یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود پایان نامه معارف اسلامی - زنان و اسلام

اختصاصی از یارا فایل دانلود پایان نامه معارف اسلامی - زنان و اسلام دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود پایان نامه معارف اسلامی - زنان و اسلام


دانلود پایان نامه معارف اسلامی - زنان و اسلام

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:192

فهرست مطالب:

زنان و اسلام    1
مقدمه:    1
مقام زن در اسلام و در آیین های دیگر:    1
اصل تساوی زن و مرد:    2
نقش زن در تاریخ اسلام    5
ضرورت حجاب زنان د ر اسلام:    5
حقوق زن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (حقوق زن در اسلام)    6
دیدگاه اسلام در مورد طلاق زن:    7
پی نوشت‌ها:    8
زن در اسلام    10
مقدمه:    10
سئوالات تحقیق    11
زن در اسلام:    11
نتیجه گیری    16
پیشنهادات:    16
منابع و مآخذ:    17
زنان و اسلام    18
مقدمه    18
نگرش به زن در ادوار و فرهنگ های گذشته    19
نظر قرآن و نبی در باره مقام زن    19
نظر اسلام نسبت به حقوق زن و مرد    21
نگرش اسلام به حضور و فعالیت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی زنان    22
جایگاه و حقوق زن از دیدگاه حضرت امام    24
نتیجه گیری    25
بررسی تطبیقی نقش تحصیلات زنان در میزان سازمان یافتگی جنبش های زنان    27
در کشورهای ایران، ترکیه، آمریکا    27
چکیده    27
طرح مسئله:    28
بررسی میزان سازمان یافتگی جنبش کشورهای نمونه:    30
گروههای سازمان یافته جماعتی:    30
گروههای سازمان یافته انجمنی:    30
کیفیت سازماندهی در سازمان های زنان کشورهای نمونه    33
توضیح جداول:    33
سطح پوشش زنان تحت تعلیم و تربیت    35
نتیجه گیری از فرضیه:    35
آموزش زنان و دختران، گامی مؤثر در توسعه عصر موج سوم    37
زن و موج سوم تمدن    38
گزارش تحقیق    38
نتایج    38
زن و تمدن و موج دوم    41
نابرابری تحصیلی زنان و مردان، سد راه توسعه    41
ارزیابی نقش زنان در تصمیم گیری    43
چکیده:    43
مقدمه:    44
بیان مساله:    44
اهداف پژوهش:    45
اهمیت مساله:    45
بررسی عوامل تأثیرگذار بر تصمیم گیری زنان:    46
1-نقش اطلاعات در تصمیم گیری زنان    46
2-نقش خلاقیت و نوآوری در تجزیه و تحلیل اطلاعات در مدیران زن    47
3-نقش تکنولوژی در فرایند تصمیم گیری زنان    47
4-نقش سیستمهای سنجش بهره وری در تصمیم گیری    47
5-نقش اقتدار خط مشی در تصمیم گیری زنان    47
6-نقش فرهنگ در تصمیم گیریهای زن    47
7-تصمیم گیری بر مبنای شیوه های مدیریت    48
نقش زنان در تصمیم گیری‌های اقتصادی    48
تجربه کشورها در زمینه تصمیم گیری مدیران زن    49
پیشینه تحقیق    51
موانع و مشکلات مدیران زن    51
پیشنهادات    52
نتیجه گیری:    53
منابع و مأخذ:    54
توسعه مشارکت زنان در مدیریت آموزش و پرورش شناخت موانع و ارائه راهکارها    57
سوابق تحقیقات تألیفاتی:    57
چکیده    57
آزمودنیها    64
نتایج:    66
عوامل  اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر اشتغال زنان با تأکید بر خانواده    71
چکیده:    71
بیان مسئله و اهمیت موضوع:    72
تاریخچه اشتغال زنان در جهان:    74
تاریخچه اشتغال زنان در ایران:    75
ساختار اشتغال زنان شهری قبل و بعد از انقلاب اسلامی:    76
نتیجه گیری، محدودیت ها و پیشنهادات:    77
نقش زن در رشد و توسعه اقتصادی کشور (زن و اقتصاد)    80
مقدمه:    80
کلید واژه ها    81
مبانی نظری:    81
نقش نیروی انسانی در رشد و توسعه اقتصادی    81
نقش زنان در توسعه اقتصادی:    82
نتیجه گیری:    85
