فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:13
فهرست مطالب:
چکیده :
مقدمه:
شدت صوت:
سطح شدت صوت (Sound Intensity level)
جذر میانگین مربعات فشار صوت (Prms)
موج صوتی و پارامترهای مربوط به آن:
انواع عوامل ایجاد میدانهای صوتی در فضا
بعضی روشهای کنترل غیر فعال صوت
محفظههای بسته و پوشش دهندهها (Enclosures & wrapping)
کنترل فعال صوت (Active control of Sound)
1- کنترل فعال انتقال صوت از میان یک صفحه مستطیلی
نتایج و جداول
بحث روی نتایج
2- کنترل فعال انتقال صوت از میان صفحهای مستطیلی با به کارگیری محرکهای پیزوالکتریک:
نتایج و بحث
3- کنترل فعال انتقال صوت از میان سیستمهای دوجداره
نتایج و بحث:
ساختار سیستم کنترل:
نتیجهگیری:
مراجع
چکیده :
مبحث کنترل سازها موضوع نوینی در طراحی سازه ها می باشد که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از روشهای کنترل در طراحی سازه ها باعث اقتصادی تر شدن طرح می شود و دستیابی سریع تر و منطقی تر به هدف مورد نظر که عملا کنترل رفتار سازه در محدوده قابل قبول است را ممکن می سازد.
در این مقاله به بیان مفاهیم و کلیات مربوط به کنترل سازه ها و همچنین مقایسه تفاوت موجود بین روشهای سنتی طراحی سازه ها و روشهای جدیدتر که پایه آنها استفاده از سیستم کنترل فعال و غیرفعال است پرداخته می شود. در اینجا تمام بررسیها و مقایسهها بر روی کنترل صوت متمرکز شده است و از ویژگیهای دزگیر صوتی سازهای برای کنترل صوت انتشار یافته در فضا استفاده میشود .
مقدمه:
به طور کلی موج صوتی (sound wave) به هر اغتشاشی که در یک محیط الاستیک انتشار پیدا کرده است اطلاق میشود. این محیط میتواند گاز، مایع و یا جامد باشد. این تعریف شامل موجهای فراصوتی، صوتی و زیر صوتی (ultrasonic, sonic, and inforasonic) میشود. اما آنچه در اینجا و کلاً در مبحث کنترل صوت مطرح است همان موجهای صوتی (Sonic waves) میباشد که قابل تشخصیص بوسیله حس شنوایی انسان است.
بعضی معضلات صوتی عبارتند از: از دست دادن قدرت شنوایی به صورت دائمی یا موقتی در یک کارخانه، کیفیت پایین انتقال صدای سخنران در یک سالن کنفرانس، عدم تمرکز مناسب در کلاس یا کتابخانه و....برای تقویت کردن میدان صوتی مورد نظر و یا کاهش شدت میدانهای صوتی مضر و کلاً بهبود شرایط صوتی، باید رابطه بین منبع صوتی، محیط انتقال صوت و محل دریافت صوت و ویژگیهای میدان صوتی منتشر شده مشخص شود. پس از آن میتوان با روشهای مناسب به کنترل صوت منتشر شده پرداخت. معمولاً روشهای متنوع زیادی برای این کار وجود دارد، ولی توجه به جنبههای اقتصادی باعث عدم قابلیت استفاده از بعضی از آنها و میل به سمت استفاده از بعضی دیگر است. به عنوان مثال اگر هدف کنترل صوت ایجاد شده داخل یک کارخانه باشد میتوان از یک یا ترکیبی از روشهای زیر استفاده کرد.
1- کنترل منبع انتشار صوت:کاهش دادن توان صوت خروجی از منبع ارتعاشی با طراحی بهتر آن یا عایق بندی کردن آن و یا با ایزوله کردن منبع انتشار بوسیله محفظههای بسته و ..
2- کنترل میدان مستقیم صوتی انتشار یافته: افزایش فاصله محل دریافت صوت و منبع ارتعاشی یا ایزوله کردن محل دریافت و یا طراحی مناسب وسایل داخل کارخانه و یا خودسازه کارخانه برای شکست بیشتر صوت و کم کردن میدان مستقیم صوتی
3- کنترل میدان صوت انعکاسی: بوسیله استفاده از مواد جذب کننده صوت در دیوارهها و .. آنچه در مواردبالا عنوان شد کنترل صوت به صورت غیر فعال (Possive) بود و اگر چه کنترل غیر فعال تاکنون کاربرد زیادی هم داشته است. اما از لحاظ اقتصادی نیز معمولاً هزینههای بالایی را در بر دارد. بنابراین اخیراً روشهای کنترل فعال که در صورت طراحی مناسب و قابلیت به کارگیری معمولاً کارایی و بازده بیشتری نیز دارند مورد توجه قرار گرفته است. کنترل فعال را نیز مانند کنترل غیر فعال میتوان در مراحل مختلف انتشار صوت به کار برد، به عنوان مثال کنترل منبع ارتعاشی یا کنترل میدان صوتی و یا کنترل ارتعاشات سازههای منعکس کننده و یا عبور دهنده صوت و ...
در این مقاله ابتدا به توضیحی مختصر راجع به موج صوتی و پارامترهای مربوط به صوت پرداخته میشود سپس کلیاتی راجع به عوامل ایجاد میدانهای صوتی در فضا ارائه میشود. پس از ان برخی روشهای عمده کنترل غیر فعال صوت از جمله محفظههای بسته و پوشش دهندهها به صورت خلاصه عنوان میشوند و سپس مطالبی راجع به کنترل فعال صوت و تحقیقات راجع به آن خواهد آمد. در این قسمت ابتدا امکان پذیری کنترل میدان صوتی عبوری از یک صفحه به وسیله کنترل ارتعاشات آن صفحه بررسی میشود. سپس راجع به توانایی محرکهای پیروالکتریک در کنترل صوت انتقالی از میان صفحات بحث میشود و اینکه آیا میتوان از آنها در کنترل صوت استفاده کرد. پس از آن در قسمت سوم به بررسی کنترل صوت منتقل شده از میان سیستمهای دو جداره پرداخته مبیشود. و در مورد اثر پارامترهای مختلف مؤثر بر آن تحقیق میشود. همچنین به سئوال مهمی راجع به سیستمهای دوجداره پاسخ داده میشود که آیا میتوان به جای کنترل جداری که با منبع صوتی در ارتباط است جداری را که با قسمت دریافت کننده صوت در ارتباط است کنترل کرد و اثر کدام عامل بیشتر است؟