فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:15
چکیده:
رشد تولید خودرو
با وجود روزهای ناخوشی که صنعت هواپیمایی ایران از سر گذراند، صنعت حمل و نقل زمینی به خصوص تولید خودرو رشد کم سابقه ای را تجربه کرد.
تولید خودرو از مرز ۹۰۰ هزار دستگاه گذشت و انتظار می رود در سال آینده تولید خودرو از مرز یک میلیون دستگاه فراتر برود.
به عقیده کارشناسان، با این حجم تولید، بازار داخلی در حال اشباع شدن است و خودروسازان باید بازارهایی در آن طرف مرزهای برای خود دست و پا کنند.
روند افزایش تولید خودرو در حالی امسال نیز ادامه یافت که خط تولید پیکان بعد از چهل سال متوقف و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد.
حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار خودرویی که در خیابان های کشور در حرکتند، پیکان هستند و دولت به دلیل مصرف بالای سوخت، استانداردهای ایمنی پائین، کیفیت بد و آلایندگی بالا چرخه تولید پیکان را تعطیل کرد. از مجموع ۵/۶ میلیون خودرویی حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار پیکان است
تصمیم برای توقف تولید پیکان بعد از آن صورت گرفت که ایران قراردادی با شرکت رنو – نیسان برای تولید مشترک خودرو ال ۹۰ امضا کرد. قرار است این خودرو در نیمه اول سال وارد بازار شود اما برخی مقامات دولت جدید می گویند پیشنهادهایی مبنی بر صادرات بخشی از خودروهای تولید شده را به قرارداد اضافه کرده اند. ولی معلوم نیست اگر شرکت رنو- نیسان این پیشنهادها را نپذیرد سرنوشت تولید این خودرو و قراردادی که دو سال پیش به امضا رسید به کجا خواهد رسید؟
این پرسش مطرح شده که آیا سرنوشت این شرکت که به طور جدی در حال فعالیت برای تولید خودروی جدید است به سرنوشت دو شرکت ترکیه ای ترک سل و تاو دچار خواهد شد که قراردادشان لغو شد و از همکاری در ایجاد شبکه دوم تلفن همراه و فرودگاه امام خمینی کنار گذاشته شدند یا خیر.
وقوع چنین پیش آمدی ضعیف به نظر می رسد چون ایران خودرو و سایپا دو شرکت عمده تولید خودرو وعده داده اند که با عملی شدن این قرارداد در مرحله اول ۳۰۰ هزار دستگاه به تولید خودرو افزده می شود.
در کنار افزایش تولید، واردات خودروی خارجی نسبت به گذشته رونق بیشتری گرفت، اما تا رسیدن به برنامه های پیش بینی شده هنوز فاصله ای جدی دارد و بخشی از کسری بودجه دولت از عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده از محل واردات خودرو بود.
معضل بنزین وارداتی
افزایش تولید خودرو و بالا بودن مصرف بنزین خودروهای تولید شده، معضل چندین ساله واردات بنزین را به دنبال داشته و مصرف بنزین با رشد ۱۰ درصدی مواجه شده است.
ایران یک سوم از حدود ۷۰ میلیون لیتر بنزین خود را وارد می کند و سالانه بیش از چهار میلیارد دلار صرف واردات بنزین می شود.
در مصرف بالای بنزین بین مقامات دولتی و کارشناسان اتفاق نظر وجود دارد، اما در چگونگی تامین بودجه آن اختلاف نظرها جدی است.
دولت امسال نیز مانند گذشته برای تامین بودجه مورد نیاز واردات بنزین لایحه متمم بودجه به مجلس فرستاد و توانست از محل حساب ذخیره ارزی آن را تامین کند.
اما بودجه واردات بنزین برای سال آینده ۵/۲ میلیارد دلار تصویب شده است و مجلس به دولت اجازه داده در صورت لزوم در نیمه دوم سال بنزین را به صورت سهمیه بندی عرضه کند.
در صورت اجرای این مصوبه، بخشی از بنزین تولید داخل با قیمت ۸۰ تومان در هر لیتر و بقیه با قیمت حدود ۴۰۰ تومان در هر لیتر عرضه خواهد شد.
در کنار این مسئله، برنامه از رده خارج کرده خودروهای فرسوده نیز که سهم زیادی را در مصرف بالای بنزین دارند، همچنان باقی است و بعد از چهار سال تعداد خودروهای از رده خارج شده در حدود ۲۰ هزار دستگاه بوده است.
بر اساس برنامه چهارم توسعه که از امسال آغاز شده ، باید ۲۰۰هزار دستگاه خودروی فرسوده در سال جاری از رده خارج می شد اما آمار نشان می دهد که در ده ماه اول تنها ۹ هزار دستگاه از رده خارج شده است.