می توان نتیجه گرفت ماده اولیه ظرفیت سازی برای رشد و توسعه اقتصادی کشور همان انسان است ولی انسان خلاق، مبتکر، ماهر، متعهد و متخصص. با توجه به اینکه نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می دهند می توان به نقش مهم زنان در فرایند توسعه اقتصادی پی برد ولی موانع فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی برای مشارکت زنان در فرایند توسعه وجود دارد. یکی از آفات اقتصاد ایران ضعف مشارکت زنان در اقتصاد است. زنان و اقتصاد    85
مقدمه    87
تاریخچه نقش زن در اقتصاد    88
مفهوم توسعه و توسعه پایدار    89
نقش زنان در توسعه اقتصادی    89
نقش زنان در اقتصاد خانواده    91
بررسی موانع مشارکت اقتصادی زنان در ایران    95
چکیده    95
مقدمه    95
اهمیت تحقیق    96
اهداف تحقیق    97
روش تحقیق    97
1-موانع مشارکت اقتصادی زنان    98
2-موانع اجتماعی:    99
3) موانع اقتصادی:    100
4)موانع قانونی    101
5)ویژگی های فیزیولوژیکی    102
6)موانع شخصیتی    102
راهکارها و پیشنهادات    105
نتیجه گیری:    106
مهمترین منابع و مآخذ    106
جزایری شهین، توسعه منابع انسانی در ایران    107
زن و توسعه پایدار    108
حضور زنان شرط «پایداری توسعه»    108
-نقش زنان در توسعه اداری و اقتصادی    109
-نقش زنان خانه دار    109
-نقش زنان روستایی    109
-مساله پژوهش حاضر    109
-پرسشهای اساسی پژوهش    110
-نقش زنان در توسعه    110
نتایج پژوهش    111
نگرش گذرا به زن    113
زنان قبل از ظهور اسلام    113
زنان در ایران باستان    116
زنان سومری:    118
زنان مصری:    118
زنان بابلی:    119
زنان آشوری:    119
دوران پهلوانی:    121
زن، صرفه جویی و بازیافت و نقش آن در توسعه ی پایدار    122
مقدمه:    122
توسعه ی انسانی و نقش آن در توسعه ی پایدار:    125
صرفه جویی و نقش آن در توسعه ی پایدار    126
بازیافت    127
آموزش زنان و مشارکت در توسعه پایدار    130
مقدمه:    130
توسعة پایدار و مفاهیم اساسی آن    130
نقش زنان و مشارکت آنها در توسعه پایدار    131
آموزش در قرن 21 و اعلامیه جهانی آموزش برای همه    133
جمع بندی و نتیجه گیری    138
زنان و اسلام    139
عنوان مقاله: بررسی عوامل موثر بر خشونت مردان علیه زنان در خانواده    139
مقدمه:    139
اهمیت و ضرورت تحقیق:    141
هدف تحقیق:    143
روش تحقیق:    143
پیشنهادها و راهکارها:    145
منابع:    146
عنوان مقاله: زن و رسانه ها    148
مقدمه:    148
شخصیت زن:    149
زن به عنوان جنس دوم    150
موقعیت فرهنگی – اجتماعی زن    150
پوشش    151
زیبایی زن، صورت یا سیرت    151
تأثیر رسانه ها بر مخاطبین زن    152
راهکارها    154
عنوان مقاله: نقش زن در توسعه ی پایدار    157
مقدمه    157
کارآفرینی زنان در ایران    158
موانع فردی    158
موانع سازمانی    159
موانع محیطی    160
نقش زنان در توسعه فرهنگی    160
نتیجه    161
جدول 1-مقایسه تعداد کادر آموزشی به تفکیک عنوان دانشگاهی و جنس در سال های 1369 تا 1374    163
نقش زنان در توسعه پایدار    164
سوابق تحقیقات تالیفاتی:    164
نقش محوری زنان در روند توسعه    164
نقش جنسیت در توسعه:    165
نقش زنان در برنامه ی سوم توسعه:    165
نقش زنان در برنامه ی چهارم توسعه:    165
اهمیت نقش زنان در توسعه ایران:    166
نقش زنان در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی ایران    166
نقش توانمندسازی زنان در توسعه ی پایدار:    167
چکیده:    167
مقدمه:    167
طرح تحقیق:    168
اهمیت موضوع تحقیق:    168
اهداف پژوهش:    169
روش تحقیق:    169
تعریف مفاهیم و واژه های کلیدی:    169
نتیجه گیری    169
منابع و مآخذ:    171
عنوان مقاله: بررسی علل و عوامل مستعد کننده بروز خشونت خانگی و روشهای مقابله آن از دیدگاه زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی – درمانی شهرستان سمنان: 1382    172
سوابق تحقیقاتی:    172
مقدمه:    172
تأثیرات منفی خشونت در خانواده:    173
روش پژوهش:    174
یافته هیا پژوهش:    175
بحث و نتیجه گیری:    176
پیشنهادات:    178
زنان و خشونت    179
مقدمه:    179

