فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:42
فهرست مطالب:
مقدمه
طبقه بندی بسته بندی:
شکل ظاهری و طراحی بسته بندی:
کلیات در استان شناسایی محصول و ارتباط منطقی آن با زنجیره تولید
پلی استایرین:
گرید معمولی (GPPS)
گرید مقاوم (HIPS)
گرید انبساطی
تعریف ویژگیها و مشخصات فنی محصول از نظر شکل ظاهری ، طبقه بندی
ویژگیها و مشخصات فنی محصول
ارائه دیدگاه های کلی در مورد قیمت و امکان فروش و چگونگی روند تغییرات قیمت فروش محصول اصلی در داخل و خارج کشور
1- EPS
GPS
1- تولید ورق:
3-فرمینگ
3- دستگاه برش
4- بازیافت
1- گرانول پلی استایرین معمولی General Perpose Polystyrene GPPS
2- گاز بوتان
تعمیرگاه خط تولید
آزمایشگاه خط تولید
وسایل نقلیه
سیستم سرمایش و گرمایش
اثاثیه و لوازم اداری
تاسیسات هوای فشرده
تاسیسات آب
هزینه نیروی انسانی
هزینه انرژی مصرفی
هزینه مواد اولیه
برآورد هزینه سالانه
محاسبه ارزش ماشین آلات
هزینه وسایل نقلیه
هزینه کل زمین و ساختمان سازی
برآورد هزینه های قبل از بهره برداری
هزینه های پیش بینی نشده
هزینه سرمایه گذاری ثابت
سرمایه در گردش
محاسبه فروش
کل سرمایه گذاری
شرایط اخذ وام و کارمزد تسهیلات
هزینه استهلاک سرمایه ثابت
هزینه استهلاک سرمایه ثابت
هزینه بیمه سرمایه ثابت طرح
هزینه های پیش بینی نشده تولید
تعیین قیمت تمام شده محصول
ارزش افزوده
نقطه سربه سر
دوره بازگشت سرمایه
مقدمه:
در سال 1035 بعد از میلاد فردی ایرانی (انصاری خراسانی) سفری به مصر کرد و اولین بار دید که سبزیجات جهت فروش در کاغذ پیچیده می شوند و این اولین سند برای بسته بندی محسوب می شود. مرکز تجارت بین المللی سازمان ملل متحد در سال 1993 در چهاردهمین گزارش ارسالی خود به کشورهای عضو می نویسد در چند ماه اخیر گزارشهای ناخوشایندی در مورد آلوده کردن محیط زیست ناشی از ضایعات بسته بندی های گوناگون در طبیعت منتشر شده است و عوارض ناشی از نبود بسته بندی مانند آلودگیهای مواد غذایی، زیانهای ناشی از اتلاف محصولات کشاورزی ، گرسنگی و بیماری و از بین رفتن ارز حاصل از صادرات همواره مورد توجه صاحبان صنایع و مسئولین امر قرار گرفته است.
امروزه حدود 50% مواد غذایی کشورهای جهان سوم به علت نبود بسته بندی و نگهداری مناسب از بین می رود. این در حالی است که میزان اتلاف در کشورهای صنعتی کمتر از 5 درصد است.
مشکل اساسی در بسته بندی گرانی مواد اولیه می باشد که معمولاً تولید کنندگان از مواد غیر استاندارد استفاده می کنند و خود باعث ضرر و زیان فراوانی می شود. به زبان دیگر نبود تکنولوژی بسته بندی و عدم دسترسی به مواد اولیه مناسب بسته بندی از مشکلات صادر کنندگان کشورهای در حال توسعه می باشد.
بسته بندی عبارت است از کلیه عملیاتی که کالا سالم و زیبا به دست مصرف کننده رسیده و حمل و نقل آن را تسهیل نماید. در بسته بندی باید عوامل متعددی را در نظر گرفت.
بنابر این بسته بندی پوششی است که کالا را در برابر عوامل طبیعی و غیر طبیعی حفاظت می کند و باعث سهولت در حمل و جابجایی و تناسب با خریداران شده و در جذابیت های لازم برای توسعه فروش اثر می گذارد. با رعایت نکات لازم در مورد بسته بندی اولاً ضیعات صادراتی کشور در این زمینه کاهش می یابد و ثانیاً با افزایش جاذبه های مربوط به شکل ظاهری و نحوه عرضه کالا، فروش ما با قابلیت رقابتی بیشتر توسعه می یابد.
هدف اصلی از بسته بندی کالا این است که در فاصله زمانی انبارداری، حمل و نقل و توزیع، صفات و مشخصات مهم کالا حفظ شده و از صدمات و خطرات احتمالی جلوگیری شده اولین قدم در انتخاب نوع بسته بندی یک کالای خاص و برای حصول به هدف یا هدفهای معین در بازارها، ترسیم شمای دقیق یا تصویر روشنی از الگوی توزیع آن کالا است.
بدیهی است در توزیع کالا از اینالگو باید پیروی شده بدین منظور یک روش یا مدل توزیع باید تهیه و ترسیم گردد. مدل توزیع بیان کننده سیستمی است که از آن طریق کالا با توجه به کمیت و ضرورت حفظ کیفیت حمل می شود.
بهترین اساس برای ترسیم چنین مدل توزیعی مطالعه مستقیم تمام مراحل عملیاتی است.
