فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:25
فهرست مطالب:
آسفالت
تعریف آسفالت
انواع آسفالت
خواص فیزیکی
بتن آسفالتی
ویژگیهای آسفالت در قسمتهای مختلف راه
انواع مصالح سنگی آسفالت
مصالح سنگی درشت
مصالح سنگی ریز
مصالح سنگی فیلر (پرکننده(
ویژگیهای مصالح سنگی بتن آسفالتی
استفاده از گوگرد به جای سیمان در بتن و به جای قیر در آسفالت
قیر
تعریف
انواع قیر
قیر نفتی و قیر طبیعی
قیر دمیده
قیر مخلوط یا محلول
قیر امولسیون
کاربرد
عایق کاری:
مشخات قیر
آزمایشهای تعیین خصوصیات قیر
چشمه قیر روان
معایب آسفالت قیری
2ـ معایب آسفالت قیری
2ـ1ـ آلودگی هوا و محیط زیست
2ـ3ـ عدم دوام در برابر مواد شیمیایی
2ـ4ـ استفاده از قیر نامناسب
3ـ خواص بتن غلطکی
3ـ1ـ کاربرد رویه بتنی RCCP زود سخت شونده
3ـ2ـ مقاومت رویه بتنی RCCP زود سخت شونده
3ـ3ـ صلبیت
3ـ4ـ سازگاری با شرایط آب و هوایی
3ـ5ـ اجرا و بهرهبرداری زود هنگام
3ـ6ـ سازگاری با محیط زیست
3ـ7ـ گزارش فنی بتن توانمند زود سخت شونده RCCP
4ـ نتیجهگیری
آسیاب غلطکی:
مزایا:
منابع
چکیده:
آسفالت
لایه زیرین آسفالت یک خیابان
آسفالت مادهای سیاه، چسبناک و بسیار چسبنده یا شبه جامد میباشد. آسفالت مادهای ترکیبی است که از مخلوط کردن شن و ماسه و قیر ساخته میشود و در ساخت جاده، باند فرودگاه و پشت بام ساختمانها به کار گرفته میشود.
تعریف آسفالت
آسفالت بهصورت عام به مایع غلیظ، شبه جامد یا جامدی اطلاق میشود که عمدتاً از هیدروکربنها و مشتقات آنها تشکیل شده است و در کربن دیسولفید بهطور کامل حل میشود. [۱]
انواع آسفالت
آسفالت با توجه به نحوه کاربرد و اختلاط، به سه دسته آسفالت گرم، آسفالت حفاظتی و آسفالت سرد تقسیمبندی میشود.
آسفالت گرم
آسفالت گرم به آن دسته از آسفالتهایی اطلاق میگردد، که در آنها قیر و مصالح سنگی گرماگرم مخلوط شوند و گرماگرم پخش و متراکم گردند. [۲]
آسفالت گرم دارای انواع زیر میباشد:
1. بتون آسفالتی
این نوع از آسفالت دارای چند مجموعه اجرائی میباشد:
1.
1. گرم مخلوط شونده و گرم اجرا شونده
2. این نوع مخلوط آسفالتی بتنی که گرم تهیه و گرم نیز اجرا شود تشکیل شدهاست از: قیر خالص (AC)، مصالح سنگی بد دانه بندی شده، مصالح سنگی خوب دانه بندی شده. در موقع اجرا، استفاده از میله استحکام نیز رایج میباشد.
3. سرد مخلوط شونده و سرد اجرا شونده
2. رلد آسفالت
3. آسفالت ماستیک
آسفالت حفاظتی
آسفالتهای حفاظتی به آن دسته از مخلوطهای قیر و مصالح سنگی اطلاق میشود که جهت پوشش و محافظت راه در مقابل عوامل جوی بهکار گرفته میشوند. آسفالت حفاظتی باعث جلوگیری از فرسایش سطح راههای شنی و یا آسفالته میشود. این آسفالت به سهولت اجرا میشود و ضخامت آن معمولاً تا ۲٫۵ سانتیمتر است. [۲]
البته آسفالت حفاظتی میتواند کاملاً قیر نیز باشد، که در این نوع از آسفالت حفاظتی مصالح سنگی به کار نرفته است و به نوعی آن را از مخلوط های آسفالتی نیز میتوان جدا نمود. که هدف از ایجاد لایه حفاظتی و اختصاصا از این نوع آسفالت ایجاد یک لایه قیر بر روی مصالح سنگدانه است تا مصالح سنگی را به مخلوط آسفالتی که بعدا مورد استفاده قرار میگیرد بچسباند. در این نوع آسفالت نباید از قیری استفاده شود که به لایه سنگدانه نفوذ کند، اما باید آسفالت بالا را بچسباند.
آسفالت سرد
آسفالت سرد (Cold Mix) به مخلوطی از مصالح سنگی و قیر مخلوط و یا امولسیون قیر گفته میشود که مواد اولیه آن در دمای محیط مخلوط شوند. در برخی انواع آسفالت سرد، ممکن است قیر بر حسب ضرورت گرم شود، اما سایر مصالح بدون گرم شدن با قیر مخلوط میشوند. [۲] آسفالت سرد به دو دسته زیر تقسیمبندی میشود:
1. آسفالت سرد پیش ساخته (Plant Mixed cold mix)
2. ردمیکس (Road Mix)
خواص فیزیکی
چگالی آسفالت فشرده برابر ۲٫۲ تن بر متر مکعب میباشد.
آسفالت بطور کلی مخلوطی است از مصالح سنگی با دانه بندی پیوسته و یک ماده چسباننده که معمولا قیر است. آسفالت با توجه به کاربرد آن به صورتهای گوناکون ساخته می شود. آشناترین نوع آسفالت همان آسفالت گرم یا بتن آسفالتی گرم است. مصالح سنگی معمولا بیش از 90 درصد مخلوط آسفالت را تشکیل میدهند. از اینرو مصالح سنگی تاثیر بسزایی در کیفیت آسفالت حاصله دارد.
بتن آسفالتی
بتن آسفالتی ، پوسته متراکم و سیاهرنگی است که قسمت عمده و بطور کلی استخوان بندی آن را مصالح سنگی دارای دانه بندی پیوسته (با کمترین فضای خالی) تشکیل میدهد و ذرات آن به توسط قیر به هم چسبیدهاند. بتن آسفالتی جسم همگن و توپری است که خود بار میبرد، مقاومت برشی نسبتا زیاد دارد، در برابر عوامل جوی و چرخ وسایل نقلیه پایداری میکند و نیاز به تعمیر همیشگی ندارد.به عبارت دیگر بتنی است که در آن ، به جای دوغاب سیمان ، قیر بکار رفته است و برای پر کردن هر چه بیشتر فضاهای خالی آن از گرد سنگ استفاده شده است. بتن آسفالتی را به روش گرم و معمولا در ماشینهای خودکار ساخته و مخلوط میکنند و سپس در سطح راه پخش نموده و میکوبند. آسفالت را تا 4 یا 5 سانتیمتر در یک قشر و کلفت تر از آن را در بیش از یک قشر میسازند.