یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود مقاله توکل

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله توکل دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود مقاله توکل


دانلود مقاله توکل

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:39

فهرست مطالب:

دیباچه
ریشة توکّل
توکّل چیست ؟
حکایت
در اسرائیلیات آمده است که ...
معانی دیگر توکّل
معنی توکّل از زبان جبرئیل
معنی توکّل در شریعت
درجة توکّل
چند آیه در رابطه با توکّل
حدیث امام صادق ( ع )
درجات توکّل
فرق درجة اوّل و دوّم
فرق درجة سوّم و دوّم
طریقة تحصیل توکّل
نگاه به اسباب پیدا و پنهان
حدیث
با توکّل زانوی اشتر ببند
ضرورت توکّل در نهج البلاغه
نتیجة توکّل
فهرست منابع

 

 

دیباچه

» و عَلَی اللّهِ فَتَوَکَّلُوا اِنْ کُنْتُمْ مُؤمنینَ «                     (مائده / 23 )

     بر خدا توکل کنید اگر مؤمن هستید .

توکّل یکی از منازل دین و مقامی از مقامات اهل یقین ، بلکه یکی از معانی درجات مقرّبین است .توکّل در مرحله درک ، بسی غامض و پیچیده ، و در مقام عمل مشکل است .توکّل عبارت از آن است که ؛ قلب در تمام امور به خدا اعتماد کند و از غیر او قطع و جدا گردد .

شرط توکّل آن است که ؛

انسان اثربخشی را از ذات اقدس حق تعالی بداند و به این مطلب ایمان آورد که اگر او نخواهد هیچ سببی ، مسبب خود را ، به دنبال نخواهد داشت و هیچ مؤثری ، اثر طبیعی خود را به جای نخواهد گذاشت . اگر کسی این مطلب را در نظر داشته باشد ، می تواند برای تهیّه اسباب و وسائل معاش تلاش کند بدون اینکه در توکلّش خدشه ای وارد شود .

مجموعة حاضر شامل 6 فصل است که هر فصل دارای عناوینی است . و در این تحقیق سعی شده است ،توکل معنی یابی شده و معنای واقعی آن مشخص گردد و توکل واقعی از توکّل ناصحیح و نادرست تمیزداده شود . و دیگر اینکه توکل از دیدگاه ائمّه و از دیدگاه آیات قرآن و همچنین از دیدگاه نهج البللاغه به چه معنایی می باشد و نتیجه اینکه چه کسی شایستة توکل کردن است .امید است که راهنمای خوبیبرای متوکّلان باشد .

در این قسمت ، جا دارد که از استاد عزیز و بزرگوارم که مرا در تهیّه این تحقیق یاری و راهنمایی فرمودند تشکّر و قدردانی کنم و همچنین از پدر و مادر فداکار و مهربانم که با من در تهیه و تنظیم این مجموعه همراه بودند .

و الحمداللّه ربّ العالمین

 


ریشة توکّل توکّل در اصل از مادة » وکالت « به معنای ؛ انتخاب وکیل کردن است . و این را می دانیم که وکیل خوب کسی است که ، حداقل دارای 4 صفت باشد :

1 – آگاهی کافی             2 – امانت              3 – قدرت     4 - دلسوزی

توکّل کردن بر خدا یعنی ؛ انسان در برابر مشکلات و حوادث زندگی ، و دشمنی ها و سرسختی های مخالفان و پیچیدگیها و احیاناً ، بن بستهائی که در مسیر خود به سوی هدف دارد ، در جائی که توانائی برگشودن آنها را ندارد ، او را وکیل خود سازد ، و به او تکیه کند ، و از تلاش و کوشش باز نایستد بلکه در آنجا هم که توانایی بر انجام کاری دارد ، باز مؤثر اصلی را خدا بداند ، زیرا از دریچة چشم یک مُوحدسرچشمة تمام قدرتها و نیروها خداست .


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.