یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود تحقیق GIS

اختصاصی از یارا فایل دانلود تحقیق GIS دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود تحقیق GIS


دانلود تحقیق GIS

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:38

فهرست مطالب:
عنوان                                                                                  صفحه
مقدمه:    1
اهداف:    3
سنجش از راه دور    5
سیستمهای اطلاعات جغرافیایی:    8
انواع GIS:    12
جدول    14
قابلیت ها وکابردهای هایی از GIS:    15
اطلاعات جغرافیایی    15
سنجش از دور و GIS:    16
پیشینه تحقیق:    18
آماده سازی نقشه ها:    23
نقشه توپوگرافی    24
مدل ارتفاعی و رقومی (DEM)    24
استفاده از تصاویر ماهواره ای    24
معرفی نسجنده AVHRR ماهواره NDAA    25
تهیه تصاویر ماهواره ای    26
زمین مرجع نمودن تصاویر    26
انجام تصحیحات لازم    27
تشخیص و جداسازی برف:    27
تعیین نقاط آستانه ای    28
جدا نمودن زمین از ابر و برف    30
جدا نمودن ابر و برف:    31
نتیجه گیری    32
پیشنهادات    34
منابع و مراجع:    35

 

 

 

چکیده:
ریزش برف و انباشته شدن آن در حوزه های کوهستانی از منابع آبی بسیار مهم در این حوزه ها می باشد. عدم وجود داده های زمینی از برف، برآورد مقدار رواناب را در این حوزه ها بامشکل مواجه نموده است. تعیین و شناخت ویژگی های مکانی و زمانی میزان رواناب خروجی از این حوزه ها، کیفیت برنامه ریزی های منابع آب رابهبود می بخشد. مدل SRM با استفاده از روش درجه – روز و داده های دما، بارش و سطح پوشش برف از عکسهای ماهواره ای و باکمترین نیاز به داده های زمینی در زمینه برآورد در رواناب حاصل از ذوب برف بسیار توانمند بوده و در صورت واسنجی پارامترهای آن برآوردهای نسبتاً دقیقی از ذوب برف به دست می دهد.
فن آوری از سنجش از راه دور که به اختصار  RS نامیده می شود. یکی از قوی ترین و مهم ترین ابزارهایی است که در شناسایی و برآورد مساحت برف پوشش حوزه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر تصاویر ماهواره ای به عنوان منابع مطمئن و دقیق  جهت تهیه نقشه های پوشش برف و ارزیابی تغیرات سریع پوشش برف در دوره های زمانی مختلف می باشند. سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS  به عنوان ابزاری جهت مدیریت داده های مکانی و پردازش تصاویر ماهواره ای مورد استفاده قرار می گیرد. در تحقیق حاضرGISبه عنوان یک سکوی داده های مکانی جهت پردازش داده های تصویری وهمچنین تجزیه و تحلیل کلیه اقدامات مربوط به فیزیوگرافی حوزه آبریز استفاده به عمل آمده است.

 

مقدمه:
در کشور یا در کل دنیای پیشرفته امروزی آب در زندگی انسان اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد. رشد جمعیت، توسعه مناطق شهری، اهمیت کشاورزی در توسعه اقتصادی و لزوم تأمین آب مورد نیاز این بخش و بالا رفتن سطح بهداشت عمومی جامعه مصرف آب را نسبت به شرایط زندگی سنتی چندین برابر نموده است.
این منبع طبیعی به عنوان یکی از تعیین کننده ترین پارامترهای برنامه ریزی اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی مطرح است. بنابراین استفاده صحیج و بهینه از منابع آب لازم و ضروری می باشد. جهت استفاده صحیح و بهینه از منابع آب نیاز به اطلاع از میزان آب موجود در منطقه مورد نظر، تغییرات زمانی و مکانی آن و برنامه ریزی دقیق نگهداری و بهره¬برداری ازآن می باشد. منابع آب معرفی کره زمین از ریز شهای جوی تأمین می شود که این رریزش ها به صورت های مختلف نظیر برف، باران و تگرگ می باشد. برف به دلیل قاصله زمانی بین نزول آن تا زمان پیوستن به ذخایر آبهای سطحی یا زیرزمینی از جایگاه خاصی در مطالعات هیدرولوژی حوزه های آبریز برخوردار است. از آنجا که بارش برف در فصول سرد سال و در نواحی کوهستانی و مرتفع اتفاق می افتد و تا شروع فصل ذوب ذخیره می گردد. لذا ذوب تدریجی آن باعث تغذیه تدریجی منابع آب می گردد. در مواردی ترکیب مجموعه ای از عوامل نظیر افزایش ناگهانی درجه حرارت و بارش باران، می تواند روند ذوب برف را سرعت بخشیده و باعث وقوع سیل گردد.
در کشور ما ریزشهای جوی به صورت برف یکی از عمده ترین منابع تغذیه آبهای سطحی و زیر زمینی هستند، بخصوص در ارتقاعات این ریزش ها به صورت ذخایر برفی پایدار هستند که ذوب تدریجی آنها تضمین کننده جریان رودخانه های دائمی در فصلهای بهار و تابستان می باشد. جریان حاصل از تجمع و ذوب برف، منابع آبی بسیاری از حوزه های آبریز کشور از جمله کارون، دز، کرج، سفید رود و کرخه را کنترل می نماید]5[
از طرفی شبیه سازی و پیش بینی رواناب حاصل از ذوب برف در عرصه های مختلفی کاربرد دارد که شامل تأمین آب شرب ، آب کشاورزی، صنعت، مدیریت مخازن برای تولید انرژی برفابی، هشدار سیل و موارد دیگری باشد. با وجود این اهمیت داده های برف سنجی مورد نیاز در شبیه سازی جریانهای حاصل از ذوب برف و بامشارکت بارانی در بسیاری از حوزه های آبریز در دسترس قرار نمی گیرد.
 
