یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود روش تحقیق فرش

اختصاصی از یارا فایل دانلود روش تحقیق فرش دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود روش تحقیق فرش


دانلود روش تحقیق فرش

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:38

فهرست مطالب:

پیشگفتار:
چکیده
مقدمه :
 بیان مسئله
روش تحقیق
فرضیه تحقیق
  سئوالات تحقیق
 اهداف تحقیق
 استراتژی
قوتها
فرصتها
ضعفها
تاریخچه فرش
فرشهای دوران صفویه را می توان متعلق  به دو گروه زمانی دانست:
صادرات فرش دستباف
ارزآوری صنعت فرش
عوامل موثر در کاهش ارزش صادرات فرش دستباف
رقابت ناسالم در بازارهای جهانی
عوامل موثر بر کاهش وزنی و ارزی صادرات فرش دستباف  
طرف عرضه فرش دستباف  
بررسی نتایج متوسط دستمزد بافندگان فرش در ایران با سایر کشورهای جهان :
 متوسط دستمزد ماهانه -دستمزد قالیبافانونسبت دستمزد سایر کشورها به ایران
 جدول صادرات فرش ایران و کشور های رقیب در جهان طی سالهای 2003-2002
پیشنهاد کلی
نتیجه گیری
منابع و مأخذ:

 

 

پیشگفتار:
       گرچه من بواسطه علاقه ای که برشته تحصیلی خود دارم و اصولآ حس کنجکاوی که برای درک واقعیات در خود سراغ دارم و دلیل آن سفرهای متعددی است که برای دیدن مناطق مختلف قالیبافی از جمله عشایر فارس نقاطی از آذربایجان وقم وکلاردشت داشته ام در این مورد هم مطالبی قبلآ تهیه وارائه داده ام اما با وجود این باید اقرار کنم آنچه مرا وسایر دانشجویان به این گونه اقدامات وتهیه گزارش حاضر تشویق میکند وجود پی گیری مستمری است که در وجود و رفتار استاد ارجمند جناب آقای احراری است.بدین جهت ضمن تقدیم نتیجه کار ناچیز خود و اظهار تشکر از ایشان امیدوارم مانند گذشته از ارشاد وراهنمائی وگوشزد کاستی ها که در این تحقیق وجود دارد مورد لطف و هدایت ایشان قرار بگیرم.

 



چکیده
      فرش ایران در طول تاریخ چه از نظر حجم تولید و صادرات آن و چه از نظر کیفیت و سبک تولید از مقام شاخصی در میان دیگر کشورهای تولید کننده فرش برخوردار بوده است. در طول تاریخ نیز بر حسب شرایط اجتماعی، سیاسی و امنیتی که بر کشور ما حاکم بوده است این صنعت همواره دچار فراز و فرودهای فراوانی بوده است، بطوری که هر گاه کشور از نظر سیاسی و امنیتی دارای شرایط مناسب اجتماعی بوده است تولید و فروش و صادرات این محصول شرایط مناسبی را فراهم می کرده است به نحوی که کمتر کشوری در این زمینه امکان رقابت با ما را داشته است. این وضع در سالیان اخیر بنابه جهاتی که ناشی از شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین بی برنامگی مسئولین صنعت فرش در ایران جایگاه والای خود را در عرصه بین المللی به کشورهایی داده ایم که در حول و حوش ایران هستند و توانسته اند از تجربیات، دستاوردها و ابتکارات ایرانیان بهره ببرند و جایگاه ایران در زمینه صادرات فرش را در بازارهای جهانی به مخاطره بیندازند. این در حالی است که هیچ یک از کشورهای رقیب ما در تولید فرش به هیچ وجه کیفیتی برابر با کیفیت فرش ایران را به بازارهای جهانی نمی توانند عرضه کنند با این وجود به عنوان رقیبانی جدّی در این زمینه برای کشور ما به حساب می آیند. بنابراین عوامل دیگری در موفقیّت نسبی این کشورها در امر صادرات فرش به بازارهای جهانی دخیل هستند که شاید تبلیغات یکی از بزرگترین و مهّمترین عوامل جلب و جذب بازارهای جهانی و خریداران باشد که ما به علّت کوتاهی و سهل انگاری در این امر بازار فروش فرشهای خود را به کشورهایی چون چین، هند و پاکستان واگذار کرده این که در زمینه تبلیغات و جذب و جلب نظر بازار بسیار فعّال تر و موفّق تر از ایران و تولیدکنندگان داخلی عمل کرده اند.نکته دیگری که می بایستی مورد نظر قرار بگیرد عامل مهّم و موثر در فروش یک محصول در بازار بیشتر از آن که به کیفیت آن بستگی داشته باشد و به عامل مهّمتری که همان قیمت تمام شده محصول است بستگی دارد. مشتری فرش امروز در بازارهای اروپایی و آمریکایی ترجیح می دهد که فرشی را در تزئین منزل خود به کار ببرد که قیمت تمام شده کمتری داشته باشد تا راحت تر بتواند با تغییر مد و الگوی زندگی از آن چشم بپوشد این مسئله ای است که با توّجه به زندگی مصرف گرایانه ای که در میان مردمان غرب مرسوم است به وفور در دیگر جوانب زندگی آنها نیز نمودار است گرچه ممکن است این باور برای ما که مشکلات ومشقاتی را که برای بافت فرشمتقبل میشویم سخت باشد ولی حقیقتی غیر قابل کتمان است. در کشورهای رغیب ایران همچون چین و پاکستان هزینه تولید و مزد عاملین تولید فرش نسبت به ایران بسیار پائین تر است که خود این موضوع رابطه بسیار تنگاتنگی با میزان نیروی انسانی و همچنین شرایط اقتصادی مناسب این کشورها دارد. همچنین از طرفی عدم وجود امنیّت اقتصادی باعث می گردد که سرمایه گذاران در این زمینه از سرمایه گذاری و تدوین برنامه های دراز مدّت امتناع ورزند و این فراز و فرودها باعث می شود که کشور ما یک برنامه مدون و قابل اعتبار با ضمانت اجرایی لازم برای انجام کار در این صنعت که لازمه موفقیّت در آن وجود شرایط مناسب برای برنامه ریزی دراز مدّت است نداشته باشیم؛ طبعاً ادامه این وضع باعث می شود اشخاص ماهری که دست اندرکار این صنعت هستند توّجه خود را به طرف مشاغل دیگری معطوف دارند ادامه این روند در دراز مدّت باعث می گردد که اشخاصی که باید در این زمینه در شرایط مناسب آموزشهای لازم و ذوق و هنر طراحی، بافت و عرضه قالی را در عرصه بین المللی داشته باشند به تدریج رو به نقصان گذارد به نحوی که ممکن است ظرف مدّت کوتاهی این صنعت که منبع درآمد قابل توجهی برای طبقه متوسط و ضعیف جامعه است از فعالیّت اقتصادی کشور حذف شود که طبعاً وجود چنین رویدادی با توّجه به پایان پذیر بودن منابع و درآمدهای نفتی که طبعاً نمی تواند منبع درآمد مانا و دراز مدّتی باشد و با توّجه به شرایط اقلیمی که نیروی کاری حاصل از اشتغال به این گونه صنایع را نمی توان در کشاورزی به کار گرفت .شرایط موجود رو به نزول تولید فرش در ایران آینده مناسبی را نوید نمی دهد.



