فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:74
عنوان تحقیق : بررسی و مطالعه عملی مدیریت در آموزشگاه راهنمایی ( دولتی )
شهید رجبعلی حطیطه ای ( ابو چناری ) از توابع بخش جغتای
فهرست مطالب:
عنوان صفحه
مقدمه ........................................................................................................................
فصل اول : کلیات ..............................................................................
الف ) مفاهیم راهنمایی تحصیلی..............................................................................
ب) آموزشگاه راهنمایی ابو چناری........................................................................
ج ) امکانات ، خصوصیات و شرایط آموزشگاه .....................................................
فصل دوم : مدیر و آموزشگاه.............................................................
الف) شرح حال مدیر ، جایگاه و ویژگی های وی................................................
ب) شیوه و سبک مدیریت ( براساس نظریه های مربوط ) .....................................
ج ) نقاط ضعف و قوت مدیر آموزشگاه .............................................................
د) اظهارات واش آموزان درباره مدرسه و مدیر...................................................
ه) عملکرد و بازدهی مدیر ...................................................................................
فصل سوم : همکاران مدیر .................................................................
الف ) خصوصیات معلمان و شیوه های تدریس ( تشویق وتنبیه )................................
ب) گفته های خودمانی معلمان و مدیران.................................................................
ج ) انتظارات دانش آموزان از معلمان .....................................................................
فصل چهارم : توصیف ، تجزیه و تحلیل فرضیات ارزشیابی..........................
الف ) نمونه فرم ارزشیابی از دانش آموزان و معلمان .................................................
ب ) توصیف و چگونگی اجرا ..................................................................................
ج ) جداول و نمودارهای فرضیات آزمون نظر سنجی و ارزشیابی .................................
د ) اهم یافته های این داده ها .....................................................................................
فصل پنجم : نگاه کلی به آموزشگاه ........................................................
الف ) چارت سازمانی مدرسه و جایگاه آن .............................................................
ب) وضعیت موجود و مطلوب مدرسه .....................................................................
ج ) ناگفته ها ........................................................................................................
د) نتیجه گیری ...................................................................................................
منابع ..............................................................................................
مقدمه :
مدیریت و رهبری در آموزش و پرورش نیازی لازم است ، این نیاز به ویژه در سیستم آموزشگاهی نقشی اساسی در بنامه ریزی ، هدفمندی ، رشد و پرورش دانش آموزان و بطور کلی تداوم و بقای آن دارد . در مدارس وظیفه مدیریتی باید طوری روشن شود که مدیر هنگام حضور در آموزشگاه خودرا در جایگاهی ببیند که احساس مسئولیت پذیری این را بکند که یک مدیر آموزشی در مدرسه است و باید چنان عمل کنند که مفهوم مدیریت با همکار زیر دست اشتباه تلقی نشود و نه اینکه خودرا در مقامی بالاتر از زیر دستان ببیند بلکه خودراهم سطح با همکاران تصور کند و به مطالعه مشکلات ، پیچیدگی درونی و برونی مدرسه ، تبیین واقعیت ها و همه اصول و قواعد حاکم بر آموزشگاه بپردازد .
آنچه مسلم است مدرسه به مدیری اثر بخش نیاز دارد که میز او از اوراق و اسناد خالی باشد ولی به همه آنها احاطه کامل داشته باشد .
هر آموزشگاهی مدیری را در خود جای داده است که در آموزشگاه تقسیم کار ، نظم انضباط ،رابطه انسانی ، وظیفه شناسی ، احترام ، گوش دادن به گفته های زیر دستان ( معلمان – دانش آموزان والدین ) و به طور کلی مقررات و آیین های مشروط مدرسه باید به نحو احسن انجام گیرد . در واقع عدم اثربخشی مدیر سبب می شود مدرسه حتی با عواملی چون بودجه – پول – رفاه بیشتر و همکارانی زبده تر رشد و توسعه پیدا نکند .
موقعی که به آموزشگاه مورد تحقیق مراجعه نمودم بسیاری از عناصر اساسی مدیریت رابطور شکسته و بسته مشاهده کردم که در جای خود هم مایه ضعف مدرسه و در طرفی عامل قوت آموزشگاه بود . اما نکته قابل توجه این است که مدیر مدرسه هنگامی مدیریت را قبول می کند ، بایست خیلی ریسک ها ( به اصطلاح وگرنه خطری در کار مدیریت نیست ) را بپذیرد ؛ چراکه اوعلاوه بر دانش و بینش کافی ، اعتماد به نفس کامل ، اعمال روش ها و شیوه های جدید مدیریت ، وقت وزمان لازم ، به بسیاری از سبک های مدیریتی که بتواند رابطه صمیمانه و دوستانه با همکاران برقرار کند ، تصمیم گیریها به موقع بگیرد ، دارای خلق و خوو روحیه مناسب باشد . به عقاید و آرای همکاران و حتی دانش آموزان توجه داشته باشد و بالاخره محیطی بوجود آورد که در آن محیط تفاهم و تعادل ، علاقه و انگیزه و همدلی و همدردی بهترین مؤلفه های آن آموزشگاه باشد .
در پایان این جمله را مدیران بپذیرند که آنان حقی دارند و متقابلاً زیردستان آنها هم حق و حقوقی دارند ، مدیر با همکاری و هماهنگی با بالا دست خود و پایین دستان خوددرجهت برطرف کردن هر گونه مشکل تحصیلی و حتی خارج از این مشکلات و در محدوده وظایف آموزشگاه داشته باشد .
