یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود مقاله برنامه ی درسی مبتنی بر وب

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله برنامه ی درسی مبتنی بر وب دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود مقاله برنامه ی درسی مبتنی بر وب


دانلود مقاله برنامه ی درسی مبتنی بر وب

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:46

فهرست مطالب:

چکیده
مقدمه
تصمیم گیرندگان و تاثیرگذاران در نظام برنامه ریزی درسی
عناصر برنامه ی درسی مبتنی بر وب
تعیین اهداف :

تعیین محتوا و سازمان دهی آن :
تعیین و سازمان دهی فرصت های یادگیری :
شیوه های یادهی – یادگیری :
ارزشیابی :
نقش معلم در برنامه درسی مبتنی بر وب
مدل جامعه ی یادگیری
مدل جامعه ی یادگیری
برنامه ی د رسی مبتنی بر وب در نظام برنامه ریزی درسی ایران
جمع بندی و نتجیه گیری
الگوی برنامه ی درسی مذاکره ای ، ره یافتی نو برای
تمرکز زدایی از آموزش متوسطه
چکیده
مقدمه
تمرکز زدایی :دیدگاه ها ونظریات
بنیاد نظری برنامه ی درسی مذاکره ای
طراحی الگوی برنامه ی درسی مذاکره ای
حاکم ساختن فرهنگ دموکراسی تفاهمی شریعت محور بر مدرسه و کلاسهای درس
نقش برنامه ی درسی مذاکره ای در تمرکز زدایی
نتیجه گیری

 

 

برنامه ی درسی مبتنی بر وب :

گامی به سوی تمرکز زدایی یا تشدید تمرکز درنظام برنامه ریزی درسی

 

چکیده

درجه ی تمرکز یا عدم تمرکز نظام برنامه ریزی درسی را میتوان تابعی از نحوه ی ترکیب تصمیم گیرندگان ومیزان انعطاف موجود در برنامه های درسی دانست. میزان دخالت تصمیم گیرندگان باتاثیر گذاران در برنامه اهی درسی ، با توجه به نظام سیاسی کشورها متفاوت است .

افراد یا گروه هایی مانند سیاست گذاران کلی کشور ، وزیر آموزش و پرورش ، مدیران استانی و منطقه ای ، انجمن معلمان . انجمن اولیا و مربیان ، متخصصان برنامه ریزی درسی، دانشگاه ها و مراکز تحقیق و توسعه ، معلم ودانش آموزان ، بر عناصر برنامه ی درسی تاثیر میگذارند . در برنامه ای درسی مبتنی بر وب ، علاوه بر این افراد و گروه ها ، افراد دیگری مانندمتخصص فناوری اطلاعات ، طراح گرافیک ومتخصص رسانه ، نقش بارزتری در تعیین عناصر برنامه ی درسی به عهده دارند.

اگر گروه برنامه ریز درسی مبتنی بر وب ، و در راس آنها معلم ، از لحاظ توانایی های مربوط به مدیریت یادگیری و مهارت های تعلیم و تربیت در سطح بالایی قرارداشته باشند ، به سهولت می تواننددر برنامه ی درسی تاثیر مثبتی ایجاد کنند. در چنین وضعیتی برنامه ی درسی به سمت عدم تمرکز گرایش خواهد داشت و بالعکس .

برخلاف تصور رایج ، که غالباً در برنامه ای درسی مبتنی بر وب نقش معلم را حشایه ای فرض می کنند، معلم دراین گرونه برنامه ای درسی نقش موحوری دارد که بارزتر از نقش او در برنامه های درسی سنتی است.

 

کلید واژه ها :

برنامه ی درسی مبتنی بر وب ، برنامه ی درسی مرسوم ، عناصر برنامه ی درسی ، انعطاف برنامه ی درسی ، معلم الکترونیک ، فرآیند برنامه ریزی درسی.

 

مقدمه

گسترش محیط های مجازی و الکترونیک در تمام ابعاد زندگی انسان تغییرات اساسی به بار آورده است. با استفاده از فناوری های جدید درعرصه ی آموزش و پرورش به طور اعم و برنامه ی درسی به طور اخص ، تغییرات مهمیدر ماهیت یادگیری های دانش آموزان به وجود می آورد و استفاده ی بهینه از ظرفیت های این فناوری ها به یادگیری ها و سعت وغنای خاصی می بخشد (Kersley, 2000) .

ویژگی های مهم این محیط عبارت است از :

الف ) ظرفیت انعطاف پریری برای تغییر زمان وم کان تجربه ی تربیتی ؛

ب ) تهیه وتولید محتوا در شکل های متفاوت چند رسانه ای ، دیداری ، متنی و شنیداری که با یاد گیرنده امکام نی مدهد متناسب با ویژگی های شخصی خود ، ازیک یا چند شکل محتوا بهره گیرند؛

پ ) ظرفیت برای دسترسی به محتواهای گوناگون در موضوعات متعدد ، محتواهایی که برنامه ریزان ، پژوهگشران ، معلمان ودانش آموزان تولید می کنند؛

ت ) ظرفیت برقراری ارتباط و تعامل بین انسانوماشین در شکل های متفاوت متن ، گفتگو ، دیداری و شنیداری (Anderson et al , 2000). تسهیل و تسریع در باز بینی وب رقراری ابرلینک ها و تسهیل شکل های تعامل معلمو ودانش آموز از ویژگی های دیگر ا« است .

در مقابل این گونه ویژگی ها ، « برنامه های درسی مقاوم در برابر زمینه » قرار دارندکه غالباً مولد نظام های برنامه ریزی درسی متمرکزند. بر این اساس ، برای غناو عمق بخشیدن به تجربه ی یادگیری دانش آموزان ، استفاده ازوب در برنامه ی درسی امری اساسی است که قابلیت توجه به تفاوت های فردی ، پرورش قوه یخلاقیت و ملاحظه ی ویژگی های بومی و محلی را داراست .

سوال اصلی در مقاله ی حاضر این است : « آیا برنامه های درسی مبتنی بروب ، ماهیت متمرکز دارند یا غیر متمرکزند ؟ برای تبین بیشتر این سوال چهار سوال فرعی زیر مطرح می شود:

  1. ترکیب تصمیم گیرندگان و قشرهای تاثیر گذار در برنامه ی درسی مبتنی بر وب چگونه است؟
  2. عناصر برنامه ی درسی مبتنی بر وب چهویژگی هاییدارند؟
  3. معلم دربرنامه ی درسی مبتنی بر وب چه نقشی دارد؟
  4. برنامه های درسی مبتنی بر وب در نظام برنامه ریزی درسی در ایران از لحاظ تمرک و عدم تمرکز چه وضعیتی دارند؟

« مارش» درجه ی تمرکز و عدم تمرکز در نظام برنامه ریزی ذدرسی رامتاثر از سه عامل میداند:

نحوهی ترکیب تصمیم گیرندگان وتاثیرگذاران در برنامه ی درسی ، میزان انعطاف موجود دربرنامهی درسی وصلاحیت های و توانایی های معلمان ( مهر محمدی ، 1381) و براساس این عوامل ، میزان تمرکز و عدم تمرکز برنامه های درسی مبتنی بر وب را مورد بررسی قرار میدهد .

 

تصمیم گیرندگان و تاثیرگذاران در نظام برنامه ریزی درسی


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.