یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود پروژه موتورهای القایی

اختصاصی از یارا فایل دانلود پروژه موتورهای القایی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود پروژه موتورهای القایی


دانلود پروژه موتورهای القایی

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:69

فهرست مطالب:                                                                                                                 صفحه
فصل اول :
مقدمه                                                                                                                            1
انواع کلاس های موتورهای القایی                                                                                  2
فصل دوم : انواع روش های کنترل سرعت موتورهای القایی _ محدودیت ها                    4    
کنترل با منبع ولتاژ متغیر فرکانس ثابت                                                                     4    
کنترل با منبع ولتاژ متغیر فرکانس متغیر                                                                      8        
بهره برداری در بالاتر از فرکانس نامی  1a<                                                               14       
ظرفیت گشتاور قدرت                                                                                                 15   
کنترل مزایای آن                                                                                                       17         
خلاصه :                                                                                                                      18            
فصل سوم :
کنترل   ثابت و تکنیک مدولاسیون spwm                                                          19              
کنترل موتور القایی با اینورتر منبع ولتاژ                                                                    20                
اینورتر منبع ولتاژ سه فاز                                                                                           22            
اینورتر شش یله ای                                                                                                    23                      
کنترل ولتاژ اینورتر شش پله ای                                                                                 26                                       
کنترل ولتاژی DC ورودی                                                                                          26                         
کنترل ولتاژی AC ورودی                                                                                          29     
فصل چهارم :
مزایای اینورتر spwm و اجرای روش کنترل سرعت   ثابت                                   30              
مدولاسیون عرض پالس سینوسی                                                                              31                                                               
روش مدولاسیون spwmبا نمونه گیری یکنواخت                                                     38         
فصل پنجم : چگونگی شبیه سازی                                                                             39                 
فصل ششم : توضیح بلوک های مورد استفاده در این شبیه سازی                             44    
فصل هفتم : توضیح دموی مطلب و تغییرات روی آن و نمونه گرفتن   
بلوک ها و روابط بین آنها                                                                                           61               
تفاوتهای این روش فرکانس ثابت (مزایا و معایب)                                                      68                 

منابع                                                                           69

 

 

 

 

(1-1) مقدمه :

   می دانیم که اگر موتور القایی سه فاز به شبکه ای با ولتاژ و فرکانس ثابت وصل گردد پس از راه اندازی در حوالی سرعت سنکرون خواهد چرخید . (sωm =ω) که در آن p تعداد قطب ها ، sω سرعت سنکرون و mω سرعت مکانیکی خواهد بود با افزایش گشتاور بار سرعت به میزان کم کاهش می یابد لذا این موتورها تقریباً از نوع موتورهای سرعت ثابت فرض می شوند اما در برخی از صنایع لازم است که سرعت موتور در یک محدوده و طیف نسبتاً وسیعی تغییر کند .در سالهای نه چندان دور در صنایع قدیمی تر به طور سنتی تقریباً هر جا به کنترل سرعت نیاز بوده از موتورهای DC استفاده می شده است اما موتورهای DC گران هستند و به تعمیرات و نگهداری درزمینه کموتاتوروو جاروبک نیاز دارند در ضمن در موتورهای DC تامین ولتاژ DC هم به تجهیزات اضافه تری دارد در ضمن در کاربردهای خاص که نیاز به تعمیر و نگهداری نباید وجود داشته باشد مثل کاربرد در تاسیسات زیر دریایی و زیر زمینی و نیز کاربرد در محیط های قابل انفجار و آلوده نظیر معادن و صنایع شیمیایی نمی توان از موتورهای DC استفاده کرد . اما بر عکس موتورهای القایی به ویژه نوع قفس سنجابی ارزان و محکم و جون سخت بوده و به کموتاتورو جاروبک هم نیاز ندارد و برای سرعتهای بالا بسیار مناسبند .و همچنین به تعمیرات و نگه داری کمتر و قابلیت اطمینان بالاتر ، حجم و اینرسی کمتر و راندمان بالاتر دارند و نیز از این موتورها می توان در محیط های با گرد و غبار در محیط های قابل انفجار می توان استفاده کرد با توجه به مزایای فوق در تمامی کاربردها ، موتورهای القایی بطور وسیع بر سایر موتورهای الکتریکی ترجیح داده می شوند . اما مشکل اصلی که در سر راه کنترل سرعت موتورهای القایی وجود دارد این است که روشهای مرسوم کنترل سرعت این موتورها غیر اقتصادی و دارای راندمان پایین است . اما با اجرای روش کنترل ثابت این مسئله در کنترل موتورها حل می گردد کنترل امروزه با ترکیب عناصر الکترونیک قدرت و میکروپروسسورها امکان پذیر شده و نیز با پیشرفت تکنولوژی نیمه هادی های قدرت و پیشرفت در تکنولوژی میکروپروسسورها آسانتر شده و در قدرتهای پایین هزینه محرکه های ac فرکانس متغیر با محرکه های dc قابل مقایسه شده است و در سالهای اخیر با پیشرفتهای ایجاد شده در ساخت GTO انتظار می رود محرکه های ac به طور کامل جایگزین محرکه های dc در قدرتهای متوسط و تا حدی در قدرتهای بالا بشوند . و نیز این گونه کنترل به دلیل مشخصه های موتورهای القایی و روش کنترل فرکانس متغیر ثابت در کارربردهایی مثل موتورهای کششی ، پمپها ،بارهای پنکه ای ، کمپرسورها و صنایع بافندگی و ماشین ابزارها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرند که البته در اکثر کاربردها گشتاور راه اندازی زیاد است و با افزایش سرعت          

کاهش گشتاور را به سبب طبیعت ذاتی بار داریم که در ادامه در مورد آن توضیحات کامل داده    می شود .

