یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

تحقیق بررسی روش های یادگیری و راهبردهای جدید تدریس در چهار کشور پیشرفته جهان

اختصاصی از یارا فایل تحقیق بررسی روش های یادگیری و راهبردهای جدید تدریس در چهار کشور پیشرفته جهان دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

تحقیق بررسی روش های یادگیری و راهبردهای جدید تدریس در چهار کشور پیشرفته جهان


تحقیق بررسی روش های یادگیری و راهبردهای جدید تدریس در چهار کشور پیشرفته جهان

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:55

فهرست مطالب:

چکیده:
مقدمه:
روش تحقیق:
جامعه آماری:
نمونه آماری:
یافته های پژوهش
1- توجه به فرایند یادگیری
2- ادغام آموزش با زندگی واقعی دانش آموز
2-1 استفاده از پروژه های تحقیقاتی در ارتباط با مسائل جامعه
2-2 یادگیری مشارکتی
3-2  استفاده از امکانات جامعه برای نزدیک کردن آموزش به زندگی واقعی
بحث و نتیجه گیری
پیشنهادات
منابع و ماخذ

 

 

چکیده:

انفجار اطلاعات، پیشرفت علوم و فنون، پیچیده شدن نیازهای فردی و اجتماعی موجب شده که دیگر روشهای سنتی آموزشی قادر به رفع نیازهای پیچیده امروزی نباشند. نوآوری در فعالیتهای آموزشی مقوله ای است که مقالات و کتب زیادی را به خود اختصاص داده و تحقیقات گسترده ای در این زمینه صورت گرفته که نتایج این تحقیقات هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان در حال پیاده شدن است. به منظور آشنا شدن با تغییرات ایجاد شده، تحقیقی با استفاده از منابع کتابخانه ای ، بانکهای اطلاعاتی، اینترنت و مصاحبه با دانش آموزانی که سالیانی را در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، کانادا، انگلستان و استرالیا مشغول به تحصیل بوده و هم اکنون در ایران به تحصیل اشتغال دارند انجام گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که در دهه اخیر تحولات و تغییرات عمده ای در نظامهای آموزشی این کشورها صورت گرفته است. اهم این نو آوریها را می توان در طراحی آموزشی، اتخاذ راهبردهای جدید تدریس، استفاده از مواد و ابزارهای گوناگون آموزشی و روشهای ارزشیابی خلاصه کرد. به علت گستردگی مقوله ها، این مقاله به بررسی بعضی از رویکردهای جدید در تعلیم و تربیت این کشورها می پردازد.

مقدمه:

تجربه بسیاری از کشورها نشان می دهد که رویکرد سنتی آموزشی نتوانسته با تحولات سریع علمی و پژوهشی جهان امروز همگام شده و دانش آموزان را برای حل مسائل روزمره زندگی آماده سازد. این عدم موفقیت به این دلیل است که جوامع به سرعت در حال تغییرند و زمینه های مطالعاتی و مشاغل جدیدی پا به عرصة وجود می گذارند. بنابراین، در صورتی که تنها ذهن دانش آموزان را از اطلاعات و حقایق انباشته نماییم، بعد از مدت کوتاهی این اطلاعات کهنه و قدیمی شده و دیگر نیاز دانش آموخته را در مواجه با مسائل کار و زندگی تامین نخواهد کرد. برای زندگی و کار در دنیای آینده، باید به دانش آموزان آموخت که چگونه یاد بگیرند.

از طرفی، در دنیای امروز تاکید روی تولید دانش است. تولید دانش توسط کسانی می تواند انجام شود که در آموزش عمومی مدارس و همچنین در دانشگاهها این توان را بدست آورده باشند. لازمه این توان، پرورش خلاقیت و تفکر در دانش آموزان و مستلزم انجام تحقیقات و ارائه یافته ها و نظریه های جدید در مسائل مختلف آموزش و پرورش است. استفاده از تجارب کشورهای دیگر که از سیستم انتقال صرف دانش اطلاعات گذر کرده و به یک نظام جدید دست یافته اند می تواند بسیار آموزنده باشد.

