فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:67
مقدمه
1-2 موضوع تحقیق
1-3 فایده و اهمیت تحقیق
1-4 فرضیه های تحقیق
1-5 تعریف اصطلاحات
فصل دوم : چهارچوب نظری و تحقیقات قبلی
1- تاریخچه استرس
2- دیدگاههای نظری درباره استرس
3- پاسخ به استرس
4- استرس و بیماری
5- سلامتی و استرس ، توجه جدی به سلامت
6- شخصیت و استرس
7- آشنایی با مفاهیم استرس
8- منشأ استرس
9- علائم و اثرات استرس
10- استرسهای گوناگون
11- استرس و زندگی اجتماعی وشغلی
12- کنار آمدن
13- تاریخچه کنار آمدن
14- کنار آمدن با استرس
15- روشهای کنار آمدن بااسترس
16- روشهای پیشگیری استرس
17- پاسخ مقابله یا فرار
فصل سوم : روش تحقیق
3-1 جامعه آماری پژوهش
3-2 مشخصات نمونه
3-3 روش نمونه گیری
3-4 ابزار پژوهش
3-5 روایی و پایایی آزمون
3-6 روش اجرا و نمره گذاری
فصل چهارم : طبقه بندی تنظیم ، تجزیه و تحلیل اطلاعات
4-1 مقدمه
4-2 توصیف آماری
4-3 آزمون فرضیه ها
فصل پنجم : نتیجه گیری و بحث ، محدودیتها و پیشنهادات
5-1 نتیجه گیری و بحث
5-2 محدودیتهای تحقیق
5-3 پیشنهادات
منابع و مأخذ
مقدمه :
واژه استرس امروزه چنان نقل هر زبانی است که گویا استرس مسئله همگانی و همه گیر و مبتلا به انسان امروز ومشخصه زندگی اوست ، بارها و بارها از زبان این و آن این کلمه را شینده ایم و حتما متوجه شده ایم که استرس را بیماری قرن بیستم دانسته اند . «خواجه پور 1377 ،صفحه 9» .
مقوله استرس در سراسر جهان به موضوع روز تبدیل شده است با نگاهی گذرا به اخبار روز جهان این امر روشن می شود ، جنگ و انهدام ، مشکلات اقتصادی ،تراکم زیستی ،افزایش بی رویه جمعیت ، متزلزل شدن نهاد خانواده ،رشد فردگرایی ، آلودگی محیط زیست تنها مشتی از خروار فرایند عوامل استرس زا هستند ، اما با تمام اینها استرس جزئی از زندگی ماو شرط لازم برای تمام موجودهای زنده برای واکنش مناسب در برابر وضعیت تهدید کننده است . زندگی بدون استرس غیرطبیعی است و همچنین خسته کننده (بهروزی 1380 ، صفحه 43)
استرس را نمی توان از زندگی حذف کرد ، همانند تولد ، مرگ ، غذا خوردن ، عشق ورزیدن ، جزئی از زندگی ماست به نظر می رسد پیروهانری لو استرس را این چنین تعریف کرده است ، که استرس یک نظریه نیست بلکه کشف علمی استرس ، به نظر انسان همواره در معرض استرس قرار دارد ، استرس یک نوع تحریک است ، او ادامه می دهد استرس فیزیولوژیکی ، برای آهنگ زیستی و آنچه برناد آن را اثبات محیط داخلی و کانن آن را تعادل درونی بدن نامیده و نوعی ضرورت است «انصار جعفری 1378 ، صفحه 18» .
نباید از استرس به طور کلی دور باشیم که این امر نه ممکن است و نه مطلوب زیرا استرس قسمتی از زندگی ماست و محصولی است طبیعی از وجود محیط ما هیچ دلیلی برای حذف استرس نداریم .
ولی برای اینکه بتوانیم به حدنصاب ارزش وجودی خود رسیده و آن را شکوفا و محقق نماییم ، لازم است ابتدا سطح مطلوب استرس را در خود بشناسیم و پس انرژی ذخیره برای سازگاری به نحوه مطلوب و سودمند استفاده کنیم البته تا حدی که با ظربفیت جسمی نو روانی ما منطبق باشد (شاملو 1378صفحه 13).
