یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود پایان نامه های عمران با موضوع پل و راه

اختصاصی از یارا فایل دانلود پایان نامه های عمران با موضوع پل و راه دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود پایان نامه های عمران با موضوع پل و راه


دانلود پایان نامه های عمران با موضوع پل و راه

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:441

فهرست مطالب:

مقدمه    12
 
مسائل جهانی (مربوط به کل دنیا)    14
 
اهداف    16
 
چالش جدید    18
 
اینده    19
 
دیوید بیکر، های ویز ایجنسی، انگلستان    21
 
مقدمه    21
 
توسعه و تحقیق استراتژیک    24
 
-ایجاد روش های بهینه برای هزینة چرخه عمر    26
 
نتیجه گیری    27
 
روش های «اسکاتیشن افیس» برای مدیریت پل    29
 
مقدمه    29
 
مدیریت سازه    31
 
مدیریت برنامه    31
 
سیستم های کامپیوتری مدیریت پل    33
 
روش های مدیریتی    36
 
بازرسی    36
 
اولویت بندی اقدامات نگهداری    37
 
-اماده سازی شمای کلی (برنامه اصلی)    41
 
-نظارت بر سایت عملیات    41
 
نتیجه گیری:    42
 
مقدمه    43
 
مسائل فنی موجود در باره نگاهداری پل    47
 
مدیریت و اولویت بندی بازسازی و مستحکم سازی    50
 
-سایر سودهای حاصل از مستحکم سازی    51
 
نتیجه گیری ها    53
 
جی کامومیلاورام، ژماگنولو، اتواستراد، رم، ایتالیا    55
 
مقدمه    55
 
پیش زمینه    56
 
روش پردازش داده ها    60
 
انجام اقدامات روی سازه ها    62
 
سازه های جدید: ترکیب طراحی و نگهداری    65
 
-افزایش دوام سازه    66
 
نتایج    68
 
مقدمه    72
 
پیشرفت های اخیر    74
 
اهداف مدیریت سازه ها    77
 
فاکتورها (عوامل) ریسک    79
 
مدیریت بر اساس «قابل اعتماد بودن»    80
 
هزینه پل در کل طول عمر ان    83
 
انعطاف پذیری برای توسعه مداوم    85
 
پیشرفت ها (تغییرات) پیشنهاد شده    85
 
داده های مربوط به سازه ها    87
 
ارزیابی    88
 
ارزیابی پیشنهاد مزایده و اولویت بندی    90
 
برنامه ریزی و پیش بینی    91
 
دیتابیس سازه ها    92
 
جدول زمان بندی برنامه    93
 
فلسفه    94
 
فهرست اقدام    96
 
فهرست شامل این مطالب است:    96
 
بازرسی اصلی        97
 
بازرسی های معمول و نگاهداری معمول    100
 
بازرسی های ویژه    102
 
بهینه سازی عملیات احیاءِ    103
 
کنترل بودجه و هزینه    105
 
کاتالوگ قیمت ها    106
 
دانمارک    108
 
DANBRO  در سایر کشورها    109
 
توسعه فعلی    111
 
اجرای ( انجام ) قراردادها    111
 
استفاده مشترک از داده ها    112
 
نتیجه گیری    113
 
مقدمه    114
 
عناصر تشکیل دهنده سیستم مدیریت پل    116
 
دیتابیس پل    116
 
سیستم مدیریت پل سطح شبکه    117
 
سیستم مدیریت پل سطح پروژه    118
 
روش ریاضی برای سطح شبکه    119
 
روش پیش بینی تخریب بر اساس احتمالات    121
 
مدل های مرمت      123
 
توصیف ( شرح ) وضعیت پل در سطح پروژه    124
 
مجموع پل های مرجع    126
 
پژوهش های دیگر    127
 
مقدمه    128
 
تاریخچه و شکل " میدلند لینکس  "    129
 
مشکلات موجود    130
 
ضرورت بازبینی استراتژی    132
 
استراتژی نگاهداری مبتنی بر ریسک    134
 
ارزیابی کیفی    134
 
ارزیابی کمی    137
 
مدل ساختاری:    138
 
توسعه برنامه تعمیرات    142
 
پیشرفت های اینده    142
 
نتایج    143
 
مسائل مربوط به عملی بودن برنامه ها    144
 
مقدمه    144
 
مدیریت و ارزیابی پل بر اساس ریسک .    145
 
نتایج بازرسی سطح ایمنی    148
 
ریسک قابل قبول    149
 
تجزیه و تحلیل سیستم    150
 
روش های جدید  های ویزایمنسی    151
 
بازرسی و بازرسان    151
 
