فرمت فایل : word(قابل ویرایش)
تعداد صفحات:28
فهرست مطالب:
چکیده
مقدمه
وحدت دین و سیاست در اندیشه امام خمینى(ره)
1ـ رابطه دین و سیاست در بُعد مفهومى
الف) تعریف دین
ب) تعریف سیاست
ج) رابطه مفهومى
2ـ رابطه دین و سیاست در بُعد نهادى
الف) ضرورت وجود حکومت در عصر غیبت
ب) الگوى عملى حکومت اسلامى در عصر غیبت
نتیجهگیرى
پىنوشتها
چکیده
یکى از مباحث مهم در حوزه اندیشههاى اجتماعى و سیاسى، رابطه «دین» و «سیاست» است. برخى با انکار هر گونه پیوندى میان دین و سیاست، تداخل یکى از آندو را در امور دیگرى موجب ناکارآیى طرف مقابل دانستهاند، از این رو به جدایى کامل آن دو توصیه مىکنند و برخى دیگر با قبول وجود رابطه میان دو مفهوم فوق، در کیفیت و نوع رابطه اختلاف نظر دارند. نوشتار حاضر در صدد مطالعه کیفیت ارتباط مفهومى و نهادى دین و سیاست در اندیشه امام خمینى(ره) است.
واژه هاى کلیدى: دین، سیاست، امام خمینى، رابطه مفهومى، رابطه نهادى.
مقدمه
از دیرباز یکى از مباحث مهم در حوزه اندیشههاى اجتماعى و سیاسى، سمتگیرى در قبال رابطه دو مقوله «دین» و «سیاست» بوده است. برخى با انکار هر گونه پیوندى بین این دو، تداخل یکى از آنها را در امور دیگرى موجب ناکارآیى طرف مقابل دانستهاند و به جدایى کامل آنها از یکدیگر با هدف حفظ حرمت هر یک از آن دو توصیه کردهاند. سابقه تاریخى چنین توصیهاى به اروپاى پس از قرون وسطى باز مىگردد. حاکمیت هزار ساله کلیسا بر کلیه شؤون زندگى در غربِ آن دوران و ناکارآیى آن در قرنهاى متمادى، بعضى از اندیشمندان سیاسى آن زمان را وا داشت تا به اندیشه تفکیک دین از حوزه حیات اجتماعى روى آورند و به تحدید دخالت دین در حوزه خصوصى زندگى انسانهاى غربى رضایت دهند.
ظهور چنین اندیشه و پدیدهاى به تشکیل حکومت هایى در جهان غرب منجر گردید که خود را ملتزم به مقررات دینى در سطح اجتماع، سیاست داخلى و امور خارجى نمىدیدند. این اندیشه پس از فراگیر شدن اندیشههاى غربى در غالب کشورهاى اسلامى نیز شیوع پیدا کرد؛ به طورى که امروزه بسیارى از این کشورها یا به طور رسمى داراى حکومتهاى سکولارند یا عملاً شیوه لاییکى اعمال حکومت را دارا هستند.