1-1-1 معرفی انواع کلاسهای موتور القایی سه فاز رتور قفسی

کلاس A : موتورهای بارتور کم مقاومت و شیار سطحی دارای گشتاور راه اندازی کم، جریان راه اندازی زیاد ، لغزش کم دربار نامی و بازده خوب دربار نامی دارد . اینگونه موتورها در شرایطی که گشتاور بار به گشتاور راه انداز کم نیاز دارد استفاده می شوند اینگونه بارها سریعاً شتاب می گیرند و مساله حرارتی پیش نمی آید . در ماشینهای بزرگ کلاس A ماشین را تحت ولتاژ کمتر از ولتاژ اسمی راه اندازی می کنند .

کلاس B : موتورهای با رتور کم مقاومت و شیارهای عمیق دارای گشتاور راه اندازی نسبتاً زیاد ، لغزش کم دربار نامی و بازده خوب دربار نامی جریان راه اندازی این موتورها 75% موتورهای کلاس A است . علت کاهش جریان راه اندازی نحوه طراحی میله های عمیق یا قفس مضاعفبار اکتانسهای نشتی زیاد است باید که راکتانس نشتی زیاد گشتاور ماکزیمم (بیشینه یا Tmax) را کاهش می دهد لغزش و بازده در شرایط اسمی در اینگونه موتورها تقریباً مشابه کلاس A است موتورهای کلاس B کاربرد وسیعی در صنعت دارند . در واقع در راه اندازی جریان بیشتر به قسمتهای از شیار هجوم می برد که اندوکتانس کمتری دارد بنابراین بخشهای بیرونی شیار بیش از بخشهای درونی حامل جریان خواهد بود در نتیجه مقاومت موثر روتور در راه اندازی زیادتر خواهد بود در کار نامی به علت کم شدن اثر اندوکتانسها جریان در سطح شیار تقریباً یکنواخت توزیع می شوند و در نتیجه مقاومت موثر رتور کاهش می یابد .

کلاس C : گشتاور راه اندازی این موتورها زیاد است – جریان راه اندازی نسبتاً کم دارند در این موتورها از رتور قفس سنجابی مضاعف استفاده می شود و مقاومت رتور بیش از کلاس B است در شرایط نامی لغزش اینگونه موتورها بیش از کلاسهای A و B بوده و بازده نسبت به کلاسهای A و B کمتر است . گشتاور راه اندازی بالا همراه جریان راه اندازی کم را می توان با ساختن ماشینی که دو مجموعه قفس سنجابی دارد بدست آورد در راه اندازی فرکانس ولتا ژالقاء شده در رتورزیاد است   کلاس c (برابر با فرکانس شبکه)حال چون فرکانس زیاد است اندوکتانسها راکتانسها ی زیادی را ارائه می دهند و مقدار مقاومت در مقایسه با این راکتانسها کوچک است بنابر این عامل تعیین کننده در تقسیم جریان بین دو قفس اندو تکانس قفس است .پس جریانی که از قفس بیرون می گذرد بیشتر است (در واقع جریان عمده ای که     ما شین می کشد از قفس بیرون می گذارد و چون قفس بیرونی پر مقاومت است پس گشتا ور راه اندازی زیاد است و جریان راه اندازی کوچک در کار نامی فرکانس ولتاژ و جریان القاء شده دررتور کم است بنا براین اندازه راکتا نسها در برابر مقاومتها   کم خواهد بود و مقاومتها عامل تقسیم جریان در دو قفس هستند بنابر این در بار نامی     جریان بیشتر از قفس کم ومقاومت درونی رد میشود در نتیجه لغزش در بار نامی کم و بازده خوب است . کلاس D :موتورهای با رتورپرمقاومت و شیار سطحی دارای گشتاور راه اندازی زیاد- جریان راه اندازی کم - لغزش زیاد در بار نامی و بازده کمی دارند. در این موتورها میله های رتور قفس سنجابی مسی نبوده بلکه برنزی است. در این موتورها تلفات اهمی رتور نسبتاً زیاد است، لذا موتورها حجیم و گران هستند.

 

 

فصل دوم

(1-2)انواع روش کنترل سرعت موتور القایی محدودیتها

1-2-1 کنترل با منبع ولتاژ متغیر فرکانس ثابت

1-2-2 کنترل با منبع ولتاژ فرکانس متغیر

3- کنترل مقاومت رتور

4-کنترل از روش تزریق ولتاژ در مدار رتور

که روش 1و2 در مورد موتور های قفس سنجابی و رتور سیم بندی شده و روشهای 3-4 فقط در موتورهای رتور سیم بندی شده قابل استفاده هستند.البته روش تغییر قطبها هم برای تغییر سرعت استفاده می شود که در مورد موتورها یقفس سنجابی و رتور فازی استفاده دارد برای تغییر سرعت محدود و در سرعتهای خاص امکان پذیر است.از موارد فوق دو مورد1و2 در رابطه با بحث پروژه بودند و مورد بحث قرار می گیرند.

1-2-1 :کنترل سرعت با منابع ولتاژ متغیر و فرکانس ثابت

می دانیم گشتاور فاصله هوایی در موتورهای القاییمتناسب با مجذوب ولتاژتغذیه است طبق روابط زیر برای بررسی باید مدارها ی معادل زیر را در نظر گرفت.

 

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.