نا معلوم بودن بودجه بندی در اینده    153
 
سیستم های مدیریت پل    154
 
اولویت بندی کارهای نگاهداری و تعمیرات    155
 
هزینه کل طول عمر    156
 
نتیجه گیری    157
 
مقدمه    158
 
تعویض و یا مستحکم سازی پل    159
 
فرایند ارزیابی    160
 
پل های نیازمند نظارت    163
 
نظارت    165
 
مشخصات و ویژگی های نظارت    168
 
نقص های سازه ای    168
 
نتیجه گیری    169
 
مقدمه    170
 
پیش زمینه    171
 
مفاهیم جدید    173
 
اصول کلی      174
 
نشانگرهای نحوه عملکر سازه    174
 
نتایج    178
 
مقدمه    179
 
محدودیت ها    183
 
سازه های دراز مدت ( دارای عمر طولانی )    185
 
ضرورت در نظر گرفتن گزینه های مختلف    186
 
هزینه ایجاد شدن اختلال در ترافیک    186
 
عناصر و بخش های تشکیل دهنده پل    187
 
طراحی و ساخت و قراردادهای        188
 
طراحی های پیشنهادی    189
 
نرخ کاهش ازمایشی            190
 
عناصر درازمدت    190
 
داده های موجود درباره هزینه نگاهداری    192
 
DYB  و DBFO    193
 
نتیجه گیری    194
 
مقدمه    195
 
روش های رایج ( فعلی )    196
 
بازرسی سطحی:    197
 
بازرسی کلی:    197
 
بازرسی اصلی :    198
 
گزارش های کامل بخشی از این بازرسی ها هستند .    198
 
نیاز به تغییر    199
 
بازرسی قطعات    203
 
استفاده از فن اوری اطلاعات    205
 
کتابچه راهنمای بازرسی    207
 
فصل های این جلد به این ترتیب هستند :    208
 
نتایج    210
 
شاخص وضعیت پل    211
 
مقدمه    212
 
اهداف    212
 
اصول اولیه    215
 
پیشرفت اولیه شاخص وضعیت    216
 
مطالعه روش های موجود    216
 
روش های مطالعه شده از این قرار بودند :    216
 
فاکتور طول عمر    224
 
ازمایش های گسترده میدانی    225
 
مسائل اینده    228
 
روش های پیشرفته برای ارزیابی پل ها    229
 
مقدمه    229
 
سطوح ( مراحل ) ارزیابی    232
 
متد لازم برای مرحله 5    235
 
-طرح کلی پروسه    237
 
-تعبیر و تفسیر نتایج    237
 
-بهینه سازی اقتصادی    239
 
روش مرحله 4    240
 
-مقاومت ذخیره ( ویژه ) پل    241
 
مثال ( نمونه )    242
 
ارزیابی مرحله دوم    243
 
ارزیابی مرحله سوم    243
 
ارزیابی مرحله پنج    243
 
ارزیابی مرحله چهارم    247
 
خلاصه و نتیجه گیری    247
 
تقدیر و قدردانی    248
 
سیستم اطلاعاتی مدیریت سازه ها SMIS    250
 
جی اف هایتر وبی اچ السیون , HA , لندن , انگلستان    250
 
پیش زمینه    250
 
-فهرست    252
 
-مدارک و اسناد مربوط به بازرسی    252
 
-ارزیابی و مستحکم سازی    252
 
تعدادی از سیستم های مدیریت پل مبتنی بر کامپیوتر ( BMS )    254
 
طرح کلی SMIS    255
 
بانک اطلاعاتی فهرست سازه ها    257
 
دیتا بیس بازرسی  Inspection   Databasc  ( INSP )    258
 
سیستم ارزیابی مناقصه ها و اولویت بندی  (BAPS )    259
 
دیتا بیس بازده Outturn    Datas base  ( ORTTURN)    259
 
دیتابیس وضعیت Condition    Databasc ( COND)    259
 
معماری (طراحی ) SMIS    260
 
اطلاعات درباره قطعات هنگام احداث    264
 
جستجو و ارائه گزارش در دیتابیس  SMIS    265
 
برنامه توسعه  SMIS    265
 
مقدمه    266
 
استراتژی نگاهداری سازه    Structure  Maintenance  Strategy    267
 
هزینه های نگاهداری به طور معمول  Typical  Maintance  Costs    271
 
( هزینه های معمول نگاهداری )    271
 
عملیات انجام شده پس از نگاهداری    278
 
هزینه های حاصل از دیر کرد کاربران    278
 
سیستم ارزیابی پیشنهادهای مزایده و اولویت بندی    283
 
مقدمه    283
 
اصول زیر بنای BAPS    285
 
گزینه های موجود برای (روش های مختلف) نگاهداری    287
 
