فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:133
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
چکیده
پیشگفتار
مقدمه
فصل اول (کلیات تحقیق)
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
فایده ونتیجه تحقیق
طرح سوالات اساسی
فرضیه ها
فصل دوم (ادبیات نظری تحقیق)
پیشینه تحقیق
مروری بر نظریه های مرتبط با پژوهش
چارچوب نظری
مدل نظری تحقیق
اهمیت پرداختن به فراغت در ایران
مخاطرات عدم توجه به ایام فراغت در جامعه ما
نگرش اسلام نسبت به اهمیت و نحوه گذران اوقات فراغت
مشخصات فراغت در مصر حاضر
عوامل موثر بر گذران اوقات فراغت
تاثیر برنامه ریزی شهری در گذران اوقات فراغت
فصل تابستان
کارکردهای اوقات فراغت از دیدگاه اسلام
اوقات فراغت و نهادهای اجرایی متولی آن
معیارها و ضوابط برنامه ریزی
موانع و مشکلات موجود موثر در گذران فراغت
فصل سوم( روش شناسی)
نوع تحقیق
روش تحقیق
تکنیک گردآوری اطلاعات
مشخصات ابزار و نحوه اجرای آن
جامعه آماری
جامعه نمونه
حجم نمونه
روش نمونه گیری
روش استخراج و پردازش
روش توصیف و تحلیل داده ها
روایی و پایایی
تعیین متغیرهای مستقل و وابسته و تعریف آنها
فصل چهارم (تجزیه و تحلیل یافته ها)
الف) توصیف و تفسیر اطلاعات (ارائه جداول 1 بعدی و نمودارها)
ب) تجزیه وتحلیل یافته ها و آزمون های آماری
فصل پنجم (جمع بندی و نتیجه گیری)
نتیجه گیری توصیفی – استنباطی
پیشنهادات
مشکلات و محدودیتها
پرسشنامه
منابع
چکیده
عنوان تحقیق من بررسی چگونگی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان در دبیرستان دخترانه بوعلی سینا منطقه 1 آموزش و پرورش تهران است که از روش پیمایش و کتابخانه ای استفاده کرده ام.
در این تحقیق جامعه آماری شامل دانش آموزان دبیرستان دخترانه بوعلی سینا منطقه 1 در فرمانیه می باشد که اوایل آذرماه 90 پرسشنامه را به صورت کلی بین دانش آموزان بخش کردم و بعد از پاسخ آن را جمع آوری کردم.
فرضیه هایی مثل سن، رشته تحصیلی، تعداد افراد خانواده، شغل والدین، میزان درآمد خانواده، ارتباط فرد با والدین، سواد والدین و میزان اعتقادات مذهبی خانواده درنحوه گذراندن اوقات فراغت تاثیر داشته اند که من از 5 فرضیه سن، رشته تحصیلی، تعداد افراد خانواده، شغل والدین و سواد والدین در جدول دو بعدی استفاده کردم و نتیجه گرفتم که بین نقش سواد والدین و نحوه گذراندن اوقات فراغت رابطه معنی داری وجود دارد و بین سن، رشته تحصیلی، تعداد افراد خانواده و شغل والدین با نحوه گذران اوقات فراغت رابطه معنی داری وجود ندارد. در کل از مجموع 5 فرضیه 4 تای آن ردش شده و تنها 1 فرضیه ثابت گردیده است.
پیشگفتار
با توجه به اینکه دغدغه اصلی خودم در طول دوران دبیرستان چگونگی پرکردن اوقات بیکاری بود یکی از دلایل انتخاب این موضوع کنجکاوی در مورد نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان دبیرستانی بود که خودم در آنجا تحصیل کرده ام، همچنین شورو شوق و آرامش خاصی که در بین نوجوانان به من دست می دهد سبب شد تا به بهانه ای این موضوع را انتخاب کرده و به آن دبیرستان بروم و روزی که برای پخش پرسشنامه به آن دبیرستان رفتم از بهترین روزهای زندگی من بود.
