فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:109
فهرست مطالب:
تعریف موتور
خلاء چیست؟
اینرسی:
گشتاور:
اصطکاک:
سیلندر:
نقطه مرگ بالا:
نقطه مرگ پائین:
کورس پیستون:
حجم اولیه:
محفظه احتراق:
حجم کل سیلندر:
فشار کمپرس:
نسبت تراکم:
زمان( مرحله یا ضربه):
سیکل:
موتورهای احتراقی به دو دسته تقسیم می شوند:
تقسیم بندی موتورها از لحاظ سیستم خنک کننده:
تقسیم بندی موتور از لحاظ قرار گرفتن سیلندرها:
تقسیم بندی موتور از لحاظ طرز قرار گرفتن سوپاپها:
طرز انجام چهار عمل در موتورهای چهارزمانه بنزینی:
(طرز انجام چهار عمل در موتورهای چهارزمانه دیزل)
فرق بین موتورهای چهارزمانه دیزلی و بنزینی
موتور دیزل:
موتور بنزینی
فرق از نظر ساختمان
موتورهای دیزل:
موتورهای بنزینی:
طرز کار موتورهای دوزمانه بنزینی:
فرق بین موتورهای چهارزمانه و دوزمانه
عیب یابی موتور
زنجیر سفت کن:
تایم میل لنگ و میل سوپاپ:
علت و دلیل تایم گیری:
علامتهای تایمینگ روی چرخ دنده ها:
پائین آوردن پیستون در حد زاویه موردنظر
تایم میل لنگ ومیل سوپاپ زمانی که علامت وجود ندارد:
ترتیب احتراق:
بدست آوردن ترتیب احتراق:
ترتیب احتراق موتور چهارسیلندر:
ترتیب احتراق موتور 8 سیلندر( ردیفی )
ترتیب احتراق در موتورهای 8 سیلندر V شکل:
طریق وایرچینی:
تایم دلکو:
تنظیم دلکو:
راههای تنظیم دلکو:
انواع چراغ تایمینگ:
« کلیات مربوطه به آزمایشهای لازم قبل از تعمیر موتور»
اندازه گیری کمپرس موتور:
آزمایش با کمپرس سنج:
علتهای احتمالی نشت:
منابع مورد استفاده
دستگاه خروج دود:
عیوب سیستم خنک کننده
منابع مورد استفاده :
میزان دهانه شمع( فاصله بین الکترودها)
تخلیه کرونا:
تمیز کردن شمع:
طریق کار با دستگاه شمع پاکن:
اشکالاتی که از سیستم جرقه در کار موتور مؤثر می باشند.
طرز کا رو مراحل مختلف
تشخیص معایب دیفراسیل و پولوس
منابع مورد استفاده
تعریف موتور
موتور دستگاهی است که انرژی شیمیایی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند و باعث حرکت اتومبیل می شود.
انرژی: قابلیت انجام کار را انرژی گویند.
ماشینها انرژی را به صورت شیمیایی – الکتریکی- مکانیکی- هسته ای و .... کسب می کنند.عمل ماشین تبدیل انرژی دریافتی به صورت دیگر از انرژی است. با انتقال انرژی دریافتی می باشد یک ماشین انرژی را مصرف نمی کند بلکه آن را منتقل می سازد و یا بصورتی دیگر آن را تبدیل می کند.
واحد کار و انرژی یکی است و برابر ژول(j ) است و چون کار انجام شده مقیاسی ا ز انرژی تبدیل شده و یا منتقل شده است.
نیرو: عاملی است که یا توجه به اثرهایی که روی یک جسم می گذارد، آن را می شناسیم نیرو می تواند سبب حرکت، سکون، چرخش، له شدن و کشیدن و .... یک جسم شود و نیروهای مختلف را براساس اثراتشان نامگذاری می کنند و احد نیرو در سیستم SI ، نیوتن متر(N.M ) می باشد.
تعریف توان: توان، کار انجام شده در واحد زمان است. توان یک ماشین مقیاسی است برای مقداری کاری که ماشین در یک زمان معین انجام می دهد.