مقدمه :
      فرش و فرشبافی جزو موثرترین و اثرگذارترین عوامل مادّی در زندگی اقتصادی مردم ایران مخصوصاً قشر زیادی از مردم روستانشین و عشایر کشور می باشد بصورتی که درآمد بسیاری از روستاهای کشور بر پایه فرشبافی گذارده شده است و همچنین عشایر و دامداران نیز با تولید مواد اولیه مورد استفاده در فرشبافی به این چرخه کمک می کنند.
     در میان روستانشینان علاوه بر درآمد کشاورزی و باغداری زمانهای فراغت یا بیکاری های فصلی معمولاً وقت آنان به فرشبافی اختصاص پیدا می کند که مهمترین عامل در گذران امور و مخارج روستائیان در این برهه زمانی می باشد. از این رو موضوع فرش و صادرات فرش در مجموع این چرخه اقتصادی که باعث بقای روستائیان و عشایر که حدود %40 از مردم کشورمان را شامل می شوند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با توجه به این موضوع که در سالیان اخیر شاهد اُفت میزان صادرات فرش و از دست دادن بازارهای جهانی در صنعت فرش بوده ایم و همچنین با توجه به این موضوع که اُفت صادرات فرش و مرگ این هنر صنعت باعث مرگ اقتصادی و اُفت شدید اقتصادی و روستاها که بخش عمده و مهّمی از مردم کشورمان محسوب می شوند؛ لازم است برای جلوگیری از اُفت صادرات و مشکلات ناشی از آن این قضیه بصورت جدّی مورد بررسی عوامل ذیربط و مسئول قرار بگیرد تا هم مهّمترین کالای صادراتی خود را از دست ندهیم و هم با مرگ فرش باعث مرگ روستاها و عشایر کشور نگردیم.




       

 بیان مسئله
     بررسی علل کاهش صادرات فرش و راهکارهای پیشنهادی برای اصلاح این روند :
         فرش دستباف به عنوان یکی از اقلام مهّم صادراتی کشور ما نقش بسیار مهّمی در رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال تمام وقت و پاره وقت، کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها، کسب درآمد ارزی و ریالی و افزایش توان اقتصادی روستاها و …. دارد بر همین اساس اغلب اقتصاددانان اهمیّت ویژه ای برای تجارت خارجی به ویژه صادرات در روند توسعه اقتصادی قایل هستند و از آن به مثابه موتور و رشد اقتصادی نام می برند و برای فرش دستباف که علاوه بر اقتصاد از نظر فرهنگی و میراثی دارای اهمیّت فراوان است صادرات از جایگاه ویژهای برخوردار است.نکته دوم اینکه فرش ایران در بازارهای جهانی نسبت به دیگر فرشهای رغیب خود دارای جایگاه ویژه ای است براساس تئوری تجارت بین الملل کشور ما در این حوزه دارای تخصص و برتری نسبی است. با تمام این تفاسیر نباید مشکلات فرش کشور را از یاد ببریم در گذشته نه چندان دور ایران بیش از نیم درصد از بازار بین الملل را در دست داشت ولی در حال حاضر این سهم به 25% صدم درصد تقلیل پیدا کرده است.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.