 

مقدمه:

زن آیینه‌ی تمام نمای شخصیت انسان است. او مظهر پرورش است و صفت الهی پروردن از جانب خدای خویش را به ودیعه دارد، دامن زنان اولین کلاس درس و بهترین محل تربیت کودک است چنانکه گویند: مرد از دامن زن به معراج می رسد. بدین معنی که زن پایه گذار وجود حیات آدمی است زنان مسلمان و فداکار لازم است تا با حفظ عفت و پاکدامنی خود، ظلم ستیزی نهضت حسینی را به همه انسانها برسانند تا بدین وسیله افتخار تربیت بزرگ مردان و بزرگ زنان تاریخ را داشته باشد.

مقام زن در اسلام و در آیین های دیگر:

مشاهده و تجربه این معنا را ثابت کرده که مرد و زن دو فرد از یک نوع و از یک جوهرند، بر خلاف نظریات موجود در امت های پیشین که زن را از مرگ بدتر و تلخ تر می دانستند تا حدی که در سال 586 میلادی در فرانسه کنگره ای تشکیل شد تا در مورد این که آیا زن انسان است یا خیر بحث کنند که نتیجه کنگره این بود که به زن انسانی غیرمستقل و در خدمت مردان است.

اما با ظهور اسلام همه ی تفکراتی که در اثر تلقین علیه زن بود از بین رفت و جای خود را به عزت و اعتبار اساسی زنان داد.

 

اصل تساوی زن و مرد:

قرآن با کمال صراحت در آیات متعددی در اصل تساوی زن و مرد از نظر انسانیت و کمالات می فرماید: «زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر مردان آفریدیم» و این را با توجه به قوانین امروز در دنیای غرب، در حاکمیت قوانین اسلامی ناظر بر مالکیت زن و حمایت های مالی و اقتصادی شوهر در خانواده قابل لمس تر می توان دید. اما در دنیای غرب، با توجه به شعار آزادی و اتیکت تساوی زن و مرد باز هم این تساوی نه در عرصه شغل و کار و نه در عرصه ی خانواده به هیچ عنوان رعایت نشده و استفاده ابزاری از زن تا حدی پیش رفته که به سقوط هویت انسانی و عدم احقاق کمترین حق او گردیده است و این را کاملا با توزیع و ترویج بیماری های مقاربتی چون «ایدز، سفلیس و سوزاک» می بینیم. و از نظر اسلام زن و مرد در انسانیت برابرند ولی دو گونه انسان اند با دو گونه خصلتها و دو گونه روانشناسی طبیعت. ولی دنیای غرب «تشابه محوری» را جایگزین «تناسب محوری» کرد و چنانکه ویل دورانت می گوید: این حرکت برای اولین بار با قانون 1882 بود که به موجب این قانون زنان بریتانیای کبیر از امتیاز بی سابقه ای برخوردار می شدند و حق نگهداری پول خود را داشته و از آن به بعد زنان از بندگی و جان کندن در خانه آزاد شده و گرفتار جان کندن در مغازه و کارخانه شدند و در حال حاضر چنانکه در پیش ذکر شد به دنیایی از ابتذال کشیده شدند که نقش ابزاری داشته و تنها در معرض بهره برداری دیگران واقع می شوند. مقام معظم رهبری نظریات موجود در اصل تساوی زن و مرد را اینچنین به دو هدف کلی و مجزا در نظرات متفاوت تعریف کرده اند: اولین هدف رسیدن زن به کمال وجودی خود می باشد اما دومین هدف ایجاد تخاصم و جدایی و رقابت خصمانه میان دو جنس زن و مرد است که هدف اول دستاورد اسلام و هدف دوم هدف کوته بینانه است به وضوح می بینیم در اسلام به زن بسیار اهمیت داده می شود چنانکه در بسیاری از آیات قرآن کریم آمده است: پاداش اخروی و قرب الهی به جنسیت مربوط نیست بلکه به ایمان و عمل صالح مربوط است خواه از طرف زن و یا از طرف مرد باشد و همیشه در کنار هر مرد بزرگی از قدیسه ای بزرگ یاد می کند که از همسران آدم و ابراهیم علیه السلام و از مادران موسی (ع) و عیسی (ع) در نهایت تجلیل کرده است یا بانوی بزرگوار حضرت خدیجه (س) و سرور همه زنان عالم حضرت فاطمه زهرا (س) که خداوند در قرآن کریم از ایشان به کوثر یاد می کند. بر خلاف نظریات تحقیرآمیزی که در امت های پیشین راجع به زن وجود داشته همچون عنصر گناه دانستن زن، شیطان بودن زن، عدم رسیدن او به مقامات معنوی چون ورود به بهشت، طفیلی دانستن زن، آفرینش او از دنده چپ مرد، مقدمه قرار گرفتن زن برای مرد، عامل بدبختی و گرفتاری مرد و در پایان زن را به منزله ظرفی که نطفه مرد را در خود نگاه می دارد، می دانستند و هیچ ارزشی برای بارداری او نمی گذاشتند.

