یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود تحقیق تأثیر آگاهی از نتایج برعملکرد

اختصاصی از یارا فایل دانلود تحقیق تأثیر آگاهی از نتایج برعملکرد دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود تحقیق تأثیر آگاهی از نتایج برعملکرد


دانلود تحقیق تأثیر آگاهی از نتایج برعملکرد

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:58

فهرست مطالب:
آزمایش 1: تأثیر آگاهی از نتایج بر عملکرد    16-1
آزمایش 24: خطای مولد – لایر    27-17
آزمایش 48: مطالعه تداعی آزاد    39- 27
آزمایش 58: سطح آرزو    51-40

تحلیل نتایج:
تفسیر نتایج:   
منابع:

 

 

چکیده:

هدف این آزمایش مطالعه‌ی تأثیر آگاهی از نتایج برعملکرد است. فرض بر این است که آگاهی از نتایج بر عملکرد تأثیر دارد. آزمایش از نوع مداد – کاغذی است. آگاهی از نتایج از طریق ارائه پسخوراند به آزمودنی . آزمایش که دختری 22 ساله و دانشجو است انجام می شود. تکلیف آزمودنی اینست که در سه مرحله با چشمان بسته به ترسیم خطوط بپردازد. تحلیل نتایج با به کار بستن ازمون T وابسته نشان دارد که فرضیه تأثیر آگاهی از نتایج بر عملکرد را تأئید می‌کند.

 

واژه کلید: پسخوراند، آزمون T وابسته، آزمایش تأثیر آگاهی از نتایج برعملکرد ثورندایک


گزارش تحقیقی و مبانی نظری

انجام این آزمایش در ازمایشگاه تجربی دو هدف را دنبال می‌کند. اول: بررسی تأثیر آگاهی از نتایج بر عملکرد و دوم: روش شناسی. هدف اول در واقع خدف اصلی آزمایش و هدفی است که ثورندایک در تدوین این آزمایش که دنبال آن بوده است. و هدف دوم هدفی است که امروزه روانشناسان تجربی برای آموختن روش شناسی در آزمایشگاه روانشناسی به آن استفاده می‌کنند. زیرا این آزمایش با وجود سادگی بسیار زیاد، بسیار دقیق است و به شناخت کامل و دقت فراوان به هنگام اجرا احتیاج دارد. اما اینکه ثورندایک از انجام این آزمایش به دنبال چه هدفی بوده است؟ ثورندایک در واقع به دنبال استخراج قوانین یادگیری بوده است.

ثورندایک معتقد بود که اثر یا نتیجه‌ی رفتار است که تعیین می‌کند، آن رفتار آموخته خواهد شد یا نه. از این رو نظریه ثورندایک به "قانون اثر" که معروفترین قانون نظریه اوست شهرت دارد. طبق قانون اثر، اگر در حضور یک محرک رفتاری انجام بگیرد و به نتیجه‌ی مطلوبی بیانجامد (یعنی پاداش دریافت کند) آن رفتار آموخته می‌شود، یعنی باردیگر که آن محرک ظاهر گردد پاسخ به آن داده خواهد شد. به سخن دیگر می‌توان گفت که در نتیجه‌ی پیامد مطلوب رفتار، پیوند بین محرک و پاسخ نیرومند می‌شود. به این رابطه "قانون پاداش" می‌گویند. (سیف، 1355).

در مورد پیشرفت عمل آزمودنی که در نتیجه‌ی کسب اطلاع درباره‌ی نتایج کار او حاصل می‌شود، سه توضیح اصلی وجود دارد:

1) به این طریق انگیزشی ایجاد می‌شود، یعنی وقتی آزمودنی‌ها با کسب اطلاع از کار خود فعالیت می‌کنند، معمولاً کار برای آنها بیشتر کنند.

2) چون فرد می‌داند که چه موقع خطا کرده است، بنابراین می‌تواند آزمایش کند و خطای خود را اصلاح کند و عمل درست او نشان می دهد که در این راه تا چه میزان موفق بوده است.

3) وقتی اعمال موفقیت‌آمیز آزمودنی مشخص می شود، ممکن است آزمودنی کوشش کند تا آن عمل را مجدداً تکرار کند این عمل در مورد مهارتهای ورزشی که در آنها حرکات خاص دست یا پا ساده‌تر از حرکات نسبتاً کوچکی است که در ردیابی هدف وجود دارد، کاملاً صادق است (مان، 1902).

پسخوراند: بازگشت جریانهای عصبی به یک مرکز کنترل و مؤثرشدن در کنترل بیشتر برای مثال میتوان به آن دسته از جریان‌های عصبی اشاره کرد که از طریق فعالیت عضلانی بوجود می‌آیند و به مغز می‌روند و موقعیت و وضع عضله را به مغز خبرمی‌دهند و به این طریق باعث کنترل بیشتر عضله می شوند (اصطلاح علم روانشناسی و سیبرینتیک است). هرگاه محصول فعالیت عضو یا ماشینی بتواند بصورتی در مقدار تولید محصول مؤثر واقع شود، می‌گویند پسخوراند وجود دارد (مان، 1902).

یادگیری: تغییر کم و بیش دائمی رفتار که در نتیجه‌ی فعالیت، آموزش خاص یا مشاهده بوجود می‌آید (مان، 1902).

در نتیجه در این آزمایش فرض براین است که پسخوراند یا آگاهی دادن از عملکرد در یادگیری اثر مثبت دارد و این یک فرضیه‌ی پژوهشی جهت دار است که با انجام این آزمایش ردّ یا تأیید شدن آن را بررسی می‌کنیم.

متغیر مستقل: آگاهی از نتایج      متغیر وابسته: عملکرد


توصیف آزمایش:

دراین آزمایش، آزمودنی یک نفر دختر دانشجوی 22 ساله است.

ابزار مورد نیاز اجرای آزمایش، 3 برگ کاغذ میلی متری، 2 عدد خط‌کش، یک عدد چشم بند و یک عدد مداد سیاه معمولی. برگه‌ها از 1 تا 3 شماره‌گذاری شدند به طوریکه برگه مربوط به هر مرحله از مرحله‌ی قبل و بعد قابل تمایز باشد. سپس روی محور عمودی ارتفاع cm2 و cm12 علامتگذاری شد با مداد پررنگ به صورت افقی خط cm2 و cm12 مشخص شد، به این ترتیب فاصله‌ی cm10 نمایان می شود. آزمودنی پشت میز نشست و آزمونگر چشمان او را بست و یک مداد سیاه بدستش داد. آزمودنی یاد می گیرد که خط‌کش را روی کاغذ طوری نگه‌دارد که برگه‌ی زیر آن حرکت نکند. خط کش به موازات بدن آزمودنی و روی خط پایین کاغذ قرار دارد.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.