با توجه به اینکه استرس یکی از عوامل موثر بر سلامت افراد است در این پژوهش این موضوع مورد توجه قرار میدهیم که از کدام شیوه های استرس استفاده کنیم تابتوانیم تا حد امکان استرس در خود را کاهش دهیم و از کدامیک از شیوه های کنار آمدن بهره بگیریم تا بتوانیم حداقل ، استرس را در نوجوانان خانواده ها کاهش دهیم .
1-2 موضوع تحقیق
بررسی شیوه های (Coping) با استرس در نوجوانان خانواده های پرجمعیت (بیش از سه فرزند) و کم جمعیت (کمتر از سه فرزند) .
1ـ3 فایده واهمیت تحقیق
هدف از تحقیق مشخص کردن تفاوت بین فرزندانی که در خانواده های پرجمعیت «بیش از سه فرزند» و کم جمعیت «کمتر از سه فرزند» زندگی می کنند و رابطه ، با میزان شیوه های مقابله با استرسها می باشد و سپس انواع شیوه های مقابله که هر گروه از کدامیک از شیوه ها بیشتر استفاده می کنند .
1ـ4 فرضیه های تحقیق
1ـ میزان استفاده از شیوه های کنار آمدن (Coping) جنبه های مقابله متمرکز بر مساله در نوجوانان خانواده های پرجمعیت بییشتر از خانواده های کم جمعیت است .
2ـ میزان استفاده از شیوه های کنار آمدن (Coping) جنبه های مقابله متمرکزبر عاطفه در نوجوانان خانواده های پرجمعیت بیشتر از خانواده های کم جمعیت است .
3ـ میزان استفاده از شیوه های کنار آمدن (Coping) جنبه های مقابله کمتر مفید و غیر موثر د ر نوجوانان پرجمعیت بیشتر از خانواده های کم جمعیت است .
1ـ5 تعریف اصطلاحات
ـ استرس :یک عکس العمل زیستی تعمیم یافته که به هنگام مواجه شدن در معرض هر نوع خواست غیر عادی عارض می شود «سلیه 1978» .
ـ شیوه های کنار آمدن (Coping) : هر نوع تلاش سالم یا ناسالم ، هشیار یا ناهشیار برای جلوگیری از بین بردن یا ضعیف کردن استرس زاها ،با تحمل کردن اثرات آنها بطوری که حداقل آسیب رسانی را داشته باشد .
ـ در این تحقیق منظور از شیوه های کنار آمدن ، نمره ایست که آزمودنیها در آزمون (Coping) لازاروس و فولکمن (1984) می گیرند .
ـ شناخت ادراک : اشاره به چیزی داردکه انسان به تشخیص موضوعی می پردازد که آن را می شناسد و از آن آگاهی دارد .
ـ ادراک درمانی : به بهبود در ادراک و شیوه تفکرو قضاوت ما توجه دارد وموجب تغییر در رفتار می شود .
1- تاریخچه استرس
در سال 1936 هانس سلیه اهل مونترال اولین رساله خود را درمورد کاهش هشدار دهنده منتشر ساخت نامبرده در آوریل 1948 در مجموعه از کنفرانسهایش در کالج و سپس در ژوئن 1950 د ربیمارستان لاینک ، سندرم عمومی سازگاری را با جنبه های بیوشیمیایی و مکانیسم های هورمونی اش بیان کرد . سلیه متذکر شد که بسیاری از پژوهشگران بیش از او اختلال ارگانیزم را به هنگام پاسخ تهاجمات محیط خارج بیان کرده اند .
ـ نظریه کاریوکلازیک ، نظریه راسل واپنیگر و نظریه فن ژورک .
