فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:18
فهرست مطالب:
مقدمه پژوهشگر۱
بیان مسئله و مقدمات موردنیاز بحث۲
استقراء در منطق مرحوم مظفر (ره) ۵
نظریات مختلف در چگونگی تعمیم۷
الف: نظریه منطقیون ارسطویی۷
ب: نظریه شرقی (مارکسیسمی) ۹
ج: نظریه غربی (فیلسین شاله۱۰
د: نظریه شهید صدر۱۰
نتیجه۱۱
منابع و مآخذ۱۳
چکیده
(با مدد هستی بخش هستها)
هسته مرکزی و محوری مقاله پیشرو مسئله «چگونگی تعمیم استقراء ناقص» میباشد. برای ورود به مسئله، ابتدا مقدمه و اصطلاحاتی را که موردنیاز بحث بوده، بیان داشته و سپس به بیان نظریات مختلف درباره این مسئله پرداختیم؛ نظریاتی که یکی از سرزمینهای اسلامی و دیگری از شرق و سومی از غرب مطرح گردیده است. در آخر نیز نظریه یکی از دانشمندان اسلامی بصورت جدای از نظریات سایر دانشمندان اسلامی مطرح شده است. چرا که نظریه ایشان تفاوت آشکاری با نظریه دیگر دانشمندان اسلامی دارد.
(و استدعی التوفیق من العزیز الحکیم)
مقدمه پژوهشگر
وقتی در سال دوم تحصیلی مشغول فراگیری منطق مرحوم مظفر (ره) بودیم. اشکالاتی به ذهنمان خطور میکرد که بعضاً پاسخی برای آنها نمییافتیم، به خصوص در دو نقطه اساسی کتاب، این اشکالات قوت گرفت (و البته به قوت خود نیز باقی ماند) مباحث استقراء ناقص و تجربه.
تصور بنده این بود که آنچه مرحوم مظفر (ره) در این دو مبحث مطرح نمودهاند، خالی از ضعف نیست. اما به علل گوناگون به تحقیق پیرامون آن نپرداختم تا اینکه طائر بخت در سال سوم بر بام اندیشه ما نشست و حقیقت، اندکی چهره خود را به ما نمایاند.
در ابتدای تحقیق تصور نمیکردم کسی پاسخگو به اشکالات وارد بر استقراء و تجربه باشد و هرچه هم تحقیق گستردهتر میشد، این تصور قوت مییافت. آنچه جای شگفتی داشت این بود که چگونه اساتید فن و علمای منطق، به چنین مسئله مهمی توجه نمینمودند و به آسانی از آن میگذشتند. اما هنگامی که کتاب شهید آیتالله صدر به دستم رسید، خیلی مسرور گشتم که ایشان در این زمینه کتابی مستقل تالیف نمودهاند. البته تا آنجا که تحقیقات ما ادامه داشت، پاسخ منطقی (= منطق ارسطویی) از گفتههای شهید صدر به دست نیامد.
به هر حال امیدواریم این تحقیق جرقهای را برای علاقهمندان و دانش دوستان عزیز ایجاد نماید تا به تحقیقات گستردهتر و عمیقتری همت گمارده و گره از این مشکل علمی بگشایند.