یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود تحقیق ارتباطات - تاریخچه روابط عمومی

اختصاصی از یارا فایل دانلود تحقیق ارتباطات - تاریخچه روابط عمومی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود تحقیق ارتباطات - تاریخچه روابط عمومی


دانلود تحقیق ارتباطات - تاریخچه روابط عمومی

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:18

چکیده:

ارتباطات
تاریخچه روابط عمومی:
تاریخچه روابط عمومی:
برای نخستین بار در سال 1906 میلادی « آمویی لی » که خبرنگار روزنامه بود اولین دفتر روابط عمومی را در نیویورک تأسیس کرد . وی در نخستین اقدام خود با صدور اعلامیه ای به نام « اعلامیه اصول » هدف عمده روابط عمومی را اطلاع رسانی به مردم عنوان کرد ، تأکید کرد که هدف آن تبلیغات تجاری نیست .
روابط عمومی در ایران:
نخستین واحد روابط عمومی در ایران در سال 1330 توسط دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران در شرکت نفت راه اندازی شد .

تعاریف روابط عمومی:
- اسکات ام کاتلیپ صاحبنظر روابط عمومی در جهان ، روابط عمومی ، اداره کردن وظایف ، شناسایی و ایجاد حفظ و نگهداری روابط مطلوب و حسنه بین سازمان و جامعه است . جامعه ای که توفیق و ناکامی یک سازمان به آن وابسته است .
- ادوارد برنیز از بنیانگذاران رشته روابط عمومی : روابط عمومی عبارت است از دادن اطلاعات به مردم و تلاشهای ترغیبی به منظور تغییر گرایش ها و رفتار مردم و کوشش برای همبسته ساختن نگرش ها و اقدامات یک مؤسسه با مخاطبان خود و متقابلاً نگرش ها و اقدامات مخاطبان با مؤسسه

تعریف کامل روابط عمومی:
روابط عمومی مجموعه ای از عملیات ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه و تحقیق است که با استفاده از
شیوه های علمی و هنری به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع یابی از نظرهای آنان ، تجزیه و تحلیل
گرایش های مخاطبان و افکار عمومی به منظور گفتگو با آنان برای رسیدن به تفاهم با کاربرد روش ها و ابزارهای ارتباطی نوشتاری ، گفتاری ، دیداری و شنیداری است .
وظایف روابط عمومی:
مهمترین وظیفه روابط عمومی ، شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی از سازمان است .
الف) ارتباطات درون و برون سازمانی
ب) امور فرهنگی و نمایشگاهها
ج) انتشارات
د) سنجش افکار عمومی
و ) آموزش ، پژوهش و برنامه ریزی
اصول برنامه ریزی در روابط عمومی
1- شناسایی مخاطبان
2- تعیین اهداف روابط عمومی براساس اهداف مؤسسه

3- تعیین پیام های روابط عمومی
4- تهیه پیش نویس برنامه و مشورت با مسئولان
کارکردهای کلان روابط عمومی:
-        جلب مشارکت مردمی
-         ایجاد همدلی
-         کمک به تحقق جامعه مدنی
ویژگیهای روابط عمومی مطلوب:
-        توجه به اصول اخلاقی
-         توجه به روابط عمومی داخلی
-         توجه به رهبران فکری
-         ارتباط با رسانه ها
-         مشاوره مدیریت
-         اطلاع یابی
-         ارتباط مردمی
-         مدیریت علمی
-         توجه به بازخورد
ویژگیهای کارشناس روابط عمومی:
-        مهارتهای علمی
-         احساس مسئولیت اخلاقی
-         آگاهی از سازمان
-         آگاهی از جامعه
-         نوآوری و خلاقیت
-         آشنایی با علوم اجتماعی و روزنامه نگاری
-         قدرت نویسندگی
-         گوش دادن مؤثر و همدلی
-         ایمان به حقانیت مخاطب
وجوه افتراق روابط عمومی و تبلیغات:
روابط عمومی و تبلیغات دو مقوله جدا از هم هستند و از نظر هدف ، شیوه ، ماهیت ، الگوی ارتباطی ، توجه به موازین اخلاقی و نقش مخاطب تفاوت فاحشی دارند .
روابط عمومی در پی ارتباط دو سویه با مخاطب است و مخاطب در آن با آگاهی کامل ایفای نقش می کند . روابط عمومی صرفاً به دنبال اطلاع رسانی نیست بلکه فرایند اطلاع یابی را نیز باید دنبال کند .

اما در تبلیغ ، یکسویه بودن ارتباط مبلغ با مخاطب ، توجه صرف به منافع مؤسسه یا مبلغ ، دستکاری اطلاعات ، تحمیل عقاید به مخاطب و مشروعیت استفاده از راهها و ابزارهای مختلف برای رسیدن به هدف مد نظر است . باید اضافه کرد در تبلیغات غرایز طبیعی مورد هدف است ولی در روابط عمومی ، هدف عقلانیت ارتباطی بوده و غایت فعالیتهای روابط عمومی ، آگاهی بخشی به مخاطب و دستیابی به اجماع و نظر مشترک ضمن گفتگو و بحث استدلالی و بهره گیری از دیدگاههای مخاطب است .
باتوجه به اینکه تبلیغات در پی ارتباط یکسویه و منظم وحده بودن است بهتر است به جای تبلیغات از امور فرهنگی استفاده کرد .
ویژگی یک نوشته مطلوب در روابط عمومی:
-        اصل مخاطب شناسی
-         اصل زمان و مکان
-         انتقال سریع پیام
-         جامعیت
-         روشنی و صراحت
-         درست نویسی و نگارش مناسب
-         توازن
-         وحدت موضوع
-         سلامت قلم
-         نظم و ترتیب و طبقه بندی مناسب مباحث نوشته
-         انتخاب سبک مناسب
ارتباطات نوشتاری در روابط عمومی:
-        مکاتبات اداری ( نامه ، گزارش اداری )
-        مقاله نویسی
-        گزارش نویسی برای مطبوعات
-        خبرنویسی
-        مصاحبه
-        پاسخگویی به رسانه ها ( تکذیب ، توضیح ، اصلاح ، تأیید )
-        متون خاص ( سخنرانی ، متن آگهی ، گزارش آگهی ، بروشور ، کاتالوگ ، تبریک و تسلیت )
خبر:
خبر یکی از اشکال عمده فعالیت روابط عمومی است و جایگاه ارزنده ای در فعالیت های روابط عمومی دارد .
در واقع خبر اعلام و بیان چگونگی وقایع جالب ، غیرمعمولی و عینی زندگی اجتماعی و نقل عقاید و افکار عمومی است .
ویژگیهای خبر :
-        اعلام واقعه
-        بیان چگونگی واقعه
-        عینیت واقعه
-        جالب بودن واقعه
-        عمومی و اجتماعی بودن واقعه


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.