حدود استفاده از چنین مدلهایی به مشخصات کالا و پیچیدگی بازار بستگی دارد. در تمام موارد، علاوه بر مشخصات کالا و پیچیدگی بازار، ویژگی تبعی توزیع نیز باید مورد توجه قرار گیرد. نوع بسته بندی انتخاب شده باید در تمام مراحل توزیع قابل قبول و دارای کاربرد باشد. البته تذکر داد که توجه به قیمت بسته بندی یکی از ارکان اساسی می باشد.
بنابر این هدف اصلی از بسته بندی عبارتست از:
بسته بندی ها جنبه احترام به طرف متقابل (مشتری) را دارد. بنابر این خیلی باید به آن اهمیت بدهیم (متأسفانه در ایران اهمیت چندانی به آن داده نمی شود و فقط جنبه حمل کالا را دارد)
بسته بندی ها تبلیغی است ارزان برای کالایمان (بازاریاب خاموش) بنابر این در تهیه و اطلاعاتی که بر روی آن درج می کنیم و حتی در انتخاب رنگ آن باید دقت شود.
طبقه بندی بسته بندی:
کالا یا بصورت عمده مصرف می شود (میوه جات) یا بصورت تکی (لوازم آرایش) در مورد هر کدام از موارد بالا فرم و شکل بسته بندی فرق می کند. آیا بسته بندی فقط برای حفاظت کالاست و یا اشتیاق خرید برای مصرف کننده ایجاد می کند؟
این سؤالی است که در طراحی بسته بندی باید مورد نظر قرار بگیرد تا بتوانیم بسته بندی مناسب اختیار کنیم.
بنا به مسائل بالا بسته بندی را به گروه های زیر تقسیم کرده اند.
همچنین بسته بندی از نظر استراتژیکی به مواد زیر تقسیم می شود.
در بسته بندی صادراتی هم باید نکاتی را توجه کرد به دلیل اینکه کالای ما مسافت بیشتری را طی می کند، آسفالت جابجایی بیشتری را دارد و همچنین رقابت جهانی وجود دارد. بنابراین باید به نکات زیر توجه کنیم:
شکل ظاهری و طراحی بسته بندی:
طرح بسته بندی باید به نحوی باشد که شکل ظاهر و نمای عمومی ان جالب بوده و حداکثر فروش را تأمین نماید با توجه به آثار ذهنی و جذابیت طرح های بسته بندی در پیشبرد فروش توصیه می شود که با شرایط و نیازها و سلیقه مصرف کنندگان بازار هدف آشنا باشیم و در طراحی از آن استفاده کنیم.
در انتخاب نوع بسته بندی لازم است بخاطر داشته باشیم که بسته بندی یکی از حربه های بازاریابی است و نقش آن در موفقیت یا شکست در فروش یک کالا با دیگر حربه ها برابر است. مثلاً انتخاب صحیح منطقه های فروش به منظور دستیابی مؤثر به مصرف کنندگان بالقوه عامل بسیار مهمی است که از نظر بازاریابی دارای اهمیتی برابر با بسته بندی صحیح است. یک بسته بندی خوب باید دارای طرح مناسب، مواد اولیه مقاوم و ساختی صحیح باشد. روش حمل و نقل یکی از مهمترین عوامل مؤثر در انتخاب و بکار گیری نوع بسته بندی است. بطور مثال در تجارت بین المللی سبزیها و میوه ها هزینه های حمل و نقل بخش عمده ای از هزینه ها را تشکیل می دهد و در نتیجه نوعی از بسته بندی باید انتخاب شود که این هزینه ها را به حداقل رساند.
این یک اصل اساسی است که طراحی هر بسته باید با مشخصات و ویژگی های خاص، روش حمل و نقل و توزیع آن متناسب باشد. همینطور لازم است بسته بندی کالا با روشهای سرد کردن و یا انجماد آنها تناسب داشته باشد.
بعلاوه ، لازم است کل الگوی توزیع شامل شیوه های مختلف حمل (زمینی یا هوایی یا دریایی) مورد توجه قرار گیرد.
آنچه مسلم است بسته بندی تاکنون در کشور ما مورد توجه در خود قرار گرفته و نکات اصولی که قبلاً ذکر شد رعایت نشده است. تولید کنندگان با توجه به بازار بسته داخلی سعی نموده اند تا آنجا که ممکن است هزینه های خود را کاهش دهند تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده اند. بی توجهی مصرف کننده به نوع بسته بندی به این مسئله دامن زده است. اما با اشباع شدن بازارهای داخل و نیاز به صادرات کالاها برای بدست آوردن بازارهای جدید و از طرفی بالا رفتن سطح توقع مشتری داخلی از نوع بسته بندی، تولید کنندگان را بر آن اشته است که در سیاستهای خود بازنگری کنند. موقعیتهای صادرات که گاه بوجود می آیند، به لحاظ ضعف در بسته بندی کالاها از دست می روند و در گروه صنایع غذایی، محصولات مهم و شاخص ایران، چون خاویار، زعفران، پسته و خرما علیرغم کیفیت بالای محصول تولیدی، بدلیل کیفیت پائین بسته بندی نتوانسته اند جایگاه خود را در بازار جهانی بیابند و حتی شاهد آن هستیم که محصولات غذایی ایران با بسته بندی جدید توسط سایر کشورها در بازارها عرضه می شوند.