یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود مقاله استفاده از مواد گیاهی در صنعت ساختمان مورد مطالعه: نی

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله استفاده از مواد گیاهی در صنعت ساختمان مورد مطالعه: نی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود مقاله استفاده از مواد گیاهی در صنعت ساختمان مورد مطالعه: نی


دانلود مقاله استفاده از مواد گیاهی در صنعت ساختمان مورد مطالعه: نی

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:11

فهرست مطالب:

چکیده:
مقدمه:
تاریخچه:
منابع و مواد اولیه:
خواص و ویژگی های صفحات بافته شده نی:
کاربرد و مواد استفاده از نی:
1- سقف های کاذب و جداکننده ها:
2- استفاده از صفحات نی بافته شده به عنوان جزئی از سقف

3- استفاده از صفحات نی بافته شده به عنوان جزیی از دیوار جداکننده:
4- استفاده به عنوان قالب بتن:
نتیجه گیری:

 

استفاده از مواد گیاهی در صنعت ساختمان مورد مطالعه: نی

چکیده:

در سال های اخیر برای جلوگیری از اتلاف انرژی از یک طرف و کاهش خسارت های ناشی از زلزله از طرف دیگر، در بکارگیری مصالح غیرمصالح غیرسازه ای در ساختمان ها،دو ویژگی مهم سبکی و عایق حرارتی مدنظر می باشد. به همبن دلیل کاربرد قطعات و صفحات ساخته شده از گچ، الیاف معدنی(پشم شیشه، پشم سنگ و ...) مواد گیاهی، بتن گازی، پلی استایرن(یونولیت) و ... علی رغم محدودیت های مختلف توسعه یافته است.

در اتیم مقاله سعی شده است خواص، ویژگی ها و دامنه کاربرد مصالح ساختمانی تهیه شده از گیاه نی بررسی و ارزیابی گردد. در این مقاله با نشان دادن استفاده از نی بافته شده به دلیل مقاومت حرارتی، سبکی وزن، قیمت، راندمان و تولید در شرایط آب و هوایی مختلف، بر امکان استفاده از آن در صنعت ساختمان و بر ضرورت مطالعات تکمیلی تأکید شده است.

واژه های کلیدی:

مصالح ساختمانی، عایق صوتی، سبکی، مواد گیاهی، نی.

مقدمه:

مصالح مورد استفاده در ساختمان ممکن است دارای یک یا چند نقش مهم«سازه ای، جداکننده، عایق صوتی، عایق رطوبتی، تزیینی و ...» باشد. در مواردی که منظور از کاربرد مصالح، عملکرد سازه ای آن نیست و سایر عملکردهای آن مورد نظر است، کاهش وزن در واحد حجم(سبکی) یکی از مزیت های اصلی در انتخاب مصالح می باشد. چسبندگی و سازگاری با مصالح پوششی و همجوار، مقاومت در برابر آتش، متصاعد ننمودن گازهای سمی در موقع آتش سوزی، مخاطره آمیز نبودن آن برای سلامتی کارگران در حین ساخت و نصب از دیگر مشخصه های اصلی مصالح انتخابی است. مصالح انتخابی علاوه بر ویژگی و مزیت های فنی مورد نظر باید از نظر هزینه سهولت در اجرا نیز دارای مزیت های اقتصادی لازم باشد. در انتخاب مصالح برای عملکردهای غیرسازه ای، مصالحی دارای صرفه اقتصادی است که علاوه بر ویژگی اصلی مورد نظر، هرچه بیشتر سایر  ویژگی ها را نیز پوشش دهد.

در سال های اخیر با تأکید بر اجرای استاندارد 2800 و مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، سبکی و مقاومت حرارتی مصالح مورد استفاده در جدارهای خارجی ساختمان مورد توجه طراحان و مجریان ساختمان ها قرار گرفته است. علیرغم اینکه از کاربرد بلوک های بتن گازی(با نام تجاری مختلف) در ایران بیش از دو دهه می گذرد و به طور گسترده استفاده می شوند، این بلوک ها هنوز استاندارد نشده و چسبندگی و سازگاری آنها با مصالح پوششی مورد تردید می باشد. کاربرد بلوک های سقفی پلی استایرن(یونولیت) نیز که اخیراً به سرعت رواج یافته است، علیرغم سبکی و سرعت اجرای بالا دارای دو مشکل چسبندگی با مصالح پوششی و مقاومت در مقابل حریق است. مصالحی از قبیل تخته های گچی و الیاف معدنی(پشم سنگ، پشم شیشه و ...) نیز بدون استفاده و کمک سایر مصالح دارای ایستایی لازم نیستند.