فرایند اولویت بندی    290
 
ایجاد نرم افزار و اسناد پشتیبان    292
 
توسعه های اینده    298
 
طرح های مدیریت سازه         298
 
مقدمه    298
 
طرح های مدیریتی    299
 
ضرورت وجود طرح های مدیریتی    299
 
طرح کلی    301
 
فوائد باالقوه    303
 
برنامه    304
 
دیتابیس طرح های مدیریتی    309
 
هدف    309
 
فوائد    309
 
اینترفیس با SMIS    313
 
داده ها در مدول های زیر مشترک خواهند بود :    314
 
پروفایل های عملکرد کل عمر برای سازه های بزرگراه    316
 
مقدمه    316
 
متدلوژی    317
 
مدل تحلیل رفتن سازه    318
 
پروفایل های کل عمر    324
 
نتایج    334
 
مقدمه    336
 
متولوژی    337
 
یک سازه تک عضوی از شبکه سازه ها    339
 
سیستم ها    357
 
پل های جدید    361
 
پل های موجود    363
 
نتیجه گیری ها    368
 
مقدمه    369
 
تابع وضعیت حد   371
 
مدل سازی بار    372
 
مدل مقاومت    374
 
تجزیه و تحلیل ایمتی    381
 
مقدمه    383
 
-مدل تحلیل سازه    389
 
بررسی مدل های موجود برای تحلیل ایمنی وابسته به زمان    389
 
مسائل کنونی    391
 
-اغاز فرسایش :    393
 
قابلیت سرویس دهی – حالت های هشدار دهنده    400
 
صحت پیشگویی های دراز مدت    403
 
حساسیت تحلیل تصمیمات    404
 
نتیجه گیری    404
 
مقدمه    405
 
استراتژی های نگاهداری    405
 
مدل هزینه کل طول عمر سازه    407
 
هزینه های حاصل از تاخیردر ترافیک    408
 
مدل دقیق (غیر مبتنی بر احتمالات)    411
 
مدل مبتنی بر احتمالات    413
 
مقدمه    419
 
پیش زمینه    421
 
نمای نزدیک جمعیت پل ها و تعیین اهداف استراتژیک    424
 
اجرای برنامه    429
 
ریشه های برنامه ( پایه های برنامه )    433
 
برنامه    435
 
عاملان نگاهداری      436
 
بازرسی پیشنهاد مزایده برای تهیه هزینه    438
 
مطالعه ( پژوهش )  NOA    440
 
-درباره اطلاعات مدیریتی    443

درباره اندازه گیری و ارزیابی عملکرد و اجراء

 

 

بخش اول: طرح کلی

مقدمه

جی ای کرمن، مهندس اصلی (عالی رتبه) شاهراه، آژانس شاهراه ها

پیش زمینه آژانس شاهراه “hihung Agency” مسئولیت اداره شبکه راههای اصلی انگلستان را به عهده دارد. این امر به معنای نگاه داری و بهبود بخشیدن به شبکه موجود است که پل ها بخش مهمی از آن را تشکیل می دهند. پل ها نه فقط به دلیل وجود کاربردی خود بلکه به دلیل منابع اساسی مورد نیاز برای نگاهداری آنها اهمیت دارند.

از سال 1988، سرمایه صرف شده برای برنامه نگهداری پل های راه های اصلی کشور حتی به مرز 1000 میلیون پوند هم رسیده است. بخش اعظم هزینه به نیاز مبنی بر نگهداری پل ها در حد استاندارد و به خصوص در مورد وسائط نقلیه سنگین اروپایی بین المللی مربوط است. هدف اصلی، حصول اطمینان از این امر است که از اول ژانویه 1999 تمام سازه هایی که راه های اصلی بر آنها سوارند می توانند به طور ایمن توسط کامیون ها مورد استفاده قرار گیرند.

در سال های اخیر، پل های راه های اصلی برای هیئت مدیره این آژانس از جایگاه خاصی برخوردار بوده اند، زیرا ناسیونال آدیت آفیس «دفتر اصلی ممیزی»، کمیته حسابهای مردمی پارلمان و کمیته حمل و نقل یکی پس از دیگری در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند. این امر سبب شده است آژانس بیش از حد معمول به سازه ها توجه کند.

واضح است که برنامه 15 سالة احیاء (بازسازی) پل های جاده‌ای نشانگر یک تلاش اساسی از سوی آژانس است که با هدف بهبود بخشیدن به پل‌ها می‌باشد به گونه‌ای که این پل ها تحت شرایط ترافیکی سنگین امروزه بتوانند عملکرد صحیحی داشته باشند. مقامات محلی و سایر صاحبان پل نیز در مورد پل های خود دست به اقدامات مشابهی زده اند.

