فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:45
فهرست مطالب:
پیشگفتار….۱
چکیده….. ۲
مقدمه……….. ۳
فصل اول :( تحصیل دلیل در حقوق جزا )
مبحث اول : اهمیت و مفام دلیل در امور جزایی………….. ۵
گفتار اول : موقعیت دلیل…. ۵
گفتار دوم : خصوصیات دلیل در حقوق جزا………….. ۶
گفتار سوم : آثار دلیل جزایی……………. ۷
مبحث دوم : آزادی دلیل و قاعده منع تحصیل دلیل…………. ۸
گفتار اول : آزادی دلیل……………….. ۸
گفتار دوم : قاعده منع تحصیل دلیل…………. ۸
مبحث سوم : تحول تاریخی امر تحصیل دلیل……….. ۱۱
گفتار اول:تحصیل دلیل مبتنی بر عادات و رسوم…………. ۱۱
گفتار دوم : تکامل وسایل فنی تحقیق و بازجویی…… ۱۳
فصل دوم :( دیدگاه ، اثبات دلایل ، اقناع وجدان قاضی از طریق دلایل در تحصیل دلیل )
مبحث اول: دیدگاه های مختلف از تحصیل دلیل……………….. ۱۵
گفتار اول : دیدگاه جامعه شناسی……… ۱۵
گفتار دوم : دیدگاه ارزش شناسی……. ۱۶
گفتار سوم : دیدگاه قانونی…………………… ۱۷
مبحث دوم:اثبات دلایل از طریق تحصیل دلیل…….. ۱۸
عنوان صفحه
گفتار اول : مشمول اصل صحت…….. ۱۸
گفتار دوم : اقرار نامشروع……………………….. ۲۰
گفتار سوم : تهدید اقرار به جرم……….۲۱
مبحث سوم : اقناع وجدان قاضی از طریق دلایل…………….. ۲۳
گفتار اول : دامنه علم قاضی………….. ۲۳
گفتار دوم : قاضی علم آور در کشور امارات و قراین…….. ۲۴
گفتار سوم : مراحل توجه به بحث دلایل……. ۲۵
فصل سوم :( تطبیق کیفیت تحصیل دلیل درحقوق ایران با حقوق جزای فرانسه )
مقدمه………….. ۲۸
مبحث اول : رعایت امانت و مشروعیت در تحصیل……….. ۲۹
گفتار اول : مبانی قانونی تحصیل دلیل………….. ۲۹
گفتار دوم : مفهوم تحصیل دلیل مبتنی بر رویه قضایی حقوق فرانسه……….. ۳۰
گفتار سوم : مفهوم تحصیل دلیل به طرق مشروع از نظر علمای حقوق ( دکترین ).۳۴
مبحث دوم : مقام و موقعیت دلیل در صدور رای…….. ۳۵
گفتار اول : آثار عدم رعایت صحت و امانت در تحصیل دلیل…. ۳۵
گفتار دوم : دلایل مورد قبول محکمه…. ۳۷
گفتار سوم : اصول حاکم بر ارائه دلیل…… ۳۸
نتیجه گیری…….. ۳۹
پیشنهادات……. ۴۰
فهرست منابع و ماخذ………. ۴۳
پیشگفتار
تحصیل دلیل از محوری ترین موضوعات حقوی ، بویژه حقوق کیفری است . آثار تحصیل دلیل اهمیت بسیاری دارد که در برخی موارد به دلیل نقض در تحصیل دلایل ، ممکن است شخص ماه ها ی سالهای متمادی در بازداشت به سر برد و پس از مدتی تبرئه شود. یک اظهار اطلاع ناصحیح ،گزارشی خلاف واقع، نوشته ای مجعول ، شهادتی دروغ یا اظهار نظر کارشناسی بی دقت یا منحرف، ممکن است قاضی را به اشتباه بکشاند و زمینه محکومیت بیگناهی را فراهم کند که تاکید رئیس قوه قضاییه بر ضرورت پایبندی به حقوق شهروندی و احترام به آزادی های اشخاص در تمام مراحل دادرسی ، ضرورت و اهمیت پرداختن به موضوع تحصیل دلیل را اشکار می کند.