مشکل اصلی طرح از رده خارج کردن خودرو کمبود منابع مالی است و دولت بودجه ای برای از رده خارج کردن خودروها در سال آینده اختصاص داده اما امید چندانی برای تحقق برنامه از رده خارج کردن ۷۰۰هزار خودرو در سه سال آینده وجود ندارد.
۷/۸ درصد رشد صنعتی ایران در سال ۲۰۰۶:
موسسه “گلوبال اینسایت” در گزارش جدید خود از اقتصاد ایران، رشد بخش صنعت ایران را در سال ۲۰۰۶ برابر با ۸٫۷ درصد برآورد کرد.
به گزارش “مهر”، موسسه گلوبال اینسایت رشد بخش صنعت ایران را در سال ۲۰۰۵ برابر با ۵ درصد اعلام کرد، که کاهشی ۰٫۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۴ نشان می دهد.
بر اساس این گزارش، بخش صنعت ایران طی سال های اخیر همواره با رشد بالایی همراه بوده است و در حالی که در سال ۲۰۰۲ رشد این بخش منفی ۵٫۷ درصد بود، در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به ۷٫۹ و ۹٫۵ درصد افزایش یافت.
همچنین پیش بینی می شود در سال جاری میلادی رشد بخش صنعت ایران با افزایش قابل توجه نسبت به سال ۲۰۰۵ به ۸٫۷ درصد برسد.
گلوبال اینسایت همچنین متوسط رشد بخش صنعت ایران طی سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ را ۳٫۹ درصد برآورد کرده است.
افزون بر این، رشد بخش صنعت ایران در سال ۲۰۰۵ با رشد تدریجی همراه بود و از ۸٫۲ درصد در سه ماهه نخست ۲۰۰۵، در سه ماهه دوم به ۳٫۸ درصد، در سه ماهه سوم به ۶ و در سه ماهه چهارم به ۴٫۷ درصد رسید.
گلوبال اینسایت همچنین پیش بینی می کند: رشد صنعتی ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۰۶ به رکورد ۵٫۱۰ درصد افزایش یابد و در سه ماهه های دوم و سوم به ترتیب به ۴٫۹ درصد و ۶٫۶ درصد کاهش یابد.
بر اساس این گزارش، رشد صنعتی ایران در سه ماهه پایانی ۲۰۰۴ به ۱٫۵ درصد رسید و در کل سال ۲۰۰۴ نیز رشدی ۹٫۵ درصدی یافت.
خودروسازان به هدف صادراتی ۲۱ میلیارد دلار اهتمام ورزند:
به گزارش جهان اقتصاد علیرضا طهماسبی روز گذشته در مراسم افتتاح شرکت سایپا پرس با بیان این مطالب گفت : طبق سند چشم انداز باید در سال ، آخر برنامه ۲۰ ساله ۲۱ میلیارد دلار صادرات خودرو و قطعات داشته باشیم لذا این عدد باید همیشه در ذهن خودروسازان باشد که در ۱۹ سال آینده به این هدف برسیم با این وجود تمام بستر سازیها باید برای این هدف باشد.
وزیر صنایع و معادن ، سهم صنعت خودرو در تولید ناخالص ملی را در حال افزایش دانست و گفت: این سهم در سال گذشته حدود پنج درصد بود که پیش بینی می شود تا پایان امسال به شش تا هفت درصد برسد.
“علیرضا طهماسبی” افزود: افزایش سهم صنعت خودرو در تولید ناخالص ملی، نشان از اهمیت و نقش صنعت خودرو در اقتصاد ملی دارد.
وی با بیان اینکه باید به سمت تولید برای صادرات و تولید محصول جهانی حرکت کرد،اظهار داشت: صادرات محصولات صنعتی و معدنی کشور اکنون جلوتر از برنامه است ، لذا این موضوع سبب شده است تا میزان صادرات غیرنفتی امسال بالاتر از میزان برنامه چهارم توسعه قرار گیرد.
طهماسبی سپس میزان صادرات صنعتی و معدنی کشور را در ۱۰ ماهه نخست امسال حدود شش میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: این میزان صادرات محصولات صنعتی و معدنی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۱/۳ درصد رشد داشت که ۷۴ درصد کل صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می دهد.
وزیر صنایع و معادن همچنین رشد صادرات خودرو و قطعات خودرو در مدت یادشده را خوب توصیف کرد و افزود: در ۱۰ ماهه نخست امسال صادرات خودرو و قطعات آن نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۸ درصد رشد داشت .