در ادامه تفکر و قدردانی می کنم از زحمات زیاد استاد گرامی جناب آقای دکتر رسولی که در یادگیری و فهمیدن این درس کمک زیادی به من کرده اند. و در پایان از مسئول حراست آموزش و پرورش و مدیر دبیرستان سرکارخانم شاهرخی که در تایید و پخش پرسشنامه به من کمک کرده اند کمال تشکر را دارم.
مقدمه
تا پیش از پیدایش تمدن صنعتی اوقات فراغت جایی در زندگی نداشت در گذشته سختی تامین معاش و کمیابی و نایابی منابع سبب شده بود تا بیشترین زمان زندگی صرف تلاش برای زنده ماندن شود.
امروزه اوقات فراغت یکی از جنبه های بسیار مهم حیات شبراست که قسمت عمده ای از زمان زندگی را به خود اختصاص می دهد. ازاین رو توجه به جنبه های مثبت و منفی آن ضروری است. در این تحقیق به بررسی چگونگی نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دبیرستان دخترانه پرداخته شده است.
انسان درطول حیاتش همواره با مسائل متعدد و متنوعی مواجه بوده و برای حل آنها، تلاش های فراوانی کرده است. امکانات متعددی که انسان امروز ازآن برخوردار است، نتیجه کوششها و فداکاریهای گذشتگان است و از جمله مسائل مهم اوقات فراغت و چگونگی گذران آن است که با تحولات اجتماعی و پیشرفت علوم و تکنولوژی به عنوان مساله جدی و اثر گذار در زندگی بشر، مطرح شده است.
به اعتقاد جامعه شناسان فراغت تجربه ای است که فرد هنگام رهایی از اشتغالات و الزامات کار روزانه بر اساس تمایلات و رهیافتهای شخصی و مشارکت داوطلبانه متناسب با نیاز و ذوق خود انتخاب می کند تا جسم، فکر و شخصیت او رشد و پرورش یابد. زمان فراغت، زمان رشد و شکوفایی استعدادها، تقویت روحیه، مشارکت فعال فرهنگ و اجتماعی و زمان خود سازی در عین کسب نشاط پایدار، شادابی، طراوت و کارایی و رفع خستگی فکری و روانی در زندگی فردی و جمعی است. لذا ضروری است تا جوامع آگاه با اجرای سیاستهای مناسب و سنجیده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ایجاد تسهیلات و خدمات، فراهم کردن فضاها و محیط های مناسب فرهنگی و ورزش، اتخاذ روشهای تشویق آمیز و ...، از هدر رفتن اوقات فراغت جلوگیر کرده و به باروری آن کمک نمایند.
این تحقیق شامل 5 فصل می باشد. فصل اول شامل (کلیات تحقیق) است که در آن مباحثی چون: طرح مسئله، اهمیت و ضرورت، فایده و نتیجه، سوالات اساسی و فرضیه ها آورده شده است. فصل دوم (ادبیات نظری تحقیق) شامل پیشینه تحقیق، مروری بر نظریه های مرتبط با پژوهش، چارچوب نظری و مدل نظری تحقیق می باشد. فصل سوم (روش شناسی) مباحثی چون: نوع تحقیق، روش تحقیق، تکنیک گرداوری اطلاعات، مشخصات ابزار و نحوه اجرای آن، جامعه آماری، جامعه نمونه، حجم نمونه، روش نمونه گیری، روش استخراج و پردازش، روش توصیف و تحلیل داده ها، روایی و پایایی و تعیین متغیرهای مستقل و وابسته و تعریف آنها را شامل می شود. فصل چهارم (تجزیه و تحلیل یافته ها) شامل الف) توصیف و تفسیر اطلاعات (ارائه جدول 1 بعدی و نمودارها) ب) تجزیه و تحلیل یافته ها و آزمون های آماری 2- فصل پنجم (جمع بندی و نتیجه گیری) شامل : 1- نتیجه گیری توصیفی و استنباطی 2- پیشنهادات 3- مشکلات و محدودیتها می باشد.