فصل اول
« کلیات »
الف ) مفاهیم راهنمایی تحصیلی
ب) آموزشگاه راهنمایی ابو چناری
ج) امکانات ، خصوصیات و شرایط آموزشگاه
« چنین گفت پیغمبر راستگوی زگهواره تا گور دانش بجوی »
الف ) مفاهیم راهنمایی تحصیلی
دوره راهنمایی تحصیلی پس از مرحله اول تعلیمات عمومی ( دوره ابتدایی ) آغاز می شود و معمولاً گروه سنی 13-11 سال را دربرمی گیرد . مفهوم راهنمایی تحصیلی در آموزش و پرورش برای توجه به تفاوتهای فردی و بوجود آوردن شرایط بهره برداری صحیح از استعدادهائیست که در همه سطوح تعلیمات رسمی مورد توجه قرارگرفته است .
بنابراین مدارس راهنمایی تحصیلی برای تربیت نوجوانان یازده تا سیزده ساله تأسیس که علاوه بر افزایش معلومات و توجه به رشد بدنی – عقلی – اجتماعی – عاطفی و اخلاقی – خدمات راهنمایی و مشاوره ارائه می کند ( صافی – چاپ 79 – ص 65 )
دانش آموزان دوره راهنمایی در مرحله ای اند که آثار بلوغ در آنها ظاهر می شود و مرحله مهمی است چون ویژگیهای شخصیت و تفکر انتزاعی دانش آموزان در این مرحله شکل می گیرد . این دوره تحصیلی راهنمایی ، دوره انتقال از محیط ساده ابتدایی به محیط پیچیده تر مدارس متوسطه است که نسبت به دوره ابتدای از نظرتنوع دروس و تنوع دبیر متفاوت است ( صافی – چاپ 79 – ص 66 )
ویژگی نوجوانان در این دوره عبارت است از : سریع شدن رشد جسمی و تغییر در تناسب و تعادل بدن ، گذر از تفکر انضمامی و ورود به مرحله تفکر انتزاعی ،نگرانی و مضطرب شدن آنا ن بدلیل بلوغ جنسی و روانی ، ارزیابی جدید از ویژگیهای اخلاقی و اعتقادی ، تمایل زیاد به محبت دیدن و محبت کردن ، تا حدی پرخاشگرند و وابستگی به خانواده کمرنگ و همانند سازی با گروه همسال تقویت می شود .
آموزشگاه و آموزش و پرورش برای ویژگی هایی که ذکر شد باید :
از مسابقات پرانرژی و خسته کننده بپرهیزند ، محتوی درسها عمیق تر باشد و با مشغول کردن ذهن دانش آموزان با دروس مختلف ، فرایند ذهنی جدید برای آنها پدید آورد ، برای کاهش فشار انگیزه جنسی ، به نوجوانان کمک شود تا اوقات فراغت خودرا پر کنند ، مدیران – مربیان – دبیران مدارس راهنمایی با هوشیاری و صبر و حوصله به سوالهای نوجوانان درباره مسائل مذهبی و اخلاقی پاسخ دهند ، از تحقیر آنان و تنبیه خودداری کنند ودرانتخاب دوست و فعالیتهای اجتماعی به آنها کمک کنند .
هدفهای دوره راهنمایی تحصیلی باید : پرورش فضایل اخلاقی و معنوی – نظم و تربیت و پرورش عادت و تفکی عملی که از دوره ابتدایی آغاز شده افزایش تجارب و معلومات عمومی و تشخیص استعدادها و رغبتهای فردی دانش آموزان می باشد . همانطور لایحه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در تیر ماه 77 در فصل دوم ( ساختار ) ماده ده آمده : « دوره راهنمایی تحصیلی برای هدایت دانش آموز از مرحله کودکی به نوجوانی ، شناخت استعداد ، علایق و توانایی نوجوانان و زمینه برای شکوفایی آنان ، رشد شخصیت ، پرورش اعتماد به نفس و خودشناسی ، تقویت و تعمیق باورهای دینی ، اخلاقی و اجتماعی و آماده سازی ( دانش آموزان ) برای انتخاب مسیرهای تحصیلی و شغلی با استعداد ، توانایی و علاقه وی و نیازها و امکانات کشور فعالیت می کند و طول این دوره سه سال است .»
برنامه این دوره نسبت به برنامه های گذشته انعطاف بیشتری دارد . زیرا : برنامه هر ماده درسی به قسمتهای متعادل نظری و عملی تقسیم شده ، محتویات برنامه با توجه به رشد بدنی و عقلی دانش آموز تنظیم شده ، دامنه فعالیت و تجارب دانش آموز توسعه یافته مثلاً برای اولین بارماده درسی با عنوان « مقدمات حرفه و فن » در برنامه گنجانده شده ، به فعالیتهای هنری توجه خاصی شده و هر یک از مواد برنامه ، هدف خاصی را تعیین می کنند تا معلمان با توجه به هدف برنامه کار خودرا تنظیم کنند . خدمات راهنمایی دردوره راهنمایی تحصیلی چند گونه تعریف شده ؛ از جمله : « راهنمایی ، کمک منظمی به فرد در اینکه : - استعدادهای خودرا شناخته و آگاه به توانمندیهاو محدودیتهای خود باشند – رفتار وحالات خویش را منظم و متعادل کند – در انتخاب دروس یا رشته تحصیلی تصمیم بگیرند – برای رقابت آزاد و پسندیده تربیت شوند – قادر به حل مشکلات و مسائل خود در امور مختلف زندگی باشند !»