=P توان کار
=W کار = توان
=T زمان زمان
واحدهای بزرگتر توان اسب بخار است که برابر 75 کیلوگرم بر ثانیه
=PS اسب بخار
تعریف وزن: برآیند نیروهائی که از طرف زمین برجسم وارد می شود، وزن جسم گویند.
تعریف وزن مخصوص: جرم واحد حجم یک ماده را چگالی یا وزن مخصوص گویند و واحد آن کیلوگرم بر مترمکعب می باشد و با واحد کوچکتر آن گرم بر سانتی متر مکعب
وزن مخصوص p=
جرم جسمM=
حجم جسمV=
دما: کمیتی مقایسه ای است که گرمی و سردی یک جسم را نشان می دهد. دما یکی از کمیت های اصلی سیستم SI است. واحد اندازه گیری آن کلوین(K ) می باشد. واحدهای دیگر آن سانتیگراد سلیبوس و فارنهایت می باشد، که برای تبدیل این دو واحد به یکدیگر از رابطه روبرو استفاده می شود.
خلاء چیست؟
فقدان هوا یا ماده دیگر را خلاء می نامند.
حرکت دورانی:
حرکت یک نقطه یا یک جسم را در یک مسیر دایره ای شکل حرکت دروانی می نامند.
حرکت جسمی که حرکت دورانی داشته باشد برحسب زاویه ای که گردش کرده است معین می شود زاویه بر حسب درجه اندازه گیری می شود. یک دور کامل میل لنگ( محیط دایره) 360 درجه می باشد.
اینرسی:
یکی از خواص ماده می باشد. اینرسی موجب می شود که هر ماده در مقابل تغییر سرعت یا تغییر جهت درجه حرکت مقاومت می کند. یک جسم ساکن تمایل دارد همیشه ساکن و جسم متحرک تمایل دارد همیشه با سرعت ثابت در یک جهت حرکت کند. موقعی که اتومبیل ساکن را بخواهیم حرکت دهیم یا به آن نیرویی وارد کنیم تا بر اینرسی آن غلبه کند. یا اگر بخواهیم از سرعت آن بکاهیم باید ترمز کنیم ترمز باید به اینرسی آن غلبه کند تا اتومبیل توقف نماید.
گشتاور:
یک نیروی پیچشی می باشد برای فرمان دادن اتومبیل در سر پیچ ها باید به فلکه فرمان اتومبیل گشتاور وارد شود. برای بازکردن یک پیچ به آن گشتاور وارد می کنیم. واحد گشتاور برحسب m.kg متر برکیلوگرم یا Ib.ft پوند فوت می باشد.
اصطکاک:
مقاومت در مقابل حرکت لغزشی بین دو جسم است که با هم تماس داشته باشند.
اصطکاک به سه دسته تقسیم می شود:
1- اصطکاک خشک( چوب روی زمین).
2- اصطکاک تر( دو جسم که بین آنها روغن وجود دارد).
3- اصطکاک غلظتی( حرکت گوه ای شکل روغن بین یاتاقانها و میل لنگ).
سیلندر:
استوانه ای که پیستون داخل آن حرکت رفت و برگشتی را دارد سیلندر نامیده می شو.( شکل 2)
نقطه مرگ بالا:
بالاترین نقطه ای که پیستون در حرکت داخل سیلندر از آن حد بالاتر نمی رود نقطه مرگ بالا نامیده می شود و با حروف T.D.C نشان می دهند.(Top-Died-Center ).
نقطه مرگ پائین:
پایین ترین نقطه ای که پیستون در حرکت داخل سلندر از آن حد پائین تر نمی رود نقطه مرگ پائین می نامند و با حروف B.D.C نشان می دهند.(Butem-Died-Center ).
کورس پیستون:
فاصله ای که پیستون در داخل سیلندر مابین نقطه مرگ بالا و پائین حرکت می کند کورس پیستون نامیده می شود( شکل 3)
حجم اولیه:
حجم طی شده توسط پیستون از نقطه مرگ پائین تا نقطه مرگ بالا را حجم اولیه می گویند.
محفظه احتراق:
حجم باقیمانده بین سرپیستون در نقطه مرگ بالا و سر سیلندر می باشد.
حجم کل سیلندر:
حجم اولیه و حجم اطاق احتراق را مجموعاً حجم کل سیلندر می گویند.