فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:46
فهرست مطالب:
مقدمه
الف – چگالی نسبی
ب – تقطیر
ج – فشار بخار
د – صمغها
ه – پایداری
و – گوگرد
ز – عدد اکتان ( آرام سوزی )
انواع مواد افزودنی
فرایندهای پالایش در پالایشگاه
تقطیر نفت خام
رفرمینگ (تبدیل) کاتالیزی و همپارش
بازیابی بخار (واحد صنعتی گاز )
آلکیل دار کردن
نحوه سوختن بنزین در موتور
حالت تنفس:
2 - حالت تراکم:
3 - حالت انفجار
4 - حالت تخلیه:
سوخت های جایگزین بنزین
انواع سوختهای جایگزین
بیودیزل:
تفاوتهای اساسی در ترکیب بیودیزل و گازوئیل :
ترکیب زنجیرهای اسیدهای چرب :
تولید بیودیزل :
- سوخت های الکلی:
- متانول:
روش تولید:
اثرات زیست محیطی:
ملاحضات ایمنی:
اتانول
اتانول بنزین
روشهای تولید:
انتشار گازهای آلاینده:
- سوخت های سری P
انتشار مواد آلاینده :
جمعبندی:
منابع
مقدمه :
بنزین برشی از نفت است که برای سوخت موتورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . این سئخت مخلوطی است از گروههای مختلف هیدروکربنی که در مولکولشان بین 4 تا 12 کربن دارند . نقطه های جوش آنها بین 30 تا 120 درجه سانتی گراد است .
دو نوع سوخت مونور در بازار عرضه می شود : 1 – بنزین معمولی 2 – بنزین سوپر ، که تفاوتشان در عدد اکتان (درجه آرام سوزی ) است . این دسته بندی بنزین اتومبیل بر مبنای عدد اکتان در حقیقت بر پایه مرغوبی بنزین است . زیرا هر چه عدد اکتان بنزین بالاتر باشد ، مرغوبتر است .
از دهه 1920 به بعد برای بالا بردن درجه اکتان از ترکیبات سرب دار مانند تترااتیل سرب ( TEL ) استفاده می شود . به علت سمی بودن این ماده و جلوگیری از آلودگی محیط زیست ، اغلب کشورهای صنعتی به تدریج استفاده از این ماده ممنوع شده است . به جای آن از بنزین بدون سرب استفاده می شود . در ایران پالایشگاه اراک ، اولین پالایشگاهی است که بنزین بدون سرب تولید می کند . بررسی مشخصات بنزینها معمولا از نظر کاربردشان در موتور مورد توجه قرار می گیرد . در زیر این گونه مشخصات ارائه گردیده است .
الف – چگالی نسبی
چگالی نسبی نمی تواند به تنهائی کیفیت یک بنزین را مشخص کند . چگالی نسبی بنزین معمولی 76/0 و در بنزین سوپر 77/0 می باشد .
ب – تقطیر
منحنی تقطیر ASTM انعکاسی از ترکیب بنزین است و اطلاعاتی درباره سهولت راه اندازی موتور در سرما ، رقیق شدن روغن و امکان فرسایش پوشش ها می دهد .
چنانچه دمای 10% تقطیر بین C 60-50 باشد ، مقدار حداقلی از برشهای سبک وجود دارد که تبخیرشان برای راه اندازی موتور در سرما کفایت می کند . اگر نقطه 50% بین C 110-90 باشد ، فراریت قسمت میانی بنزین مناسب است و تبخیر سوخت به خوبی صورت می گیرد ، در نتیجه امکان استفاده از حداکثر قدرت موتور میسر می شود . برای قسمت انتهایی بنزین نقطه 95% کمتر از c 205 در نظر گرفته شده است . در قسمت انتهایی ، هیدروکربن های سنگین قرار دارند که از نظر ارزش گرمائی مفیدند ولی فراریت اندکشان موجب بعضی اشکالات می شود از قبیل تبخیر نامناسب بنزین و تولید رسوب در نتیجه احتراق ناقص ، شستشوی پوششها و رقیق کردن روغن . این اشکالات بلافاصله پس از راه اندازی موتور به وجود می آید . همچنین تا زمانی که موتور به دمای عادیش نرسیده و جریان سوخت حاوی قطرات مایع است ، توزیع تترااتیل سرب در سیلندرها مناسب است زیرا دمای جوش این ماده C 200 است و دیرتر تبخیر می شود و در قطرات تبخیر نشده غلضتش افزایش می یابد و در مواقع خروج ، رسوبهایی بر روی سوپاپ ها به جا می گذارد .
با توجه به گستره تقطیر بنزین ، مشخص می شود که هیدروکربن های سازنده آن از C4 تاC12 می باشند و نقطه آنها میان 30 تا 210 درجه سانتیگراد است .