یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله آموزش محیط گرافیکی در توربو پاسکال

اختصاصی از یارا فایل مقاله آموزش محیط گرافیکی در توربو پاسکال دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله آموزش محیط گرافیکی در توربو پاسکال


مقاله آموزش محیط گرافیکی در توربو پاسکال

 

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:10

چکیده:

آموزش محیط گرافیکی در توربو پاسکال 7)

استفاده از Mouse در محیط گرافیک :
برای استفاده از Mouse در محیط گرافیکی باید وقفه مربوط به فعالسازی Mouse را فراخوانی کنیم . این وقفه 33Hex (هگزادسیمال) نام دارد و شامل یکسری توابع است که هر تابع با یک شماره مشخص شده و کاربرد خاصی دارد . هرکدام از توابع مذکور دارای ثباتهای ورودی و خروجی هستند . ثباتهای ورودی باید قبل از فراخوانی وقفه مقدار دهی شوند تا وقفه عمل مورد نظر ما را انجام دهد و ثباتهای خروجی نتایج اجرای وقفه را برمی گردانند .
تابع 00Hex از وقفه 33Hex :
این تابع اعمال زیر را انجام می دهد :
1- پارامترهای Mouse را با مقادیر پیش فرض Set می کند .
2- اشاره گر Mouse را به مرکز صفحه منتقل می کند .
ثبات ورودی :
Ax := 0 ;
ثبات خروجی :
درایور Mouse نصب شده است . Ax = ffff Hex
درایور Mouse نصب نشده است . Ax = 0000 Hex
تعداد کلید های Mouse را مشخص می کند . Bx = 3
function mreset:integer;
var i:integer;
begin
asm;{ این دستور برای نوشتن دستورات اسمبلی بکار می رود . }
mov ax,0;
int 33h; {فراخوانی وقفه }
mov i,ax;
end;
end;
نکته : این تابع فقط Mouse را فعای می کند ولی اشاره گر Mouse را آشکار نمی کند . برای نمایان شدن اشاره گر Mouse باید از تابع بعدی استفاده کنیم .
تابع 01Hex از وقفه 33Hex :
این تابع اشاره گر Mouse را در صفحه نشان می دهد . قبل از اجرای این تابع باید تابع Mreset اجرا شده باشد .
ثبات ورودی :
Ax := 01 ;
ثبات خروجی : ندارد .
procedure mshow;
begin
asm;
mov ax,01h;
int 33h;
end;
end;
تابع 02Hex از وقفه 33Hex :
این تابع اشاره گر Mouse را پنهان می کند .
ثبات ورودی :
Ax := 02 ;
ثبات خروجی : ندارد .
procedure mhide;
begin
asm;
mov ax,02h;
int 33h;
end;
end;
تابع 03Hex از وقفه 33Hex :
این تابع برای تشخیص مکان اشاره گر Mouse در هر لحظه و تعیین کلید فشره شده بکار می رود .
ثبات ورودی :
Ax := 03 ;
ثبات خروجی :
مختصات اشاره گر Mouse روی محور Xها :Cx
مختصات اشاره گر Mouse روی محور Yها :Dx
تعیین کلید فشرده شده : Bx
کلید چپ : 0 کلید راست : 1 کلید وسط : 2

ساختار ثبات Bx بصورت شکل بالا است پس به ازای فشرده شدن هر کلید مقادیر زیر را خواهیم داشت .
کلید چپ Bx = 1 :
کلید راست Bx = 2 :
کلید وسط Bx = 4 :
procedure mbutton(var x1:integer;var y1:integer;var k1:integer);
var x,y,k:integer;
begin
asm
mov ax,03;
int 33h;
mov x,cx;
mov y,dx;
mov k,bx;
end;
x1:=x;
y1:=y;
k1:=k;
end;
تابع 04Hex از وقفه 33Hex :
با استفاده از این تابع می توانید اشاره گر Mouse را بصورت نرم افزاری در مکان دلخواه قرار دهید .
ثبات ورودی :
Ax := 04 ;
مختصات اشاره گر Mouse روی محور Xها : Cx
مختصات اشاره گر Mouse روی محور Yها : Dx

ثبات خروجی : ندارد .
procedure move(x,y:integer);
begin
asm
mov ax,04;
mov cx,x;
mov dx,y;
int 33h;
end;
end;
تابع 10Hex از وقفه 33Hex :
این تابع ناحیه حرکت Mouse را مشخص می کند . هنگام استفاده از این تابع Mouse در
محدوده ای که این تابع تعیین می کند ، غیر فعال است و فقط در بقیه مناطق حرکت می کند .

Ax := 10 ;
Cx := x1;
Dx := y1;
Si := x2;
Di := y2;

ثبات خروجی : ندارد .
procedure mexclusion(x1,y1,x2,y2:integer);
begin
asm
mov ax,10h;
mov cx,x1;
mov dx,y1;
mov si,x2;
mov di,y2;
int 33h;
end;
end;
تابع 0f Hex از وقفه 33Hex :
این تابع برای تغییر سرعت حرکت Mouse استفاده می شود . هرچه مقدار وردی این تابع بزرگتر باشد سرعن Mouse کمتر می شود . در یک برنامه معمولی با مقادیر (10,10) سرعتی مناسب برای Mouse تعیین می شود .


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.