فصل اول
(کلیات تحقیق)
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
فایده و نتیجه تحقیق
طرح سوالات اساسی
فرضیه ها
طرح مسئله
به طور طبیعی هر انسانی به تفریح نیاز دارد اما نحوه گذران اوقات فراغت در افراد متفاوت است. جوانان و نوجوانان در هر جامعه ای سرمایه های پردازشی هستند که در آینده ای نه چندان دور، بار سنگین اداره امور مملکت را بر عهده خواهند گرفت. امروزه کارگزاران حکومتی دردنیای پرهیاهوی قرن 21 به این واقعیت پی برده اند که در صورت عدمن تدابیر اصولی و برنامه هایی جهت اوقات فراغت جوانان و نوجوانان، خطرات عظیمی جامعه را تهدید خواهد کرد و از نظر تربیتی اختلالات غیرقابل جبران در رفتار و کردار و در نتیجه شخصیت افراد پدیدار خواهد شد. از این رو اهمیت دادن به اوقات فراغت، عامل موثری برای پرورش قوای فکری، جسمی و اخلاقی افراد است؛ آن هم در عصری که مدرنیسم به رغم ایجاد تسهیلات – فشارهای سخت روحی و روانی وارد می سازد.
با این اوصاف می توان گفت که تاثیر نحوه گذران اوقات فراغت، چه از جنبه های مثبت و سازنده و چه از جنبه های مخرب و فساد انگیز، در حدی است که می تواند جنبه های دیگر زندگی را به طور چشمگیری تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین این تحقیق از یک سو از نتیجه گیری ما را با نیازها و علاقه دانش آموزان آشنا می کند و از سوی دیگر متوجه شویم که آیا فرضیه هایی مثل درآمدی والدین، مذهب سوادوالدین، فاصله طبقاتی و غیره در نحوه پر کردن اوقات فراغت نقش دارند یا نه ... به عنوان مثال اگر بیشتر دانش آموزان اوقات خود را با تلویزیون سپری می کند مسئولین و نهادها و دولت با قراردادن بودجه بیشتر برای صدا و سیما سبب می شوند تا برنامه های متناسب با این گره سنی بیشتر ساخته شود.
اوقات فراغت، ساماتی است که باید بدعن اجبار، صرف اموری شود که مشخص به آنها قابل دارد و تا حد ممکن نباید با نفع اقتصادی همراه باشد یا منبع درآمدی برای شخص، محسوب گردد، بلکه باید به کسب تنوع، ایجاد سرگرمی، فراهم آوردن امکانات رشد فکری و جسمی در راستای تعالی و رسیدن به ارزش های معنوی منجر گردد. دکتر محمد معین در بیان اوقات فراغت چنین می گوید: پرداختن از فراغ، آسایش و استراحت و فراغت داشتن (منظور آسوده بودن و آرامش داشتن است) و چه واجب است که در مورد استفاده صحیح از اوقات فراغت توجه بیشتری نشان داده شود زیرا بی توجهی نسبت به این امر موجب می شود که افراد نتوانند اوقات بیکاری خود را مفید سپری کنند و آن نقش سازنده ای که می تواند در پرورسش شخصیت افراد داشته باشد را از دست دهند.
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهمیت و ضرورت این تحقیق این است که با توجه به اهمیت اوقات فراغت در کاهش اختراعات اجتماعی، ضروری است که مطالعاتی متعدد در این زمینه صورت بگیرد و این مسئله از زوایای متعدد شناسایی شود تا زمینه برنامه ریزی برای مسئولان و دست اندکاران امور فرهنگی فراهم گردد، از سوی دیگر، عدم توجه به امور تربیتی و اجتماعی و سیل انگاری درچگونگی گذران اوقات فراغت افراد جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان، سبب تحلیل تدریجی توان و استعدادها و صرف انرژی آنها در راه های نادرست می شود که خود سبب بروز مسائل و مشکلات فراوانی خواهد شد. اهمیت دیگر اوقات فراغت در زمینه نقش جبرانی آن است، فعالیت های اوقات فراغت نقش مهمی در جبران کمبودهای عاطفی و روانی دارد. از این رو ضروری است تا در قالب یک پروژه ملی و در سطح چند استان مسائل و مشکلات و همچنین نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان دبیرستانهای دخترانه را شناسایی کرده تا بتوان برنامه ای منظم و مناسب جهت بهره وری از اوقات فراغت آنان تنظیم کرد.