یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود مقاله بهترین راه شناخت خدا

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله بهترین راه شناخت خدا دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود مقاله بهترین راه شناخت خدا


دانلود مقاله بهترین راه شناخت خدا

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:39

فهرست مطالب:

الله
سرشت خداشناسی
آیا این بحث بیهوده نیست؟
پیروزی غرائز مادی
فلسفه بعثت انبیاء
 نتیجه
توحید فطری
نیازهای فطری
 اساس بحث
اصل اول
احساس نیاز بآفریدگار
اصل دوم
« آیا این احساس معلول عادت است؟»
امور عادی« حرکت قسری»  
نتیجه:
سرشت خداشناسی
از دیدگاه اسلام  
دین و فطرت
 اجتماعی بودن انسان، و نیاز به قوانین
 قوانین اجتماعی واسطه میان نقص و کمال انسان
معمای هستی راچگونه حل کنیم؟
روایتی دقیق و جالب
خدا را که آفرید؟
 علل نامتناهی
« برهان علة العلل»
آفریننده های خویش!
 انرژیهای ازلی و آفرینش
طبیعت دیگر چیست؟
پیدایش انسان
آفرینش انسان از« علق» اسپر
 نطفه چیست؟
پیدایش حیات
کیف تکفرون بالله و کنتم امواتاً فاحیاکم
حیات در شرایط اولیه زمین
 شرائط پیدایش حیات
کیفت تکفرون بالله و کنتم امواتاً فاخیاکم؟!  « بقره 28»
 آسمان در قرآن
 وسعت آسمان
 کهکشان چیست؟
 قطر کهکشان
زبورهای آسمان
علی(ع) و مطالعة آسمان
انکار خدا برخلاف حکم قطعی عقل است
مهمترین فلسفة انکار خدا
  و جحدوا بها و استیقنتها ظلماً و علوا.« نمل»
 منابع :

 

 

الله

خداپرست بودن در عصر ما مسئولیتهای سنگینی را برای خداپرستان متعهد و مسئول ایجاد می نماید مسئولیتی که از هر زمان، بیشتر و حساستر است و انجام آن از هر وقت مشکل تر.

در عصر ما با وجود تمام مشکلاتی که در راه بینش و تشخیص درست، وجود دارد، نیاز به مذهب و تکیه گاه معنوی از هر زمان بیشتر احساس می شود، و جبر و تاریخ جامعه را بیش ازهر زمان، نیازمند به مذهبی اصیل، و رهائی بخش و سعادت آفرین نشان میدهد.

مذهبی که از درون، انسانها را بسازد، و جامعه بشری را براساس انسانهای ساخته ای که ضامن اجراء قوانین و حقوق در خود آنها موجود است، بنا کند.

در عصر ما اگر اسلام آنطور که هست به جهان معرفی شود بیش از هر زمان طرفدار و خواهان دارد.

با اینکه کتابهای فراوانی درباره شناخت آفریدگار جهان نوشته شده، و شاید دهها تن مرکب! برای این منظور بکار رفته، ولی نمی دانم چگونه اظهار تأسف کنم دلائلی که پرودگار خودش برای اثبات ذات خود آورده، هنوز کاملاً مورد بحث و تألیف قرار نگرفته است!

در صورتی که بعقیده نگارنده بهترین راه برای شناخت خداوندف و استحکام یقین بآنحضرت، همان راهی است ک قرآن انتخاب نموده است.

این راهی که قرآن برای اثبات آفریدگار جهان پیموده نه تنها خدا را به بشر معرفی می کند و به یقین راسخی توأم با اعجاب و تحسین و محبت، بآن خالق حکیم در انسان ایجاد می نماید، بلکه پیمودن این را ه بهترین وسیله برای تشکیل یک ملت مترقی، و تکامل یافته و متکی به خود است.

آیاتی که برای شناخت آفریدگار در قرآن آمده به سه دسته تقسیم می شوند:

1- آیاتی که خداشناسی را جزء سرشت و فطرت انسان معرفی می کند.

2- آیاتی که از راه قانون علیت و محال بودن و جود معلول بودن علت بوجود حق متعال استدلال می نماید.

3- آیاتی که به حکم قانون نظم، و نظام شگفت جهان هستی به مدیر و ناظم جهان استدلال می کند.

 

سرشت خداشناسی

نکته ای که پیش از شروع به اصل بحث باید به آن توجه داشت این است که: مطالب این بخش مربوط به« اثبات و جدان خداشناسی در نهاد انسان» است، و به همین جهت مسائل این بخش با مسائل بخش دوم و سوم که مستقیماً مربوط به اثبات آفریدگار جهان است تفاوت اساسی دارد باین معنی که شناخت آفریدگار و اعتقاد به خدا، از دو راه امکان پذیر است:

1- از راه وجدان

2- از راه عقل

هنگامی که ما از راه اول در جستجوی خدا هستیم، می خواهیم ثابت کنیم که انسان دارای حس خداشناسی است،[1] و شناسایی خداوند، بصورت غریزه در نهاد انسان وجود دارد، بنابراین، در مسائل این بخش عقل تنها می تواند ما را در تشخیص این احساس یاری کند، و بیش از این کاری از عقل ساخته نیست.

 

آیا این بحث بیهوده نیست؟

ممکن است شما بگوئید، بحث کردن در و جود امر وجدانی بی نتیجه است، چون اساساً چنین وجدانی، یا درانسان وجود دراد و یا وجود ندارد اگر وجود دارد دیگر نیاز به استدلال نیست و اگر وجود ندارد یا استدلال و برهان« وجدان» در انسان ایجاد نمی شود، بلکه میتوان گفت نیاز امر وجدانی با ثبت نشان عدم آن است.

پاسخ:

در پاسخ این اشکال باید گفت که غرائز انسان بر دو قسم است:

1- غرائز مادی که برای تأمین نیازهای بدن و بقاء نسل در طبیعت انسان نهاده شده، ماند میل به غذا و   سایر غرائزی که انسان را سایر حیوانات در آن شرکت دارند.

2- غرائز معنوی، ماننددوستی، آزادیخواهی،ر حم و مروت احسان و شفقت، و سایر عواطف انسانی که نوع بشر را از سایر انواع حیوانات جدا می کند، و امتیاز و شرافت واقعی انسان بر سایر حیوانات در صورتی محقق می شود که این صفات در وی به مرحله ظهور برسد.

این غرائز بمنظور عبور از مرز حیوانیت، و رسیدن به کمال انسانیت و تأمین سعادت و خوشبختی واقعی فرد و اجتماع در بشر نهاده شده است.

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.