فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:37
فهرست مطالب:
1- روانشناسی در صنعت
2- تاریخچهی روانشناسی صنعتی
3- روانشناسی اجتماعی صنعتی
4- عامل انسانی و رابطهی آن با تولید
5- فلسفه و روانشناسی کار
6- کار و استراحت
7- روابط انسانی در صنعت
8- سنجش شایستگی
9- رضایت حرفهای و روحیهی صنعتی
10- زنان در کارخانجات
11- ارزیابی مشاغل
12- آموزش در صنعت
13- آزمونهای روانی
14- سوانح و ایمنی در کارخانجات
فصل اول: طرح مسأله
فصل دوم: تجزیه و تحلیل برخی از انواع تجربهی دینی
فصل سوم: روانکاوی به مثابه «پزشکی روح»
فصل چهارم: آیا روانکاوی تهدیدی برای دین به شمار میآید؟
فصل 1- بهای گزاف اضطراب
فصل 2- مشکل من چیست؟
فصل 3- نظریهی بشکهی آب باران
فصل 4- اصل اساسی اول: رئیس شما
فصل 5- چگونه برای رئیس خود پیام میفرستیم
فصل 6- اصل اساسی دوم: استفاده از تلقین و تصویر ذهنی
فصل 7- اصل اساسی سوم: به تلقین آقای منفی جواب ندهید
فصل 8- اصل اساسی چهارم: نقش قربانی
فصل 9- اصل اساسی پنجم: نقشهی گنج
فصل 10- هدف تندرستی
فصل 11- هدفهای جسمانی: غذای مناسب و کنترل وزن
فصل 12- هدفهای جسمانی:ک استن اضطراب در شرایط بیماریهای جدی
فصل 13- هدفهای ذهنی: ترک سیگار، الکل و مواد مخدر
پنج راهنمایی مقدماتی برای شکستن عادتها
فصل 14- هدف معنوی: نیرویی که از آن بیخبرید
فصل 15- هدف ذهنی و معنوی: مناسبات بهتر
فصل 16- زندگی به علاوه
علم مطالعهی کودک
پرورش تشریحی و جسمانی
پرورش نیروهای جنبش و حرکت
پرورش فن ارتباط و انتقال متقابل
پرورش نیروی ذهنی و هوش
پرورش رفتار عاطفهای
پرورش نیروی ادراک و تفاهم
فعالیت خلاقه و بازی کودکان
پرورش خوی و رفتار اجتماعی
پرورش خوی انضباطی
پرورش شخصیت
بهداشت روانی و پرورش کودک
فصل اول: تاریخچهی هیپنوتیزم
فصل دوم: ماهیت هیپنوتیزم
فصل سوم: چه کسانی میتوانند هیپنوتیزم کنند؟
فصل چهارم: روشهایی برای خواب کردن
فصل پنجم: هیپنوتیزم چه فایدههای دارد؟
فصل ششم: نکاتی دیگر
فصل اول: مفاهیم بنیادی در روانشناسی رشد
فصل دوم: رشد و تکامل جسمانی
فصل سوم: رشد و پرورش در دورهی بعد از تولد
فصل چهارم: رشد شخصیت و مراحل آن
فصل پنجم: بنیادهای فلسفی نظریهی رشد
فصل ششم: اشاره به پارهای اختلالات در دوران کودکی و نوجوانی
علل دروغگویی و راه جلوگیری از آن:
1- بیم و امید
2- نیاز
3- توان
4- پیشگیری
5- درمان
6- طبیب
7- حکیم
8- آموزگار
9- مدیر
10- نهالی در برف
1- روانشناسی در صنعت
روانشناسان بیش از آنچه ما تصور میکنیم میتوانند در کارخانجات مثمرثمر واقع شوند. فعالیت و راهنماییهای آن فقط به تست و آزمونهای روانی منتهی نمیشود بلکه در موارد روابط، روحیه و طرز فکر، عادات، شخصیت و بهبود زدگی افراد نیز اظهارنظر مینمایند. شغل روانشناسان صنعتی بیشتر جنبهی مشورتی دارد و علاوه بر حل مشکلات فری از فکر و تجربهی او در موارد مختلف صنعتی، برنامههای آموزشی و پیشگیری سوانح استفاده مینمایند.
2- تاریخچهی روانشناسی صنعتی
اولین روانشناس صنعتی توماس ک بالمر است. تاریخچهی روانشناسی صنعتی به قرار زیر است: روانشناسی در جنگ جهانی اول، دورهی روانشناسی صنعتی اجتماعی، روان شناسی در عصر جدید، روانشناسی در جنگ دوم جهانی، روانشناسی در زمان حال.