این اقدامات بسیار آموزنده بوده اند. یک پیام واضح حاصل از این اقدامات نیاز مبرم به یک سیستم جامع برای مدیریت پل هاست. بسیاری از پل ها بدون هیچ اشکالی در ارزیابی ها رد می شوند پس دانستن این که آیا لازم است کاری برای اطمینان یافتن از ایمنی عمومی انجام شود یا فقط مسائل مربوط به هزینه کل عمر پل ضروری هستند، مهم است. این همان جایی است که داوری واضح مهندسی مورد نیاز است.

فواید حاصل از صرف هرگونه پول برای فعالیت های مدیریتی چندان روشن نیست. فوائد هر نوع اقدام اصلاحی یا پیشگیری کننده بسیار پیچیده است. اگر به طور آشکار خطر تخریب یا افتادن پل وجود داشته باشد، انجام بعضی اقدامات ضروری است، اما اگر اقدامات مربوط به کاهش دادن هزینه های آینده باشند، سود آنها فقط در درازمدت معلوم می شود.

«های ویز ایجنسی» (Highwaysw Agency) شروع به بازنگری در پایگاه اطلاعاتی قدیمی کرده است و اقدامات جدیدی را آغاز نموده است. این کارها از طریق چندین پروژه با شرکت متخصصان داخلی و خارجی صورت می گیرند. تیم ها در حال بررسی اصول اساسی فرآیندهای مدیریت پل صفی هستند. هدف آنها رسیدن به نظام قانونمندی است که جواب سؤالات آنها را بدهد.

اقدامات آژانس نه تنها بر فعالیت های نمایندگان و پیمانکاران نگهداری خود آن، بلکه روی سایر مقامات مسؤول پل ها در انگلستان و جاهای دیگر که بخواهند از این روش‌ها استفاده کنند، ‌تأثیر خواهد گذاشت. بنابراین، باید بر این نکته تأکید کرد که هرگونه نتیجه گیری در بارة این موضوعات باید بر اساس موافقت و هماهنگی عده زیادی انجام شود. امید است این کتاب نقش مؤثری در بحث در باره این موضوعات مهم داشته باشد.

 

مسائل جهانی (مربوط به کل دنیا)

مؤلف این اثر، به عنوان عضوی از «کیمته اجرائی انجمن راه های جهان» (PIARC) (Executive Committee of the World Road Association)،‌کاملاً آگاه است که نگهداری پل ها در حال حاضر موضوعی بسیار مهم برای بسیاری از کشورهای دنیاست. در دهه های اخیر، رشد تقاضا برای حمل و نقل جاده ای به گسترش سریع شبکه راه ها، تقریباً در تمام کشورها انجامیده است. در طول مدت زمانی نسبتاً کوتاه، تعداد زیادی پل احداث شده است. بسیاری از این سازه ها د ر طول مدت چند سال پس از ساخت، دچار مشکلات و نقص های فراوانی شده اند. در بسیاری کشورها، از دهه 60 به بعد، نیاز به نگهداری پل ها تا حد غیرقابل کنترلی افزایش یافته است.

هنگامی که مقامات مسؤول آگاه شدند، نقص های بسیاری در این سازه ها کشف شده بودند. در شبکه راه های انگلستان، در طی برنامة احیاء و بازسازی فعلی، معلوم شد که 20 درصد سازه ها زیر حد استاندارد قرار دارند. چنین انتظار می رود که %30 از پل های موجود در ایالات متحده آمریکا نیز دارای نقص باشند. سال گذشته لوری هانیز (Lowrie Haynes)، مدیر اجرای آژانس، و نویسنده این اثر نشان دادند که سازه های بالا رفته «بزرگراه هان شین» در نزدیکی اساکا در ژاپن فقط سی سال پس از ساخت در حال تخریب گسترده هستند. این شرایط نشانگر مسائل اقتصادی و لجستیکی برای مقامات مربوطه هستند.

ولی باید راه حل هایی یافت. ما باید دست به دست هم دهیم و قابلیت و توانایی فنی لازم برای حل این مشکلات را، چه مشکلات معمولی منتهی به خرابی پل باشند، چه مسائل جدید تأثیرگذار روی بتن مثل واکنش آلکالی – سیلیکا یا تامازیت (Thaumasite)، به دست آوریم. این حرفه باید روش ها و مواد ابداعی جدید مثل استفاده از پلاستیک های تقویت شده فیبری (رشته ای)، و سایر فن آوری ها را بررسی کند. «های ویز ایجنسی» به شدت ابداع و نوآری در هر بعد از فعالیت ها را تشویق می نماید. این آژانس سالانه چیزی حدود 5 میلیون پوند برای R&D در حوزه سازه ها هزینه می کند.

