فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:19
فهرست مطالب:
مقدمه:
تعریف مسئله:
ضرورت و اهمیت پژوهش:
اهداف پژوهش:
فرضیههای پژوهش:
متغیرهای پژوهش:
تعریف واژهها و اصطلاحات:
بحث در بارة نتایج
مقایسه گروههای بهنجار و نابهنجار
محدودیتهای پژوهش
پیشنهادات
مقدمه:
انتظاراتی که در قرن حاضر، خصوصاً در جامعه کنونی ما از تربیتبدنی و ورزش وجود دارد بسیار فراتر از تنها تربیت چند قهرمان ورزشی و بالابردن نام و افتخار ملتها است، هرچند که آن هم به نوبه خود ارزشمند است، اما انسان در هر سنی با توجه به تأثیرات محیطی واستعدادهای ذاتی، از نظر بدنی و روانی در حال تغییر است و چه بسا بسیاری از تغییرات روانی در اثر مستقیم تغییرات شکلهای بدنی و حرکت ایجاد میشود و این مسئله در سنین پائین که دانشمندان منشأ یادگیریهای انسان را برپایه حرکتی و بازی میدانند، بسیار آشکارتر است.
خوشبختانه علوم تربیت بدنی و ورزش در حال حاضر با توسعه روزافزونی که در زمینه بهداشت و تندرستی داشته، در شناسایی و پیشگیری بسیاری از عوارض جسمانی و روانی انسان، با وجود علومی همچون فیزیولوژی ورزشی، بیومکانیک ورزشی و حرکات اصلاحی و معلولین و… گامهای استوار و مفیدی برداشته است. خصوصاً در قرن کامپیوتر و ماشین که حرکات بدنی انسان بسیار محدود گشته و بیماریهای روان تنی رو به فزونی گذاشته، بسیاری از بیماریها با ایجاد یک زندگی فعال و بانشاط قابل درمان است، خصوصاً اگر مضرات فوقالعاده داروها و برخی روشهای درمانی کلینیکهای پزشکی را نیز لحاظ کنیم. در هر منطقه جغرافیایی با توجه به فرهنگ اجتماعی و اقلیمی، ناهنجاریها و عوارض خاصی ممکن است در انسان مشاهده شود که اگر در سنین پائینتر شناسایی شوند، اغلب با حرکات و الگوهای رفتاری خاصی که میتواند توسط مربیان و کارشناسان متخصص تربیتبدنی ارائهشوند، بدون استفاده از دارو و درمانهای پزشکی اصلاح گردند. لیکن قبل از هرچیز، شناسایی دقیق و حسابشده این عوارض در هر سن و جنس و منطقه خاصی، توسط محققین، امری بدیهی به نظر میرسد تا پس از آمارگیری و علتیابی آنها، راهکارها و پیشنهاداتی جهت پیشگیری و درمان آنها از طریق معلمین دلسوز تربیتبدنی ومراکز خاص هنجاریابی جسمانی ارائه شود. آمارهایی که براساس بررسیهای محققین در برخی نقاط کشور راجع به درصد ناهنجاریهای وضعیتی ارائه شده بسیار تکاندهنده است، چنانچه بطور میانگین 80 درصد افراد جامعه نیازمند بررسیهای دقیق هنجاریابی و تحت نظر قرارگرفتن توسط متخصصین مربوطه میباشند و تنها، تفاوت در میزان شیوع نوع عارضه در نقاط مختلف کشور است. بنا به گزارش یک تحقیق، حدود 86 درصد از دانشآموزان پسر تهرانی دارای ناهنجاریهای ستون فقرات (بالاتنه) بودهاند. همین گروه در پائینتنه نیز از ناهنجاریهایی به میزان 77/72 درصد رنج میبرند. در بررسی انجام شده پیرامون وضعیت بدنی ورزشکاران ملی نیز مشاهده میشود که میزان بالائی از این گروه دارای ناهنجاریهای وضعیتی هستند. امید است تحقیق حاضر در این راستا بتواند در شناسائی و رفع عوارض مربوط به این منطقه، خصوصاً در جامعه دانشآموزی و ارائه پیشنهادات و راهبردهای دقیق علمی به مربیان و معلمین محترم ورزشی تأثیرگذار باشد.
تعریف مسئله:
در این تحقیق میزان شیوع برخی از ناهنجاریهای بدنی دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی در قسمت ستون فقرات(شامل: افتادگی شانه، کیفوز پشتی، لوردوزکمری) و اندام تحتانی(شامل: زانوی پرانتزی، زانوی ضربدری و کفپای صاف) ارزیابی گردیده و رابطه آنها با تعدادی از متغیرهای حرکتی ـ وضعیتی (شامل: تیپ بدنی، فعالیتهای حرکتی ـ وضعیتی و میزان فعالیت بدنی در شبانهروز) بررسی میگردد. پس از شناسایی افراد بهنجار و نابهنجار در هر عارضه بدنی، به مقایسه این گروهها در متغیرهای مذکور میپردازد. با توجه به اینکه هریک از عوارض بدنی بر قسمتهای دیگر بدن تأثیرگذار است، براساس نظر دانشمندان، بررسیهای موردنظر باید بدن را بصورت یک کل ارزیابی نموده و سپس هر یک از اجزاء را بصورت جزئی از کل، مورد مطالعه قرار دهد. بنابراین در این پژوهش سعی میشود تا ضمن رعایت این اصل، از نتایج پژوهشهای داخلی و خارجی که اغلب، ناهنجاریهای اندام و تنه را بطور جداگانه ارزیابی نمودهاند، نیز استفاده گردیده و با یافتههای تحقیق مقایسه گردند.