فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:22
فهرست مطالب:
عنوا ن صفحه
اضطراب امتحان 1
اضطراب امتحان چیست ؟ 1
رابطۀ اضطراب امتحان و پیش رفت تحصیلی 2
علل اضطراب امتحان 5
1ـ اضطراب عمومی 5
2 - عزت نفس 6
3ـ هوش 6
4ـ ارزیابی شناختی 7
5- عدم آمادگی 8
6- توجه و تمرکز 9
7- روش های نادرست مطالعه 9
8- انتظارات دانش آموز 10
1- انتظارات معلمان 11
2- رقابت 12
3- نظام آموزشی حاکم بر مدارس 13
4- نوع درس 14
5- موقعیت و مراقبان امتحان 15
راه بردهایی برای پیش گیری از اضطراب امتحان 18
منابع: 21
اضطراب امتحان اضطراب امتحان چیست ؟
اضطراب امتحان از دو کلمۀ اضطراب (ANXIETY) و امتحان (TEST) تشکیل شده است. منظور از اضطراب نوعی حالت هیجانی ناخوشایند و مبهم است که با پریشانی، وحشت، هراس، تپش قلب، تعرق، سردرد، بی قراری، تکررادرار و تشویش همراه است. آن چه این حالات را از هراس یا ترس شدید مجزا می کند این است که در اضطراب معمولاً به طور دقیق منبع و علت اضطراب را نمی دانیم، اما در ترس شدید اغلب علت هراس برای ما مشخص است. اما امتحان نوعی ارزش یابی است که طبق اصول معین انجام می گیرد و وسیله ای است برای توصیف و اندازه گیری تغییر رفتار دانش آموزان در جهت اهداف آموزش و پرورش و کمک به بهبود یادگیری آن ها. امتحان، به ویژه امتحاناتی که از دانش آموزان گرفته می شود معمولاً دارای هفت هدف اساسی است: 1- کمک به یادگیری دانش آموز، 2- کمک به دانش آموز برای آشنایی با هدف های آموزشی – درسی، 3- برانگیختن رغبت و علاقۀ دانش آموزان به یادگیری، 4- تصمیم گیری برای شروع مراحل بعدی تدریس، 5- اصلاح روش تدریس، 6- ارتقا و طبقه بندی دانش آموزان و 7- تصحیح نتایج فعالیت های دانش آموزان و دادن باز خورد به وی.
با تعریف کوتاه این دو اصطلاح، حال به اضطراب امتحان می پردازیم. هنگامی که فرد نسبت به کارآمدی عمل کرد، توانایی و استعداد خود در شرایط امتحان و یا در موقعیت هایی که در آن ها مورد ارزش یابی قرار می گیرد دچار نگرانی، تشویش و تردید شود می توان از اضطراب امتحان سخن گفت. در واقع برخی از دانش آموزان در هنگام امتحان، به ویژه امتحانات سرنوشت ساز دچار تشویش شدید شده ، ضربان قلبشان تند می شود، دست هایشان می لرزد و عرق می کند و احساس می کنند که ذهنشان خالی شده است. وقتی که سؤالات امتحانی را می خوانند احساس می کنند که گیج شده اند، منظور سؤال را متوجه نمی شوند و گویی همۀ آن چیزهایی را که خوانده بودند فراموش کرده اند. در نهایت، بعد از این که فشار زیادی به ذهن خود می آورند، سؤال را بدون پاسخ رها می کنند یا پاسخ بی ربط و نادرستی می نویسند. در این جا آنها به اهمیت امتحان و عدم موفقیت خود می اندیشند و همین نکات اضطراب آنان را بیش تر می کند و عمل کردشان را بیش تر تحت تأثیر قرار می دهد.
رابطۀ اضطراب امتحان و پیش رفت تحصیلی
باید مقدمتاً خاطر نشان کرد که وجود اضطراب در انسان به عنوان یک حالت عاطفی و هیجانی، نه تنها تا حدی طبیعی است، که فقدان آن ممکن است مشکلات جدی برای انسان به وجود آورد و در واقع بقای انسان به آن وابسته است. به عنوان مثال، اضطراب است که موجب می شود در یک جادۀ لغزنده با احتیاط رانندگی کنیم، با مشاهدۀ یک ناراحتی جسمانی به پزشک مراجعه کنیم، مطالعه کنیم و به موقع سر کلاس و جلسۀ امتحان حاضر شویم، و ... اما همین اضطراب که چاشنی زندگی استو انسان را به کار و کوشش و تکاپو وا می دارد، اگر از حد اعتدال خود تجاوز کند بسیار زیان بخش خواهد شد. وجود مقدار کمی از اضطراب در دانش آموزان در مورد مدرسه وانجام تکالیف آن ضروری است و موجب احساس مسئولیت ، برنامه ریزی و مطالعۀ بیش تر آن ها می شود. حتی در مواردی که برخی از دانش آموزان نسبت به درس، امتحان و مدرسه هیچ گونه مسئولیتی احساس نمی کنند گاه لازم است که معلمان و یا اولیا با تشریح عواقب قصور و کوتاهی و تنبلی دانش آموزان مقداری اضطراب در آن ها ایجاد کنند. اما از طرف دیگر، مطالعات متعددی نشان داده است که اگر اضطراب شدید باشد کاهش پیش رفت تحصیلی دانش آموزان را به همراه خواهد داشت. به بیان دیگر، یکی از علل اساسی افت تحصیلی و یا مردودی دانش آموزان، اضطراب امتحان است که در برخی مطالعات سهمی در حدود20-15 درصد داشته است.