 

اهداف

با این وجود، در دنیایی که امروز در آن زندگی می کنیم، فقط در پی راه حل های مهندسی بودن، کافی نیست: (صرفاً جستجوی راه حل های مهندسی کافی نیست) جامعه انتظار دارد ما به عنوان مهندسان و مدیران هر اقدامی که انجام می دهیم سایر مسائل را هم مد نظر قرار دهیم. اولین و مهمترین مسائل البته «ایمنی» است. سازه ها باید در یک وضعیت ایمن نگاه داشته شوند، و هرگاه خطر جدی وجود داشته باشد، باید بلافاصله اقدامات امنیتی صحیح صورت گیرند.

مسئله بعدی، نیازهای مشتری و دیدگاه کاربران است. مشتریان توقع دارند اختلال در ترافیک به حداقل میزان ممکن برسد تا آنجایی که به سازه ها مربوط است، این امر یک شمشیر دو لبه است – اگر مشکلی پیش آید، ترافیک مختل می‌شود و اگر تلاش کنید با انجام تعمیرات از بروز هرگونه خرابی و مشکل جلوگیری کنید، باعث اختلال می شود.

علت وجود راه ها، خدمات رسانی به کاربران است. پس باز نگاهداشتن راه ها برای استفاده کاربران یک هدف اولیه است. اقدامات نگهداری باید به گونه ای طراحی شوند که هر نوع اختلال در ترافیک حاصل از آن به حداقل برسد. بروز اختلال در جریان ترافیک نه تنها برای استفاده کنندگان از راه مشکل ایجاد می کند، بلکه در سرعت های پایین هم، آلودگی حاصل از بخارهای (گازهای) اگزوز به بدترین حالت خود می رسد. بنابراین، به حداقل رساندن آثار زیانبار روی محیط زیست هم از دیگر مسائلی است که باید هنگام طراحی فعالیت ها به آن توجه کنیم.

مردم و پرداخت کنندگان مالیات از ما توقع دارند هنگام صرف هرگونه هزینه از ارزش پول اطمینان حاصل کنیم. هنگام تعیین ارزش پول، باید فراتر از بازده (سود) فوری یا کوتاه مدت بنگریم. عملکرد سازه ها در تمام طول عمرشان با توجه هزینه های نگهداری آنها در آینده باید مد نظر قرار گیرند.

-بقا و دوام سازه ها را هم نباید فراموش کرد حجم زیاد اقدامات احیاء و مرمت در حال حاضر نشان می دهد که ما در گذشته چندان موفق نبوده ایم. ما باید سعی کنیم از پیش برای همه چیز برنامه ریزی کنیم و در مواقع مناسب را از نیازهای سرمایه گذاری ولجستیک در آینده آگاه سازیم. اقدامات پیشگیری کننده باید طوری طراحی شوند که مفید و مؤثر باشند و منابع کمیاب را به هدر ندهند. مواد و روش های پردوام تر نیز به این ترتیب مسئله مهمی هستند. در عین حال نباید نیاز به قابلیت سریع جایگزینی قطعات را نادیده بگیریم.

مهندسان و دیگران باید در تمام اقدامات و طرح های خود تمام این اهداف را مد نظر قرار دهند و نتایج حاصله باید نمایانگر یک توازن رضایتبخش میان آنها باشد.

 

چالش جدید

کاملاً قابل درک است که از لحاظ فنی، تعیین میزان برآورده شدن این اهداف هسته ای در هر اقدام مهندسی، کار دشواری است. دشواری این امر ناشی از آن است که برآوردهای درازمدت نه تنها چندان قابل اطمینان نیستند بلکه تحت تأثیر مسائل دیگری هم هستند مثل این که هزینه های صرف شده در حال حاضر را تا چه حد می توان با هزینه های ناشی از تأخیرهای ترافیکی در آینده مقایسه کرد.

با این وجود این مسئله چالشی است که مهندسی پل در حال حاضر با آن مواجه است مهندسان باید نه تنها از نتایج اقدامات خود در کوتاه مدت آگاه باشند بلکه باید تأثیر این فعالیت ها روی نسل های آینده را هم بدانند. آنها باید تا آنجا که ممکن است تمام گزینه های موجود و ریسک های مربوط به هر یک را بررسی کنند و بهترین اقدامات را پیشنهاد نمایند.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.