مطالعه نوآوریهای آموزشی، شیوه اجرا و پیاده کردن آنها در محیط های آموزشی یکی از برنامه های تحقیقاتی بسیار جدی در همه کشورهای دنیا می باشد. شاید بتوان در مورد تاریخچه آن به دهه 1960 در کشورهای غربی اشاره کرد. بدین صورت که بعد از پرتاب سفینه اسپوتنیک( Sputnick) در سال 1957 توسط شورویها، در امریکا موجی از اعتراض و نا رضایتی پدیدارشد. مردم عامل عقب ماندگی کشورشان را در فعالیتهای علمی آموزش و پرورش آمریکا دانسته و خواستار اصلاح وضع مدارس شدند. دولت آمریکا سرمایه های عظیمی را برای بهبود و اصلاح برنامه های آموزشی اختصاص و تغییرات عظیمی را در نظام آموزش کشور ایجاد کرد.

همزمان با تحولات ایجاد شده در آمریکا، جمع آوری آخرین اطلاعات مربوط به آموزش و پرورش دنیا در سایر کشورها مطرح شد. استفاده از تجربیات کشورهای موفق موجب می شود تا از بسیاری از دوباره کاریها جلوگیری و بدین طریق از صرف مبالغ فراوان سرمایه برای کسب تجربه باز خواهد داشت.

بررسی نظامهای آموزشی سایر کشورهای جهان معمولاً با مطالعه ادبیات تحقیق و همچنین اعزام کارشناسان آموزش و پرورش برای مدت محدود به این کشورها صورت گرفته است. دو روش مذکور به دلایل ذیل نتوانسته اطلاعات جامع و کاملی را در سطح مدارس تهیه نماید.

الف) کتابهای نوشته شده راجع به آموزش و پرورش کشورهای دیگر، گرچه اطلاعات کلی و مفیدی را ارائه می دهند ولی تفضیل آنچه عملأ در مدارس و کلاسها اتفاق می افتد در این کتب کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

ب ) کارشناسان ایرانی که با صرف مبالغ فراوان ارزی، برای بررسی نظامهای آموزشی، به خارج اعزام شده اند، به علت محددویتهای زمانی و عدم آشنایی با ویژگیهای فرهنگی کشورهای مورد نظر، قادر به گرد آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات همه جانبه به ویژه در سطح مدارس نبوده اند.

جمع آوری اطلاعات از والدین و دانش آموزانیکه سالیانی را در مدارس خارج از کشور به تحصیل اشتغال داشته و هم اکنون در مدارس ایرانی داخل کشور مشغول به تحصیل می باشند. اطلاعات با ارزش و مهم مقایسه ای را فراهم می نماید که کمتر توسط مامورین اعزامی دولت و یا در کتابها و اسناد موجود قابل دسترسی است. این مقاله به بحث پیرامون بعضی از نتایج حاصله از پژوهش انجام شده می پردازد. در این مقاله، ابتدا اهداف و روش پژوهش، سپس یافته های تحقیق مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در پایان، با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور ایران پیشنهاداتی ارائه می گردد.

اهداف پژوهش:

اهداف اساسی پژوهش، بررسی رویکردهای جدید تدریس و روش های یادگیری در کشورهای آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلستان در زمینه های ذیل است:

  • بررسی چگونگی تاکید بر فرایند آموزش(Process)، به جای محصول نهائی(Product)، با توجه به چگونگی تدریس و ارزشیابی
  • بررسی چگونگی ادغام تجارب واقعی زندگی در موقعیت های آموزشی، یا چگونگی نزدیک نمودن مدرسه به جامعه؛

 

روش تحقیق:

روش تحقیق کیفی است. جمع آوری اطلاعات از طریق بررسی مدارک و شواهد، منابع و اسناد کتابخانه ای، اطلاعات شبکه های کامپیوتری و مصاحبه های عمیق با والدین و دانش آموزان فراهم شده است.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.