یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله تأثیر دین بر میزان دیه

اختصاصی از یارا فایل مقاله تأثیر دین بر میزان دیه دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله تأثیر دین بر میزان دیه


مقاله تأثیر دین بر میزان دیه

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:35

فهرست مطالب:

تأثیر دین بر میزان دیه
فصل اول – پیشینه میزان دیه در قوانین
مبحث اول - - نمودهای میزان دیه در جوامع کهن
فصل دوم – دیدگاه های موجود در میزان دیه غیر مسلمان
دیدگاه نخست – تساوی دیه غیر مسلمان با دیه مسلمان ( فقهاء حنفیه و زیدیه و ... [10])
 دیدگاه دوم : نابرابری دیه مسلمان با غیر مسلمان
نقد دلایل گروه  نخست  
نقد دلایل گروه دوم
دلایل گروه سوم
دیدگاه سوم : غیر مسلمان دیه ندارد
نقد این دیدگاه
فصل سوم – دیدگاه منتخب ( تساوی دیه مسلمان و غیر مسلمان )
فصل چهارم – وظیفه دولت اسلامی در خصوص دیه اقلیت ها
منابع

 

 

 

تأثیر دین بر میزان دیه
 
تعیین میزان دیه اقلیت های  مذهبی تاکنون از موارد سکوت قانون مجازات اسلامی بوده ، که محل مناقشات زیادی شده است .بر اساس اصل 167 قانون اساسی ، قضات در چنین مواردی ، موظفند به منابع معتبر اسلامی یا فتاوی معتبر رجوع کنند . اغلب محاکم ،  طبق دیدگاهی مشهور و رایج ، میزان دیه اهل کتاب را تقریباً یک دهم دیه مسلمان محاسبه می کنند . این تبعیض دیه بر اساس اثر دین ، ما را بر آن داشت که به بررسی منابع اسلام بپرازیم و صحت و سقم ادله مشهور را مورد بررسی قرار دهیم .
 
فصل اول – پیشینه میزان دیه در قوانین
ریشه یابی تاریخی احکام فقهی اسلام در بسیاری از موارد می تواند راه گشای تحقیق در سیمای واقعی احکام اجتماعی – سیاسی ، اقتصادی و ... باشد . هم چنین ما را در تمییز میان احکام امضایی و تأسیسی یاری نماید و می تواند تا حد زیادی به درک فلسفه و کارکرد اجتماعی این احکام کمک کند . بر این اساس ، گاهی اجمالی به نمونه های میزان دیه در قانونگذاری های جوامع گوناگون به ویژه عرب جاهلیت ضروری می نماید .
 
مبحث اول - - نمودهای میزان دیه در جوامع کهن
در قوانین بابلی و آشوری ، نظام دیه شناخته شده بود ؛ ولی همه افراد جوامع بابلی و آشوری دارای دیه معین و واحدی نبودن . این قوانینی اصل برابری مردم در مقابل قانون را رعایت نمی کرد و  مقدار دیه با اختلاف مقامی مجنی علیه و منزلتش در جامعه متفاوت می شد .[1] در قانون حمورابی ، فقط در مورد جرایم ارتکابی بردگان دیه پرداخت دیه حکم می شد . [2]
در عرب جاهلیت ، در داخل یک قبیله ، پرداخت دیه مطرح نبوده است ؛ اما در میان قبایل مختلف ، گرچه بیشتر تلاش ها بر انتقام گیری متمرکز می شد ، نظام دیه نیز رایج بود . اما میزان دیه بسیار متفاوت بود و به مقام و منزلت قبیله مجنی علیه بستگی داشت . در این دوران ، اصطلاحاتی چون « دیه مملوک » ، « دیه صریح » ، « دیه حلیف » ، « دیه هجین » و ... را می توان مشاهده نمود که کدام در مقدار ، با دیگری فرق دارد . [3]
در حقیقت ، اعراب جاهلی نظام پرداخت دیه را برای تسویه منازعاتشان پذیرفته بودند ، ولی میزان دیه توافقی بوده است . اسلام نیز سنت اخذ دیه را ، که بین اعراب جاهلی مرسوم بود ، امضاء نمود و با قرار دادن مقررات ویژه ای آن را مضبوط ساخت . [4]
در میان جوامع غربی ، درباره یونان ، نکته مشخصی را در خصوص دیه نمی توان یافت . [5]   در رم ، بیشتر تلاش بر قصاص است و اخذ دیه  ، استثناء  محسوب می شود و بر دیه نفس نصی وجود ندارد . [6] در قبال انگلوساکسون ، مجنی علیه در گرفتن دیه یا خون خواهی مختار است و بهای دیه نفس از راه مصالحه میان اطراف قضیه و رضایت آنان معین می گردد . [7]
اما از میان آیین های آسمانی ، آیین یهود هیچ نص صریحی ندارد که اخذ دیه را مباح کرده باشد و اصل بر قصاص بوده است . تنها مظهر أخذ دیه ، در سقط جنین مشاهده می شود. [8] در انجیل نیز به صراحت ، هیچ نصی وجود ندارد. [9]

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.