3- روانشناسی اجتماعی صنعتی
عبارت از پژوهش و مطالعه روابط انسانی در کارخانجات و محیطهای صنعتی بوده و وضع کارگران را از نظر سازش به محیط، سازش به کار و سازش به همکاران مورد بررسی قرار میدهد.
4- عامل انسانی و رابطهی آن با تولید
استفاده از عامل انسانی در محیطهای صنعتی و اداری بستگی به علاقهی فردی و رضایت حرفهای کارگران دارد، اگرچه دو شرط تأمین شود شاید م دیران به موفقیت بزرگی نایل یند و اجتماعی را از دگرگونی رهایی بخشند. روانشناسان ارضای انگیزههای فردی و برقراری روابط انسانی را عامل مؤثر رشد دستگاهها و رمز موفقیت کارخانجات میدانند.
5- فلسفه و روانشناسی کار
رشد انسانی بزرگترین عاملی است که انسان را به کار واداشته و انگیزهی تحرک را در نهاد بشر به وجود میآورد. اگر باور کنیم که عوامل شکست در مراحل مختلف زندگی ما بیشتر متوجه نابسامانیها بوده است اغراق نگفتهایم چون شرایط رشد طبیعی را که عقلی، جسمی، عاطفی، اجتماعی و معنوی میباشد و فعالیتهای بشری بر آن استوار است را رعایت ننموده و خود را با اکتشافات و اختراعات مفید همزمان نکردهایم و در پذیرش راهنماییها قصور ورزیدهایم.
6- کار و استراحت
کار نکردن، از کار فرار کردن و غیبت زیاد، نتیجهی نارضایتی مداوم است. از جمله مسائلی که نارضایتی را در افراد بوجود میآورد و کارگران را کار دلسرد میکند، مشکل خستگی و نداشتن استراحت کافی میباشد. انجام هر کار تقاضای استراحت را میطلبد. خستگی نتیجهی فعالیت مداومی است که تنوع در پی داشته است.
7- روابط انسانی در صنعت
هر یک از افراد بشر که نقطه نظر مدیریت وسیلهای برای نیل به هدف اداری تلقی میشوند برای خود شخصیتی متمایز بوده و دارای صفاتی موروثی و اکتسابی هستند و به خصوص در ا میال و آرزوها، بیم و امیدها و خشم و شفقتها با هم متفاوتند. هر فردی در هر شغلی که هست قسمتی از وقت و نیرو و توجه خود را صرف آن میکند. علایق خارجی متعدد و گوناگونی در طرز فکر و اعمال افراد مؤثرند.
8- سنجش شایستگی
معمولاً هر کارفرما روی کارمندان یا کارگر خود به طرزی قضاوت میکند و علاقمند است که قضاوت او بر مبنای صحیح علمی استوار باشد. اغلب سنجش شایستگی را براساس ارزشی که کارمزد ما برای کارمند یا کارگر خود جهت تکمیل پرونده و یا گزارش خود قائل است انجام میدهند. ارزش یک فرد بستگی به استعداد، مهارت، میزان غیبت و یا طرز رفتار و علاقمندی او نسبت به کار و همکارانش دارد.
9- رضایت حرفهای و روحیهی صنعتی
احتیاج کارگر سیریناپذیرو عواطفش تسکینناپذیر است. کارگر احتیاج مبرم به ایمنی،تضمین شغلی و حس تعلق دارد. میخواهد که مورد پذیرش کارخانه بوده و قادر به بیان و آزادی کلام خود باشد و به طوری که محسوس است هیچیک از عوامل گفته شده به خودی خود جلب رضایت او را نمیکند.
10- زنان در کارخانجات
ازدیاد زنان کارگر اعم از مجردو متأهل تحصیل کرده و بیسواد در کارخانجات و دستگاههای اداری هم تسهیلاتی را فراهم کرده است. به تحقیق ثابت شده است که زنان مسن بعد از آنکه مسئولیت خانوادگی آنها کمتر شد و اطفال آنها به سن رشد رسیدند بیشتر به کارخانجات روی میآورند.
11- ارزیابی مشاغل
ارزیابی مشاغل بستگی مستقیم با مسئولیتها، شرایط مؤسسهها و مهارتهای شغلی دارد. ارزیابی مشاغل سنجش یک شغل نسبت به شغل دیگر است و معمولاً شامل تمام مشاغل کارمندان و کارگران کارخانه میشود. اصولاً ارزیابی مشاغل عبارت است از تجزیه و تحلیل وظایف که آن هم از تنظیم مشاغل گروهبندی آنها و شرایط احراز آن بدست میآید.