فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:153
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
چکیده 9
فصل اول : کلیات 10
1 - 1 هدف 11
فصل دوم : تعاریف و اصطلاحات 13
1 - 2 تاریخچه 14
2 - 2 معرفی 24
3 - 2 تعاریف و اصطلاحات 25
4 - 2 عناصر اصلی 27
5 - 2 دو نوع آموزش از راه دور 28
6 - 2 فرضیات اصلی آموزش از راه دور 30
فصل سوم : مدیریت و برنامه ریزی 31
1 - 3 برنامه ریزی آموزشی 32
2 - 3 مدیریت آموزشی 34
فصل چهارم : طراحی آموزش از راه دور 37
1 - 4 زیر ساختهای آموزش مجازی 38
1 - 1 - 4 بررسی یک نمونه زیرساخت نرم افزاری 43
2 - 4 عناصر طراحی 83
3 - 4 حرکتهای ساختاری 84
4 - 4 حمایت از نوآوری ها 84
5 - 4 ایجاد مطالب برای آموزش از راه دور 85
6 - 4 اهمیت نقش فن آوری در مقوله طراحی 88
فصل پنجم : چشماندازهای برنامهریزی و مدیریت توسعه فنآوری اطلاعات در نظام رسمی آموزشی ایران 90
1 - 5 بیان مسأله 91
2 - 5 اهمیت برنامهریزی بلندمدت و متمرکز 92
3 - 5 اهداف و رسالت توسعه فنآوری اطلاعات در آموزش و پرورش 93
4 - 5 چشمانداز توسعه فنآوری اطلاعات در آموزش و پرورش 94
5 - 5 دانشگاه آرمانی در هزاره سوم و توسعه اطلاعاتی جامعه دانایی محور 95
6 - 5 آموزش در هزاره سوم 101
7 - 5 بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش 105
8 - 5 نگاهی به رابطه فناوری ارتباطات و اطلاعات با آموزش 107
فصل ششم : بحث و نتیجه گیری ؛ ارزشیابی 11
1 - 6 آیا آموزش از راه دور موثر است ؟ 112
2 - 6 مزایای دانشگاه مجازی 113
3 - 6 روشهای ارزشیابی 118
4 - 6 ارزیابی های کیفی 120
5 - 6 بررسی اجمالی دو دانشگاه اینترنتی 122
5 - 6 پیشنهادات و نتیجه گیری 130
فصل هفتم : آموزش الکترونیکی و مهندسی معدن 131
منابع و ماخذ : 151
فهرست کتاب ها 152
فهرست سایت های اینترنتی 153
چکیده:
با توجه به اینکه آموزش الکترونیکی ( E- Learning ) که زیرشاخه ای از آموزش از راه دور می باشد ، در دنیا مقوله ای نو تازه می باشد و مدت زیادی از تولد آن نمی گذرد ( حدودا از سال 1998 میلادی ) ، مباحث و موارد مربوط به آن هنوز کاملا تبیین نگردیده است . و منابع و مآخذ مورد نیاز بسیار ضعیف می باشند . علی الخصوص منابع فارسی زبان . در نتیجه خود بحث آموزش الکترونیکی ( E- Learning ) جای کار و مالعه فراوانی دارد .
متاسفانه بسیاری از کلاسها و برنامه های آموزشی که تحت عنوان آموزش از راه دور و آموزش الکترونیکی برگزار می گردند ، به دلیل ضعفهای ریشه ای تئوریک و عدم ایجاد زیرساخت های لازم ، کارایی لازم را نداشته و به هیچ وجه اهداف اساسی آموزش الکترونیکی را تامین نمی کنند . چرا که برخی از متولیان امور آموزشی فکر می کنند که با تایپ جزوات درسی و قرار دادن آنها در سایت اینترنتی و رفع اشکال اینترنتی و ... می توان آموزش الکترونیکی راه انداخت و بدان افتخار کرد و البته منبع درآمدی هم ایجاد کرد . درصورتی که در آموزش الکترونیکی باید حتی مسایل روانشناسی آموزشی را هم در نظر گرفت.
به همین دلیل در این پروژه که کاربرد آموزش الکترونیکی در مهندسی معدن می باشد ، بیشتر به مباحث بنیادی آموزش الکترونیکی و امکان سنجی پیاده سازی آن در ایران پرداخته شده است . در ابتدابه تاریخچه مختصری از آموزش و استفاده از تکنولوژی در آن پرداخته شده است .
سپس تعریف و تشریحی واضح و کامل از این عنوان و اصطلاحات مختلف آن ، به عمل آورده شده .
فن آوری های مربوطه و روشهای پیاده سازی آن از دیگر مباحث مورد توجه در این پروژه می باشد.در
رابطه با کارایی و یا عدم کارایی و همچنین بررسی بلقوه آن در نیز مطالبی عرضه شده است .
در انتها نیز آموزش الکترونیکی در مهندسی معدن همراه با ارائه یک نمونه آموزش نرم افزاری درس اقتصاد معدنی مورد بحث قرار گرفته است .