چکیده
برای هر موضوعی قطعاً مبانی وجود دارد که ضرورت های وجودی آن را ایجاب می کند. در مبانی ، ما از « هستها» سخن می گوییم و از « هستها» ، « بایدها» را انتزاع می کنیم. به عبارت دیگر ، هستها « مبنا» هستند و باید ها « اصل » . به عنوان مثال ، اصل بر آزادی اراده در تحصیل دلیل است و هر دلیلی که با روشی نامعقول به دست آمده باشد خدشه ای بر « باید» ؛ یعنی اصل وارد می کند؛ اما برخی مواقع » مبنا» بر خلاف اصل است . یعنی واقعیت موجود، اصل رارعایت نکرده ست. با توجه به این که نباید ازطریق نامتعارف دلیل را با توجه به « اصل توضیح داده شده » کسب کرد؛ اما گاه با مصلحت هایی که در نظر گرفته می شود، مبنا راتوجیه می کند واصل ، با وجود این که رعایت نشده ، قانونی یا مشروع جلوه می نماید. مانند متهمی که دستگیر شده است ؛ اما نمی توان دلایل معقولی برای اثبات جرم او به دست آورد و با توجه به فراگیری آن در جامعه و اقناع افکار عمومی متوسل به استثنائاتی در تحصیل دلیل می شویم. در این تحقیق در ابتدا پیرامون مبانی صحت دلیل و جمع آوری دلایل به روش معقول ، به اختصار به دیدگاه های مختلف اشاره می کنیم تا مشخص کنیم که در هیچ شرایطی ، با توجه به این مبانی ،ما به آنها خواهیم پرداخت ، نباید اصل را فدای استثنائات کرد. و بعد از این موضوع به پیرامون تحصیل دلیل در حقوق جزار و بعد به تحصیل دلیل در حقوق جزای فرانسه می پردازیم .
مقدمه
تشابه موجود میان دلیل در حقوق جزا و حقوق خصوصی ، دلایل در حقوق حقوق جزا دارای ویژگیهایی است ، زیرا در این مقام دستگاههایی قضایی ضمن جمع آوری دلایل ، به دنبال کشف حقیقت نیز میباشند . در امور مدنی دلیل وسیله ای است در جهت فصل خصومت بین اصحاب دعوی و تامین منافع خصوصی آنان ، و قضاوت به محدوده ای معین و مشخص که احراز صحت ادعای یکی از طرفین دعوی است ، محدود می شود .
اما در محاکمات کیفری کشف حقیقت فقط در خدمت تامین منافع خصوصی افراد زیان دیده نیست و در این قلمرو محدود نمی شود . از یک طرف رسیدگی – ضمن دفاع از جانب علیه رفتارهایی که به نظم و امنیت و آرامش عمومی صدمه می زند – به حمایت و تامین منافع عمومی نظر دادند ، و از طرف دیگر به تامین آزادی متهم و احترام به حیثیت انسانی وی می اندیشد . علاوه بر این در امور جزایی خواسته دعوی منحصرا جبران ضرر و زیان مالی شخص نیست ، بلکه اصل موضوع جلوگیری از جرائم و جنایات ، اعمال مجازات ، یا اصلاح مجرم است .
لازمه دفاع از جامعه مفائده احتمالی اعمال کیفر آن است که همه وسایل برای کشف بزه در شناسایی کامل جزییا و کیفیاتی به کار رود که در متن آن جرم ارتکاب یافته است . در این صورت است که می توان نوع جرم را معین ساخت و شرایط و ضوابطی را معلوم نمود که باید در تعقیب موضوع و رسیدگی به آن رعایت گردد . و نکته دیگر ، نقش صحت و امانت در تهذیب دلیل است در امر تحصیل دلیل ، و با توجه به اصول آزادی دلیل برائت ، صحت و امانت ، عامل توازن میان تکالیف جامعه و حقوق متهم است و سبب می شود که فرد متهم در برابر سوئ استفاده در تجاوزات احتمالی دادسرا مورد حمایت قرار گیرد و تحقیق و بازجویی ، از یک نظام و اسلوب منطقی و عقلانی برخوردار گردد