هموستازی والتر کانن این پژوهشگران در مجموع استرس را دست کم در برخی از جنبه های آن احساس کردند و یا آنها را به اثبات رسانده اند پژوهش انجام شده توسط کوهن و همکارانش در سال 1991 نشان داده که وجود استرس به وضعیت تدریجی دستگاه ایمنی منجر می شود . «گنجی 1376ص 76»
آلن طی پژوهش خود در سال 1983 به این نتیجه رسید که در جامعه امریکا 75 درصد بیماریهای جسمانی وابسته به استرس است . پژوهشهای انجام شده در سال 1977 توسط سلیه و تاک وبر حکایت از آن دارد که حتی وجود استرس منجر به پیری زودرس می شود «پژمان 1378ص 306».
با مرونیوبری در پژوهش خود دریافتند که استرس باعث ایجاد ناراحتی هایی از قبیل زخم معده ، دیابت ، اختلالا ت پوستی ، آسم ، فشارخون ، سرطان می شود ویک فرانسوی به نام رئیلی در سال 1934 پدیده هایی واکنش غیر اختصاصی را تحت عنوان سندرم تحریک شرح داده است .
که البته با تعبیری متفاوت به توضیحات سلیه بسیار نزدیک بین استرس و عامل به وجود آورنده آن بایدتفاوت قائل شد «انصاری جعفری 1378ص 22» .
2 ـ دیدگاههای نظری درباره استرس
2ـ1 دیدگاه والتر کانن :
تغییرات جسمانی با مقیاس زمان ما فرایند بسیار کندی داشته است سرعت رشد و تکامل بدن انسان بیش از آنچه در یک میلیون سال پیش بوده نیست ، لیکن ذهن ما ، دانش ما از جهان و توانایی توسعه دنیای خارجی از خودمان با سرعتی بسیار زیادتر افزایش یافته ، در این زمینه با پیشرفت بشر در صد سال گذشته بیش از مجموع چندین میلیون سال قبل از آن بوده است . بنابرانی تا کنون دردنیای قرن بیستم زندگی می کنیم و امید می رود با ذهن قرن بیستم لیکن با بدنهایی که عصر حجر تا کنون تغییرات قابل توجهی نداشته اند . فشار روانی را تجربه می کنیم . مکانیزم خاصی در بدن وجود دارد که دردسری از زمان گذشته است .
این مکانیزم برای اولین بار توسط یک پزشک به نام والتر کانن 1914 تشخیص داده شده که آن را عکس العمل جنگ و گریز نامیده و چنانکه نام آن نشان میدهد مکانیسم فراهم آمدن مقدمات برای گریز از جنگیده بودن و زمانی عمل می کند که فطری انسان را تهدید نماید .
کانن نخستین پزشکی بود که علت بیماری های خاص را فشار روانی دانست ولی این ایده را تحت عنوان تعادل حیاتی مطرح نمود و رویکرد خود فشار روانی را تاثیر محرکهای فیزیولژیکی و هیجانی داشت . بدین ترتیب عکس العمل جنگ و گریز به عنوان یک پاسخ در نظر گرفته می شود تا شخص بقاء خود را تضمین نماید .دراین وضعیت شخصی بوسیله واکنش های سیستم عصبی خود کار برانگیخته شده وبرای انجام جنگ و گریز بسیج می شود . مهمترین حیطه توجه کانن بررسی علت بیماری ، یعنی تاثیر فشار روانی به عنوان اصلی رشد یافته توصیف گردید . از این رو ، وی تعامل حیاتی را تحت عنوان وضعیتی بهنجار از لحاظ جسمانی تبیین کرده که دارای خصوصیاتی از قبیل توازن الکترولیتها ، کنترل های سیستم عصبی و پاسخ سیستم ایمنی که خود عواملی برای کسب تعادل محسوب می شوند تعریف نمود . «طاهری نخست 1375ص21 » .
در اینجا «محرک » می توان بیان کرد که نظریه جنگ و گریز «کانن»در دسته نخست نظریه فشار روانی به عنوان «محرک »جا می گیرد ، زیرا وی پیوسته خاطر نشان می سازد که علت فشار روانی هم محرکهای فیزیولوژیکی هستند و همه محرکهای هیجانی از این رو ، موجود زنده فعالیتهایی را با سعی و تلاش انجام می دهد تا به تعادل درونی فیزیولوژیکی برسد . «همان منبع» .