یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود مقاله راه های آسفالته

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله راه های آسفالته دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود مقاله راه های آسفالته


دانلود مقاله راه های آسفالته

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:11

فهرست مطالب:

راههای آسفالته
    

انجام تراکم
    

بتن غلتکی حاوی فیلر زیاد
    

سیمان پرتلند مصرفی
    

افزودنی های معدنی شامل مواد پوزولانی و سرباره ای
    

سنگ دانه ها
    

درشت دانه
    

ریز دانه
    

مواد افزودنی
    

طرح اختلاط بتن غلتکی
    

کارایی
    

چگالی
        

مقاومت
    

نفوذپذیری
    

دوام
    

اجرا روسازی

 

چکیده:

راههای آسفالته

همانطور که شرح داده شد اجرای RCCP توسط کلیه ماشین آلاتی که جهت ساخت راه های آسفالته کاربرد دارند اعم ازفینیشر و غلتک امکان پذیر است. با این وجود در ساخت راه های RCCP همواره مشکلات زیر احساس می شود

  • ایجاد یک رویه کاملا صاف بسیار مشکل است
  • ایجاد یک رویه که بتواند اصطکاک لازم را جهت ترمز وسایل نقلیه با سرعت بالا را تامین کند
  • مشکل بودن تضمین این مطلب که سطح رویه اجرا شده در دراز مدت یکنواختی خود را از دست نمی دهد.

برای حل مشکلات فوق در کشورهای اروپایی و آمریکایی از یک لایه آسفالت بروی لایه بتن غلتکی استفاده می شود هر چند که این تکنولوژی تا بحال به خوبی عمل کرده است اما این روش با عث افزایش هزینه های پروژه خواهد گردید در عین اینکه به ماشین آلات راه سازی بیشتری هم نیاز خواهد بود از دیگر مشکلاتی که این روش دارد رخ دادن ترک های انعکاسی بر روی سطح رویه آسفالتی و ایجاد ناهمواری ناشی از جمع شدگی آسفالت (بخصوص در آب وهوای گرم) که این امر بدلیل ناکافی بودن چسبندگی بین قیر و بتن است. به همین منظور تحقیقات اخیر بر این موضوع تاکید داشته است که بدون استفاده هیچ افزودنی و با تغییر در ترکیبات بتن غلتکی سعی در حل این مشکلات داشته باشند.

بسیاری از گزارش های فنی اعلام داشته اند دست یابی به یک سطح صاف در RCCP با انجام یک تراکم صحیح و کافی میسر خواهد بود. انجام یک تراکم صحیح ناهمواری های سطح را از بین خواهد برد اما بافت سطحی که بصورت ماکرواست به همان شکل باقی خواهد ماند در رویه های آسفالتی با کمی تغییر در اندازه دانه ها و استفاده قیر مناسب می توان براحتی به یک سطح با ساختارمیکرو دست یافت . در روسازی های بتن معمولی با استفاده از انواع افزودنی ها دقت  در ساخت و اجرا بتن می توان به سطحی با ساختار میکرو دست یافت، اما این مطلب برای بتن غلتکی که ذاتاً بتن خشک و سختی است کمی مشکل است. در حال حاضر تحقیقات زیادی بروی این مطالب که چگونه می توان سطح اجرا شده و نهایی بتن غلتکی حداقل خلل و فرج را داشته باشد و بافت سطح میکرو باشد دست یافت.