از دیدگاه صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ محیط زیست که امروزه در سراسر جهان مورد توجه جدی قرار گرفته است، مصالحی در اولویت قرار دارند که علاوه بر ویژگی های فنی مورد نظر، در تهیه مواد اولیه، فرآیند تولید، حمل و نقل، دوره ساخت، بهره برداری و تخریب ساختمان دارای کمترین میزان مصرف انرژی و آلودگی های زیست محیطی باشند. با توجه به سابقه طولانی کاربرد مواد گیاهی و به خصوص نی در ساختمان سازی به نظر می رسد استفاده از گیاه نی به عنوان مصالح ساختمانی، دارای مزیت های نسبی بیشتری نسبت به سایر مصالح با عملکردهای مشابه باشد. برای دستیابی به مزیت های نسبی و دامنه کاربرد گیاه نی به عنوان مصالح ساختمانی، مقررات ملی ساختمان، مطالعات به عمل آمده در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، استانداردها و سایر منابع داخلی و خارجی از یک طرف و همچنین کاربرد گیاه ن در خانه سازی مناطق نفت خیز جنوب، ساختمان های پردیس مرکزی دانشگاه تهران، پل یادگار امام و ویلاسازی اطراف رودهن و کلاردشت از طرف دیگر مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

در این مقاله با اتکا به مطالعات کتابخانه ای و میدانی به عمل آمده فوق، سعی شده است به طو اجمال خواص، ویژگی ها و دامنه کاربرد این مصالح مورد بررسی قرار گرفته و این دو نکته که اولاً آیا امکان استفاده گسترده از مواد گیاهی و بخصوص نی در ساختمان سازی وجود دارد یا خیر و ثانیاً ضرورت انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی و آزمایشگاهی برای دستیابی به خواص فیزیکی، مکانیکی و شیمیایی آن مورد بررسی قرار گیرد.

تاریخچه:

در بسیاری از نقاط جهان برای پوشش سقف ساختمان های قدیمی و سنتی از مواد گیاهی نظیر برگ درخت خرما، نی مرداب و یا نی معمولی و ... استفاده شده است. به صورت تاریخی صحبت کردن از این نوع پوشش مترادف و پیوسته با چوب های سقف یا      سقف های چوبی است، که از مصالح پایه و اصلی ساختمان بوده و به وسیله مواد جامد غیر ارگانیک نظیر سنگ، آجر، بتن، ورق های فولادی ساخته شده در کارخانه و ... جایگزین گردیده است. این نوع پوشش هم اکنون نیز در بسیاری از نقاط توسعه یافته جهان، به دلیل عایق حرارتی، عایق صوتی، سبکی وزن، انعطاف پذیری و صرفه اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد.

در آثار بدست آمده از طاق های ساخته شده در بین النهرین و نیز ساختمان های هخامنشی در شوش و تخت جمشید، ازنی و مصالح گیاهس دیگر برای پوشاندن فواصل بین    تیرچه ها استفاده شده است. در هنگام ساختن سقف، روی مصالح گیاهی لایه ای از گل قرار می داده اند. این روش ها هم اکنون نیز در بعضی مناطق روستایی ایران مرسوم است.

در احداث ساختمان های پردیس مرکزی دانشگاه تهران از نی بافته شده(در یک لایه) برای سقف کاذب و قالب بتن به صورت گسترده استفاده شده است.

در سالهای اخیر با انگیزه استفاده از خواص سازه ای و مقاومت حرارتی در ویلاسازی های اطراف رودهن و کلاردشت از صفحات بافته شده از نی استفاده شده است.

صفحات بافته شده و یا فشرده شده از نی حدود 70 سال پیش در خانه سازی شرکت نفت در خوزستان به عنوان سقف های کاذب و عایق حرارت مورد استفاده قرار گرفته است. حدود 40 سال پیش در خوزستان اولین کارخانه تولید صفحات نی به هم فشرده به نام کانتکس و دومین کارخانه نیز در حدود 10 سال پیش در شمال ایران دایر گردیده است.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.