فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:13
فهرست مطالب:
1- مقدمه 3
2- مزایای طرح 3
3- هدف 4
4- طراحی کلی سیستم 5
4-1- باجه مستقل CECH در شعبه 6
4-2- سرویس دهنده مرکزی اطاق پایاپای الکترونیکی چک (CECH) 7
4-3- سرویس دهنده حساب جاری سراسری دارنده حساب 8
5- قابلیت های تکمیلی سیستم CECH 9
6- مدت و مراحل انجام کار 10
7- جدول زمانبندی طرح 10
8- نیروی انسانی 12
9- شبکه طرح 12
10- امنیت 12
11- هزینه طرح 13
1- مقدمه
یکی از سیستمهای مهمی که شعب بانکهای مختلف کشور با آن سر و کار دارند سیستم کلرینگ (پایاپای) چک است . در این سیستم اشخاص برای وصول چک خود به شعبه ای که در آن حساب جاری دارند مراجعه کرده و چک را به همراه فرمی که در اختیار مسؤل مربوط قرار میدهند . اینگونه چکها به دو نوع چک سایر شعب همان بانک ( بانک هائی که فاقد حساب جاری فراگیر و یا حساب جاری سراسری) و چک سایر بانکها تقسیم میشوند .در نوع اول چک مربوط به یکی از حسابهای شعبه دیگری از همان بانک است و در نوع دوم چک مربوط به حساب سایر بانکها می باشد . برای وصول کردن چک سایر شعب در پایان هر روز چکها جمع آوری شده و به شعبه وصول کننده عودت داده می شود . چک سایر بانکها نیز توسط مسؤل کلر به مرکزی به نام اطاق پایاپای ارسال میشوند و مسؤلین کلر بانکها در آنجا چکهای مربوط به بانک خود را جدا کرده و به شعب صاحب حساب جهت تأیید یا عدم تأیـید ارسال میدارند .
وصول چکهای کلر سایر بانکها در تهران حداقل 48 ساعت(دو روز کاری) و در شعب شهرستان در بعضی مواقع یک ماه به طول می انجامد .
با این مقدمه برای به حداقل رساندن زمان وصول چکهای کلر سایر بانکها طراحی و پیاده سازی سیستم اطاق پایاپای الکترونیکی چک (CECH)مطرح شده است که در بخشهای ذیل به جزئیات ایل طرح می پردازیم .