اهداف:
اهداف مورد نظر از انجام این مطالعه در حوزه آبریز شامل موارد زیر می شود:
-برآورد رواناب حاصل از ذوب برف و شبیه سازی رواناب روزانه.
- تعیین و شناسایی قابلیت های مدل  SRM در پیش بینی رواناب حاصل از ذوب برف برای حوزه های رودخانه ها.
-واسنجی پارامترهای مدل SRM برای حوزه رودخانه ها و آماده سازی این مدل جهت پیش بینی رواناب در سالهای آینده.
متولوژی:
به منظور پیش بینی رفتار هیدرولوژیکی حوزه آبریز رودخانه ها، نیاز به تجزیه تحلیل داده های تاریخی ویژگیهای فیزیکی آن حوزه می باشد. مراحل مختلف کار به صورت زیر است:
الف) آنالیزداده های هیدرووژیکی و هوا شناسی(روزانه و ماهانه ) ایستگاههای واقع در داخل و خارج حوره و محاسبه پارامترهایی مانند گرادیان بارش و گرادیان درجه حرارت برای مدلSRM.
ب) استفاده از نقشه های توپوگرافی منطقه برای تهیه نقشه ارتفاعی ورقومی  DEMو ترسیم منحنی مساحت – ارتفاع برای حوزه آبریز که برای مطالعات فیزیوگرافی مورد نیاز می باشد. خصوصیات فیزیوگرافی حوزه برای محاسبه برفی مشخصات بر دنیایی داده های درجه حرارت برای بازه های ارتفاعی مختلف می باشد.
ج) مقدار درجه- روز از داده های درجه حرارت محاسبه می گردد که برای محاسبه عمق ذوب برف روزانه مورد استفاده قرار می گیرد.
د) از داده های بارش ثبت شده در ایستگاههای داخل و خارج از حوزه جهت محاسبه مقدار تغییرات بارش با ارتفاع استفاده می شود.
ه) مدل SRM جهت انجام مدلسازی، نیاز به سری زمانی پوشش برف حوزه آبریز در طول فصل ذوب برف دارد. جهت تعیین دامنه پوشش برف در زمانهای مختلف از یک سری تصاویر  ماهواره  NOAA استفاده به عمل می آید.
و) پس از جمع آوری داده های مورد نیاز، متغیرهای(شامل داده های روزانه بارش، درجه حرارت، دبی و مساحت پوشش برف ) و پارامترهای مورد نیاز (شامل ضریب درجه – روز، ضریب رواناب برف، ضریب رواناب باران، گرادیان دما، دمای بحرانی، مساحت تحت پوشش باران، ضریب فروکش و زمان تأخیر) محاسبه می گردد. مقادیرمحاسبه شده وارد مدل شده و مدل اجرا می گردد.
ز) با استفاده از قابلیت نمایش گرافیکی مدل، هیدروگراف محاسبه شده و هیدروگراف اندازه گیری شده رواناب مورد مقایسه قرار گرفته و دقت مدل در برآورد رواناب خروجی مورد بررسی قرار می گیرد.
ح)در صورتی که هیدروگراف محاسبه شده با هیدروگراف اندازه گیری شده مطابقت نداشته باشد. پارامترهای مدل مورد واسنجی قرار می گیرد و دوباره مدل اجرا می گردد.
ط) جهت جلوگیری از بروز اشتباه در واسنجی پارامترهای مدل، مقداراین پارامترها مورد آنالیز حساسیت قرار می گیرد. بدین صورت که با تغییر مقدار هر یک از پارامترهای مدل و اجرا مجدد مدل،حساسیت مدل نسبت به تغییر هر کدام از پارامترها سنجیده می شود.
ی) جهت ارزیابی دقت مدل جهت مدلسازی رواناب حاصل ازذوب برف و یا در کل رواناب روزانه، مدل با استفاده از پارامترهای کالیبره شده برای یک سال دیگر اجرا شده و هیدروگراف خروجی آن با هیدروگراف اندازه گیری شدۀ آن سال مقایسه می گردد. در صورتی که نتایج حاصله از مقایسه هیدروگراف ها رضایت بخش باشد. استفاده از مدل SRM برای پیش بینی جریان در حوزه پیشنهاد می گردد.
سنجش از دور، سیستمهای اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آنها

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.