در این میان دین اسلام با بیانی روشن و شفاف با تمام این نظریات مخالفت کرد، چنانکه در آیات قرآن کریم آورده شده که «خداوند از جنس خود شما برای شما همسر آفرید».

و همچنین داستان بهشت آدم را مطرح کرده و با بیان «فوسوس اهما الشیطان». جنس زن را از اتهام عنصر گناه و شیطان بودن مبرا ساخت و یا بر خلاف بسیاری از آیینها که رابطه جنسی را پلید می دانند ازدواج را مقدس و تجرد را پلید می شمارد.

چنانکه پیغمبر اکرم (ص) می فرماید: من به سه چیز علاقه دارم: بوی خوش، زن، نماز و با بیان «هن لباس لکم و انتم لباس لهن» هر یک از زن و مرد را پوشش و زینت یکدیگر می داند و خلقت هر یک را برای دیگری قلمداد کرده و وجود زن را خیری برای مرد و مایه سکوت و آرامش دل او معرفی می کند و زن و مرد را در آفرینش هر یک از انسانها مهم و دخیل می داند و تمام نظرات تحقیرآمیز را به یکباره مردود می کند.

«انی جاعل فی الارض خلیفه» و خداوند زن را تا جایگاه جانشین خود که به طور عام در آیه ذکر شده، بالا می برد و برای رسیدن به این مقام تفاوتی بین زن و مرد قائل نمی شود.

اما در یهودیت و مسیحیت بنا بر آنچه در کتاب مقدس آمده است، جایگاه زن نسبت به مرد، جایگاهی فرعی و ثانوی است ولی در اسلام به انسان بودن زن و مرد توجه شده است و آفرینش انسان را از نفس واحده می داند و زمانی که از زنان خوب یا بد یاد می کند، ایشان را نمونه مردم خوب و بد دانسته و مختص زنان خوب و بد نمی داند که در قرآن کریم در مورد زن نوح و زن لوط آورده شده که این دو زن را با دوزخیان در آتش افکنید و بعد می فرماید: «ضرب الـ... مثلآ للذین کفروا»‌و ایشان را نمونه و درس عبرت تمام کافران اعم از زن و مرد قرار می دهد و بالعکس.

اما در کنار این مسائل، اسلام به اختلافات طبیعی زن و مرد اذعان و اشاره می کند و آنها را مایه کمال، عدم نقص زن و بلندی مرد می داند.

  نقش زن در تاریخ اسلام

تاریخ اسلام تاریخی مذکر – مونث است

به عنوان نمونه زنان در صدر اسلام در بیعت با رسول خدا (ص) حاضر شدند و همچنین در هجرت از مکه به مدینه نیز حضور داشتند اما اثر جاوید حماسه عاشورا نقش پررنگ زنان در تاریخ اسلام را کاملا نمایان کرد.

حتی سیر و سلوک و مقامات معنوی که عمل در آن بندگی، احساس آن شرمندگی و نتیجه اش سازندگی است خاص گروه ویژه ای نمی باشد تا حدی که می توان گفت: زنان در بسیاری از موارد جلوتر هستند. از آن رو امام خمینی (ره) در آغاز وصیت نامه سیاسی الهی خویش می فرماید: ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و همدوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالی اسلامی و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند و حتی در زمان هجوم دشمنان دفاع را جزء تکالیف زن و مرد در کنار یکدیگر می دانند.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.