمی دانست:«به راستی به شما می گویم که از میان احکام تورات، هر آنچه باید عمل شود یقیناً همه یک به یک عملی خواهند شد، پس اگر کسی از کوچکترین حکم آن سرپیچی کند و به دیگران نیز تعلیم دهد که چنین کنند او در ملکوت آسمان از همه کوچکتر خواهد بود.»(متی،18:5).