دلیل اصلی وجود این سطح سخت و خشن رویه در RCCP نمایان شدن سنگدانه هاست. در دانمارک و بعضی از کشورها جهت حل این مشکل از دیرگیر کننده و یا شکر استفاده می کنند که این مطلب باعث افزایش هزینه ها می گردد. راه حل دیگر تزریق نوارهایی از ملات سیمان در بین سنگ دانه ها بعد از اجرای رویه است که این روش مناسب تر بوده و بازدهی بهتری دارد. اما این روش نیز در صورت کاربرد برای بتن ریزی های حجیم نیاز به ماشین آلات خاص دارد و با گذشت زمان نیز در صورت عدم تجدید نوارهای سیمانی، خود آنها باعث ایجاد ناهمواری خواهند شد.در حال حاضر راه حل عملی که بکار گرفته می شود تلفیقی از این دو روش است به این ترتیب که از کندگیرکننده ها در مرحله ساخت استفاده می شود که برای جلوگیری از جدایی دانه ها از حداقل مقدار استفاده می شود و در نهایت بعد از عبور غلتک با استفاده از تجهیزات خاص ملات تزریق می شود که نیاز است جهت دوام بهتر و عملکرد مناسبتر دستگاه تزریق به یک برس که حد فاصل دانه ها را کاملا تمیز کند نیز مجهز باشد.

راه حل مناسب دیگری که توصیه شده است استفاده از اسپری آب بلافاصله پس از عبور غلتک است. این اسپری آب سبب گردیده مقاومت بتن کاهش نیابد و فیلم   نازکی از ملات بروی رویه شکل گیرد

یکی از تکنیک ها جهت افزایش اصطکاک رویه در روسازی های بتن معمولی دفن سنگدانه ها بهمراه ملات بعد از ریختن بتن است، که در مورد این تکنیک تحقیقات نشان داده بدلیل سختی زیاد و چگالی بالای بتن غلتکی برای این نوع رویه ها کاربرد ندارد، بهمین منظور روش دیگری که به کار گرفته می شود خراشیدن سطح است که این تکنیک بدلیل سختی زیاد RCCP همواره با مشکل و هزینه های زیاد همراه است با این حال این تنها ترین تکنیک پر کاربرد جهت ایجاد رویه ای یا اصطکاک کافی است.

جهت ایجاد ساختاری زیر دره RCCP و تشکیل Micro – Texture در آن یکی از مهمترین عوامل مصالح سنگی هستند. از سوی یکی از قابلیت های بتن غلتکی بهره گیری از نزدیکترین معادن به محل ساخت است که بیشترین صرفه اقتصادی را حاصل کند. فصل مشترک کلیه معادن حضور ریز دانه و درشت دانه بصورت توام است بهمین جهت تحقیقات در این زمینه نشان داده است با اعمال تغییرات بروی فینیشر و بکارگیری تجهیزاتی می توان شرایطی را فراهم آورد که ریز دانه در قسمت بالایی و درشت دانه در قسمت های پایین تر قرار گیرد به این ترتیب در نهایت لایه اجرا شده دارای سطحی با بافت زیر خواهدبود. بنابراین در صورتیکه از RCC بخواهیم بعنوان رویه راه با سرعت بالا استفاده کنیم و نیاز است با استفاده از دکمه گیر کننده ها و یا ایجاد خراش و یا اسپری کردن با آب در عین ایجاد سطحی هموار اصطکاک لازم نیز فراهم آید.

یکی دیگر از مشاهدات مهمی که راجع به Rccp صورت گرفته این است که رفتاری بشدت متاثر از نوع و سایز سنگدانه ها مثلا دارد در صورتیکه سنگدانه های مصرفی ضریب صیقلی بودن (PSV) بالایی نداشته باشند اصطکاک تا حد مناسبی تامین می گردد.

انجام تراکم :

مشاهده گردیده است با انجام آزمایش پرکتور بروی نمونه های بتن غلتکی در صورتیکه این نمونه ها میزان سیمان در آنها افزایش یابد چگالی نیز بمقدار زیای افزایش می یابد و محصول متراکم تری خواهیم داشت . با این حال افزایش مقدار سیمان موجب کاهش فضاهای خالی خواهد گردید بدین معنا که میزان حباب های هوای داخل بتن کاهش می یابد و این مطلب باعث کمی کاهش در مقاومت آن در برابر شرایط یخ زدگی و آب شدگی خواهد گردید. از سوی این افزایش عیار سیمان موجب پر کردن فضاهای خالی موجب ایجاد کار پذیری بهتر خواهد گردید . توصیه گردیده است که حداقل سیمان 240 و حداکثر آن 270 لحاظ گردد.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.